Zijn er al SAS RAID controllers?

Pagina: 1
Acties:
  • 807 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:32
Ik vraag mij af of er al SAS RAID controllers te koop zijn of wanneer die verwacht worden.
Het enige wat ik tot nu toe wel kan vinden is een SAS (Serial Attached SCSI) controller op de site van LSI Logic:
http://www.lsilogic.com/products/sas_hbas/sas3442x.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 16:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Adaptec, Areca en LSI Logic hebben wel SAS RAID-adapters aangekondigd maar deze zijn nog niet verkrijgbaar. Toevallig heb ik gisteren wel zo'n SAS3442X van LSI Logic ontvangen.

Ik denk dat je nog even moet wachten tot het najaar. SAS-harde schijven zullen dan ook beter verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Femme schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 18:41:
Adaptec, Areca en LSI Logic hebben wel SAS RAID-adapters aangekondigd maar deze zijn nog niet verkrijgbaar. Toevallig heb ik gisteren wel zo'n SAS3442X van LSI Logic ontvangen.

Ik denk dat je nog even moet wachten tot het najaar. SAS-harde schijven zullen dan ook beter verkrijgbaar zijn.
Hey Femme, bedankt voor je reactie.
Had je gister ook al een mailtje gestuurd om je wat vragen te stellen, weet niet of je die ontvangen hebt?

Anyway: goed wat duidelijkheid nu te horen. Gaaf dat je die SAS3442X hebt ontvangen, maar dat is puur een SAS controller, toch? Geen SAS RAID, of wel?
Kun je hem anders niet effe doorsturen naar me? ;)

Heb vandaag ook Adaptec een mailtje gestuurd, want het vreemde vind ik dat bijv op in het Adaptec SAS FAQ onderdeel staat dat SAS producten al in 2004 op de markt hadden moeten zijn? We zitten nu al in Augustus 2005 en nog is er bijna geen SAS product op de markt! Waarom is dit allemaal zo uitgelopen? :'( Kinderziektes? :?

Je zegt wachten tot het najaar? Denk je dan aan september/oktober?
Maxtor is wel begonnen met het uitleveren van hun 15K II SAS disk maar die zijn ook nog niet verkrijgbaar.
Vreemd vind ik wel dat je bij HP al complete SAS servers kan bestellen.

Tevens zag ik ook na wat beter zoeken via www.froogle.com dat IBM inmiddels ook een SAS RAID controller beschikbaar heeft, die zelfs in Nederland al op voorraad schijnt te zijn.
De IBM ServeRAID-8i SAS RAID controller: http://www-132.ibm.com/we...&langId=-1&catalogId=-840

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De SAS3442X is inderdaad een gewone SAS HBA zonder RAID (wellicht wel Integraded Striping en Integrated Mirroring hostbased RAID van LSI Logic). Ik wil binnenkort een vergelijking van enterprise harde schijven SCSI, SAS en SATA gaan doen met wat 10K en 15K disks. De Raptor WD740GD kan er ook leuk aan meedoen, getest op zelf de SATA-controller van de nForce Pro als de SAS3442X.

LSI Logic levert er kabels bij waarmee je de vier intere poorten kunt gebruiken om twee dual ported SAS-harde schijven aan te sluiten of vier SATA-schijven. Gelijktijdig SAS en SATA lukt met deze kabels niet tenzij je ook de externe poort gebruikt (de SAS3442X heeft ook vier poorten op een externe connector).

Wat betreft je mail: commercieel verkrijgbare SAS backplanes van Chenbro heb ik nog niet gezien. Ik zou gewoon eens contact opnemen met Chenbro of een andere rackmountfabrikant zoals CI Design. Meestal zijn beide er wel vlug bij om nieuwe storagetechnologieën te integreren (beide waren ook snel met SATA backplanes en multi-lane SATA-backplanes). Ik geloof dat Supermicro onlangs wel een doos met SAS-ondersteuning heeft geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Femme schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 00:27:
De SAS3442X is inderdaad een gewone SAS HBA zonder RAID (wellicht wel Integraded Striping en Integrated Mirroring hostbased RAID van LSI Logic). Ik wil binnenkort een vergelijking van enterprise harde schijven SCSI, SAS en SATA gaan doen met wat 10K en 15K disks. De Raptor WD740GD kan er ook leuk aan meedoen, getest op zelf de SATA-controller van de nForce Pro als de SAS3442X.
Ja, daar ben ik heel benieuwd naar! Krijg je die disks trouwens als sponsering en moet je ze daarna weer terugsturen? Hoe gaat dat altijd in z'n werk bij Tweakers.net?
LSI Logic levert er kabels bij waarmee je de vier intere poorten kunt gebruiken om twee dual ported SAS-harde schijven aan te sluiten of vier SATA-schijven. Gelijktijdig SAS en SATA lukt met deze kabels niet tenzij je ook de externe poort gebruikt (de SAS3442X heeft ook vier poorten op een externe connector).
Ik hoor even iets nieuws: wat bedoel je precies met dual ported SAS harddisks? Gebruikt een SAS schijf dan (altijd) 2 connectors?
Met een externe connector bedoel je de connector aan de achterkant van de kaart die buiten het chassis komt te hangen? Dus net zoals bijv. je videoconnector?
Wat betreft je mail: commercieel verkrijgbare SAS backplanes van Chenbro heb ik nog niet gezien. Ik zou gewoon eens contact opnemen met Chenbro of een andere rackmountfabrikant zoals CI Design. Meestal zijn beide er wel vlug bij om nieuwe storagetechnologieën te integreren (beide waren ook snel met SATA backplanes en multi-lane SATA-backplanes). Ik geloof dat Supermicro onlangs wel een doos met SAS-ondersteuning heeft geïntroduceerd.
Ik heb vorige week contact opgenomen met Chenbro, hun reactie op de vraag wanneer er een SAS backplane beschikbaar komt voor de RM313 was:
Dear (naam),
We are sorry that we do not have this plan recently to create SAS backplane for RM313.
However, you can consider our other chassises that support SAS solution, including RM217and RM131.
Following are the URL links of RM217 and RM131 for your information:
http://www.chenbro.com.tw...oduct_preview.php?pid=131 ----RM131
http://www.chenbro.com.tw...oduct_preview.php?pid=135 ----RM217

If you have further problem, please feel free to tell us.
Thank you and best regards

Customer Service Dept.
CHENBRO MICOM CO., LTD
Tel: 886 2 8226 5500
Fax: 886 2 8226 5392
Email: technology@chenbro.com.tw
Website: www.chenbro.com
Maar dat ist 'm juist net: ik wil echt graag die RM313 chassis, en dus geen 1U of 2U chassis!
Toch vreemd dat ze daar nog geen SAS Backplane voor hebben en ook geen plannen hebben dat opkorte termijn te doen? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Even een kickje... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Overigens heeft IBM al wel een SAS controller, die 2 weken geleden bij sommige winkels in de USA ook op voorraad was.

IBM ServeRAID 8i SAS controller: 8)
http://www-132.ibm.com/we...&langId=-1&catalogId=-840

Echter vraag ik mij af of deze SAS RAID controller alleen in een IBM server past of ook een eigen gebouwde server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21388

HP levert ze ook: p600

Als het een beetje mee zit kan ik er binnenkort 1 op het werk testen. Mocht het zover komen zal ik hier wat resultaten posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Anoniem: 21388 schreef op maandag 19 september 2005 @ 19:57:
HP levert ze ook: p600

Als het een beetje mee zit kan ik er binnenkort 1 op het werk testen. Mocht het zover komen zal ik hier wat resultaten posten.
Ja klopt, die had ik ook gezien maar was vrij prijzig ($999)!
Maar mijn vraag is over deze van HP en die van IBM, zijn die alleen te gebruiken in een server van HP en IBM?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Ik ga trouwens toch twijfelen of ik mijn server nu niet ga bouwen met Ultra320 SCSI, SAS duurt zo eindeloos lang voordat er wat SAS producten op de markt zijn. Zelfs de Maxtor 15K II SAS schijven zijn nog steeds niet leverbaar.... :Z

Wat denken jullie...?

Echt waardeloos. verder ook nog geen SAS RAID controllers van LSI logic of Adaptec die leverbaar zijn. Van Adaptec hoorde ik wel het voglende:
we plan to launch our ASC-48300 (PCI-X 133 Mhz, 4 internal SAS/4 external) by October 05, this card is HostRAID able to manage both RAID 0 and 1 levels. An hardware RAID based card in PCI-E X8 (8 lanes) is planned by the end of 2005/beginning 2006..

[ Voor 3% gewijzigd door Urk op 20-09-2005 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21388

Urk schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 17:15:
[...]

Ja klopt, die had ik ook gezien maar was vrij prijzig ($999)!
Maar mijn vraag is over deze van HP en die van IBM, zijn die alleen te gebruiken in een server van HP en IBM?? :?
Het lijkt mij dat ze gewoon compatible zijn met (merkloze) PC's. Hooguit zal je je ledjes niet kunnen aansturen omdat er een speciale HP/IBM connector voor vereist is.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Urk schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 17:18:
Ik ga trouwens toch twijfelen of ik mijn server nu niet ga bouwen met Ultra320 SCSI, SAS duurt zo eindeloos lang voordat er wat SAS producten op de markt zijn. Zelfs de Maxtor 15K II SAS schijven zijn nog steeds niet leverbaar.... :Z
Wat is de/jouw reden om voor SAS te kiezen in plaats van SCSI dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
OlafvdSpek schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:00:
[...]

Wat is de/jouw reden om voor SAS te kiezen in plaats van SCSI dan?
Snelheid, betrouwbaarheid (maar dat heb je met SCSI natuurlijk ook) en een oog op de toekomst!
Ik ga nu toch twijfelen en denk dat ik toch maar ga voor Ultra320 SCSI, dat SAS duurt allemaal gewoon veel te lang, volgens mij is het dan pas volgend jaar voordat ik een SAS server kan bouwen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Urk schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 13:27:
[...]

Snelheid, betrouwbaarheid (maar dat heb je met SCSI natuurlijk ook) en een oog op de toekomst!
Ik ga nu toch twijfelen en denk dat ik toch maar ga voor Ultra320 SCSI, dat SAS duurt allemaal gewoon veel te lang, volgens mij is het dan pas volgend jaar voordat ik een SAS server kan bouwen... :'(
Snelheid en betrouwbaarheid zijn (zeer waarschijnlijk) niet beter/hoger dan SCSI drives (van dezelfde generatie). Prijs is (zeer waarschijnlijk) wel (veel) hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Snelheid van SAS drives is zeker wel iets hoger, lees de tests maar, de Maxtor Atlas 15K II SAS schijf is momenteel de snelste hd ter wereld.
Bovendien is SAS niet heel erg veel duurder dan Ultra320 SCSI.

Heb trouwens net wel iets moois gevonden:
Een SuperMicro server moederbord met SAS controller onboard: :9
http://www.supermicro.com...eon800/E7520/X6DH3-G2.cfm

Ik wil graag SAS RAID connectivity en zoals je in de specs kunt lezen van dat moederbord is er voor dat MB een extension card
SAS ZCR = Supermicro All-In-One Zero Channel RAID card AOC-LPZCR1 (Optional Card)
met RAID 0, 1, 5, 10, and JBOD support

Heb Supermicro hierover gebeld maar kan iemand mij hier ook uitleggen/vertellen of dit hetzelfde is als Hardware SAS RAID? _/-\o_ _/-\o_

Linkjes over de add-on card:
http://www.supermicro.com...ries/addon/AOC-LPZCR1.cfm
Presentatie hierover:
http://www.supermicro.com/manuals/other/All-in-One_ZCR.ppt

[ Voor 14% gewijzigd door Urk op 23-09-2005 16:20 . Reden: linkjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 20:08

John2B

I Love RAID5..!!

Bij de omschrijving lees ik:

Offers high-speed throughput, scalability and space-saving/cost-effective hardware RAID solution

En ook de onboard processor duidt daarop: Intel 400 MHz Verde I/O Processor en 64 MB onboard ECC DDR Memory

Ik weet niet of de prijs al bekend is, anders kun je het daaraan waarschijnlijk ook uit opmaken.

Mooi spul:

Eliminates the need of a SAS / SATA / SCSI I/O chip on motherboard. Saves on cost of a regular RAID card.

Supports SAS, SATA and SCSI modes (interchangeable via jumper settings)

[ Voor 24% gewijzigd door John2B op 23-09-2005 17:12 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Urk schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 16:13:
Snelheid van SAS drives is zeker wel iets hoger, lees de tests maar, de Maxtor Atlas 15K II SAS schijf is momenteel de snelste hd ter wereld.
Bovendien is SAS niet heel erg veel duurder dan Ultra320 SCSI.
Heb je toevallig een paar URLs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
OlafvdSpek schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 22:27:
[...]

Heb je toevallig een paar URLs?
Hier de linkjes:
http://www.shareholder.co...duct&maxtor_section=press
The Atlas 15K II SAS drive features capacities of 36, 73 and 147GB and a 15,000 RPM rotational speed. The drive offers a maximum sustained transfer rate of 98MB/sec and average seek times as fast as 3.0ms. The Atlas 15K II was recently ranked as the world's fastest drive by independent testing site Storagereview.com1.
Het artikel op Storagereview.com:
http://www.storagereview....12/200412088E147L0_1.html

Maar sorry, je hebt inderdaad gelijk, ik dacht namelijk dat ik in het artikel gelezen had dat de SAS variant sneller was dan de Ultra320. Maar als ik het nu nog eens goed doorlees staat dat er niet... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Hier lees ik trouwens het volgende:
reviews: Verslag van Maxtor Intelligent Drive Tour
Een praktijkvoorbeeld is een server met zes SAS-harde schijven voor snelle online storage en drie Serial ATA-harde schijven voor een grote hoeveelheid backup-storage. Fabrikanten van backplanes en RAID-controllers kunnen kosten besparen omdat zij niet langer verschillende producten voor de ATA- en SCSI-markt moeten ontwikkelen.
Betekent dit dat ik voor Hot-Swap SAS harddisk ook een SATA backplane kan gebruiken?

Volgens Chenbro kan dat namelijk niet.... :? :?

Iemand enig idee daarover? Femme? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:24
Ik denk het niet voor sas schijven aangezien die een dubbele link gebruiken. Waarschijnlijk wel voor sata schijven die je via sas wil aansluiten.

• Urk
leonbong schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 23:41:
Ik denk het niet voor sas schijven aangezien die een dubbele link gebruiken. Waarschijnlijk wel voor sata schijven die je via sas wil aansluiten.
Ja precies, maar nog steeds weten we het niet zeker.
Ik las inderdaad ook dat bijv. een SAS harddisk 2 connectors heeft voor een soort redundant aansluiting op de controller, klopt dat?
En indien dat zo is, is het dan persé nodig om beide aan te sluiten?

Zo niet dan zou je toch ook een SATA backplane kunnen gebruiken? :?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Urk schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 02:55:
Zo niet dan zou je toch ook een SATA backplane kunnen gebruiken? :?
Nee (of misschien). SATA begint bij 150 mbyte/s, SAS bij 300 mbyte/s. Als het backplane ontworpen is voor 150 mbyte/s betekent dat niet automatisch dat het ook goed werkt bij 300 mbyte/s.
Ook gebruikt SAS hogere voltages.

• Urk
OlafvdSpek schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 08:19:
[...]

Nee (of misschien). SATA begint bij 150 mbyte/s, SAS bij 300 mbyte/s. Als het backplane ontworpen is voor 150 mbyte/s betekent dat niet automatisch dat het ook goed werkt bij 300 mbyte/s.
Ook gebruikt SAS hogere voltages.
OK, dank voor je antwoord! _/-\o_
Maar weet je dit zeker of niet helemaal? Nog meer mensen die hierover kunnen vertellen? Wat word er dat bedoeld in het stukje tekst in de Tweakers review van hierboven? :?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Urk schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 12:15:
OK, dank voor je antwoord! _/-\o_
Maar weet je dit zeker of niet helemaal? Nog meer mensen die hierover kunnen vertellen? Wat word er dat bedoeld in het stukje tekst in de Tweakers review van hierboven? :?
Dat snelheden en voltage anders zijn weet ik zeker. Ik kan echter niet garanderen dat het niet werkt.

• Urk
Even een vraag die hierop aansluit:

Ik wil namelijk dus zelf een server bouwen met SAS connectivity en Maxtor SAS hd's.
Deze hardware moet in een Chenbro RM313 3U chassis komen (http://www.chenbro.com.tw/product/product_preview.php?pid=91), echter volgens Chenbro komt er voorlopig geen SAS backplane voor dit chassis, dat betekent dus dat ik geen Hot-swap configuratie kan maken.

Mijn vraag is dus of ik wel bovenstaande configuratie wel kan uitvoeren met het Chenbro RM313 chassis zonder hot-swap, dus direct de HD's aansluiten op de controller zonder backplane. En dan ook het liefst de HD's kunnen plaatsen in een 5-in-3 HDD cage, zoals op de foto is te zien? --> http://www.chenbro.com.tw...image/RM313_frontview.jpg

Kan dat?

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Ja, die kan je die ook in een non-hotswap uitvoering krijgen, sie spec:

Optional 5-in-3 internal HDD cage (Non hot-swap)

http://www.chenbro.com.tw...db2a2dea7dce7f6b51c01414d

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Eindelijk iets moois...

Afgelopen week al wat onderdelen besteld en binnen gekomen, nl:Waarschijnlijk ben ik de eerste tweakers hier die deze HDD-tjes, en moederbord heeft :P, op Femme na dan ;)

Hieronder wat foto's:
Foto1:
Afbeeldingslocatie: http://n.1asphost.com/urk2/sas1.jpg
Foto2:
Afbeeldingslocatie: http://n.1asphost.com/urk2/sas2.jpg
Foto3:
Afbeeldingslocatie: http://n.1asphost.com/urk2/sas3.jpg
probleempje? connector past niet op HDD... :? 8)7

Foto4:
Afbeeldingslocatie: http://n.1asphost.com/urk2/sas4.jpg
Het SuperMicro X6DH3-G2 SAS moederbord

Foto5:
Afbeeldingslocatie: http://n.1asphost.com/urk2/sas5.jpg
De 2 Serial Attached SCSI poorten op het moederbord :9

Er is alleen een probleem zoals je kan zien op Foto3, de SAS connector van de SAS kabel die bij het moederbord geleverd is past niet op de Maxtor SAS connector op de HDD. Erg vreemd en ik snap er niks van...
Wellicht zal er dus iets tussen moeten? Een convertor ofzo? De kabel kan ook geen backplane connector zijn, omdat bij het moederbord 2 kabels zijn meegeleverd die elk 4 SAS connectors hebben.
Omdat er nog erg weinig over SAS bekent is kan ik dat niet zo snel vinden.
Hierbij wel wat linkjes wat ik over SAS cable's en connectors heb gevonden:Weet iemand hier meer over? Femme...? _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Urk op 01-10-2005 18:19 . Reden: Links naar plaatjes fixen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Sorry, linkjes naar foto's zijn nu goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik krijg het idee dat er inderdaad een splitter op moet die de hele aansluiting omzet naar een data en een stroom aansluiting ofzo.

Die schijven zullen zo wel meteen in drive cages/hotswap kasten passen.

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 01-10-2005 17:04 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
OK, maar dat zou betekenen dat de Power supply ook door de SAS kabel van het moederbord wordt geleverd, en dat kan ik me niet voorstellen. Of je moet SAS kabel en Powercable apart op een soort convertor aansluiten ofzo... :?
De Chenbro chassis leverancier zei namelijk dat er bij de PSU al 2 SATA/SAS power supply connectors zitten.

[ Voor 1% gewijzigd door Urk op 02-10-2005 15:46 . Reden: spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Even een kickje :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Is er niemand die iets meer over mijn bovenstaande topic (die met de foto's) kan zeggen? Heb tevens de vraag ook naar SuperMicro en Maxtor Technical support gestuurd vandaag...
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Vandaag telefonisch contact gehad met SuperMicro.
De connector op de Maxtor SAS harddisk is alleen bedoeld voor backplanes. Misschien ook logisch maar niet echt relaxed, er zijn namelijk voor het Chenbro chassis wat ik morgen binnen krijg nog geen SAS backplanes beschikbaar. Ik wilde ze dus gewoon non-hotswap installeren maar dat kan nog leuk worden.

Even op internet gezocht naar "SAS cables" en wel wat nuttigs gevonden, onder andere hier:

http://sierra-cables.com/sasindex.htm

Ze hebben zogenoemde SAS Drive adapters, zo te zien kleine backplanes voor 1 HD, zie foto hieronder. Eens kijken of ik daar iets mee kan...

Afbeeldingslocatie: http://n.1asphost.com/urk2/ADP-4100.jpg

Mocht dit niet lukken dan zal ik moeten kijken naar andere kabels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:17

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik wil binnenkort een vergelijking van enterprise harde schijven SCSI, SAS en SATA gaan doen met wat 10K en 15K disks. De Raptor WD740GD kan er ook leuk aan meedoen, getest op zelf de SATA-controller van de nForce Pro als de SAS3442X.
Interessant artikel lijkt me dat te worden. Al enig idee wanneer we het kunnen lezen? :)

Al een tijdje zit ben ik van plan een Areca SATA RAID controller aan te schaffen. Nu de SAS RAID controllers eraan komen ben ik erg benieuwd hoe een SATA RAID-5 array presteert aan een SAS RAID controller, misschien is het de moeite om op deze generatie RAID controllers te wachten. Gaat er hierover ook wat informatie in het artikel komen?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Medio november verwachten we de eerste SAS RAID controllers van Adaptec, de 4800SAS en 4805SAS. Rond die tijd komt ook een 4-bay inbouw behuizing voor SAS drives op de markt, de Adaptec Storage Enclosure 335SAS.

Deze controllers bieden identieke functionaliteit maar hebben verschillende host interfaces; de 4800SAS heeft PCI-X en de 4805SAS is een PCI-Express card. Opvallend zijn de nieuwe geavanceerde features zoals Snapshot Back-up, Copy back hot-spare, RAID-1E, Hot Space (RAID-5EE) en RAID 6 en 60. Deze geavanceerde features zijn niet standaard aanwezig maar komen op later tijdstip beschikbaar in de vorm van Adaptec’s “Advanced Data Protection Suite”. De 4800SAS en 4805SAS controllers bieden standaard RAID 0, 1, 5, 10, 50 en bezitten 128MB cache die met een optionele battery back-up beveiligd kan worden.

De controllers hebben acht SAS poorten die tevens SATA/300 en SATA/150 diskdrives ondersteunen. Er zijn twee interne connectoren en één externe (Infiniband) die ieder vier SAS / SATA kanalen bieden. D.m.v. fan-out kabels kunnen de individuele drives worden aangesloten. Dergelijke in- en externe kabels zijn eveneens in het Adaptec assortiment beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

John2B schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 15:44:
De controllers hebben acht SAS poorten die tevens SATA/300 en SATA/150 diskdrives ondersteunen. Er zijn twee interne connectoren en één externe (Infiniband) die ieder vier SAS / SATA kanalen bieden. D.m.v. fan-out kabels kunnen de individuele drives worden aangesloten.
Begrijp ik het goed dat de individuele drives op een SAS/SATA-kanaal de bandbreedte van 3 Gbit/s moeten delen? In dat geval kom je bij deze controller op een praktische limiet van 8 à 12 aangesloten drives, omdat anders de SAS/SATA-kanalen de bottleneck kunnen gaan worden. Nu zou ik heel tevreden zijn met zo veel drives, dus ik zie het niet als een probleem.

* Tomatoman ziet met smart uit naar uitgebreide tests met SATA-harddisks aan SAS-controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
tomatoman schreef op donderdag 03 november 2005 @ 01:58:
[...]
Begrijp ik het goed dat de individuele drives op een SAS/SATA-kanaal de bandbreedte van 3 Gbit/s moeten delen? In dat geval kom je bij deze controller op een praktische limiet van 8 à 12 aangesloten drives, omdat anders de SAS/SATA-kanalen de bottleneck kunnen gaan worden. Nu zou ik heel tevreden zijn met zo veel drives, dus ik zie het niet als een probleem.

* Tomatoman ziet met smart uit naar uitgebreide tests met SATA-harddisks aan SAS-controllers.
Ja. Maar er zijn acht ports beschikbaar, dus je kunt zo 4 x 8 = 32 drives aansluiten (als port multipliers ondersteunt worden). Dan heb je 300 / 4 = 75 mbyte/s per drive beschikbaar.
Je hebt 8x 300 = 2400 mbyte/s beschikbaar. Als dat een bottleneck vormt, ben je dan niet zoiezo heel blij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Urk schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 00:23:
Vandaag telefonisch contact gehad met SuperMicro.
De connector op de Maxtor SAS harddisk is alleen bedoeld voor backplanes. Misschien ook logisch maar niet echt relaxed, er zijn namelijk voor het Chenbro chassis wat ik morgen binnen krijg nog geen SAS backplanes beschikbaar. Ik wilde ze dus gewoon non-hotswap installeren maar dat kan nog leuk worden.

Even op internet gezocht naar "SAS cables" en wel wat nuttigs gevonden, onder andere hier:

http://sierra-cables.com/sasindex.htm

Ze hebben zogenoemde SAS Drive adapters, zo te zien kleine backplanes voor 1 HD, zie foto hieronder. Eens kijken of ik daar iets mee kan...

[afbeelding]

Mocht dit niet lukken dan zal ik moeten kijken naar andere kabels...
Dit plaatje wekt bij mij de suggestie dat dit precies hetzelfde is als een SCA convertor... erg veel gebruikt om SCA scsi schijven (80pins) aan een 68pins kabel te hangen... dit zal dus wel gewoon hetzelfde werken... ziet er oook hetzelfde uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.scsicablesource.com/images/scsa-3720l.jpg

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een dual ported SAS-connector is wel van een ander formaat dan 80-pins SCA. De SAS-connector is een stuk kleiner.
tomatoman schreef op donderdag 03 november 2005 @ 01:58:
[...]

Bij SAS bestaat er de mogelijkheid om connectors en kabels te gebruiken die meerdere poorten in één connector en kabel combineren. Dat is handig voor de aansluiting op backplanes. Over een interne x4 SAS-connector, zoals wordt gebruikt op de SAS RAID-adapters van Adaptec, gaan dus vier poorten die samen een bandbreedte van 1,2GB/s. Je kunt die poorten rechtstreeks via de backplane op twee dual ported harde schijven aansluiten, maar het is ook mogelijk om er een expander met bijvoorbeeld zestien poorten tussen te zetten. Van die zestien poorten blijven er twaalf over voor het aansluiten van zes dual ported harde schijven. 1,2GB/s voor zes schijven is nog altijd meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Liam_xi schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:09:
[...]

Dit plaatje wekt bij mij de suggestie dat dit precies hetzelfde is als een SCA convertor... erg veel gebruikt om SCA scsi schijven (80pins) aan een 68pins kabel te hangen... dit zal dus wel gewoon hetzelfde werken... ziet er oook hetzelfde uit.
[afbeelding]
Dat is in mijn ogen compleet iets anders want een traditionele Parallele SCSI schijf kun je altijd in 2 varianten kopen, 68 pins en 80 pins SCA. De laatste is voor aan een backplane, de eerste voor direct aan de SCSI kabel. Correct me if i'm wrong...

Bij SAS is dit niet meer, een SAS harddisk kun je, wat ik van Maxtor heb vernomen, alleen maar aansluiten op een SAS backplane en niet direct op de SAS kabel.

Ik heb in m'n server nu nog steeds geen SAS backplane zitten, omdat die er simpelweg nog niet zijn van Chenbro voor mijn 3U chassis.
Daarom voorlopig maar onderstaande oplossing gekozen en 3 van de onderstaande single SAS backplane kaartjes besteld in de USA. Was wel prijzig, namelijk zo'n 45 euro per stuk :|

[ Voor 28% gewijzigd door Urk op 03-11-2005 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Urk schreef op donderdag 03 november 2005 @ 18:36:
[...]

Dat is in mijn ogen compleet iets anders want een traditionele Parallele SCSI schijf kun je altijd in 2 varianten kopen, 68 pins en 80 pins SCA. De laatste is voor aan een backplane, de eerste voor direct aan de SCSI kabel. Correct me if i'm wrong...

Bij SAS is dit niet meer, een SAS harddisk kun je, wat ik van Maxtor heb vernomen, alleen maar aansluiten op een SAS backplane en niet direct op de SAS kabel.

Ik heb in m'n server nu nog steeds geen SAS backplane zitten, omdat die er simpelweg nog niet zijn van Chenbro voor mijn 3U chassis.
Daarom voorlopig maar onderstaande oplossing gekozen en 3 van de onderstaande single SAS backplane kaartjes besteld in de USA. Was wel prijzig, namelijk zo'n 45 euro per stuk :|
Zo compleet iets anders vind ik het niet hoor.... je SAS schijf is gewoon te vergelijken met een SCA schijf. Om je kabel hier op aan te sluiten heb je een soort van convertor nodig.. kijk maar eens naar het design van beide printjes... werkt precies hetzelfde, ene kant de schijf, andere kant stroom+kabel.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
Liam_xi schreef op donderdag 03 november 2005 @ 23:02:
[...]

Zo compleet iets anders vind ik het niet hoor.... je SAS schijf is gewoon te vergelijken met een SCA schijf. Om je kabel hier op aan te sluiten heb je een soort van convertor nodig.. kijk maar eens naar het design van beide printjes... werkt precies hetzelfde, ene kant de schijf, andere kant stroom+kabel.
Het is toch wel degelijk iets anders. Ultra320 SCSI schijven kun je namelijk zelf aanschaffen met een 68 pins of 80 pins interface. Bij SAS is dat niet zo en die convertor waar jij het over hebt is niet zomaar een standaard onderdeel wat je makkelijk kan bestellen bij een computerzaak.
Dat is een onderdeel, en ik kan het weten, wat ik alleen maar in America kon bestellen, en het was tevens behoorlijk duur, zo'n € 45 per convertor, en dat is dus voor 1 SAS HD!
Het is dus echt niet de bedoeling een SAS schijf zo aan te sluiten, maar altijd in een Backplane te plaatsen.
Kabel convertors bestaan er ook nog niet echt wat ik begrepen heb van leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb nu een document van Areca voor me liggen met een inhoud waarover ik helaas niet in detail kan treden, maar die in ieder geval een veelbelovende toekomst schetst. Er komen SAS RAID-adapters die dankzij een nieuwe IOP van Intel RAID 5 write transfer rates van meer dan een 1GB/s en read transfer rates van meer dan 1,4GB/s zullen halen (PCIe-versie). Het maximum van de huidige SATA RAID-adapters van Areca is 379MB/s lezen en 246MB/s schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Even een kick in verband met het artikel Serial ATA RAID 6-controllers getest op de fontpage. Daar wordt nog vrolijk de Areca ARC-1220 genoemd en er wordt in ook bij Tom's Hardware geen woord gerept over SAS. Is er inmiddels al ergens iets verschenen aan vergelijkende tests tussen SATA RAID-5 en SAS RAID-5?

Pagina: 1