GA-K8NS + Sempron 3000 reboot bij afsluiten Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Peter_italia
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Hallo,

Ik loop stage in een klein computer winkeltje (eenmanszaak) en ik bouw daar meestal de computer maar bij de volgende samenstelling krijg ik problemen:

Gigabyte K8NS socket 754 moederbord.
Amd sempron 3000
512 MB vdata geheugen
Nvidia geforce FX 5200

Naar een paar keer sluit windows niet meer echt af maar reset de computer ineens dit is nu al bij 5 van deze systemen bios al geupdate maar hielp niks. En als windows weer opstart krijg je een de melding dat windows in herstel is van een ernstige fout.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt of kan iemand mij helpen wat ik hieraan kan doen?

Groetjes Peter

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Draai memtest is even een paar uur. Ken het geheugen niet maar kan zijn dat je een partij brak geheugen hebt gekocht.

[ Voor 9% gewijzigd door Herby op 24-08-2005 08:49 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Dutch
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 21:45

Dutch

Alfisti

Ik weet niet of Gigabyte ook een QVL heeft, maar ik denk niet dat het merk vdata (als dat het merk geheugen tenminste is) erop zal staan. Ik heb iig nog nooit van vdata gehoord!

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

• Herby

Herby

Stalknecht

^^ met stom ;)

Om welke windows gaat het hier?

• Peter_italia
Ja maar dat geheugen word daar altijd gebruikt en alleen deze combinatie geeft problemen.

• Peter_italia
HerbyNL schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:08:
^^ met stom ;)

Om welke windows gaat het hier?
Win xp sp 2

• Peter_italia
Vdata geheugen kom je ook vaak op grafische kaarten tegen

• Herby

Herby

Stalknecht

Peter_italia schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:08:
Ja maar dat geheugen word daar altijd gebruikt en alleen deze combinatie geeft problemen.
Welke combinatie? Die met het mobo ? CPU? Ik heb helaas mijn glazen bol niet bij me. En dat de combinatie altijd werkt en nu niet is wat we proberen uit te zoeken en dat gaat het beste door uitsluiten van factoren.

offtopic:
Gebruik voortaan de edit Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gifknop ipv 3 keer achter elkaar te posten.

[ Voor 19% gewijzigd door Herby op 24-08-2005 09:13 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, neem het introductie gedeelte eens door en kijk met name bij Windows-related problemen. Daarin kun je teruglezen hoe je het automatisch herstarten bij een crash kunt uitschakelen. Wellicht zul je nu een informatieve bluescreen krijgen met daarop de relevante informatie dat zeer van nut kan zijn bij het verder troubleshooten :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 24-08-2005 09:13 ]

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

vdata (= adata) is een zeer bekend merk bij kleine pc-bouwers!!!

de melding die je krijgt kan aan 4 zaken liggen:

1. de videokaart (of compatibliteit tss de vid-kaart en het mobo): onwaarschijnlijk vermits je geen 3d applicatie aan het draaien was, maar volgende microsoft zou het ook in gewone 2d-modus kunnen voorkomen, alhoewel dat veel minder frequent gemeld wordt!
2. de voeding: onwaarschijnlijk vermits je geen 'zware apparatuur' geïnstalleerd hebt, maar toch een mogelijkheid
3. het mobo (of compatibliteit tss de vid-kaart en het mobo): deze optie test je best als laatste vermits omslachtig
4. het geheugen (of compatibliteit tss het geheugen en het mobo): deze optie is het eenvoudigst te testen, maar de test wel zeer lang (1dag) als je ze goed wil uitvoeren. zoals eerder al gezegd, memtest verschillende malen uit laten voeren!

testvolgorde 4 - 2 - 1 - 3

opm.: ander type videokaart nemen om 1 te testen en ander type voeding nemen om 2 te testen

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Herby

Herby

Stalknecht

TetsuoShima schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:15:
vdata (= adata) is een zeer bekend merk bij kleine pc-bouwers!!!
blaat..
opm.: ander type videokaart nemen om 1 te testen en ander type voeding nemen om 2 te testen
Hier hebben we een hele mooie faq voor en dit verhaal voegt daar niets aan toe. Sterker nog die van jou legt uberhaupt niets uit en je lost het probleem "op" door aannames.

Post verder is de complete specs.

[ Voor 6% gewijzigd door Herby op 24-08-2005 09:20 ]

• Peter_italia
[quote]HerbyNL schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:11:
[...]

Welke combinatie? Die met het mobo ? CPU? Ik heb helaas mijn glazen bol niet bij me. En dat de combinatie altijd werkt en nu niet is wat we proberen uit te zoeken en dat gaat het beste door uitsluiten van factoren.

Dat de combinatie van cpu, moederbord pas 5 keer gebruikt is en 5 keer problemen geeft.
Eerst gebruikte we nog socket A gigabyte moederborden met hetzelfde geheugen en Amd semprons 3000 socket a en die hadden geen prblemen.

• Herby

Herby

Stalknecht

Dat de combinatie van cpu, moederbord pas 5 keer gebruikt is en 5 keer problemen geeft.
Eerst gebruikte we nog socket A gigabyte moederborden met hetzelfde geheugen en Amd semprons 3000 socket a en die hadden geen prblemen.
Dit is geen vergelijking! Dit is totaal andere hardware. Ok je hebt sempron op een Gigabyte met dat geheugen gehad maar het mobo en de cup is totaal anders.

Verder de post van BalusC is een heel goed het beste begin.

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

HerbyNL schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:20:
[...]

Post verder is de complete specs.
idd zeer mooie faq, maar compleet onoverzichtelijk in zoverre dat als je geen expert bent, je geen flauw idee hebt waar je moet beginnen.

wat ik gepost heb is de oplossing die aangeboden wordt door de knowledgebase van microsoft, en de volgorde is de handigste en degene die het meeste kans heeft op een snel oplossen van het probleem.

over geen uitleg: wat valt er uit te leggen, soms werken 2 stukken hardware gewoon niet samen, punt!

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Peter_italia schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:23:
sempron op socket 754 heeft een ingebouwde memory-controller
sempron op socket 462 heeft dat niet, hier wordt de mem-centroller van het mobo gebruikt

hieruit durf ik stellen dat het probleem waarschijnlijk aan de comatibiliteit v/h geheugen is, dus mijn vorige oplossing blijft de beste

• Peter_italia
Voeding is al bij een systeem vervangen dus die is het niet.
Geheugen en grafische kaart ga ik vandaag omruilen tegen andere merken hopelijk is het probleem daarna opgelost.

• Herby

Herby

Stalknecht

TetsuoShima schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:30:
[...]

idd zeer mooie faq, maar compleet onoverzichtelijk in zoverre dat als je geen expert bent, je geen flauw idee hebt waar je moet beginnen.

wat ik gepost heb is de oplossing die aangeboden wordt door de knowledgebase van microsoft, en de volgorde is de handigste en degene die het meeste kans heeft op een snel oplossen van het probleem.

over geen uitleg: wat valt er uit te leggen, soms werken 2 stukken hardware gewoon niet samen, punt!
Mijn laatste offtopic post in dit draadje. De FAQ is overzichtelijk genoeg voor een ieder die het niveau heeft wat er op GoT gewenst is. Over het geen uitleg; daarmee bedoelde ik dat in de stappen die jij aangeeft geen enkel concreet iets van testen word genoemd. Stap 1 bijvoorbeeld;
1. de videokaart (of compatibliteit tss de vid-kaart en het mobo): onwaarschijnlijk vermits je geen 3d applicatie aan het draaien was, maar volgende microsoft zou het ook in gewone 2d-modus kunnen voorkomen, alhoewel dat veel minder frequent gemeld wordt!
Wat moet de TS nu testen dan? Verder wil hardware idd wel eens niet met elkaar werken, maar voordat je dat zeker van bent ben je een hoop testen verder en is dat niet te concuderen van een paar posts.

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

HerbyNL schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:42:
Wat moet de TS nu testen dan? Verder wil hardware idd wel eens niet met elkaar werken, maar voordat je dat zeker van bent ben je een hoop testen verder en is dat niet te concuderen van een paar posts.
Dat lijkt me duidelijk niet, andere vid-kaart steken natuurlijk!!
En natuurlijk moet je een hoop testen, juist dat wat ik zeg, niet?

offtopic:Wist trouwens niet dat je hier een bepaald niveau moet hebben, is forum niet voor iedereen die problemen heeft of wil kletsen over hardware?

Pagina: 1