Toon posts:

raid 5 backup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vreemde vraag misschien, maar stel je het volgende voor:
Je hebt Raid 5 config met 3 schijven.
Je haalt er 1 uit en vervangt deze met een nieuwe (dus de schijf is niet kapot).
Na het rebuilden haal je schijf 2 eruit en ook die vervang je en je laat het systeem rebuilden.
Nu haal je schijf 3 eruit en wederom volg je hetzelfde proces. (

Nu zou je zeggen dat je een exacte kopie hebt van je raid 5.

Vervolgens pak je een harwarematig identiek systeem, doe hier de schijven in....

Zou dit systeem dan direct als vervanging van de andere machine kunnen draaien (shaduwsysteem in geval van calamiteiten)?

Iemand ervaring hiermee?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is een mogelijkheid zullen we maar zeggen...die vrij lang duurt en vrij risicovol is.

Persoonlijk zou ik voor een network-ghost gaan, dan kan het ineens. Hoef je alleen maar je RAID-config op te bouwen, en dan gaan met die banaan :)
Dat wil overigens nog niet zeggen dat het meteen als een schaduwsysteem kan gaan draaien; dan zul je toch echt instellingen moeten maken die dat mogelijk maken en afregelen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
In theorie zou dat moeten werken ja, je moet alleen op het nieuwe systeem dan bij je raid controller aangeven hoe je raid eruit ziet, zorg er dan wel voor dat je hem niet formatteerd! ;)

Netwerkideetje is natuurlijk veel makkelijker ja :) Ghost overpompen en klaar!

[ Voor 19% gewijzigd door Mishmash op 23-08-2005 16:47 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:29

Shuriken

Life is all about priorities

Rebuilden duurt meestal een paar uur afhankelijk van controller en array grote. Dit lijkt me dus een vrij omslachtige operatie.

De voorgestelde alternatieven klinken een stuk aantrekkelijker.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat niet zozeer om de snelheid maar puur het feit om op deze manier een schaduwsysteem op te zetten. Zie het als een speledingetje.

(denk aan een worsecase scenario) Pand opgeblazen door al Quaeda, binnen 2 uur weer aan de slag (na backup natuurlijk

Overigens heb ik al eens last gehad van een defecte schijf en rebuilden was binnen half uur klaar (incl server up etc).

Om nog een stap verder te gaan: Als ik nu slechts 2 schijven vervang en die in een nieuwe server plaats samen met een geheel lege nieuwe schijf. Zou die dan ook gaan rebuilden zodat mijn raid weer goed gaat draaien?

als je het hele raid gebeuren in ogenschouw neemt zou dit geen probleem moeten zijn. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 16:57 ]

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 06:49
Is het wel zo dat bij opnieuw opbouwen alles op precies dezelfde fysieke schijven komt te staan?

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Topicstarter
Yep alles identiek....(de vraag komt eigenlijk omdat we een server nogal goedkoop op de kop kunnen tikken en dat is leuk om ff te spielen) ;)

• Daugobelion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05-2021
Ik gebruik ViceVersa Pro voor backup van raid 5 via netwerk, werkt perfect. Om het uur kopieert hij van master naar slave.

Je kopieeert de schijven totaal 1x, daarna elk uur kijkt hij wat veranderd is en kopieert deze files.

Stuk sneller.
Pagina: 1