Toon posts:

Roest verwijdering dmv. Elektrolyse.

Pagina: 1
Acties:
  • 5.549 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
http://antique-engines.com/electrol.asp

Hier staat handig beschreven hoe je het aan moet pakken, maar er is nog veel meer informatie over te vinden.
Ik heb het zelf ook geprobeerd. Ik heb een aquarium van plastic gebruikt, een stukje staal voor de elektrode (had geen plaatstaal, dit is beter, omdat het ontroesten vooral gebeurd aan de zijde die de elektrode kan 'zien'), een accu lader, en soda.

Heb er voor het eerst een sleutel in gedaan die heel roestig was, en verrek, na 2 uurtjes kwam ie er schoon uit :*) . Ben nu een ijzeren deur kruk aan het ontroesten met nog verf er op, en dat gaat er ook mooi af :P

Maar nu vraag ik me af of ik er ook verchroomde voorwerpen mee kan ontroesten. Ik heb hier namelijk een tank die verchroomd is en daar zitten wat verf resten op, en wat roestpunten.
Daar ik mijn binas moest inleveren dit jaar van school, kan ik zelf ook niet meer op onderzoek uit. Weet iemand dit toevallig? Het chroom moet dus niet aangetast worden.

Verwijderd

binas inleveren???
Ik dacht dat je die mocht houden. Ik heb em tenminste nog. En ik heb ook nog een VaPro tabellenboek dat eigenlijk precies hetzelfde is als de binas maar dan met meer informatie over de procesindustrie en welke technieken ze daar bij gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik moest hem inleveren :(

Maar staat het topic hier wel goed, volgens mij moest ik hem ergens anders neer zetten, maar waar?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Lijkt me wetenschap ;).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:03:
Ja, ik moest hem inleveren :(

Maar staat het topic hier wel goed, volgens mij moest ik hem ergens anders neer zetten, maar waar?
Je kan 'em ook kopen :P. Ik heb em gelijk in de 4e gekocht.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 21:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:19:
[...]

Je kan 'em ook kopen :P. Ik heb em gelijk in de 4e gekocht.
Ach, een beetje kerel heeft natuurlijk het bekende blauwe boekje in huis.

(Het polytechnisch zakboek dus)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-12 15:07

TheBorg

Resistance is futile.

Hou er rekening mee dat je waterstofgas en accuzuur aan het maken bent...

Verwijderd

TheBorg schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:28:
Waterstof vervliegt gewoon, zeker in verhouding tot de grootte van de gebruikte bak water.

Verwijderd

Topicstarter
Waterstof wist ik, daarom had ik de bak buiten. Maar accu zuur? Dat wist ik niet, daar wordt ook met geen woord over gerept in de beschrijvingen op internet.

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:23:
[...]

Ach, een beetje kerel heeft natuurlijk het bekende blauwe boekje in huis.

(Het polytechnisch zakboek dus)
Ja die blauwe heb ik ook 20 jaar geleden eens gekocht, tegenwoordig zijn ze grijs :)

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan je verchroomde voorwerpen ook met deze methode ontroesten zonder het chroom aan te tasten?

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49
Hoe denk je dat die voorwerpen verchroomd worden? [/antwoord op je vraag]

Precies! Op de omgekeerde manier!

[ Voor 21% gewijzigd door Vinnienerd op 23-08-2005 22:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vinnienerd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:48:
Hoe denk je dat die voorwerpen verchroomd worden? [/antwoord op je vraag]

Precies! Op de omgekeerde manier!
Dus nu gaat het chroom er af?

Verwijderd

Accuzuur is een verdunde zwavelzuuroplossing. Waar komt dat volgens jou vandaan in dit experiment? En hoe stel je je een zuur in een basische omgeving (je doet dit in een soda-oplossing) voor?

En ja, dat chroom raak je kwijt. Het "chroom" op een stuk verchroomd metaal is namelijk een chroomoxide, net als roest een ijzeroxide is. Als je dit soort huis-, tuin- en keukenelectrolyse toepast verwijder je net zo hard je chroomoxide als je ijzeroxide.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 23:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan je niet het voltage aanpassen, zodat chroomoxide wel blijft zitten (een te zwakke oxidator dus) maar ijzeroxide wel verwijderd wordt. Dat moet je uit die tabelen kunnen halen, maar 'k heb dus geen binas meer.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 23:26:
[...]

En ja, dat chroom raak je kwijt. Het "chroom" op een stuk verchroomd metaal is namelijk een chroomoxide, net als roest een ijzeroxide is. Als je dit soort huis-, tuin- en keukenelectrolyse toepast verwijder je net zo hard je chroomoxide als je ijzeroxide.
Euuhhmmm, na mijn weten zit er toch écht Chroom op hoor. Enige voordeel van chroomoxide is echter dat het transparant is itt aluminiumoxide. Vandaar dat ze ook verchromen ipv veraluminiumen, aluminium behoudt z'n glans niet itt chroom. Echter, beide metalen 'roesten' niet door, doordat de oxidelaag niet poreus raakt zoals bij ijzer.

Verwijderd

Topicstarter
Nou de scheikundige kant van het verhaal is dan nog onzeker, maar het werkt wel.

Heb een benzine tank in een zelfgemaakt bassin gelegd, 12 volt er door heen, en roest & verf ging er af, zonder dat het chroom (zichtbaar) werd aangetast.
Maar volgens mij verdwijnt er wel een beetje chroom van het voorwerp, namelijk omdat het water van plaats alleen roestrood wordt, het nu ook een beetje groen wordt, en er drijven wat groene vlokken in, dit heb ik niet bij puur ijzeren voorwerpen.

Puntroest, wat dus niet helemaal door de chroom laag heen is gegaan, wordt perfect gerepareerd, andere roest verdwijnt gewoon, en daar komt metaal te voorschijn.

En die deurkruk van gister, die is zeker wel 10 lagen verf kwijt geraakt :D

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Als je nu echt problemen hebt dat je teveel chroom kwijt raakt, kan je natuurlijk het proces ook uitvoeren met een plaatje chroom in plaats van ijzer aan de anode. Dan verchroom je het gewoon weer.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mr. Liu schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 21:48:
Als je nu echt problemen hebt dat je teveel chroom kwijt raakt, kan je natuurlijk het proces ook uitvoeren met een plaatje chroom in plaats van ijzer aan de anode. Dan verchroom je het gewoon weer.
Na mijn weten moet je dan toch ook een chroom-zout als elektrolyt in 't water oplossen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al geprobeerd om de polen om te draaien, er hecht zich dan wel wat chroom op het ijzer, maar dat veeg je er zo weer af.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 22:09:
Ik heb al geprobeerd om de polen om te draaien, er hecht zich dan wel wat chroom op het ijzer, maar dat veeg je er zo weer af.
Interessant topic.

Om een gedegen laagje metaal te hechten aan een metalen ondergrond dient de ondergrond op speciale wijze voorbereid te worden en eerst ook volledig ontvet te worden. Om bijvoorbeeld zilver op ijzer aan te brengen word eerst koper op het ijzer aangebracht en dan pas het zilver. De elektrolytische vloeistof dient ook "schoon" te zijn, betekenend dat de samenstelling precies juist moet zijn om hechting te krijgen. Indien het niet precies goed wordt uitgevoerd krijg je "poeder" depositie: De ionen vormen wel metaal crystallen maar deze hechten niet.

Dit principe wordt o.a. specifiek gebruikt in elektrolytische raffinage. Bijvoorbeeld een legering van goud, zilver, koper, zinc, ijzer, etc, verkregen uit het recyclen van elektronica wordt elektrolytisch opgelost en selectief op een "virgin" elektrode, van zeg goud, gedeponeerd(gehecht). De andere metalen lossen wel op maar hechten zich nagenoeg niet aan het goud. . .sommige metalen kunnen zich als een legering aanhechten, zoals koper en zink om een messing laagje aan te brengen. De meeste metalen uit de legering vallen als "stof" op de bodem van het vat of blijven als elktrolyte achter. De residuen kunnen op deze manier effectief verder gescheiden worden.

De reinigingsmethode welke TS gebruikt werkt omdat het metaal van het te reinigen onderdeeloplost . . .op roest kan je geen vers metaal aanhechten. . .de Fe2O3 lost niet gemakkelijk op en wordt los gemaakt van het ijzer. Je kan dus niet op een stuk roestig ijzer vers ijzer deponeren door de stroom om te draaien.

Chroom-oxide is vreselijk taai om te ontbinden en dus blijft het onaangetast. Op de randen van de gaatjes in het chroom lost het chroom ook een beetje op maar zal niet weer op een verchroomd onderdeel hechten.

Wat me in deze reportages verbaast is dat er gezegd wordt dat met geverfde onderdelen de verf er ook afkomt. Als de verf goed gehecht is zal het doorgaans niet elektrolytisch ontbinden. Misschien is de soda op zich functioneel om de verf op te lossen?

Dat soda vetten oplost is bekend. Maar verf?
Verf afbijtmiddelen bevatten doorgaans c.q.vaak Methyleen Chloride.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 04:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
He Vortex2, bedankt voor de info. Ik kan het ook niet verklaren, maar die verf (en zelfs plakband resten) gaan er echt af.

Ik had dus een helemaal witgeverfde tank in het soda water gelegd, zat ook plakband op, én benzinevaste merkstickers die er al ophoorden. Die stickers zijn er (gelukkig) niet afgegaan, maar de plakband en de verf wel, ook bij die deurkruk is de verf er afgegaan. En ik weet wel zeker dat die ververwijdering komt door de elektriciteit, en niet het soda. Ik gebruik namelijk maar een kleine elektrode. Het is gewoon een staafje ijzer, die valt in het niet bij een 13 liter tank. Het verf, plakband en roest verdwijnt het meeste, waar het dicht bij de elektrode zit. Het werkt dus eigenlijk alleen waar de elektrode het ijzer ziet, dus ik heb de elektrode om de zoveel tijd ergens anders neer gezet.

Op internet staat ook een opstelling, en daar hadden ze een bak compleet bekleed met staalplaat om het 'schaduweffect' tegen te gaan.

Ik heb momenteel zelf geen digitale camera tot mijn beschikking, maar hier is nog iemand die verf verwijderd door middel van elektrolyse:
http://www.oldgas.com/shoptalk/ubb/Forum4/HTML/000848.html

Verwijderd

Topicstarter
DIY-verchromen:
http://www.rustbuster.nl/Roest/Verchromen.htm

Maar dit is helaas niet het echte verchromen daar wordt een laagje nikkel eerst gebruikt, en volgens mij gebeurt dit ook niet elektrolytisch, hier staat dat proces omschreven:
http://www.galvatrack.nl/content/view/12/14/

Maar wat ik mij dus afvraag met dat verchromen van bovenste link, kan je hier ook chroomwerk mee repareren, als er dus een klein stukje van het chroom kapot is, dan hecht het chroom zeker niet alleen aan dat stukje maar ook aan het goede chroom?

Maar het is het proberen waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 21:06 ]

Verwijderd

Ik weet niet hoe het komt, maar als ik een electrolyse doe, dan begint het materiaal juist harder te roesten... (je ziet het gewoon verdwijnen)

Verwijderd

Topicstarter
Lol, dan heb je de elektrodes verkeert om :)
Pagina: 1