Toon posts:

Uitbreidende beschadiging op FAT32 partitie

Pagina: 1
Acties:

• Florisvs
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23-11 16:02
Hallo,

ik heb een probleem met een beschadigde partitie. Ik ben er al een meer dan een week mee bezig (zoeken via google enzo) en besluit nu maar eens een beroep te doen op jullie ervaring. Ik zal even zeggen wat er aan de hand is en wat ik al heb gedaan.

Het begon toen er plotseling bestanden voor m'n neus beschadigd raakten, terwijl ik enkel door wat mappen aan het bladeren was. De beschadiging leek zich langzaam te verspreiden. Op dat moment dacht ik aan een virus, maar de virusscanner kon niets vinden (ook omdat hij niet alles kon lezen). Ik heb toen maar snel de computer afgesloten, om te voorkomen dat de beschadigingen zich verder zouden gaan uitbreiden.

Het betreft een FAT32 partitie van 56 GB (op een Maxtor van 160 GB), en na wat speurwerk kwam ik er achter dat dat waarschijnlijk te groot is voor FAT32. Misschien kan mijn Windows 2000 Pro daar niet goed mee overweg en is er daardoor iets mis gegaan. Ik wil het dus maar gaan omzetten naar NTFS, maar dat durf ik niet zomaar te doen terwijl de partitie beschadigd is. Misschien gaat dat dan niet goed.

M'n eerste vraag is dus: Kan ik een beschadigde (en instabiele?) FAT32 partitie probleemloos omzetten in een NTFS partitie?

Ik besloot toch eerst maar eens te proberen de beschadigingen te herstellen.
Ik heb nog overwogen om de schijf als slave in een andere computer met Windows 2000 te doen, maar omdat ik dacht dat misschien Windows zelf het probleem is met zo'n grote beschadigde FAT32 partitie, durfde ik dat niet aan.
Via een bootable CD met DOS heb ik scandisk laten draaien op de beschadigde partitie. Die is behoorlijk aan het werk geweest, maar hield er op een gegeven moment mee op omdat het maximaal aantal FILEnnnn.CHK bestanden bereikt was. Na FILE9999.CHK kon er geen nieuwe meer aangemaakt worden. Ik moest eerst de FILEnnnn.CHK-bestanden verwijderen of hernoemen voor ik verder kon gaan. Maar omdat de partitie nog steeds beschadigd was durfte ik er niet met Windows 2000 naartoe te gaan.
Ik dacht dat het misschien veiliger zou zijn om Linux ervoor te gebruiken. Ik heb nog een oude Knoppix-CD liggen, maar op mijn niewere computer kreeg ik daar geen beeld mee.
Omdat ik op mijn schijf nog een ongepartitioneerd gedeelte had vrijgelaten om een keer Linux te installeren, deed ik dat nu gelijk maar.
En dus heb ik (vrijwel) probleemloos Debian/Linux geïnstalleerd. Vanuit Debian heb ik toen de FAT32-partitie gemount, en alle FILEnnnn.CHK-files naar de Linux-partitie (ext3) verplaatst. Er waren nog voldoende bestanden onbeschadigd/leesbaar (maar die heb ik nog laten staan).
Daarna heb ik Debian afgesloten en scandisk opnieuw aan het werk gezet, waarbij die wederom stopte met weer evenveel nieuwe FILEnnnn.CHK-files.
Maar toen ik weer terug naar Debian wou, ging dat niet meer. ext3 partitie ook beschadigd, lijkt het :(

Kan het zo zijn dat enkel met verplaatsen van bestanden vanaf een beschadigde partitie, de partitie waarop die bestanden geplaatst worden ook beschadigd raakt?

En nu zit ik even met m'n handen in het haar, ik weet even niet hoe nu verder te gaan.
Linux doet het niet, scandisk kan niet verder en Windows durf ik niet.

Herkent iemand iets?
Hoe kan ik het beste m'n data redden en de partitie herstellen?

Bij voorbaad dank.

• leuk_he
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 12:23

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Florisvs schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:15:
M'n eerste vraag is dus: Kan ik een beschadigde (en instabiele?) FAT32 partitie probleemloos omzetten in een NTFS partitie?
Nee, voor de convert draait hij een checkdisk. en zoals je aangeeft gaat die fout.
Ik heb nog overwogen om de schijf als slave in een andere computer met Windows 2000 te doen, maar omdat ik dacht dat misschien Windows zelf het probleem is met zo'n grote beschadigde FAT32 partitie, durfde ik dat niet aan.
was wellicht verstanidger geweest.
Hoe kan ik het beste m'n data redden en de partitie herstellen?
kijk eens in de faq hoe je data kunt proberen te redden. (gedataback etc , geen freware). Het lijkt zoals je het nu beschijft op een hardware probleem. Dat kan je harde schijf zelf zijn (testen in andere pc) of je moederbord/geheuegen/voedign en ga zo maar door.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Florisvs
leuk_he schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:28:
kijk eens in de faq hoe je data kunt proberen te redden. (gedataback etc , geen freware). Het lijkt zoals je het nu beschijft op een hardware probleem. Dat kan je harde schijf zelf zijn (testen in andere pc) of je moederbord/geheuegen/voedign en ga zo maar door.
Ja, er zijn genoeg datarecovery-programmaatjes. Maar die hebben wel een OS nodig. Mijn vraag is meer op welke manier ik de partitie kan benaderen zonder kans te lopen dat de beschadigingen zich verder uitbreiden.

De harde schijf is onlangs al eens vervangen, omdat een soortgelijk probleem op kleinere schaal zich eerder ook al eens voordeed. De schijf zal het wel niet aan liggen, maar moederbord of geheugen oid zou nog wel kunnen. Maar dat is een ander probleem (wel gerelateerd). Het gaat nu eerst om het redden van de data (grotendeels gebackupt, maar niet alles dus).

• DrClaw
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 04-11 13:43
wat kan er allemaal stuk zijn:

* de schijf zelf maakt beschadigingen op de platters (headcrash) of de electronica van de schijf is kapot. hieraan kun jij niks meer doen, dan eventueel je schijf naar zo'n recovery bedrijfje te sturen.

* de datakabel is kapot. is mij al eens gebeurd, bleken steeds bits 15 en 28 altijd 0 te zijn, voor elk word dat ik las. vervanging van de kabel loste het probleem op.

* de ide controller is kapot. sluit de drive op een andere machine aan en kijk of het probleem zich nog steeds voordoet.

* idem voor een moederbordprobleem, al denk ik dat de computer dan nog geeneens door de POST komt.

* je memory is kaduuk. dan kunnen er op random plekken in je ingelezen bestanden van je schijf fouten LIJKEN te staan. computer opnieuw opstarten en bestanden in een andere volgorde bekijken zouden dan andere fouten moeten laten zien. wegschrijven van bestanden is niet aan te raden.

* je IDE driver van je OS is stuk. hang je hdd op een andere computer en probeer de schijf te lezen :)

dat was het wel zo'n beetje.

tja, succes zou ik zeggen.

kleine edit... words natuurlijk ipv bytes.

[Voor 4% gewijzigd door DrClaw op 23-08-2005 16:55]

• leuk_he
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 12:23

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Florisvs schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:42:
[...]
. Maar die hebben wel een OS nodig. Mijn vraag is meer op welke manier ik de partitie kan benaderen zonder kans te lopen dat de beschadigingen zich verder uitbreiden.
Volgens mij door hem als secondary disk aan een werkend OS te hangen. Dan gaat windows er toch niet zomaar op krassen?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• wizard666
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 26-04-2006

wizard666

It's pure magic

Misschien met een bootable cd met een aantal tools erop om schijven te testen etc.? (Hirens is een goede cd). Als dan uit je tests komt dat je schijf aan het overlijden is snel in ander systeem en data die nog te redden valt, redden.....

• Florisvs
leuk_he schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:10:
Dan gaat windows er toch niet zomaar op krassen?
Nee, maar volgens mij gaat het niet eens om 'krassen'. Volgens mij wordt het systeem al instabiel met alleen maar lezen. De problemen traden ook op toen ik alleen maar aan het lezen was. Maar dat kan ik me ook maar inbeelden natuurlijk.

Maar ik zal het eens proberen (wanneer het andere systeem (niet mijn eigen) voldoende lang beschikbaar is), ook in verband met wat drclaw zegt...

Eerst maar eens kijken wat die Hirens CD kan

• Florisvs
Hoe het verder is gegaan:

Ik heb de schijf in een ander systeem met windows 2000 erbij gezet.
Windows heeft toen nog twee keer chkdsk moeten draaien voordat de partitie helemaal foutloos was.
Hierdoor heb ik nu 3 x 10.000 + 3500 = 33.500 .chk-files om door te pluizen ;(
Ik ben wel data kwijt, maar niet al te belangrijke data. Dus misschien laat ik die .chk-files maar voor wat ze zijn...
Veel data was nog onbeschadigd. Het viel me op dat vooral de mappen die het laatst zijn aangemaakt beschadigd waren. Lijkt dan toch een bepaald fysiek gedeelte van de partitie te zijn dan ('het verst').

Ik heb de partitie vervolgens probleemloos in NTFS om kunnen zetten.

Ik heb het systeem ook met Hiren's BootCD 7.2 getest, en ik heb geen hardware-fouten gevonden.

Alles werkt nu (tot nu toe tenminste :| ) weer goed. Als het goed blijft gaan hou ik het maar op een probleem(pje ;) ) tussen windows 2000 en FAT32.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee