Thuisserver veranderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 11:47
Wat wil ik?
Ik heb een 'server' voor thuisgebruik. Ik zet hier al mijn data op, documenten, films, muziek etc. Maar deze maakt te veel herrie en trekt te veel stroom. Specs:

Chieftec Dragon
AMD Sempron 2300+ boxed
Asus A7V600-X
kingston 256 MB PC3200
Seagate 7200.7 40GB
2 keer Maxtor Diamondmax 10 200GB
En nog wat andere dingen

Ik ben hier dus niet tevreden mee, ik wil gewoon iets heel anders in elkaar gaan zetten. De eisen zijn dat het systeem stil is en niet veel stroom verbruikt. Echt supersnel hoeft het niet te zijn...

Ik dacht dus aan het volgende:

Moederbord VIA EBGA EPIA ME6000 Mini ITX € 124,50
Geheugen Kingston 512 MB ram PC2100 € 59,-
Behuizing Chenbro Entry-Level Server/Workstation behuizing (no PSU) € 49,-
Voeding Zalman ZM300B-APS 300 Watt € 45,-
Ventilatoren 2 keer Papst Fan 4412 F/2GLLL - IBL (120mm) € 45,-
Verder? 2 schijven van maxtor die ik al heb. Ik wil nog een 200GB schijf bijkopen. Ik wil ze met van die rubbers ophangen zodat ze zo stil mogelijk worden. Ook wil ik een goedkoop SATA Kaartje zodat ik daarmee een software RAID-5 array kan opzetten, ik twijfel tussen deze twee kaarten:

Raid kaarten
1. Promise SATAII 150 TX4 PCI controller Kan ik hiermee een raid 5 array maken?
2. HighPoint RocketRAID 1640 Goedkoop, maar ik heb er nog niet veel goeds over gelezen...

Ik heb gekeken wat dit kost aan vermogen, dat is in totaal zo'n 60 watt bij een normale belasting.

Allemaal wel leuk die opsommingen, maar nu even een paar vragen waar het nu allemaal om gaat.
1. Zou het veel belasting zijn voor de processor om software raid-5 array te managen?
2. Kan ik uberhaupt wel een software raid-5 array aanmaken met windows 2000 server?
3. Welke van de twee Sata (Raid) kaarten is de beste?
4. Ik ben een beetje bang om zo'n VIA EPIA moederbord te kopen, want ik heb er nog nooit een gezien of meegemaakt. Werkt dit goed? Is de snelheid van deze 600 Mhz processor te vergelijken met een PIII 600 Mhz?
5. Ik heb geen ervaring met het hangen van schijven in rubbers, ik kan niet vinden waar ik van die dingen kan kopen en ook niet of dat dat in iedere kast mogelijk is. Heeft iemand daar ervaring mee?

[ Voor 5% gewijzigd door Double J op 23-08-2005 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:34
Geloof iets minder.

Je had meerdere versies.
Maar als het een echte eerste gen 600mhz is, zou ik eerder aan P2 450mhz gaan denken ;)
Divx kon je er igg niet op afkijken (die oude versies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

2. Kan ik uberhaupt wel een software raid-5 array aanmaken met windows 2000 server?

Nope

5. Ik heb geen ervaring met het hangen van schijven in rubbers, ik kan niet vinden waar ik van die dingen kan kopen en ook niet of dat dat in iedere kast mogelijk is. Heeft iemand daar ervaring mee?

reviews: Meer hardeschijfkoelers/geluidsdempers getest

Die eerste, is dat niks voor je?

Trouwens je kan toch ook gewoon je huidige systeem stiller maken en upgraden :)

[ Voor 12% gewijzigd door SithWarrior op 23-08-2005 20:45 ]

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
Ik kan hem inderdaad upgraden en stiller maken, maar ik wil ook de hoeveel stroom die ie trekt verminderen, dan kan ik hem gewoon dag en nacht aan laten staan...

Die eerste van Nexus, dat ziet er inderdaad wel goed uit, maar dan kan ik een schijf niet in een 3,5 inch rack hangen en dan zit er geen fan achter.. Wordt ie dan wel goed genoeg gekoeld met zo'n ding? Ik lees namelijk dat er maar en temperatuurverschil is van 2 graden.
Het ziet er wel ideaal uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:41
Het is wellicht handig om eerst eens goed uit te rekenen hoeveel stroom het nu scheelt. Veel mensen geven een hoop geld uit, zonder dat het ook echt een besparing oplevert. Daarnaast moet je begrijpen, dat niet alleen de proc, maar ook de harde schijven en andere componenten (veel) stroom verbruiken.

Een andere optie, is een Mac Mini, die is gegarandeerd stil en energiezuinig. Maar is wel weer duur en heeft beperkte opslag capaciteit.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
Ik heb op de site van Epia (via) gekeken, daar staat dit:

http://www.epiacenter.com...m_v2/epiasimulator_v2.htm

Hier kun je uitrekenen wat het kost aan stroom, het scheelt echt een hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
Double J schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:50:
Ik heb een 'server' voor thuisgebruik. Ik zet hier al mijn data op, documenten, films, muziek etc. Maar deze maakt te veel herrie en trekt te veel stroom. Specs:
Als dat je enige doel is: Waarom kijk je niet eens naar NAS oplossingen? Zijn allicht energiezuiniger.

Zo'n EPIA bordje als jij hebt uitgekozen kan natuurlijk ook prima, maar ik zou dan echt neit aan SWRAID5 gaan denken. Met een leuke hardware raid controller wordt het imo ook een prima oplossing. :)
Ook wil ik een goedkoop SATA Kaartje zodat ik daarmee een software RAID-5 array kan opzetten
[...]
Kan ik uberhaupt wel een software raid-5 array aanmaken met windows 2000 server?
Wat wil je nu eigenlijk? Echte software raid in je OS of FirmwareRaid? Bij de eerste maakt je controller namelijk niets uit, bij de laatste maakt je OS niets uit. ;) Het blijft alleen vrij traag op een 600MHz proc gok ik.

[ Voor 59% gewijzigd door Xander op 23-08-2005 23:33 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt misschien beter een Raid 3 kaart kopen van XFX. Deze is beter dan een software Raid 5. Een "echte" Raid 5 kaart is beter, maar ook erg duur. Raid 3 is een goed alternatief voor de kleine beurs.

Bij Raid 5 wordt de parity op een willekeurige 3e schijf gezet. Bij Raid 3 wordt de parity op een vaste parity schijf gezet. Met schrijven is Raid 3 dus iets langzamer dan Raid 5. Daarentegen kost een hardwarematige Raid 3 kaart maar enkele tientjes t.o.v. een paar honderd voor een hardwarematige Raid 5 kaart.

ps, ik heb nog twee Mini-ITX bordjes liggen. (nieuw).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
@ XanderH: Wat is firmware raid?

Hardware raid is dat de raid kaart al het denkwerk doet.
Software raid dan heb je gewoon wat poorten (sata of ide) en dan maak je met het OS een raid aan.

Dit is het volgens mijn weten, wat is firmware raid dan?
Wat bedoel je met vrij traag op een 600 mhz processor, 50 % cpu gebruik? of bedoel je de doorvoersnelheid?

@ thesiem1972: Ik kan geen raid-3 kaarten vinden van xfx, ik kan ook geen site vinden. In de pricewatch staan 2 kaarten, maar dat is beide raid 5...
http://www.tweakers.net/pricewatch/?Query=xfx

Die kaarten zijn inderdaad raid 0, 1 en 3

De kaarten zijn overigens niet een paar tientjes, maar ongeveer 160 en 210 euro....
http://www.zercom.nl//index.php?s=1&p=30 (onderaan)

Leuk dat je twee mobo's hebt liggen, maar er staat geen email adres in je profiel :)

[ Voor 24% gewijzigd door Double J op 24-08-2005 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
Double J schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 23:57:
@ XanderH: Wat is firmware raid?

Hardware raid is dat de raid kaart al het denkwerk doet.
Software raid dan heb je gewoon wat poorten (sata of ide) en dan maak je met het OS een raid aan.
Jup. Maar daarbij maakt de controller dus echt geen ruk uit, dat hoeft geen raid controller te zijn, daar voldoet ook het Promise kaartje dat je hebt staan gewoon. Nee, dat kaartje ondersteund geen RAID5. Sterker nog, dat kaartje doet helemaal niets met RAID. Maar in je OS een RAID array aan maken gaat nogsteeds.
Dit is het volgens mijn weten, wat is firmware raid dan?
Daarbij maak je in het BIOS van de controller de raid array aan. Iets wat je (denk ik) met die Highpoint controller kunt. Het echte denkwerk wordt door de controller nogsteeds aan de CPU uitbesteed, maar de array zelf maak je wel op het kaartje aan. In deze situatie is het OS dus totaal niet van belang, het OS ziet nog maar 1 disk. Het voordeel hiervan is dat je ook kunt booten van een RAID5 array ofzo, dat gaat je met pure softwareraid vanuit je OS niet lukken. (althans, niet met een striping - en ja RAID5 blijft striping alleen dan met een parity erbij).
Wat bedoel je met vrij traag op een 600 mhz processor, 50 % cpu gebruik? of bedoel je de doorvoersnelheid?
Beide? :+

Nee ik heb geen ervaring met RAID5 op zo'n bordje, ik weet alleen dat het nogal CPU intensief is. En echt veel CPU capaciteit heb je niet met die Epia...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:57
Als ik dat zo zie dan dan denk ik toch dat die harddisks het meeste stroom vragen. Ik denk dan ook dat het handiger is als je die sempron onderklokt, als je moederbord die mogelijkheid heeft. Je kan dan ook stillere koeling gebruiken. En het kost je niets.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek89
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 17:11
Je kan ook een Intel centrino erin zetten, zuinig en met een beetje airflow in de kast passief te kolen (met omvormer naar socket 478)
http://www.asus.com/produ...3=0&model=467&modelmenu=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
Die pentium M 's zijn heel duur, de goedkoopste is 200 euro...

Dat onderklocken lijkt me een goed idee, maar is dat wel goed voor de processor? Hoe kan ik dan meten hoeveel stroom ie verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 10:04

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Wat wil ik?
Ik heb een 'server' voor thuisgebruik.
De eisen zijn dat het systeem stil is en niet veel stroom verbruikt. Echt supersnel hoeft het niet te zijn...
Onze thuis server was een generieke ATX kast met een Epia M10K, 512 DDR el-cheapo RAM, 20 GB OS HDD en een 3Ware 7506-4LP met 4 x 80 GB IBM 'DeathStar' HDD's wat eigenlijk goed werkte (heeft o.a. Win2k ,Win2k3 en SuSe 9.x distro's gedraaidt) op zich voor file en printer serving was dat snel genoeg. Verbruik heb ik nooit echt gemeten maar zal tegen de 80 Watt gelegen hebben. De enige delen die geluid produceren waren de CPU fan (stil te krijgen dmv een Zalman koelblok en een goed geplaatste 12 CM fan in de kast) en de 4 IBM hdd's. T plaatsen van dempingsmateriaal werkt goed maar kan warmte problemen geven.

Het grootste nadeel aan sommige Epia bordjes (mijn mening) is hardware compatibility en de verrotte support van Via. Daarnaast zijn de bordjes relatief uitval gevoelig (2x dood gegaan binnen 1 jaar)
Allemaal wel leuk die opsommingen, maar nu even een paar vragen waar het nu allemaal om gaat.
1. Zou het veel belasting zijn voor de processor om software raid-5 array te managen?
Ja, de CPU moet alle XOR berekeningen uitvoeren, voor een snelle dual bak maakt dat weinig uit, maar omdat de Epia's niet van die snelheidsmonsters zijn is het werk genoeg.
Ja dat kan, maar zie bovenstaande.
3. Welke van de twee Sata (Raid) kaarten is de beste?
Geen ervaring mee, maar gebruik 'The Search' en er is allicht wat te vinden.
4. Ik ben een beetje bang om zo'n VIA EPIA moederbord te kopen, want ik heb er nog nooit een gezien of meegemaakt. Werkt dit goed? Is de snelheid van deze 600 Mhz processor te vergelijken met een PIII 600 Mhz?
Nee, de Epia is behoorlijk veel trager. Ik schat dat ik de Epia M10K inschat op een PIII 500 Mhz. Gezien de hardware RAID oplossing in de server was dat niet echt een probleem en voor printertje delen/MP3 streaming was t meer dan genoeg.
Er zijn kant en klaar oplossingen ('The Search') en op Tweakers.net heeft er een frontpage artikel gestaan over hdd koelers en geluidsdemping. Ik zelf had de 4 HDD's in een 3 1/2 kooitje zitten die dmv 'ontkoppelde' schroeven (schroeven in rubberblokjes, kwamen uit een Zanker centrifuge) in de 5 1/4 uitsparing zaten en dat werkte uitstekend.
Dat onderklocken lijkt me een goed idee, maar is dat wel goed voor de processor? Hoe kan ik dan meten hoeveel stroom ie verbruikt?
Onderclocken kan geen kwaad en heeft als voordeel dat je wellicht ook de Vcore wat kunt laten zakken (wat weer minder hitte tot gevolg heeft).
Bij Alternate kun je van die meters kopen voor in je stopcontact die t verbruik bij houden.

De setup heeft lange tijd goed gewerkt, had het zo nu en dan wel zwaar als ik de foto gallery aanvulde (resize, rotate, etc) maar gaf uiteindelijk toch de geest. Na 3 gestorven bordjes had ik t wel gehad met die Epia dingen en heb ik 2e hands wat andere zaken bij elkaar gespronkelt (check deze Thread voor de config) . Deze config zal meer vermogen verbruiken (maar ook veel meer snelheid geven) maar door t gebruik van Tualatin's in combi met goede koperen koellichamen en aangepaste fan redelijk stil zijn. Daarnaast is de Linux ondersteuning voor de Epia borden niet echt briljant en da's toch wel mijn voorkeur server OS (geen intentie tot een flame war!).

In dezelfde thread haalt iemand de readynas 600 van infrant aan, wellicht ook een optie (niet super goedkoop) maar als je de review op Tom's Hardware leest wel een goede NAS oplossing

[ Voor 26% gewijzigd door Pantagruel op 24-08-2005 14:21 . Reden: Toevoeging gedaan ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Pagina: 1