[Gentoo]Intel Pro Wireless kaart initialiseren

Pagina: 1
Acties:

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025
Op mijn laptop probeer ik nu al een hele tijd mijn draadloze netwerkkaart werkende te krijgen onder Gentoo. Ik heb daartoe emerge ipw2200 gedaan.
code:
1
modprobe ipw2200

geeft geen errors. Nu is het me een raadsel hoe ik daadwerkelijk de wireless kaart moet initialiseren. Ik heb geprobeerd om net.eth0 (de gewone netwerkkaart) te kopieren naar net.wlan0, maar als ik die start krijg ik errors. Ik heb in conf.d/net iface_wlan0="dhcp" staan, maar dit staat volgens mij nog los van het init script. In de gentoo wiki staat dat ik maar naar de install guide moet kijken bij networking, maar daar kan ik niks vinden. Iemand enig idee?

Edit:

Wat er gebeurt nadat ik
code:
1
/etc/init.d/net.wlan0 start
doe:

Hij probeert eerst een PCMCIA kaart te vinden die er niet is en dan geeft hij aan dat net.wlan0 niet bestaat. Kan het erdoor komen dat ik PCMCIA support in de kernel heb zitten terwijl ik dat niet gebruik.

[ Voor 22% gewijzigd door Ivo op 23-08-2005 16:28 ]

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-02 15:24
wireless-tools installeren ? daar zit onderandere iwconfig bij, waarmee je de boel kan initialiseren .. iwlist wlan0 scan oid zie je je wireless netwerken enz enz

• Ivo
Die heb ik ook al ge-emerged. Als ik iwconfig draai krijg ik terug dat lo en eth0 beide geen wireless extensions hebben. Het probleem is dus dat ik nog geen device heb om mijn wlan aan te spreken.

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

code:
1
ifconfig -a
staat die daar tussen? zo niet dan heb je waarschijnlijk de module nog niet geladen ofzo (kan je in de dmesg checken).
groffe gok:
code:
1
modprobe ipw2200

Mistakes are proof that you are trying...

Verwijderd

Wie zegt dat het wlan0 is?
Op mijn laptop heet die kaart gewoon eth1.

Probeer gewoon eens "ifconfig eth1 up" nadat je de ipw2200 module geladen hebt.
Als je nu ifconfig doet moet je hem al zien, zonder gebonden ip/netmask.

En vervolgens "iwconfig eth1 essid wlannaamhier" om hem aan je accesspoint te verbinden.
En dan "dhclient eth1" om een ip adres van de DHCP op je AP te krijgen.

Vooropgesteld dat je netwerk geen WEP/WPA gebruikt.

Heeft je laptop soms een WiFi/Wireless knopje? Zo ja, zorg dat die ook aanstaat.
Als bovenstaande werkt kan je in /etc/init.d een symlink maken van net.eth0 naar net.eth1.

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 17:07 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:10

Gerco

Professional Newbie

Na het emergen van ipw2200 kreeg je de informatie dat je een aantal dingen in je /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6 moest zetten:

ipw2200
ieee80211
ieee80211_crypt
ieee80211_crypt_tkip
ieee80211_crypt_ccmp
ieee80211_crypt_wep

Dit zorgt ervoor dat bij het opstarten de goede modules geladen worden. Hierna kun je in /proc/net/wireless kijken om de naam van je interface te zien.
code:
1
2
3
4
gerco@laptoo ~ $ cat /proc/net/wireless
Inter-| sta-|   Quality        |   Discarded packets               | Missed | WE
 face | tus | link level noise |  nwid  crypt   frag  retry   misc | beacon | 17
  eth1: 0000   99.  233.  178.       0      0      0      0     73        5

Configureer je encryptie in /etc/conf.d/net en nu kun je een net.eth1 script maken en starten. Dat werkte bij mij prima.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Ivo
code:
1
ifconfig -a
geeft lo en eth0.
code:
1
dmesg|grep ipw
geeft de driver.
code:
1
ifconfig eth1 up
geeft no such device

Edit:

Ik denk dat ik erachter ben. Ik had op google gevonden dat de T42 (IBM Thinkpad) de Intel Pro Wireless 2200 gebruikte, maar het hoeft blijkbaar niet per se. Er zijn ook uitvoeringen met een ipw2100 en een Atheros chipset.
code:
1
lspci|grep Atheros
geeft inderdaad een ethernet controller. Dus ik ga eens wat nieuws proberen. Ik laat weten of het gelukt is.

[ Voor 62% gewijzigd door Ivo op 23-08-2005 17:32 ]

Verwijderd

Ivo schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:05:
code:
1
ifconfig -a
geeft lo en eth0.
code:
1
dmesg|grep ipw
geeft de driver.
code:
1
ifconfig eth1 up
geeft no such device

Edit:

Ik denk dat ik erachter ben. Ik had op google gevonden dat de T42 (IBM Thinkpad) de Intel Pro Wireless 2200 gebruikte, maar het hoeft blijkbaar niet per se. Er zijn ook uitvoeringen met een ipw2100 en een Atheros chipset.
code:
1
lspci|grep Atheros
geeft inderdaad een ethernet controller. Dus ik ga eens wat nieuws proberen. Ik laat weten of het gelukt is.
Laat ik nou zelf ook zon IBM hebben.
Een simpele "lspci" zou gewoon moeten laten zien wat voor kaart erin zit.
En zo niet, onderop zit een witte sticker met een zwart randje, met daarop een type nummer.
Dat typenummer in de vorm van 1234-1AB kan je opzoeken op de IBM site, dan weet je precies wat er in je laptop zit.

• Ivo
Ondertussen krijg ik de kaart goed werkend met de madwifi driver. Helaas heb ik geen ap hier waar ik de toegang van ken dus echt testen kan ik het niet. Ik kan wel proberen packets te sniffen van AP's in de buurt. Vooralsnog ziet het eruit of het werkt. Bedankt voor ieders hulp!
Pagina: 1