Toon posts:

Stille PC voor 1400?

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stille PC

Na jaren een pentium III te hebben gehad is het tijd voor een nieuw en vooral stil systeem. Ik irriteer me rot aan het geluid van de koeling. Ik wil dus graag een snel en stil systeem. Ik wil graag gamen, tv kijken en opnemen. en Met 1400 euro ben ik naar een goede compu zaak gegaan. De verkoper heeft het volgende aangeraden:

Antec Sonata zwart 380 watt. 88,19
AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB) 201,64
Asus A8N-Sli nForce 4 DDR 400 PCI E Soc 939 102,94
2 x 512MB DDR400, Kingston 86,56
Gigabyte PCX 6600GT passief 128 mb (PCIe, DVI) 155,46
Western Digital 250 GB Sata 7200 8 mb 102.94
17” Liyaya E431s-B3 8 ms (DVI) 235.35
Hauppauge Win TV PVR 500MCE bulk 95.38
RC Microsoft MCE + receiver 29.33
Apacer card reader 14.24
Floppy 7.52

(DVD_RW) heb ik al dus die laat ik buiten beschouwing

Ik heb gekozen voor deze kast omdat ik deze mooi vind en omdat de voeding stil is. De processor is Boxed, volgends de verkoper is de boxed versie stil genoeg. Is het verstandig om misschien een zalman erop te zetten?

Ik wilde eerst een videokaart van ASUS (EN6600 GT 128 mb) alleen deze is actief gekoeld. De verkoper adviseerde mij de Gigabyte kaart omdat deze passief is. Is deze kaart wel even goed als de ASUS?. Ik wil graag stilte maar geen snelheids verlies.

Is het verstandig om de WD HD extra te laten dempen?

Ik heb geen ervaring met waterkoeling, dus dat wil ik liever niet.

Laatste vraag heeft een systeem als deze extra casefans nodig om alles een beetje koel te houden rekening houdend met de passieve videokaart?

Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:59
Western Digital's zijn over het algemeen vrij luidruchtig (maken een vervelend zoemend geluid imo), neem liever een Seagate, die hoor je over het algemeen alleen heel zachtjes ratelen als je PC bezig is, in idle hoor je ze niet.. :)

Ik zou er zelf wel een Zalman opzetten ja, die is sowieso stiller als de boxed koeler :)
En verder zou ik geen Kingston geheugen geven, geeft iets te vaak problemen icm een Athlon 64 :)

edit: moet de 17” Liyaya E431s-B3 8 ms (DVI) 235.35 geen 17" iiyama worden ;)

[ Voor 11% gewijzigd door SyS_ErroR op 23-08-2005 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:37
Elcool, je vorige topic is gesloten, heb je in de tussentijd de CSL-FAQ gelezen, ik denk het haast niet.

offtopic:
snel posten voor deze ook op slot is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:22
ik zou toch een andere CPU koeler nemen dan de boxed versie. verder lijkt mij dat de 2 videokaarten niet veel zullen verschillen, maar zoek eens wat reviews op. en met 2 goede stille fans krijg je zeker voldoende airflow in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die boxedkoeler is echt niet stil vergeleken met een zalman. Een 3500+ (geen boxed) is 195 euro. Het geld dat je dan bespaard kan je dan beter uitgeven aan een zalmankoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:49

Smarron

The bend

Ik snap ook niet dat een verkoper zo'n boxed koeler laat voorschrijven als je om een stil systeem vraagt.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smarron schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:27:
Ik snap ook niet dat een verkoper zo'n boxed koeler laat voorschrijven als je om een stil systeem vraagt.
Misschien omdat ze geen goede vervanger hebben... Of de verkoper heeft de koeler alleen gehoord als de pc idle draait. Dan is de boxedkoeler namelijk redelijk stil. Toen ik mijn 3000+ ontving had ik 'em ook eerst getest met de boxedkoeler en verbaasde me toen ook al over de lage geluidsproductie, totdat ik mijn pc ging stressen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freezer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 19:23

freezer

er komt geen end 'an

Als je van stilte houd dan adviseer ik je om de volgende kast te nemen. Let erop dat hier nog geen voeding inzit.

Miditowers / Antec Performance One P180 (ATX, Geen PSU, Zilver)

http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=81800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:29:
[...]

Misschien omdat ze geen goede vervanger hebben... Of de verkoper heeft de koeler alleen gehoord als de pc idle draait. Dan is de boxedkoeler namelijk redelijk stil. Toen ik mijn 3000+ ontving had ik 'em ook eerst getest met de boxedkoeler en verbaasde me toen ook al over de lage geluidsproductie, totdat ik mijn pc ging stressen...
Zeker weten dat 't de cpu fan was?
Hier blijft ie constant 1100 rpm draaien, wat ik ook doe.. Kan niet echt zeggen dat ie herrie maakt. (A64 3000+ Winchester, MSI K8N Neo4-f).

Wat m.i. veel erger is, is dat fannetje op het moederbord. Gelijk een Zalman passief blokje op zetten, want daar word je echt helemaal gestoord van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een zeer stille pc (voeding van 18dB, passief gekoelde 9800 pro en slechts 1 stille arctic casefan) en dan valt het wel op. Ik had normaal een Zalman cpufan in mijn pc, dus ik was de stilte gewend. Het enige wat herrie kon maken was de cpufan.

Stilte is een relatief woord. Voor de ene persoon is een boxedkoeler stil, maar als je echt een stil systeem wil hebben maakt ie flink herrie vergeleken met een Zalmanfan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:16

Piggen

Lekker bakkie

freezer777 schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:31:
Als je van stilte houd dan adviseer ik je om de volgende kast te nemen. Let erop dat hier nog geen voeding inzit.

Miditowers / Antec Performance One P180 (ATX, Geen PSU, Zilver)

http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=81800
Heb je ook bronnen dat die veel beter dan de Sonata (ik zou trouwens de Sonata II nemen)? Want de Sonata staat goed bekend om de stilte en is bovendien een goede deal omdat hij met voeding komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .nick
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-07-2023

.nick

Where words fail, Music speaks

Wrom SLI mobo gebruiken als je er maar 1 videokaart instopt... :s

.nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
.nick schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 20:08:
Wrom SLI mobo gebruiken als je er maar 1 videokaart instopt... :s

.nick
omdat de verkoper dan meer winst maakt. :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik zou een Samsung spinpoint aanraden. Erg stil, gunstig geprijsd en is bij lange na niet zo warm als maxtors. Ik denk dat hij ook stiller dan de (huidige) seagates is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
wat ik nou nooit snap he is het volgende. de ts zet in zijn titel ik wil een stille pc voor zo veel geld. Om een stille pc te krijgen heb je volgens mij een wc nodig of herel weinig fans in je kast. als je dat doet looopt de temp alleen maar op. dus ik zie die stille pc niet zo?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een lijst over wat ik heb genomen. De computer staat hier in de woonkamer met een overspannen vader dus het moest stil zijn ;)
  • Samsung Spinpoint 120P series

Stilste harde schijven. (SP2004C bijv)
  • Zalman CNPS7000B

@ silent mode heb je daar geen spijt van
  • Tagan 480W voeding

Volgens veel testen een van de stilste voedingen. Stiller dan Zalman voedingen. Volgens de beschrijving 21dB
Mijn huidige computer kan je bijna niet horen, 's nachts natuurlijk nog wel een beetje maar op normale zachte kamergeluid onhoorbaar :D

Ik zou trouwens voor een 3000+ gaan en deze overclocken. Scheelt geld.
DaannO schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:01:
wat ik nou nooit snap he is het volgende. de ts zet in zijn titel ik wil een stille pc voor zo veel geld. Om een stille pc te krijgen heb je volgens mij een wc nodig of herel weinig fans in je kast. als je dat doet looopt de temp alleen maar op. dus ik zie die stille pc niet zo?!
Fans @ 7v zijn heerlijk onhoorbaar. WC maakt ook veel lawaai.. Pompje enzo... WC doe je alleen als je het echt koel (overclocking) wilt hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Dutchmega op 23-08-2005 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Kiek hier is bij...

http://www.ikbenstil.nl/

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik kan zeker de Tagan Voedingen aanbevelen en de samsung hd's. Ik heb geen ervaring met antec producten.
Het is zeer verstandig om naar kasten als de sonata te kijken waar je stille 120mm fans in kwijt kan, deze zijn de stilste bij een redelijke airflow.
Ik heb kwa stilte heel erg goede ervaringen met de nexus skivetek cooler voor de ahtlon xp en de prestaties zijn ook niet slecht.
Het is ook erg nuttig om te kijken naar het silencen van je hd, want als je een werkelijk stille pc hebt dan gaat je hd op een gegeven moment toch irriteren ondanks dat je een goede stille gekozen hebt.
Je hd silencen kan op verschillende manieren. Dan wel met een gekochte oplossing danwel door iets zelf te klussen. Zie: http://www.silentpcreview.com/ voor tips over doe het zelven.

Dat asus sli bord beschikt ook over een naar verluid zeer luidruchtige northbridge fan. Dus misschien kijken naar een zalman oplossing.
Misschien moet je ook ruimte overlaten in je budget om naderhand naar behoefte nog een dempingskit te installeren.

Je kan ook kijken naar een vf700cu koeler voor op je videokaart, stil en koel.

Wat misschien ook een tip van mij is. Investeer in een fancontroller. Dan kan je naar behoefte de balans koeling/stilte verhouding aanpassen. Bijvoorbeeld hard koelen met iets meer lawaai tijdens het gamen en weinig lawaai met mindere koeling tijdens het internetten, als de boel minder belast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik had even zin om met wat TS aan hardware gegeven heeft eens te spelen en kom op iets als dit uit:

Antec Sonata Lifestyle II Zwart, 450 W, 1 X 120mm
Asus A8n-SLI Premium
NEC ND-3540 Zwart
AMD Athlon 64 3500+ Venice 2.2 GHz, 2000 MHz, Boxed
Thermaltake Fanless 103 CPU Cooler
Kingston ValueRam 512 MB, PC3200, 400 MHz, 3
Samsung SP2004C 200 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
Zalman ZM-2HC2
GigaByte GV-NX66T128VP TurboForce Edition 128 MB
Creative SoundBlaster Audigy II ZS OEM
Hauppauge WinTV PVR 500 MCE (OEM)
Microsoft Remote Control+Receiver Windows XP Media Center Edition IR+Teletext
Apacer Cardreader 15-in-1 Zwart
NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart

Totaal (ex BTW) € 1051,26

Vaste verzendkosten € 8,45

BTW 19% € 199,74

Te Betalen € 1259,45

Ik kies de premium uitvoering van de Asus A8N SLI vanwege de passieve koeling van de NB.

Het geheugen is geselecteerd met een geheugen "selector" van Kingston en geschikt bevonden voor dit Asus moederbord.

De Samsung hardeschijf is vanwege de stille. (geen eigen ervaring, maar lezen hier op GOT ;) )

Om de laatste trillingen van de Samsung schijf tegen te gaan kun je hem ophangen in de Zalman ZM-2HC2.

De Boxed CPU koeler zou ik vervangen voor een passieve CPU koeler (Thermaltake Fanless 103 CPU Cooler): http://www.thermaltake.co...03/cl-p0019fanless103.htm Als ik het goed heb komt deze koeler precies op de hoogte van de 12cm outtake fan van de Sonata II behuizing.

Alleen weet ik niet zeker of ik hier de juiste videokaart heb, maar de prijs zal niet ver mis zitten, dus dan moet je wel even de passieve uitvoering hebben ;). Maar ik denk dat dit een vrij stil systeem kan zijn. Mocht de airflow toch nog niet voldoende zijn dan kan je ook nog een extra 12cm fan in het front van de Sonata II kwijt.

Mocht je op bovenstaande af gaan... controleer dan wel even of de CPU cooler daadwerkelijk past in de behuizing, want dit is zo even vluchtig door mij bijelkaar gezocht, ik verwacht dat het wel gaat passen. Tevens weet ik niet of er overgeclocked gaat worden en of het geheugen hier geschikt voor is.

Ik verwacht dat ik redelijk dicht in de buurt kom, van wat TS graag wil, maar TS mag zelf het een en ander controleren. ;)

Wat ik zelf overigens ook een heel mooie behuizing vindt is deze: http://www.silverstonetek.com/products-tj04.htm en daar dan een stille Tagan TG430-U15 http://www.tagan.com/ in zetten uit de easycon serie, deze voeding heeft een interresnant kabel management systeem.

[ Voor 33% gewijzigd door _Dune_ op 24-08-2005 00:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Elcool, lees mijn reply in het slotje van je vorige topic nog eens door. Het is niet de bedoeling dat je meteen na een slotje weer een nieuw topic opent :/

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.