Nurbs ipv polygonen in toekomstige games?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Ik heb even de hulp nodig van jullie kenners :)

Is een model met NURBS veel sneller te bereken voor je gaka dan een met poly's? want op gamer.nl staat een stukje dat de nintendo revolution nurbs gaat gebruiken (vond ik al een beetje vreemd want elke pc kan toch al nurbs laten zien?) en dat ze op die manier met veel minder kracht alsnog dezelfde gfx als ps3/xbox360 konden krijgen omdat nurbs veel sneller zou zijn om te berekenen?

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Yo 3d gurus!

Ik was met een vriend in discussie over nurb rendering.

Hij zegt me dat als spellen het ooit zullen gebruiken, we een ware revolutie tegemoet zien.

Naja.

Zou iemand zo goed willen zijn me uit te leggen (in een paar woorden)
waarom nurbs gebruikt worden (bijv. in 3d max), of het alleen in modelling makkelijker is?

of het voordeel zou hebben als spellen real time nurbs zouden laten zien? ervanuitgaand dat de hardware krachtig genoeg hiervoor is, zou je die kracht beter kunnen gebruiken om nog veel meer poly's te renderen?

Ik weet dat je een perfect ronde bal zou kunnen maken, maar in een racegame of zo (banden daargelaten) zie ik weinig nut.

Ik heb nog nooit met modeling programma's gewerkt, vandaar.

En dit leek me het geschikte topic (genoeg mensen met ervaring enzo).

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 13:45

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:35:

Is een model met NURBS veel sneller te bereken voor je gaka dan een met poly's? want op gamer.nl staat een stukje dat de nintendo revolution nurbs gaat gebruiken (vond ik al een beetje vreemd want elke pc kan toch al nurbs laten zien?) en dat ze op die manier met veel minder kracht alsnog dezelfde gfx als ps3/xbox360 konden krijgen omdat nurbs veel sneller zou zijn om te berekenen?
Faust schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:19:
Yo 3d gurus!

Ik was met een vriend in discussie over nurb rendering.

Hij zegt me dat als spellen het ooit zullen gebruiken, we een ware revolutie tegemoet zien.

Naja.

Zou iemand zo goed willen zijn me uit te leggen (in een paar woorden)
waarom nurbs gebruikt worden (bijv. in 3d max), of het alleen in modelling makkelijker is?

of het voordeel zou hebben als spellen real time nurbs zouden laten zien? ervanuitgaand dat de hardware krachtig genoeg hiervoor is, zou je die kracht beter kunnen gebruiken om nog veel meer poly's te renderen?

Ik weet dat je een perfect ronde bal zou kunnen maken, maar in een racegame of zo (banden daargelaten) zie ik weinig nut.

Ik heb nog nooit met modeling programma's gewerkt, vandaar.

En dit leek me het geschikte topic (genoeg mensen met ervaring enzo).
Twee vragen over hetzelfde dus.
Ik weet niet of een volgende generatie games of 3D modelleer progs in staat zal zijn echte nurbs op je scherm te tonen. Feit is dat de huidige nurbs progs (bijv. Rhino3D) alleen nurbs gebruiken om je model te beschijven maar er een poly mesh van maken bij het renderen of bij een shaded view. En bij die mesh heb je veel minder controle over het aantal polies of over de structuur enzo, dus een in Rhino gemaakt model is erg 'vies' als je het in Max importeert. Een simpel nurbs object bevat vaak al erg veel polies als je het uitvoert en dat leidt to trage viewports.
Wat zijn dan de voordelen van Nurbs? Voornamelijk dus dat alle geometrie beschreven wordt door wiskunde. Een cirkel bestaat niet uit segmenten die ieder op bepaalde coordinaten liggen, maar uit een middelpunt, een straal en een as die de richting beschrijft. Daardoor werk je in principe oneindig nauwkeurig. Alleen bij het renderen gaat die nauwkeurigheid weer over boord, aangezien er dus polies van worden gemaakt, maar een nurbs object is beter geschikt voor engineering doeleinden dan een poly object. Feature modellers als Pro Engineering, Solid Works en Unigraphix maken ook gebruik van Nurbs.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 11:43

André

Analytics dude

Topicstarter
Even afgesplitst van het 3D topic.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 21:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:35:

Is een model met NURBS veel sneller te bereken voor je gaka dan een met poly's?
Hangt een beetje af van de processing power / memory bandwith verhouding. Een surface als polygonen kost meer data dan diezelfde surface als NURBS.
want op gamer.nl staat een stukje dat de nintendo revolution nurbs gaat gebruiken (vond ik al een beetje vreemd want elke pc kan toch al nurbs laten zien?) en dat ze op die manier met veel minder kracht alsnog dezelfde gfx als ps3/xbox360 konden krijgen omdat nurbs veel sneller zou zijn om te berekenen?
Dat is onzin, ik denk dat nintendo vooral wilt bezuinigen op memory bandwith :). Het voordeel van high order primitives tov polygonen is overigens wel dat je makkelijk @ runtime kunt LODen door meer poly's te genereren als een object veel van het scherm vult dan als je maar een paar pixels van dat object kunt zien.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.