Toon posts:

333MHz FSB op 266MHz FSB mobo ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor mijn broer een paar nieuwe onderdelen aan het kopen en nu heb ik een Ahlon XP 2600+ gezien met 333MHz FSB. Nu is mijn vraag of dat kan op een 266MHz FSB mobo. Ik heb van iemand gehoordt dat dat helemaal niet kan. Maar de persoon waar ik de cpu bijna van ga kopen zegt dat dat makkelijk kan.

Wie heeft er gelijk :?

bvd.

Verwijderd

Dat weet je niet, hangt van je moederbord af.

Ik had vroeger mn good-old Asus P2B op 121Mhz ipv 100 draaien, dat ging prima.
Heb nu 266 mem op 333 draaien, gaat ook goed.

Gewoon proberen, garantie dat het werkt heb je niet (tenminste, als je moederbord officieel geen 333 ondersteund)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 20:20:
Dat weet je niet, hangt van je moederbord af.

Ik had vroeger mn good-old Asus P2B op 121Mhz ipv 100 draaien, dat ging prima.
Heb nu 266 mem op 333 draaien, gaat ook goed.

Gewoon proberen, garantie dat het werkt heb je niet (tenminste, als je moederbord officieel geen 333 ondersteund)
Het mobo is een MSI K7T Turbo2:

http://www.msi.com.tw/pro...pro_mbd_detail.php?UID=24

Kun je daar iets mee..?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 20:23 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

De AMD Athlon XP 2600+ is er in 3 soorten. In jouw geval blijven er 2 over, namelijk de Thoroughbred 166MHz FSB versie en de Barton 166MHz FSB versie.

De kans van slagen is bij de laatst genoemde processor aanzienlijk lager omdat deze 512KB L2 Cache heeft. Dat is iets waar lang niet elk ouder 133MHz FSB moederbord mee overweg kan. De Thoroughbred versie heeft 256KB L2 en heeft al meer kans van slagen.

Indien je een nog ouder moederbord hebt loop je het risico dat je geen support voor 0,13Micron CPU's hebt. Heb je die support niet dan is de kans groot dat het niet gaat werken.

Mocht het wél gaan werken en is de CPU Multiplier locked dan is de uiteindelijke snelheid een stuk trager omdat je 1) een lagere FSB hebt en 2) een lagere klok frequentie.
(nl. 1666MHz i.p.v. 2083MHz Mits het om een Thoroughbred CPU gaat)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 20:23:
De AMD Athlon XP 2600+ is er in 3 soorten. In jouw geval blijven er 2 over, namelijk de Thoroughbred 166MHz FSB versie en de Barton 166MHz FSB versie.

De kans van slagen is bij de laatst genoemde processor aanzienlijk lager omdat deze 512KB L2 Cache heeft. Dat is iets waar lang niet elk ouder 133MHz FSB moederbord mee overweg kan. De Thoroughbred versie heeft 256KB L2 en heeft al meer kans van slagen.

Indien je een nog ouder moederbord hebt loop je het risico dat je geen support voor 0,13Micron CPU's hebt. Heb je die support niet dan is de kans groot dat het niet gaat werken.

Mocht het wél gaan werken en is de CPU Multiplier locked dan is de uiteindelijke snelheid een stuk trager omdat je 1) een lagere FSB hebt en 2) een lagere klok frequentie.
(nl. 1666MHz i.p.v. 2083MHz Mits het om een Thoroughbred CPU gaat)
Het komt er op neer dat ik het beste maar gewoon maar een 266MHz FSB processor kan kopen, want anders is er grote kans dat het helemaal mis gaat.
Toch ?

Verwijderd

Thandor schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 20:23:
Sinds wanneer bepaalt de L2 cache of een cpu al dan niet op een lagere FSB kan werken ?

Verwijderd

Koop een nieuw moederbord , de nf7sl kost amper 49€ . ;)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Hij bepaalt het niet, maar Thandor heeft wel gelijk in het feit dat de oudere mainboards vaak meer problemen hebben met het aansturen van grotere hoeveelheden L2 cache. Heb in het verleden bij TD werkzaamheden ook wel problemen ondervonden met P4 borden die wel de 800MHz FSB ondersteunden, maar niet de Prescotts, puur vanwege de grotere hoeveelheid cache.

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Volgens de specificaties die je in de link aangaf kan er een AMD Athlon XP 2600+ op. Dat wil zeggen dat het moederbord met het nieuwste BIOS wél 0,13Micron processoren ondersteunt.
Daar de chipset maximaal een FSB van 133MHz ondersteunt geef ik, indien het om een Thoroughbred CPU gaat, 95% kans dat het gaat werken. Echter werkt het dan op 1666MHz.

Een AMD Athlon XP met een 133MHz FSB, 256KB L2 Cache en een klokfrequentie van 1666MHz komt overeen met een AMD Athlon XP 2000+.

Je kunt in dit geval beter op zoek gaan naar een AMD Athlon XP 2000+, 2200+ of 2400+. Je kunt natuurlijk ook een nieuw moederbord aanschaffen. Het verschil tussen de AMD Athlon XP 2600+ 133MHz FSB en de 166MHz FSB is enorm groot :)
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 20:30:
[...]

Sinds wanneer bepaalt de L2 cache of een cpu al dan niet op een lagere FSB kan werken ?
Aangezien het om een ouder moederbord gaat met een max. FSB van 133MHz kan het zijn dat het BIOS niet goed overweg kan met processoren die 512KB L2 Cache hebben.
Er zijn weliswaar oude moederborden die ook met bijvoorbeeld een AMD Athlon XP-M 2800+ DTR overweg kunnen, maar als 1 moederbord dat doet wil dat niet zeggen dat elk moederbord die ondersteuning biedt.
Daar de topic starter in het begin niet vermeld had om welk moederbord het ging heb ik elke optie behandeld zodat ik geen verkeerde informatie rond ga strooien ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 20:35:
Volgens de specificaties die je in de link aangaf kan er een AMD Athlon XP 2600+ op. Dat wil zeggen dat het moederbord met het nieuwste BIOS wél 0,13Micron processoren ondersteunt.
Daar de chipset maximaal een FSB van 133MHz ondersteunt geef ik, indien het om een Thoroughbred CPU gaat, 95% kans dat het gaat werken. Echter werkt het dan op 1666MHz.

Een AMD Athlon XP met een 133MHz FSB, 256KB L2 Cache en een klokfrequentie van 1666MHz komt overeen met een AMD Athlon XP 2000+.

Je kunt in dit geval beter op zoek gaan naar een AMD Athlon XP 2000+, 2200+ of 2400+. Je kunt natuurlijk ook een nieuw moederbord aanschaffen. Het verschil tussen de AMD Athlon XP 2600+ 133MHz FSB en de 166MHz FSB is enorm groot :)

[...]

Aangezien het om een ouder moederbord gaat met een max. FSB van 133MHz kan het zijn dat het BIOS niet goed overweg kan met processoren die 512KB L2 Cache hebben.
Er zijn weliswaar oude moederborden die ook met bijvoorbeeld een AMD Athlon XP-M 2800+ DTR overweg kunnen, maar als 1 moederbord dat doet wil dat niet zeggen dat elk moederbord die ondersteuning biedt.
Daar de topic starter in het begin niet vermeld had om welk moederbord het ging heb ik elke optie behandeld zodat ik geen verkeerde informatie rond ga strooien ;)
Dankjewel voor de tips maar 1 probleem. Als ik een nieuw mobo aanschaf moet ik waarschijnlijk ook nieuw geheugen kopen. Want nu zit er slechts SD RAM op en als je op 333 MHz FSB gaat draaien moet je volgens mij minimaal DDR 2700 hebben of ik kan het mis hebben. En mijn broer heeft er weinig zin in om meer geld neer te leggen.

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Als je een nieuw moederbord koopt met een FSB van 166MHz of hoger heb je sowieso al DDR-SDRAM. Ik ken nl. geen 166MHz FSB (en hoger) moederborden met SDR-SDRAM.

Ik weet niet of 'ie nu 256MB of 512MB heeft ?. Een nieuw moederbord + 256MB DDR-SDRAM of 512MB DDR-SDRAM is niet eens zo gek duur. Tevens wordt het systeem aanzienlijk sneller als je het zaakje synchroom laat lopen met DDR-SDRAM. :)

Misschien is het verstandig om de huidige set gewoon te verkopen en een nieuwe set (moederbord/geheugen/processor) aan te schaffen. Dan ben je van de 'oude troep' af en heb je meteen weer snellere hardware.
SDR-SDRAM is nl. een aardig groot bottleneck bij een AMD Athlon XP. M.a.w., zelfs ná een CPU upgrade ben je veel snelheid verloren.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:32:
Als je een nieuw moederbord koopt met een FSB van 166MHz of hoger heb je sowieso al DDR-SDRAM. Ik ken nl. geen 166MHz FSB (en hoger) moederborden met SDR-SDRAM.

Ik weet niet of 'ie nu 256MB of 512MB heeft ?. Een nieuw moederbord + 256MB DDR-SDRAM of 512MB DDR-SDRAM is niet eens zo gek duur. Tevens wordt het systeem aanzienlijk sneller als je het zaakje synchroom laat lopen met DDR-SDRAM. :)

Misschien is het verstandig om de huidige set gewoon te verkopen en een nieuwe set (moederbord/geheugen/processor) aan te schaffen. Dan ben je van de 'oude troep' af en heb je meteen weer snellere hardware.
SDR-SDRAM is nl. een aardig groot bottleneck bij een AMD Athlon XP. M.a.w., zelfs ná een CPU upgrade ben je veel snelheid verloren.
Daar heb je gelijk in. Ik zal eens wat kijken. Ik weet nu genoeg. Topic kan dicht. Heb alle nodige info gekregen van Thandor zo'n beetje.

Dankjewel

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 23:02
Met de nieuwste bios kan je 2400XP en 2600XP draaien. Hoger kan je niet:

http://www.msi.com.tw/pro..._detail.php?UID=24&kind=1

Ik zou echter het moederbord wel vervangen. Het verschil tussen SD-RAM PC100 en PC133 merk je echt wel tegenover DDR SD-RAM. Verder is het bord gewoon verouderd. Misschien nog de mogelijk om door te sparen voor een socket 754 PCI-e Plank. Wel kunnen upgraden en toch nog de nieuwere videokaarten gebruiken.

[ Voor 51% gewijzigd door Robin4 op 23-08-2005 22:24 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Coolmaster schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:22:
Met de nieuwste bios kan je 2400XP en 2600XP draaien. Hoger kan je niet:

http://www.msi.com.tw/pro..._detail.php?UID=24&kind=1
Lees de TS en lees de specs van zijn moederbord ;)
VIA® KT133A Chipset
- FSB @266MHz
Daarom ook al die langdradige uitleg van mij of het nou wél of niet gaat werken (e.d.) ;)

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 23:02
Ja dan heb ik verkeerd gelezen> geld dus alleen voor:

BIOS Type Award® BIOS File Sizes 280KB
Version 3.6 Update date 2002-10-7

Update Description -Support AMD XP 2400+ & 2600+ (K7T Turbo2 only)

Special note ,
Download 6330v36.exe

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Coolmaster schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:26:
Ja dan heb ik verkeerd gelezen> geld dus alleen voor:

BIOS Type Award® BIOS File Sizes 280KB
Version 3.6 Update date 2002-10-7

Update Description -Support AMD XP 2400+ & 2600+ (K7T Turbo2 only)

Special note ,
Download 6330v36.exe
En het geldt alleen voor de AMD Athlon XP 2600+ met een FSB van 133MHz (DDR266) B)

Verwijderd

Topicstarter
Bios is al goed ge-update :)
Eneeh Socket 754 en Pci-e dat bestaat nog niet ;)
Thandor schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:32:
[...]

En het geldt alleen voor de AMD Athlon XP 2600+ met een FSB van 133MHz (DDR266) B)
Idd :P
En van mij mag het topic nu dicht :9

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 22:38 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 20:33:
Koop een nieuw moederbord , de nf7sl kost amper 49€ . ;)
yepe, heb ik ook gedaan...mijn oude gigabyte naar de shcroothoop en een abit bordje in huis gehaald met alle gemakken die de overgang naar een modern systeem volgend jaar veel makkelijker maken :Y)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik nu waarschijnlijk ook doen.
Nieuw Mobo+Mem+CPU :9

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 00:13

Skyline GT-R

RB26DETT

S754 met PCIe bestaat wel :P Zoek het maar eens op... Zowel Asus als MSI hebben zo een plank ;)

Verwijderd

Topicstarter
Skyline GT-R schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:29:
S754 met PCIe bestaat wel :P Zoek het maar eens op... Zowel Asus als MSI hebben zo een plank ;)
Ja oke die borden :P
Maar dat zijn dan wel uitzonderingen.

Ik heb nog een vraagje. Wat is kan ik het beste doen denken jullie.

Een Asus A7V8X + Athlon XP 2800+ Mobile FSB 266MHz

OF

Een Asrock K7VT4A Pro + Athlon Sempron 2300+ FSB 333MHz

Ik twijfel nogal want die mobile is wel erg leuk maar jammer van die FSB.

En bij de sempron heb ik weer een mobo dat me niet zo aanspreekt.
Het probleem is dat die sempron niet niet op die Asus kan.

Wat is denken jullie het beste?

Bvd

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

De AMD Athlon XP-M 2800+ heeft een unlockte multiplier. Je kunt de FSB dus verhogen en de multiplier (MP) lager zetten.

Let wel op dat je op vele moederborden/BIOS'sen het niet toe laten om de MP lager te zetten dan 12,5x als je een CPU gebruikt met een default multiplier hoger dan 12,5x.
Over dat onderwerp zijn wel een aantal topics te vinden. dit topic bevat veel informatie en links over het onderwerp :)

Als de processor goed gaat werken op het Asus A7V8X moederbord kun je de mutliplier op 12,5x zetten en de FSB op 166MHz. Dit resulteert in een AMD Athlon XP 2800+ :)

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 14:42:
De AMD Athlon XP-M 2800+ heeft een unlockte multiplier. Je kunt de FSB dus verhogen en de multiplier (MP) lager zetten.

Let wel op dat je op vele moederborden/BIOS'sen het niet toe laten om de MP lager te zetten dan 12,5x als je een CPU gebruikt met een default multiplier hoger dan 12,5x.
Over dat onderwerp zijn wel een aantal topics te vinden. dit topic bevat veel informatie en links over het onderwerp :)

Als de processor goed gaat werken op het Asus A7V8X moederbord kun je de mutliplier op 12,5x zetten en de FSB op 166MHz. Dit resulteert in een AMD Athlon XP 2800+ :)
Oke dankjewel maar ik heb het al.
Het wordt het Asus mobo + Athlon XP 3000+ FSB 333MHz 512KB cache :)

Topic mag nu wel dicht hoor :+ :+ :+ :+

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 14:14:
[...]

Ja oke die borden :P
Maar dat zijn dan wel uitzonderingen.

Ik heb nog een vraagje. Wat is kan ik het beste doen denken jullie.

Een Asus A7V8X + Athlon XP 2800+ Mobile FSB 266MHz

OF

Een Asrock K7VT4A Pro + Athlon Sempron 2300+ FSB 333MHz

Ik twijfel nogal want die mobile is wel erg leuk maar jammer van die FSB.

En bij de sempron heb ik weer een mobo dat me niet zo aanspreekt.
Het probleem is dat die sempron niet niet op die Asus kan.

Wat is denken jullie het beste?

Bvd
Zou een leuk socket 939 bordje niet iets zijn? asus a8v deluxe + venice 3000 ofzo? weet niet wa tje budget is,

Verwijderd

Topicstarter
Mister_X schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:31:
[...]

Zou een leuk socket 939 bordje niet iets zijn? asus a8v deluxe + venice 3000 ofzo? weet niet wa tje budget is,
Niet zo groot :P
Nee dat is echt te duur. Dan wordt het dalijk bijna 300 en dat wordt teveel. Budget was eerst eigenlijk maar voor alleen een CPU en dat is al heel erg veranderd :9

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 08:43

DesertShooter

Afgekickt

Mister_X schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:31:
[...]

Ja, maar de arme jongen heeft maar een budjet van 200 euro (niet sarcastisch bedoelt :+ ), en daarvan kun je geen venice, ddr en een 939 mobo van kopen ;)

Verwijderd

of een asrock 939 Dual sata2 bordje van 65 euro met een amd 64 3000+

pricewatch: Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID)

de prijs valt dan nog mee.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 17:02:
of een asrock 939 Dual sata2 bordje van 65 euro met een amd 64 3000+

pricewatch: Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID)

de prijs valt dan nog mee.
En geheugen dan..... :+
En wel minimaal 768MB ;)
Maar ik heb al besteld hoor ;) Het is alleen nog steeds niet binnen :( Al een dag of 5 geleden besteld
Pagina: 1