Toon posts:

Gedeelde map via VPN niet toegankelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik zit een beetje met een dringent probleem. We hebben sinds kort een nieuwe server op de zaak. Ik heb nu een aantal shares overgezet en de machtegingen volgens mij goed ingesteld, maar zoals de titel al beschrijft zijn ze niet toegankelijk via VPN. Als ik via een VPN verbinding naar computers in het netwerk zoek vind ik de server wel, maar als ik de server wil open krijg ik het iedereen wel bekende schermpje: \\hp-n is niet toegankelijk. U heb mogelijk niet de juiste machteging bla bla bla ........

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik mijn post omhoog kick, maar is er niemand met het antwoord op mijn probleem? Het is nogal dringend....

Verwijderd

Het is ook wel dringend dat je even iets aan informatievoorziening gaat doen.

Niemand kan zo bepalen hoe je VPN tunnel werkt en of je inlogt op je netwerk.
For all we know maak je een IPSec tunnel naar je firewall met je thuis PC en log je gewoon niet in op het netwerk, of probeer je via PPTP naar je Windows server te verbinden.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Kan je die server wel pingen?
Voor de rest is het inderdaad handig om ons van wat meer informatie te voorzien.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:20

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:15:
Hoi allemaal,

Ik zit een beetje met een dringent probleem. We hebben sinds kort een nieuwe server op de zaak. Ik heb nu een aantal shares overgezet en de machtegingen volgens mij goed ingesteld, maar zoals de titel al beschrijft zijn ze niet toegankelijk via VPN. Als ik via een VPN verbinding naar computers in het netwerk zoek vind ik de server wel, maar als ik de server wil open krijg ik het iedereen wel bekende schermpje: \\hp-n is niet toegankelijk. U heb mogelijk niet de juiste machteging bla bla bla ........
Jas, en nu ?
Hier kunnen we echt niets mee.
Welk OS (server/client) , wat voor type VPN over wat voor lijnen met welke hardware ? Hoe probeer je een mapping te leggen ? Is het in een domain ?
etc. etc.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Ok, sorry, had ik kunnen weten. Ik werk nog niet zo lang bij die bedrijf, en voordat ik kwam is er vrijwel niets aan systeembeheer gedaan, dus ik heb nog niet alle informatie uitgezocht en moet van een hoop dingen nog veel leren en tijd maken (naast mijn dagtaak: oude wachtwoorden opzoeken uitproberen en als laatste redmiddel resetten :( )
De server is een win 2k3 small buisness systeem. Dit os gaat er een beetje van uit dat je domeinen gebruikt, en die heb ik ook kan half ingesteld, maar ons bedrijf maakt meestal gebruik van onze werkgroep. Het VPN verhaal gaat via een bejaarde linux slackware bak. Ik geloof dat daar ppptd voor word gebruikt. Verder word er verbinding gemaakt via een breedbandlijn direct op een van de externe ip's.
Als jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag, dan zal ik me daar is in verdiepen.

Verwijderd

Nou weten we exact net zo veel over je probleem als ervoor, maar hebben wel inzicht in de gruwel die jullie je IT netwerk noemen. Afgezien van al het andere zou ik als dat netwerk voor jullie van belang is eens een IT bedrijfje (geen scholieren!) in de hand nemen om dat netwerk te fatsoeneren.

Ik ga er van uit dat je met je VPN tunnel van thuis verbindt met de linux doos en dat je dan alleen maar IP toegang hebt. Geen DNS, geen NetBIOS, en vooral geen inlog op het domein.

Je kunt de server dan niet pingen op naam, wél op IP adres. Probeer eens of dit klopt. Zo ja, dan moet je de server ook benaderen met \\x.x.x.x\share en niet met \\naam\share.
Bijvoorbeeld \\192.168.0.1\users\de_grote_baas

Dan is het probleem vermoedelijk ook: je hebt geen credentials voor die server en kan er dús niet op. Normale servers vragen om username en password als je een share benadert waar je niet bij mag. Doet ie dat?

Het vanaf huis werken met een XP home bak is ook altijd leuk in een domein. Ik heb me laten vertellen dat dit ook gewoon goed kan werken maar mijn thuisgebruikers slagen er in elk geval nooit in. Zij krijgen dus laptops met XP Pro mee en een streng verbod daar Kazaa op te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, een gedeelte van het verhaal van knettergek is waar. Ik kan wel pingen op ip, maar niet op naam. Maar ik kan geen share openen, ook niet via het ip, terwijl het met de oude server via ip en naam kan!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
Ga anders eens op de manier werken waar SBS voor bedoeld is.. Dus maak je clients lekker lid van het domein.. Scheelt ook een hoop gezeik met wachtwoorden e.d. Met de rommel die je nu 'beheert' kun je helemaal niets..

Verwijderd

Topicstarter
@sierra

Maar we gebruiken de VPN verbinding zodat mensen thuis op het netwerk kunnen (zoals de meeste bedrijven). En het is niet de bedoeling om iedere pc bij onze werknemers thuis een client van onze server te maken. Op het bedrijf zelf hebben we dat wel natuurlijk.
En met die rommel valt het best mee. Het is veel erg geweest. Maar ik geef toe dat ik nog een hele hoop werk te doen heb. En ik werk maar 12 uur in de week, plus alle pc die ik vrij regelmatig moet fixen, dus van rommel opruimen komt nu niet zo heel veel. Dus ik heb gewoon even een makkelijke en tijdelijke oplossing nodig. Ik ben bezig met een goede Debian router in elkaar te flansen, maar je raad het al, weinig tijd voor, dus ik heb even een tussen oplossing nodig.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 14:29 ]

Verwijderd

Je hebt nog steeds niets verteld over de PC waarmee je probeert te werken en welke login gegevens je opgeeft bij het gebruk van die shares. Doe dat nou eens, we vragen dat niet om je te ergeren maar om je te helpen. tik je domein\user in of aleen de username? Dat laatste gaat namelijk fout.

Het is vermoedelijk een veel beter idee, by the way, om thuisgebruikers via RDP met hun PC te laten werken vanaf huis. Dan binden ze hun thuis PC niet aan je netwerk en krijg je veel minder virussen binnen. In je huidige config ga je geheid binnen de week een nest van virussen spelen.
Het is helemaal niet "zoals de meeste bedrijven" dat mensen hun THUIS PC aan jouw netwerk hangen. Sterker nog, bijna elk bedrijf dat zich er bewust van is dat uitval van het IT stuk het bedrijf lam kan leggen schiet ITers die thuisgebruikers op het net laten meteen af.

Verder heeft Sierra 100% gelijk: SBS dient in een domein te werken, met alle LOKALE PCs ook in het domein. D'r mag helemaal geen werkgroep zijn in een béétje christenlijk geconfigureerde Windows omgeving, en die werkgroep maakt het bugshooten alleen maar lastiger. Als je de dure SBS hebt zit daar ISA in en kun je dat hele linux gebeuren buite de deur houden en gewoon alles in één gebruiken, met integratie enzo. Dan heb je niet allemaal van dit soort ellende... Ik zou daar ook maar eens naar kijken. Of huur desnoods iemand in voor twee dagen om dat netwerk te fixen. Met deze werkwijze gaat het nooit lekker werken en hou je altijd beveiligingsproblemen, virussen, netwerk problemen en vage rechtenkwesties.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 15:52 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:50:
Je hebt nog steeds niets verteld over de PC waarmee je probeert te werken en welke login gegevens je opgeeft bij het gebruk van die shares. Doe dat nou eens, we vragen dat niet om je te ergeren maar om je te helpen. tik je domein\user in of aleen de username? Dat laatste gaat namelijk fout.

Het is vermoedelijk een veel beter idee, by the way, om thuisgebruikers via RDP met hun PC te laten werken vanaf huis..
Helaas pindakaas.

Small Business Server kan je geen Terminal Services (vroegah Application mode) op draaien, dus dat betekent het inrichten van een 2e (member)Server voor TS.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1