Is mijn mobo gaar ?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ZOMERZON
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

Topicstarter
Heb een ontzettend vaag probleempje waar ik echt geen antwoord meer op weet.
Het zit zo.

Heb een Asus a7v133 moederbord, Asus v7700, creative Live geluidskaart draaiend op windows 98
Alles goed en wel totdat ik de pc op een dag ging starten.
Alles werkte maar geen geluid ?
Natuurlijk checkte ik meteen speakers en checkte ook volume regelingen - alles correct , maar nog geen geluid.
Het vreemde is namelijk dat de geluidskaart wel wordt herkend

Om er zeker van te zijn heb ik dan maar de drivers opnieuw geinstalleerd, dit leverde ook niets op.

Eerste ingeving is dat de geluidskaart kapot is, dus even op een andere pci slot gezet.
Heb het geprobeerd met de pci slot waarin normaliter de lan kaart inzit.
Ook dit keer wordt kaart herkent maar geen geluid.
Lan kaart er weer in en deze werkt weer (ook internet)

Stop ik lan kaart in de pci slot waar geluidskaart zat, dan wordt kaart wel herkent maar kan hij geen verbinding maken met internet.

Nou, krijg toch aardig gevoel dat pci slot dan kapot is, dus dan even testen op andere sloten.
van de 2 andere pci sloten die ik toen uit ginge proberen werkte het ook niet.
Kaart wordt wel herkent maar geen geluid.
Doe ik deze test met lan kaart dan wordt kaart wel herkend maar geen internet verbindingen

Vreemde is wel dat als ik de geluidskaart in goede pci slot zet (van de lan kaart) dan krijg ik alsnog geen geluid.

Om alles maar uit te sluiten heb ik windows xp erop gezet, alle kaarten worden gedetecteerd maar weer geen geluid.
Heb trouwens ook met headphones getest, dit werkte ook niet.

Om de geluidskaart te testen heb ik deze in een andere pc gedaan en daar kreeg ik geluid !
dus aan de geluidskaart kan het niet liggen.

Is dit een echt moederbord probleem ?

Verwijderd

lijkt er wel op.. probeer de kaart eens in een nog andere slot dan het netwerkkaartslot te steken...
Misschien even de bios reloaden anders..

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Heel misschien te fixxen met een bios update (altijd proberen), en zet in je bios het volgende even op yes: "reset system data" ofzo... Weet nie meer de exacte naam :)

[ Voor 15% gewijzigd door Mishmash op 23-08-2005 16:52 ]

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgens mij hadden deze moederborden vroeger problemen met soundblaster live kaarten. Zoals al vermeld probeer een ander slot dan die van de lan en evt een bios update.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:56
Ik heb even voor je gezocht op de ASUS site, het schijnt dat een bios update je problemen verhelpt. Zoals hierboven al vermeld, gaven bepaalde VIA chipsets problemen met Soundblaster Live kaarten.

Lees dit maar eens

Bios mag je zelf even erbij zoeken

Verwijderd

Miglow schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:05:
Ik heb even voor je gezocht op de ASUS site, het schijnt dat een bios update je problemen verhelpt. Zoals hierboven al vermeld, gaven bepaalde VIA chipsets problemen met Soundblaster Live kaarten.

Lees dit maar eens

Bios mag je zelf even erbij zoeken
Er staat dat het systeem vastloopt tijdens Scandisk of Defragmentatie. Dat lijkt me hier niet aan de orde, wel?
When I connect HDD to Promise ATA100 IDE channel and installed Creative SB Live sound card on PCI slot 4/5 of A7V/A7V133 M/B, the system hangs while running Scandisk or disk defragmentation.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:56
Nee, maar het probleem, ofwel de oplossing is hetzelfde. Ik heb namelijk specifiek de a7v133+SBLive problems aangeklikt. Zal even kijken of ik iets verkeerd aan heb geklikt, ik ben maar een mens :Y)

Edit:
Even op Google gezocht en waar kom je dan terecht?? Het enige echte kennis-rijke tweakers.net en wel specifiek de meuktracker. hier een fix voor bekend probleem met KT133a chipset icm SB-Live

Even een kwestie van zoekt en gij zult vinden dus

[ Voor 45% gewijzigd door Miglow op 23-08-2005 17:51 ]

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
sorry voor late reply, maar wat ik ook heb gedaan is een andere geluidskaart erin gezet.

ook dit hielp niet ( was trouwens ook een creative, maar dan een low budget versie ervan )

Het is toch erg vreemd dat hij het voorheen wel heeft gedaan en opeens niet meer, en dat het dan ligt aan de bios ??
Heb er voorheen nooit problemen mee gehad namelijk.

Maar okay, ik zal jullie raad opvolgen omdat dit het enige is wat ik nog niet heb geprobeerd :)
Ik kom terug (waarschijnlijk donderdag) om jullie te bedanken of om maar weer ontmoedigd te vragen waar het dan aan kan liggen.

Thanks all !

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
Okay.....ik kom even uithuilen

Heb de bios geupdate van 1006 naar 1009, heb ipv 2 hd's, 1 hd gebruikt en weer even me geluidskaart op verschillende sloten geprobeerd.

En weer heb ik nog steeds geen geluid :(

Ik vind het toch heel erg dit, vooral omdat het plotseling is gekomen.
Zijn er nog meer ideeen ? anders moet ik ergens eenzelfde mobo ergens (goedkoop) op de kop gaan tikken !

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
iemand nog frisse ideeen ?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik denk dat je idd naar een ander mobo moet gaan zoeken... Maar die zijn meestal wel te vinden voor een zacht prijsje hoor :)

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
Ja, zit er nix anders op dus

Weet iemand dan misschien een goede mobo die een Duron met SDram aankan ? :D

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
Ben weer een stapje verder maar nog steeds geen geluid.

Had een zelfde moederbord met andere proc. en ander geheugen geprobeerd.
Alles ging goed en kreeg geluid!

Ging toen weer verder bouwen aan de pc , 2e hd erin, cdrom koppelen etc.

Startte me pc weer op en WEER deed het geluid niet :(

Ik heb echt het gevoel dat het gewoon om een conflict gaat tussen geluidskaart en mobo/windows
Het kan gewoon niet anders

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Als je nou eens handmatig IRQ's gaat uitdelen, werkt het dan?

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:24
Het heeft allemaal met je pci bus te maken dit probleem, been there done that :P Zodra je je pci bus te zwaar belast krijg je last van het probleem, soms ook als je hem niet te zwaar belast. Een andere geluidskaart, geen SB live zou ook moeten werken.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
handmatig irq's uitdelen.. ook al geprobeerd.

En ja, binnenkort even een hercules kaart of iets anders erin knallen....denk dat het daarmee wel beter zal gaan

het ligt iig niet aan mobo , meer combi van geluidskaart/windows En mobo

Verwijderd

Ik zat ineens aan de voeding te denken. Ik dacht dat de negative spanningen van -5V en -12V nodig waren voor seriele poort en ook voor de audio/ geluid.

Maar ben daar niet zeker van.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ZOMERZON schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 11:29:
handmatig irq's uitdelen.. ook al geprobeerd.

En ja, binnenkort even een hercules kaart of iets anders erin knallen....denk dat het daarmee wel beter zal gaan

het ligt iig niet aan mobo , meer combi van geluidskaart/windows En mobo
Hier zijn werkelijk boekdelen over volgeschreven.

Kort samengevat:

- Intel verzon ooit de PCI 2.1 standaard
- Intel heeft vervolgens in de eigen chipsets extensies op die standaard geimplementeerd.
- om PCI 2.1-compatible te zijn moet een apparaat met 2.1 (dus niet noodzakelijkerwijs met de extensies) werken
- Via implementeerde op de 686A en 686B southbridges plichtsgetrouw exact de PCI 2.1 spec
- Creative ontwierp de SBLive met de Intel extensies eraan, maar liet na om het ook zonder die extensies op de standaard PCI 2.1 goed te laten werken

De problemen treden op mbt IRQ routering zodra de 686 (vooral de 686B) met een SBLive gecombineerd wordt. Niet dat het per definitie misgaat, maar iedere poging om een interruptlijn te delen gaat mis. Dat kan zich op veel manieren uiten, waaronder geen geluid.

Dit wil trouwens niet zeggen dat een SBLive niet op een mobo met 686B kan draaien (heb tijdlang hier met een Asus TUV4X (686B) en SBLive 5.1 gedraaid), maar het is van ultiem belang in welk PCI slot je de kaart steekt. Vaak zul je alle mogelijke combinatie van kaarten in sloten (en ja, dat zijn er nogal wat...) moeten uitproberen voordat je het werkend hebt.

Als het probleem optreedt bij insteken CDRom klinkt dit als een conflict met de integrated IDE controller. Aangezien die niet van slot verplaatst kan worden zul je dus sowieso de SBLive in een andere slot moeten steken- vaak zijn de 2e en 3e (vanaf de AGP poort gerekend) de beste (maar dit verschilt per bord; Asus heeft vaak in de handleiding staan hoe het per slot zit met de gebruikte interruptlijnen). Steek als je in PCI2 de SBLive gestoken hebt een evt andere PCI kaart in PCI3, of omgekeerd. Vaak is bijv. PCI5 met PCI2 geshared...

Oslik blyat! Oslik!

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 12:11:
Ik zat ineens aan de voeding te denken. Ik dacht dat de negative spanningen van -5V en -12V nodig waren voor seriele poort en ook voor de audio/ geluid.

Maar ben daar niet zeker van.
Thanks Dion_B voor het verhaal, maar heb alle sloten al een keer geprobeerd en handmatig irq's uitdelen ging ook niet echt geweldig...

Maar we hebben een winnaar :)
Het is inderdaad de voeding, heb deze vervangen en mijn geluid deed het gewoon weer, echt perfect !

Had hiervoor tig veel posts doorgelezen op internet en op creative en dacht echt dat het aan de geluidskaart lag, maar als de mobo is vervangen en de geluidskaart werkt wel in een ander pc, en alle pci sloten zijn niet kapot en ook de drivers zijn uitgeprobeerd, en dan ook nog de pc zo kaal mogelijk opstarten... dan blijft inderdaad nog de voeding over, maar dat zie je snel over het hoofd omdat je de relatie ervan niet zo snel zal zien

Thanks again for the tip Benleentje ! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door ZOMERZON op 28-08-2005 23:35 ]

Verwijderd

Graag gedaan en bedankt voor het raporteren van de juiste oplossing.
Pagina: 1