[XP] Friese versie Windows XP beschikbaar

Pagina: 1
Acties:

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-03 21:24
Voor de Friese fans onder ons, er is nu een update voor Windows in de Friese taal. Je moet blijkbaar een engelse versie hebben, om het te kunnen installeren. Aangezien ik geen Fries ben, heb ik het niet geinstalleerd, maar ik wil het jullie niet onthouden
Bron: Nu.nl

Uitgegeven: 23 augustus 2005 10:58

SCHIPHOL - Besturingsprogramma Windows XP is sinds deze maand ook in het Fries beschikbaar. Producent Microsoft heeft een gratis update beschikbaar gesteld waar onder meer de Friese taal aan is toegevoegd, bevestigde een woordvoerder dinsdag.

Het gaat volgens Microsoft niet om een noodzakelijke 'systeemkritische update': "Maar daar zullen ze in Friesland anders over denken."
De update kan je hier krijgen

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=3fa7cdd1-506b-4ca0-bd47-b338e337a527&DisplayLang=en

Hier is meer info van microsoft te krijgen over deze update. Het lijkt er dus op dat indien andere programma's/websites de friese taal meeleveren/aanbieden, en je deze als default in Windows hebt ingesteld (wat dus kan als je deze update installeerd), je dus de Friese taal krijgt. Maar helaas zal het meeste dus gewoon Engels en/of Nederlands blijven, aangezien er mijn inziens er weinig programma's/websites de Friese taal zullen gaan meeleveren (dank je, J-W voor deze laatste info, misschien kan je wat screens plaatsen van de friese klok, of wat nog meer Fries is geworden).

http://support.microsoft.com/?kbid=897338

[ Voor 52% gewijzigd door s441558 op 23-08-2005 20:40 . Reden: hyperlink clickable gemaakt ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Ik heb het inmiddels geinstalleerd. Maar ik zie niet echt veel verandering, alleen de naam van de dag in de klok is in het Fries. Volgens mij geeft de update alleen de Friese 'language locale'.
How to use a language locale to specify how some programs display numbers, currencies, dates, and times
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/NRNGGOVG9757

UPDATE:
Google komt ook automatisch in het Fries na de update.

[ Voor 79% gewijzigd door j-w op 23-08-2005 19:28 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:38
j-w schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:03:
Ik heb het inmiddels geinstalleerd. Maar ik zie niet echt veel verandering, alleen de naam van de dag in de klok is in het Fries.

Volgens mij geeft de update alleen de Friese 'language locale'.
Staat ook duidelijk in het kb artikel:
• Obtain update 897338.
• Use the new language locales to specify how some programs display numbers, currencies, dates, and times.
• Use the new language locales to specify the language that is used by non-Unicode programs.
• Remove update 897338 from the computer if you use one of the new locales.

• j-w
  • Niet online

j-w

leon1e schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:20:
[...]

Staat ook duidelijk in het kb artikel:

[...]
Als echt Tweaker heb ik de handleiding natuurlijk niet gelezen maar gewoon direkt de update er op geknald. ;)

• Harm
  • Niet online
Kan je eens een screenshot maken van het eerste tabblad van het dialoogvenster Landinstellingen uit je Configuratiescherm? En zou je het goedvinden als ik dat screenshot gebruik bij een nieuwsbericht op de frontpage hierover?

• j-w
  • Niet online

j-w

Harm schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:52:
[...]

Kan je eens een screenshot maken van het eerste tabblad van het dialoogvenster Landinstellingen uit je Configuratiescherm? En zou je het goedvinden als ik dat screenshot gebruik bij een nieuwsbericht op de frontpage hierover?
Hier is de screenshot. Gebruik hem gerust!

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/66L850764A12

[ Voor 7% gewijzigd door j-w op 23-08-2005 20:51 ]

• Harm
  • Niet online
offtopic:
Thanks! Ik heb het screensot erbij gezet :) .
Pagina: 1