XP1800+ wordt unknown cpu

Pagina: 1
Acties:

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-05 11:06

icecoolsniper

never run from a sniper!

Topicstarter
Ik rook vanochtend een beetje branderige geur en ik d8 dat het de processor was. Ik heb de koeler er af gehaald maar er was niks. Ik heb nieuwe koelpasta erop gedaan(arctic silver 5) en de koeler er weer op gedaan.
Nu is echter het probleem dat mijn processor continu herkend wordt als een unknown cpu @ 1533mhz.
Ik heb al bios resets en updates geprobeert maar niks helpt.
Als ik de cpu probeer uit te lezen via wcpuid geeft die weer dat het een duron applebread met 64kb cache is.
Ik heb de processor er toen weer uitgehaald en gekeken of er geen vuil of koelpasta in de bruggen zat. Dat was niet het geval. Ik heb wel iets anders gevonden maar ik weet niet of dat het probleem is. Bij 1 van de cache geheugens is het net alsof er een pootje loszit en alsof er een heel klein stukje van ontbreekt(hoe dat mogelijk is weet ik niet,zie foto. Het is geen foto van mijn eigen cpu).
De processor werkt verder prima maar volgensmij niet met zijn volledige cache van 256kb maar 64kb(dus van een duron).

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoolsniper.speedlinq.nl/plaatjes/01.jpg

cpu: amd xp1800+ thorougbred b
mobo: ecs k7vta3 v3.1

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Je hebt nu dus een AMD Atlhon XP @ AMD Duron ;).

Het chipje wat je aanwijst is geen cache. Het cache zit verwerkt in de core. De core zit in de 'die'. Het rechthoekige blok in het midden van de CPU is de 'die'.

Wat het chipje exact is weet ik niet maar het lijkt erop dat die wel in verbinding staat met de L2 en de L9 bruggen. Met de L2 en de L9 bruggen kun je nl. de cache grootte configureren.

Waarom er een pootje is doorgebrand kan ik niet zeggen. Je zou kunnen proberen om deze weer te repareren. Of alles daarna nog werkt is een tweede. (Het pootje is niet zomaar 'weggebrand' (o.i.d.)).

[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 23-08-2005 20:52 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Topicstarter
Zou dit onder de garantie vallen. Ik heb de proc 2,5 jaar en het is een boxed versie. Ik weet dat amd moeilijk doet met garantie en zulke dingen vaak op fouten van de gebruiker schuift (NOFI)

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Volgens mij moet je voor garantie naar de winkel gaan met bonnetje.
Officiëel krijg je pas garantie als je aan de eisen van AMD voldoet. De boxed versie heeft 3 jaar garantie, mits je de boxed koeler gebruikt hebt is dat het probleem niet.
Echter heb je ook een gecertificeerde voeding, kast, koeling, moederbord en geheugen nodig. Ik weet niet hoe moeilijk AMD doet over het de rest van de hardware omdat ik geen ervaring met RMA'en bij AMD heb ;)

Als ik jouw was zou ik eerst naar de winkel gaan en het probleem netjes voorleggen zoals je in de topic start hebt gedaan :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Topicstarter
Ik heb de winkel al een e-mail gestuurd daarnet, maar ik wilde gewoon ff de mening van de tweakers :)

Verwijderd

Ik werk zelf op een rma afdeling ,en ik kan je nu al zeggen alles wat door gebrand is bij amd is "geen garantie"

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 16:15 ]

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Topicstarter
ik weet niet eens zeker of er wat doorgebrand is bij de processor. Het is alleen dat er een stukje bij dat ene pootje mist, netalsof er een mes tussengestoken is.

na nog eens denken is het waarschijnlijk stof op mijn videokaart dat ik rook. Dus er is waarshijnlijk niks doorgebrand

Verwijderd

Als je geluk heb en ze zien het niet krijg je als nog een nieuwe

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
icecoolsniper schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:52:
ik weet niet eens zeker of er wat doorgebrand is bij de processor. Het is alleen dat er een stukje bij dat ene pootje mist, netalsof er een mes tussengestoken is.

na nog eens denken is het waarschijnlijk stof op mijn videokaart dat ik rook. Dus er is waarshijnlijk niks doorgebrand
Als je een soldeerbout hebt kun je met behulp van een speld ofzo um proberen te fixen....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 23:48:
[...]

Als je een soldeerbout hebt kun je met behulp van een speld ofzo um proberen te fixen....
daarlijk verpruts ik em helemaal. dan heb ik zeker geen garantie meer

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Topicstarter
net een mailtje van de winkel gekregen(Gistron) en had al gelezen dat ze heel moeilijk doen over rma e.d. en ja hoor ze kunnen er niks aan doen. Zo'n probleem hoort tog onder de garantie te vallen want ik heb niks met die processor gedaan(overclocken oid).

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
icecoolsniper schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:01:
net een mailtje van de winkel gekregen(Gistron) en had al gelezen dat ze heel moeilijk doen over rma e.d. en ja hoor ze kunnen er niks aan doen. Zo'n probleem hoort tog onder de garantie te vallen want ik heb niks met die processor gedaan(overclocken oid).
Dat klopt gedeeltelijk. Een cpu hoort een bepaalde tijd mee te gaan (computeronderdelen vijf jaar als ik mij niet vergis). Gistron levert overal een bepaalde tijd garantie bij (een jaar oid). Na twee en een half jaar zou je nog steeds je cpu moeten kunnen terug sturen en slechts 50% (2,5/5) van de vervanging hoeven te betalen. Zie ook staiksterk. Bellen is meestal beter dan e-mailen wbt snelheid en klantvriendelijkheid.

Als Gistron enorm moeilijk gaat doen, dan kun je uiteindelijk altijd in de shopservey je reactie kwijt. Als je daar trouwens eerder had gelezen had je gezien dat je daar beter niet kon kopen. Alhoewel 2,5 jaar geleden was de beoordeling beter kan ik mij herinneren :).

Edit; Inderdaad onder de voorwaarde dat je niet zelf je cpu gesloopt hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door dr snuggles op 25-08-2005 16:44 ]

Verwijderd

Dit ligt toch niet aan gistron , als er een stukje vande cpu af is maak niet uit waar dan is er gewoon niet voorzichtig mee omgegaan.punt uit, en amd zal daar heel moelijk over doen.
Aangezien gistron dit ook niet zou kunnnen claimen vind ik het niet meer dan normaal dat ze zeggen dat ze er niks aan kunnen doen.

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Topicstarter
Ik ben er wel voorzichtig mee omgegaan. Bij het proberen te maken viel me nog iets op. Er is een stuk van dat 102 chipje weg, dus het maken van het pootje heeft ook geen zin. Ik ben iig blij dat de proc nog werkt en ik heb em nu maar wat ge OC'd om het verlies aan cache een beetje goed te maken.

Verwijderd

maar kan je hem niet gewoon opsturen , mischien zien ze het niet eens en krijg je als nog een nieuwe??

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Topicstarter
en als ze het wel zien ben ik weer een hoop geld kwijt aan onderzoekskosten e.d.
en dit valt wel op denk ik. en ik moet opbellen of mailen voor een rma en ze hebben me al heel kortaf laten weten dat ze geen garantie willen geven

Verwijderd

Dan ben ik bang dat er niks meer aan te doen valt.
Mischien dat je amd is kan mailen?

Verwijderd

Om even een stukje van alweer 3 jaar oud aan te halen, dat naar mijn weten nog steeds actueel is:
Het apparaat mag zo lang meegaan als je kunt verwachten.
Dat zegt de Wet, dus als het je echt uitmaakt kun je gewoon dat argument aanhalen. Tis mij al 1337 keer gelukt om zo toch garantie bij fabrikanten te krijgen (leveranciers op zich zijn meestal wel meewerkend).

Let op: dit geld niet voor wijlen pcprive of bedrijfsrotzooi (gelukkig heb ik daar niet mee te maken :X).

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:11:
Om even een stukje van alweer 3 jaar oud aan te halen, dat naar mijn weten nog steeds actueel is:

[...]

Dat zegt de Wet, dus als het je echt uitmaakt kun je gewoon dat argument aanhalen. Tis mij al 1337 keer gelukt om zo toch garantie bij fabrikanten te krijgen (leveranciers op zich zijn meestal wel meewerkend).

Let op: dit geld niet voor wijlen pcprive of bedrijfsrotzooi (gelukkig heb ik daar niet mee te maken :X).
Dat is dan mischien wel zo dat het zolang mee kan gaan als dat je mag verwachten,dan zegt amd "als er een stukje van de cpu is afgebroken kan je niet verwachten dat hij het nog goed doet"
Als jij een nieuwe auto koop en je rijd tegen de stoep rand aan en je wiel is krom ga je dit dan ook verhalen bij de auto dealer??

Verwijderd

denk dat je met zeuren sowieso niet veel oplost

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:24

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:32:
[...]

Dat is dan mischien wel zo dat het zolang mee kan gaan als dat je mag verwachten,dan zegt amd "als er een stukje van de cpu is afgebroken kan je niet verwachten dat hij het nog goed doet"
Als jij een nieuwe auto koop en je rijd tegen de stoep rand aan en je wiel is krom ga je dit dan ook verhalen bij de auto dealer??
Omg tegen een stoep oprijden is wel iets anders dan een chipje die ergens van een print af springt. En waarom gaan we hier altijd alles met auto's vergelijken het is een CPU geen AUTO!

Waar het voor de wetgever om gaat is dat je mag verwachten dat een CPU minimaal 3/4 jaar goed zijn werk doet. Als je dan bij normaal gebruik ineens een deel van je cache kwijt bent heb je dus recht op garantie. Echter word in de wet wel rekening gehouden met de 2 jaar die je hem al gebruikt hebt. Je zult dus een deel van de kosten zelf moeten betalen.

In dit specifieke geval zou ik er niet teveel moeite voor doen aangezien je 2e hands al een leuke vervanger kunt vinden voor niet al te veel geld. Want wil je van je recht gebruik maken zul je er wellicht veel tijd en moeite voor moeten doen. En juist daar schrijft de wet niets over voor. Recht hebben en je recht krijgen zijn vaak 2 verschillende zaken.

edit:
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:51:
Dit ligt toch niet aan gistron , als er een stukje vande cpu af is maak niet uit waar dan is er gewoon niet voorzichtig mee omgegaan.punt uit, en amd zal daar heel moelijk over doen.
Aangezien gistron dit ook niet zou kunnnen claimen vind ik het niet meer dan normaal dat ze zeggen dat ze er niks aan kunnen doen.
Het gaat om zon chipje naast de core lezen aub. Dit is imho iets totaal anders dan een crushed core, iets waar je nooit garantie voor zal krijgen. Maar zon chipje waar een pootje van los zit vind ik toch echt een ander verhaal en is minder waarschijnlijk door user-error ontstaan
Profiel bramed

RMA afdeling bij een hardware leverancier
Nu weet ik ook waarom recht hebben en recht krijgen 2 verschillende dingen zijn. :+ ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Memendo op 26-08-2005 16:03 ]

Verwijderd

Echt raar maar ik heb nog nooit gezien dat er zomaar een chip of wat dan ook afspringt van een cpu ofzo , maar zal wel aan mij liggen.(over lezen gesproken)
Ik weet niet hoe jij dat doet maar dat mag je dan wel eens vertellen dan.

En met cpu bedoel ik dus het geheel,er vallen gewoon niet zomaar stukjes af.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 16:10 ]

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Topicstarter
de chip is niet weg. er is een klein stukje afgebrokkeld. hoe dat kan weet ik ook niet

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:24

Memendo

V4-power/Team BSD

:X

Net als op een printje kan zon weerstandje of chipje op de CPU gewoon losraken bij 1 pootje, dat is wel wat anders dan losspringen. Maar je hebt zoiets nog nooit gezien dat kan, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.

In dit geval kan het gebeurt zijn bij het terugplaatsen vd koeler bedenk ik me, maar het kan ook zomaar spontaan gebeuren. Amd/Gistron zal waarschijnlijk voor het eerste kiezen en TS voor de 2e, daarom is het in dit geval ook moeilijk om iets vergoed te krijgen.

Zoals gezegd lijkt het mij practischer om een 2e hands CPU te kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Memendo op 26-08-2005 16:10 ]

Verwijderd

Hij heeft het over een stukje afgebrokkeld, dit lijk mij toch echt eerder (zoals je zelf zegt) door het terug plaatsen van de cooler.aangezien (zover ik begrijp )het pas gebeurt is nadat hij de cooler eraf haalde om te kijken wat er mis was met zijn computer.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 16:13 ]

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Topicstarter
ja ach gewoon een geval van bad luck. ik ben blij dat de cpu het nog doet en ik hoef nog geen 2e hands te kopen want hij doet het nog. deze pc wordt in principe meer gebruikt voor internetten en af en toe een potje bf vietnam oid want er zit geen zware 3d kaart in(geforce 3ti 500)

Verwijderd

Als ik jou was zou ik lekker door draaien met die cpu ,zolang hij het nog doet .
Pagina: 1