Toon posts:

[XP] PC gaat na het uitschakelen, na 3 sec weer aan

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Een vraag;
Mijn PC = Intel 2.8 Ghz 800 FSB op een Asus P4P800 MB (BIOS versie 1019.015) met genoeg geheugen (gebouwd in nov 2004).

Heb ik al een tijdje het volgende probleem; als ik via START en dan TURN OFF COMPUTER de PC wil uitzetten, dan logt ie netjes af, slaat mijn instellingen op en vervolgens gaat de PC elektrisch uit. Maar..., na 2 of 3 seconden springt de PC weer aan en gaat weer Windows XP laden. Ook als ik de knop voorop de PC gebruik om hem uit te zetten vanuit een sessie Windows XP, sluit ie netjes af, schakelt uit (en is dan ook echt even uit) en gaat gewoon na 3 seconden weer aan. Als ie tijdens het opstarten nog in scherm is waar je nog naar de BIOS kan en ik druk dan eenmaal kort op de knop voorop de PC dan gaat ie wel uit en niet weer aan.

Mijn workaround om te voorkomen dat ie niet weer opstart, is dus door snel de schakelaar van het stekkerblok over te halen als ie zich uitschakelt.

Ik weet niet precies sinds wanneer (ergens dit voorjaar) en waardoor ik dit heb opgelopen, er moet iets zijn waardoor de PC iedere keer weer een seintje krijgt dat ie moet opstarten. Iemand een idee waar dat seintje vandaan komt. Heb allerlei tips & trucs van forums geprobeerd...

Verder;
- Geen foutmeldingen in het logboek oid.
- Herinstallatie PC / Windows heeft geen nut gehad
- BIOS update gedaan
- BIOS heeft een LOAD DEFAULTS gehad
- Wake up LAN (WOL) instellingen nagekeken in BIOS en apparaatbeheer
- ook netwerkstekker er uitgehaald tijdens afsluiten

Zijn er wellicht meer mensen met dit probleem en heb je wellicht nog wat tips voor me?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 16:44 . Reden: ...zal ook nog even proberen met normaal toetsenbord ipv. draadloos, ergens iets gelezen over Logitech driver en een dergelijk probleem ]

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

Ik moet toegeven dat dit een erg raar probleem is. Bij dit soort problemen moet je stapsgewijs te werk gaan, en dingen een voor een uitsluiten.

wellicht dat je de WOL adapter er helemaal uit kan halen. Als ik het zo lees verwacht ik dat hier de problemen liggen.

(ook denk ik aan systeemfouten, maar je logboek geeft niets aan, dus dat is echt vreemd dan.)

Verwijderd

Topicstarter
CaptBiele schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:54:
wellicht dat je de WOL adapter er helemaal uit kan halen. Als ik het zo lees verwacht ik dat hier de problemen liggen.
Heb zelf ook het idee dat het iets met WOL heeft te maken. Of in ieder geval iets met een Wake Up... Maar euh, hoe zou ik die adapter eruit kunnen halen dan? Da's nl. nieuw voor me

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-02 13:35

RoRoo

Certified Prutser

in je bios kan je dat uitschakelen

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
"Wake up after power loss" disablen ...
Als de computer niet goed geaard is en/of er piekspanningen (b.v. wasmachine op zelfde groep) op het stroomnet optreden kunnen de restarts veroorzaken.

[ Voor 4% gewijzigd door djexplo op 24-08-2005 11:00 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Aarding checken. Optische muis of wireless keyboard kan ook roet in 't eten gooien.
Verder kunnen sommige USB poorten op betere stroomvoorziening worden ingesteld, vooral ivm standby enz. Dit gebeurt meestal met jumpers op het mobo zelf ipv een BIOS setting. Ga dit even na in het boekje. Spanningsdipjes op USB en andere poorten kunnen voor een wake-up event zorgen.
Als dit OK staat ingesteld kan ook de PSU nog een probleem vormen als deze niet kan voorzien in een goede spanning in standby of andere "slaap"/hybernate standen.

[ Voor 84% gewijzigd door _XipHiaS_ op 24-08-2005 11:08 ]

• pgscheffer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-03-2025
kijk eens in systeem beheer onder systeem apparaten of bij energie beheer of acpi wel goed staat.

Verwijderd

Topicstarter
OK! Fnks...

Een lading goede tips! Ga ik gelijk mee aan de slag...

Dit probleem speelt trouwens continue, het gebeurt dagelijks/altijd bij uitschakelen PC, dus niet af en toe. Het gebeurt niet zo maar ineens plotseling, de restarts. Alleen bij het uitschakelen met menu-optie of knop. Het is of PC daarna weer 'wakker wordt' van iets.

Heb trouwens speciaal een geaard stopcontact aangelegd in de buurt van de PC op zolder, maar ik bedenk me net dat daar een verlengsnoertje tussen zit (sinds dit voorjaar), wellicht is die niet goed geaard. Zal eens een andere snoer pakken en een ander stopcontact. Deze zit trouwens wel op de groep van de wasmachine, maar die staat niet altijd aan. Test 1.

Dat het aan toetsenbord kan liggen, zou goed kunnen want ik heb er laatst wat over gelezen en heb toen alleen de drivers ververst. Heb toen niet het toetsenbord tijdelijk vervangen door een good-old ramijzer met een snoertje. Test 2.

Heb idd. in boekje mainboard ook wat gelezen over jumpertjes voor de Wake Up en USB poorten ed., dat pak ik er ook nog eens ff bij. Maar daar heb ik eigenlijk nooit wat aan veranderd, dus kan het dan zo maar ineens een oorzaak zijn...

Keep u informed.

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 22:53
ik heb exact hetzelfde probleem met mijn pc, komt bij mij doordat ik geen geaard stopcontact heb. Als ik hem echt uit wil hebben moet ik de Voeding op 0 zetten, maarja mijn PC staat toch altijd aan!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Ik had precies hetzelfde probleem door Wake-Up After Power Loss, dat uitgeschakeld. Was wel een totaal andere setup. (2400+ XP, A78NX-X, Win XP).

edit: hadden we vroeger ook met een oude Compaq deskpro, met die overigens nooit echt opgelost behalve door de voeding die opeens doorbrande, na nieuwe voeding nooit meer last van gehad :D

[ Voor 42% gewijzigd door Vyo op 25-08-2005 10:14 ]

Verwijderd

ok,

ik heb dus exact hetzelfde probleem.
is ondertussen al een oplossing gevonden??

mzzls pyro

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 15:49

Bzzje

Negeren is vooruitzien

rechtermuisknop op my computer --> eigenschappen
tab " geavanceerd"
knop "instellingen bij de tab "opstart en herstelinstellingen"

vakje "systeemfouten"
het vinkje bij "de computer automatisch opnieuw opstarten" uitzetten

deed de trick bij mij ooit

Negeren is vooruitzien

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 22:53
Bzzje schreef op woensdag 16 november 2005 @ 00:05:
rechtermuisknop op my computer --> eigenschappen
tab " geavanceerd"
knop "instellingen bij de tab "opstart en herstelinstellingen"

vakje "systeemfouten"
het vinkje bij "de computer automatisch opnieuw opstarten" uitzetten

deed de trick bij mij ooit
die instelling is om te voorkomen dat hij na een Blue Screen automatisch opnieuw opstart!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 15:49

Bzzje

Negeren is vooruitzien

ook

maar als je een error krijgt met afsluiten (die je dus niet altijd ziet) reboot hij normaal ook

Negeren is vooruitzien

Pagina: 1