Welke cooling?

Pagina: 1
Acties:

• Vini
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-01 12:54
Mijn pc heeft soms last van te warme componenten, niet zo gek aangezien ik alles met stock koelers draai en nauwelijks een airflow heb. Ik heb wel een kast met plaats voor meerder ventilatoren, 1 in 2 out, maar die maken zo'n lawaai als ik die aansluit dat ik daar vanaf ben gestapt. Nu wil ik dit systeem beter gaan koelen, het moet een goede performance geven dus een overclock moet mogelijk zijn.

Amd 64 3000+
MSI K8N neo platium
1024 mb pc3200
xfx 6600 gt
160 gb sata
2x dvd speler/writer
draadloos netwerkkaart
Codegen 400W

Nu heb ik de volgende dingen bedacht:

Optie 1:
Die fans in mn kast vervangen door stillere en betere fans (dit zijn allemaal 80 mm fans) en de stock koelers van mn videokaart vervangen door Zalman koelers, die v700 dingen. Dit moet alles goed kunnen koelen en het toch redelijk stil maken.
Kosten: rond de 100 euro

Optie 2:
Nieuwe kast, de Antec Sonata 11, met 450W voeding. De 120 mm fans verwisselen met papst 120 mm fans (of eventueel goedkopere coolermaster fans). En nog een 80 + 92 mm fans neerzetten voor de proc en videokaart. Die kunnen ingebouwd worden in de kast. De stock koelers blijven dan wel, anders zijn de kosten met zalman koelers op de proc en videokaart gelijk aan het waterkoeling systeem.
Kosten: rond de 1x 102 euro + 2x20 + 2x5 = 152 euro

Optie 3:
Waterkoeling, de Zalman resorator 1 Plus, met blokjes voor proc en videokaart inclusief passieve koeltoren enz, bijna geluidloos.Maarja wel het duurst
Kosten: 212 euro

Nu dus welke optie kan ik het best kiezen, ik wilde eigenlijk zo'n 150 euro uitgeven aan koeling, is de waterkoeling het extra geld waard, of kan ik beter 100 euro uitgeven aan fans en derg en mn huidige kast houden. Maar mn voeding is geen a-merk dus met 150 euro zou ik dan nog een a-merk voeding bij optie 1 kunnen kopen. Voor volledige koeling is er optie 2 en 3, beide rond de 200.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, ik moet dus kiezen tussen de opties met een budget van 150 euro, maar als de extra euro's het zker waard zijn is 200 ook nog mogelijk.(nieuwe opties zijn natuurlijk ook welkom)

BF2 stats

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 16:31
Hmm als je wilt clokken dan is watercooling toch wel goed. Ik zou dan wel je set samenstellen bij bijv. aqua computer. Dan heb je volgens mij wel het meeste waar voor je geld. Neem een 2 X 120 MM radiator een goed blok en een leuke pomp. Misschien kun je dan ook nog gelijk een waterkoeling voor je VGA kopen. Daarnaast zou ik toch ook wat stillere casefans kopen voor de airflow en natuurlijk alle kabels netjes wegwerken en roundcables ipv flatcables nemen ( als je die nog niet had )

Hmm ik heb wat tijd over dus ik zal gelijk wat op een rijtje zetten.

cuplex evo Plexiglas Revision 1.1 Halterung Athlon64 ( waterblok voor CPU )-- 52.99€
aquagraFX Komplettkühler 6600 AGP----------------------------------------------------------- 61.90 €
Ausgleichsbehälter aquatube Rev. 1.1 silber---------------------------------------------------44.90€
airplex evo 240--------------------------------------------------------------------------------------------49.90€
Hydor L 20 Pro-------------------------------------------------------------------------------------------19.90€

Dan kom je op een totaal van 229.59.- Dit is natuurlijk even snel uitgezocht, als je alles op je gemak uitzoekt en alles opzoekt naar jou smaak/prestatie/budget dan kom je wel rond de 200€ uit. Ps. ik heb hier geen slangen/kopelingen/slangpilaren uitgezocht maar dat kost nou ook weer niet de wereld.

Ik wil je toch ook nog een andere alternatief laten zien, ik denk dat alle tweakers hier me voor gek zullen verklaren maar het setje van thermaltake ( Thermaltake Bigwater en de Thermaltake Bigwater SE ) schijnen goed te presteren met 64Bit systemen en is duidelijk goedkoper dan alles zelf uit zoeken of de Reserator van Zalman. Ik heb zelf ook dat setje en ben er zeer tevreden over.

Hier meer info over het Thermaltake setje.

http://www.thermaltake.co...0005bigwater/cl-w0005.htm

Dit is weliswaar de eerste versie, de SE versie is zover ik weet nog niet in nederland te verkrijgen. Wil je er toch alvast naar kwijlen ( :9~ )

http://www.thermaltake.co...igWaterSE/cl-w0005-01.htm

En dan tot slot, heb je nog vragen over de Thermaltake Bigwater, kijk dan even in dit topic. Staan trouwens ook loads of plaatjes in dat topic.

Thermaltake Bigwater ervaring?

[ Voor 66% gewijzigd door Heaget op 23-08-2005 21:40 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waterkoeling kan nu opzich al aardig goedkoop zijn, voor minder dan 150 euro kan je een set halen die beter presteert dan de resorator en ook helemaal in je kast past.

Persoonlijk zou ik voor de alphacool producten gaan die vind ik er mooi uitzien, ze koelen meer dan voldoende en zijn ook vrij goedkoop.

Neem eens een kijkje op http://www.alphacool.de

Edit : Bijvoorbeeld de Alphacool Entry Set 120, pak daar nog een GPU-blok bij en je zit met verzendkosten onder de 150 en heb je een set die helemaal compleet is.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 23-08-2005 21:48 ]

• Vini
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-01 12:54
Oke dank je, maar ik heb zelf nooit eerder gewerkt met waterkoeling dus leek me handig een complete set zoals de zalman resorator te kopen. En ik heb ook geen ervaring ermee dus ik weet niet of een wat geodkoper wcset nu beter koelt dan zalman + goede airflow

Edit voor waterkoeling, is de kastruimte daarvoor nodig, groot? Of passen de meeste sets wel in de normale midtowers.

[ Voor 19% gewijzigd door Vini op 23-08-2005 22:05 ]

BF2 stats

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Of het goed past ligt aan de kast, eigenlijk is het enige probleem kwa ruimte het plaatsen van de pomp en de radiator, met een beetje passen en meten en eventueel wat zaagwerk is in de meeste kasten wel wc te proppen.

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 16:31
Thermaltake Bigwater past vrijwel in elke kast, ik heb hem zelf in een Chenbro Gaming Bomb gehad ( nu zit ie wel in een andere kast maar dat had er nix mee te maken )

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Optie 1 is veel goedkoper hoor.. Als jij 3 papst coolers erin gooit en zalman voor je videokaart ben je zo 60 kwijt.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02-2025
Het probleem is, je kunt wel koelers vervangen, maar die kunnen ook niets als je geen airflow hebt.
Wat is je case temp? Kun je wat dingen wegwerken? Te veel in- en uitgangen zijn ook niet goed...

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

^^ met stom check Frequently Asked Questions CME dus ff.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Pagina: 1