Fotografie Computers (digitale doka)

Pagina: 1
Acties:

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Topicstarter
Ja, ik weet, de titel klinkt suf, maar het omschrijft wel wat ik bedoel. Wat voor computer is nou geschikt of gebruikt de rest hier voor fotografie. Daarom ook geen pc in de titel, want een Mac is ook veel voorkomend.

Afbeeldingslocatie: http://www.photographers1.com/JPEGs/ComputerStack.jpg

Dit document op de site van Microsoft (of anders hier kijken) zette me aan het denken. Ik gebruik gewoon de pc die ik al had voordat ik echt intensief met foto's bezig ging (XP2000+, GeForce4 Ti4200, 40GB, 512MB, blablo). Nadat ik nu de eerste grote investeringen in m'n fotogear heb gestopt, ben ik toch ook wat aan m'n pc gaan denken. Zonder fatsoenlijke doka had je vroeger minder van je foto's, en ik denk dat dat nu voor de pc geldt, die in feite je digitale doka is.

Ik wil wel even duidelijk zeggen dat het me dus voornamelijk om de hardware gaat. M'n digitale workflow heb ik wel redelijk in orde en daar zijn al genoeg topics over te vinden.

Ik heb nu toch maar eens geïnvesteerd in meer opslagruimte (200GB HD), 512MB extra geheugen en een Logitech set met lasermuis.

Het leek mij wel aardig om hier een centraal topic over te maken. Ik denk vooral aan zaken als:
- wat voor ingaveapparatuur (bijv. muis of tablet?)
- een CRT of TFT monitor?
- kleurcalibratie
- dual monitor setups
- een 2de monitor in portret-stand
Afbeeldingslocatie: http://www.datapath.co.uk/IMAGE/Bothflat.gif
- een speciale pc/laptop voor je fotobewerking?
- zit er verschil in cardreaders onderling?
- enz

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Ikzelf hou wel van apple.. heb er 7 jaar lang mee gewerkt op grafische opleidingen en stages...

Anyways... pc of mac maakt in feite niet zo veel uit. dus kies wat je zelf makkelijk vind.

Een wacomtablet is altijd prettig. (helpt zeer goed ter voorkoming van rsi).

Hoe vet een tft scherm ook is... een CRT is toch wel een must in de digidoka (als je het echt goed wilt doen)

Voor te calibreren kan je prima uit de voeten met de spyder
( http://www.colorvision.com/profis/profis_view.jsp?id=101 )

Zorg ervoor dat je invoer tot en met de uitvoer netjes zijn afgestemd op elkaar.

Kwa videokaarten: de matrox dual heads zijn redelijk de standaard geworden op 2d gebied.

MAar helaas, hoe je t ook bekijkt, als je kwaliteit wilt, dan kost dat tijd, geld en moeite. ;)

veel succes

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47
matrox dualhead is leuk, maar verschillen zijn niet zo groot meer. Een goede monitor en een bak geheugen is een beetje de eis. Snelle proc is leuk voor PS, maar meer geheugen is fijner. Verder, zorg voor wat achtergrond muziek :P en hoop USB aansluitingen, card reader, dikke HDD. Dan ben je er wel

|>

• Silent Thunder
  • Laatst online: 18-01 18:47
Volgens mij heeft een pentium processor altijd wel de voorkeur boven een AMD.

Das in ieder geval het cliché wat ik al jaren hoor: AMD meer voor de games, en Intel meer voor film/fotobewerking.

Maar ik weet niet of dat tegenwoordig nog uitmaakt.

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Meer geheugen maakt meer uit dan het merk CPU. Photoshop vindt 1 GB aan Ram toch wel prettig.
Eigenlijk is alleen het toepassen van een filter echt CPU intensief, en dan nog zijn de verschillen tegenwoordig marginaal.

Ik heb zelf een vanalles wat PC die ook prima dienst doet om foto's te bewerken:

AMD64 3200+
1 GB Ram
Ati Radeon 9800 Pro
1 Iiyama 19" Diamondtron CRT
1 BenQ 19" TFT
120 GB SATA HD
160 GB SATA HD

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04

ThunderNet

Flits!

Silent Thunder schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:59:
Volgens mij heeft een pentium processor altijd wel de voorkeur boven een AMD.

Das in ieder geval het cliché wat ik al jaren hoor: AMD meer voor de games, en Intel meer voor film/fotobewerking.

Maar ik weet niet of dat tegenwoordig nog uitmaakt.
Dat geld nog steseds wel :)

Ik draai nu Photoshop e.d. op:
P4 2.8Ghz @ 3.0Ghz
ATi Radeon 9800 XT
1024MB intern (dual-channel)
36GB Raptor (Windows/ Photoshop)
120GB Dataschijf (Swapfile / Scratchdisk)

Ik hoop met een jaartje een Dual XEON te kunnen aanschaffen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:56
Ik geloof dat op dit moment dit wel een van de beste monitors voor beeldbewerking is.

http://www.eizo.com/products/graphics/cg19/

Maar goed daar betaal je dan wel 1200 euro voor.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vergelijkbaar topic van deze week (alhoewel iets meer toegespitst op de aankoop van 1 persoon):
PC configuratie Fotograaf

{signature}

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:19

YellowCube

Wait...what?

SuperKneus schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:10:
Ik geloof dat op dit moment dit wel een van de beste monitors voor beeldbewerking is.

is idd een hoop centen, maar als je het echt goed wilt doen is het de investering best waard.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04

ThunderNet

Flits!

SuperKneus schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:10:

helaas is dat een lcd.
Daarnaast is 1280*1024 niet echt geschikt voor foto bewerking
het is
a) een 5:4 beeld formaat ipv 4:3
en
b) niet echt spetterende resolutie, ik draai nu dual monitor met 1600*1200. En ik denk er al over om er een derde monitor op aan te sluiten

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• simon
  • Laatst online: 19:47
P4 voor beeldbewerking? hmm, als je gaat voor dualcore of 64 bits zou ik AMD kiezen, zijn echt niet zo slecht :P

|>

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:19

YellowCube

Wait...what?

Voutloos schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:12:
Vergelijkbaar topic van deze week (alhoewel iets meer toegespitst op de aankoop van 1 persoon):
PC configuratie Fotograaf
ik vind het wel redelijk overkill voor fotobewerking.
Dat soort HD systemen kan ik me wellicht voor videobewerking nog voorstellen, maar ik zou het iets minder doen en het geld in een degelijk monitor stoppen.

ben op het gebied van hardware geen superkenner moet ik er eerlijk bijzeggen

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is gewoon totale overkill. :P Grote hdd en >=1GB RAM is goed betaalbaar. Verder een goed scherm en misschien een leuke printer, de rest boeit niet echt.

Maar ja, dat zeggen is zo'n enorm dooddoener. O-)

{signature}

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
het schijnt dat belgische monitoren ook wel aardig zijn, maar het is uiteindelijk toch allemaal overkill voor de hobbyist...

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

MartijnGizmo schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:13:
8< 8<Het leek mij wel aardig om hier een centraal topic over te maken. Ik denk vooral aan zaken als:
- wat voor ingaveapparatuur (bijv. muis of tablet?)
- een CRT of TFT monitor?
- kleurcalibratie
- dual monitor setups
- een 2de monitor in portret-stand
[afbeelding]
- een speciale pc/laptop voor je fotobewerking?
- zit er verschil in cardreaders onderling?
- enz
Okay puntsgewijs afhandelen dan maar :)

Ik heb een Apple, PowerBook met een rukscherm. om goed foto's te bewerken moet je in mijn ogen:
Een topscherm hebben (CRT wint nog als je geen echt kleurechte TFT aan kunt schaffen), een tablet is vaak makkelijker voor het invoeren. Daarnaast is een goede cardreader aan te raden (ik heb een firewire geval, retesnel!). Dual monitor is vooral prettig omdat je dan veel van je tools op het 2e scherm kunt houden en je primaire scherm voor de foto.

Ik heb zelf driekwart van de dingen die ik eigenlijk zou willen niet, simpelweg omdat het zo duur is en dit ook werkt. Ja ik wil graag een Dual G5 met loads geheugen, vele diskspace, een enorme monitor, groot tablet etc. etc. Maar het werkt nu ook en zoveel geld verdien ik er ook weer niet mee :)

Bericht hierboven

Pagina: 1