Consumentenbond eist korte opzegtermijn telecom

Pagina: 1
Acties:

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02 16:23

Underworld

+1 Inzichtvol

Topicstarter
Weet niet of het hier thuis hoort maar post het maar... toch wel interresant nieuws!

DEN HAAG - Minister Brinkhorst (Economische Zaken) moet de telecombranche per direct verplichten om een maximale opzegtermijn van een maand te hanteren. Dat stelt de Consumentenbond in een brief die dinsdag naar de bewindsman wordt gestuurd.

Vorige maand kondigde Brinkhorst in een brief aan de Tweede Kamer al aan dat hij volgend jaar iets gaat doen aan de huidige praktijk, waarbij aanbieders van telefonie-, internet- en televisiediensten stilzwijgend contracten verlengen met een of zelfs met twee jaar. De Consumentenbond vindt dat Brinkhorst te weinig haast maakt met het aanpakken van deze bedrijven.

Verder vindt de bond dat er snel een eind moet komen aan de koppelverkoop van digitale diensten als internet en kabeltelevisie door kabelaars. De prijs van kabeltelevisie in zo'n pakket kan namelijk zonder problemen worden verhoogd. De grote kabelaars hebben hun tarieven volgens de Consumentenbond met 50 procent verhoogd in de afgelopen jaren.

De koppelverkoop maakt het vrijwel onmogelijk om tijdens het contractjaar over te stappen naar een andere aanbieder. De Consumentenbond vindt dat " iedere substantiële wijziging -zoals prijsstijging of wijziging van de voorwaarden- betekent dat alle diensten van de kabelaar opgezegd kunnen worden. Ongeacht welke langdurige contracten er nog lopen".

Onlangs pleitte de PvdA ook al voor een opzegtermijn van een maand. De grootste oppositiepartij in de Tweede Kamer bereidt een initiatiefwet voor, waarin onder meer staat dat bedrijven een waarschuwing moeten sturen als een de opzegtermijn nadert.

Bron: Telegraaf.nl http://www2.telegraaf.nl/...opzegtermijn_telecom.html

Nu.nl http://www.nu.nl/news/578...e_contractverlenging.html

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• Ladon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Underworld, Wat is jouw mening hier dan over?

Ws zullen niet veel mensen mijn mening delen, maar ik ben van mening dat wanneer de overheid deze eis doordrukt er veel te ver wordt gegaan met de 'consumentenbescherming'. Termijnen en verlengingen worden altijd (misschien niet altijd even duidelijk) aangegeven. Een beetje eigen verantwoording lijkt een hoop mensen een onbekend fenomeen te zijn. Moet de overheid ons voor onze eigen stommiteiten gaan beschermen?

Daarnaast, als dergelijke koppelverkoop als een mobiel bij een abo niet meer is toegestaan wordt er mijns inziens een groot voordeel weggenomen. Een jaar of 3 geleden heb ik nog eens een 2-jarige abo afgenomen om daar gratis een redelijk dure telefoon bij te kunnen krijgen. Straks moet ik voor zo'n ding even 1000 euro neertellen. Indien dat er inderdaad van komt: Bedankt overheid....

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Topicstarter
Ik ben het er ook mee eens dat er een opzegtermijn is van 3 maanden (2 maanden) maar het staat vaak op het contract te klein aangegeven of te onduidelijk (kleine lettertjes... i know)

Ik ben het er ook mee eens dat het de eigen verantwoordelijkheid is van een consument maar als elke profider de zelfde opzegtermijn hanteert bijv 2 of 3 maanden dan is dat veel eerlijker/reeëler voor de consument denk ik...

Ik denk niet dat profiders om een opzegtermijn ineens toestellen duurder gaan maken, de kortingen berusten op de hoogte/kosten van een bapaald abbonement niet op een opzegtermijn.

en het is zo de wijze van opzeggen is ook bij bijna elke profider verschillend, bij de ene mag het via telefoon (telfort dacht ik) bij de ander moet het schriftelijk en vaak wil diegene er dan nog een kopie van een legitimatie bewijs bij hebben etc etc....

[ Voor 1% gewijzigd door Underworld op 23-08-2005 15:45 . Reden: Typo ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:09

ZieMaar!

Moderator General Chat
Een aantal internetproviders en volgens mij alle telecomproviders (mobiel), verlengen hun contracten ook stilzwijgend met een jaar. Als daar eens een einde aan komt, zou dat wel goed zijn. Uiteraard wel eerst voor een jaar, maar daarna per maand opzegbaar.

Volgens mij kun je in de meeste praktijk gevallen ook je abo opzeggen als de voorwaarden echt wijzigen, daar hoeft weinig te veranderen, denk ik.

En tja, de manier van opzeggen... Zoveel werk is een brief opsturen nu ook weer niet. Even opzoeken wat je precies moet doen is ook niet zoveel werk.

Verwijderd

Geen van de mobiele aanbieders verlengen contracten met een bepaalde tijd maar voor onbepaalde tijd, je kan die na het contract van 1 of 2 jaar dus altijd opzeggen. Alleen de opzegtermijn van 3 maanden is dan van toepassing.

De informatie van de Consumentenbond klopt dus niet, het stilzwijgend verlengen geldt alleen voor internetaanbieders.

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Topicstarter
idd ja, maar het ging om het "algemeen"
stilzwijgend verlengen met nog een jaar geld ook op bladen zoals de Consumentengids/playboy/PU/ etc etc...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij staat al in de wet vastgelegd dat een opzegtermijn een termijn is waarin beide partijen redelijkerwijs de zaken netjes kunnen afsluiten en administratief verwerken. Een maand is bijvoorbeeld een prima opzegtermijn voor mobiele aanbieders. Bij Ben was het eerst twee weken, toen een maand, toen twee maanden en nu zelfs drie maand.. Allemaal alleen maar om overstappen te frustreren.

Klanten zijn er lang niet altijd van op de hoogte dat een contract na een jaar telkens met een jaar verlengd wordt. Ik was dat zelf ook niet bij planet internet en het gros van de klanten van wanadoo, zonnet, hetnet, planet en zo'n beetje alle grote ISP's behalve xs4all en direct-adsl worden ook elk jaar weer automatisch voor een volledig jaar gestrikt, omdat dat in de algemene voorwaarden staat. Ik vind dit zelf een vrij louche praktijk en hoop dat die wet er netjes doorheen komt.

Underworld: Bij tijdschrijften kan je altijd overstappen op een ander tijdschrift. Daarnaast is een tijdschift een fysiek product waarbij er redelijk meer belang is om vantevoren te weten hoeveel klanten je over twee of acht maanden hebt, dat is bij digitale diensten veel minder het geval. Je zag ook dat er bij meer concurrentie ineens dit soort bepalingen vastgelegd gingen worden, terwijl dit bij tijdschriften altijd al zo was.

Bij ISP's en GSM abonnementen wordt het gewoon gedaan om overstappen te frustreren en klanten te behouden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

ZieMaar! schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 18:51:
Een aantal internetproviders en volgens mij alle telecomproviders (mobiel), verlengen hun contracten ook stilzwijgend met een jaar. Als daar eens een einde aan komt, zou dat wel goed zijn. Uiteraard wel eerst voor een jaar, maar daarna per jaar opzegbaar.
Ehh... er moet een einde aankomen, maar dan kan je daarna per jaar opzeggen.. DAT is juist het geval NU al. Ik neem aan dat je bedoeld na dat eerste jaar per maand opzegbaar.
[..]En tja, de manier van opzeggen... Zoveel werk is een brief opsturen nu ook weer niet. Even opzoeken wat je precies moet doen is ook niet zoveel werk.
Echter ga je 6 maanden later opeens verhuizen... wat gebeurt er met die ander 6 maanden waarvoor je nog een contract hebt maar dus niet kan afnemen.... dat hangt op zich af van de coulantie van de leverancier op het moment, echter zijn niet alle bedrijven erg coulant.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-02 16:44

Dentheman

Zie signature

ik moet over 5 weken mijn huidige abbo ook opzeggen, anders wordt deze per 1 januari voor 2 jaar verlengd, maar dat wil ik niet want ik heb nu te weinig minuten (2 jaar geleden nog niet) en m'n sponsering is dat afgelopen... heb nu debitel maar ga denk naar vodafone, 400 minuten voor €6 :)

Verder vind ik het wel een goed punt dat de opzegtermijn verkort wordt, iig dat je contract niet stiekem verlengd wordt....

Zie ondertitel

Verwijderd

Denman89 schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:51:
ik moet over 5 weken mijn huidige abbo ook opzeggen, anders wordt deze per 1 januari voor 2 jaar verlengd, maar dat wil ik niet want ik heb nu te weinig minuten (2 jaar geleden nog niet) en m'n sponsering is dat afgelopen... heb nu debitel maar ga denk naar vodafone, 400 minuten voor €6 :)

Verder vind ik het wel een goed punt dat de opzegtermijn verkort wordt, iig dat je contract niet stiekem verlengd wordt....
Je abonnement wordt niet met 2 jaar verlengd maar voor onbepaalde tijd en kan dus altijd beëindigd worden met inachtneming van de opzegtermijn van 3 maanden. Stilzwijgend verlengen geldt niet voor mobiele abonnementen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:09

ZieMaar!

Moderator General Chat
dusty schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:43:
[...]
Ehh... er moet een einde aankomen, maar dan kan je daarna per jaar opzeggen.. DAT is juist het geval NU al. Ik neem aan dat je bedoeld na dat eerste jaar per maand opzegbaar.
Whoops.... 8)7. Is aangepast.
[...]
Echter ga je 6 maanden later opeens verhuizen... wat gebeurt er met die ander 6 maanden waarvoor je nog een contract hebt maar dus niet kan afnemen.... dat hangt op zich af van de coulantie van de leverancier op het moment, echter zijn niet alle bedrijven erg coulant.
Daar ben ik het mee eens, maar ik kan me dit wel voostellen van de bedrijven, aan de andere kant. Stop je dan een abo wel zomaar, dan gaan mensen daar misbruik van maken. En ik neem aan dat je in principe altijd voor minimaal een jaar lid wordt, zo niet, dan kan iedereen de gratis modems etcetera wel op zijn buik schrijven, denk ik.

• Gully
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04-2022

Gully

Master Gully! (tm)

Underworld schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:33:
idd ja, maar het ging om het "algemeen"
stilzwijgend verlengen met nog een jaar geld ook op bladen zoals de Consumentengids/playboy/PU/ etc etc...
Ja idd, de Consumentenbond doet het zelf ook 8)7
ARTIKEL 14. OPZEGGING DOOR HET LID
Opzegging van het lidmaatschap door het lid kan slechts schriftelijk dan wel via e-mail geschieden. De opzegtermijn bedraagt een maand voor de vervaldatum; opzeggingen die daarna worden ontvangen kunnen pas per de vervaldatum van het daaropvolgende jaar verwerkt worden.

Na ontvangst van de opzegging stuurt de Bond binnen drie weken een bevestiging daarvan naar de betrokkene. Heeft betrokkene de bevestiging niet binnen drie weken ontvangen dan wordt hij/zij verzocht kontakt op te nemen met de Consumentenbond.
beetje jammer dus!!

GullyTM is protected by copyright laws since 1978.

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Topicstarter
Idd veel mensen denken dat dus wel dat het met nog een jaar stil zwijgend word verlengd, ik denk ook dat dat de bedoeling is van de profiders om de mensen te laten denken dat ze nog een jaar bij dezelfde profider moeten blijven.
Voor zover ik weet is t-mobile de enige die na verloop van tijd, als hun klanten al heel lang contracts vrij zijn, (denk aan 3, 4 jaar) brieven met aanbiedingen stuurt.
Opzich een eerlijke actie want dan weet de klant weer dat hij sowiso een toestel mag uitzoeken!

Hopelijk dat er wat meer duidelijkheid in komt voor de mensen die er weinig verstand van hebben, hoe het nou zit met opzeggen en afsluiten

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vind het automatisch verlengen met een jaar ook belachelijk. Dat je het eerste jaar er aan vast zit vind ik begrijpelijk, maar daana zou je echt het recht moeten hebben om het per maand op te kunnen zeggen. Als de provider na een jaar nog steeds niets aan je verdiend heeft dan doen ze het gewoon verkeerd.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-02 17:32

n00bs

Het is weer Zomer!

Goede zaak dit, gebeurt TE vaak dat men opeens nog een jaar vast zit aan een bepaald product zonder dat men op de hoogte is gesteld dat de contractuele overeenkomst tot het einde nadert. Echter mocht het zo zijn dat bij de aankoop DUIDELIJK (of dit nu in een winkel is of op het internet) vermeld wordt dat het contract voor een bepaalde datum opgezegd dient te worden ivm stilzwijgende verlenging... dan lijkt mij er niets aan de hand.
Maar wat je nu ook hebt voor mensen die wel hiervan op de hoogte zijn dat ZOGENAAMD opzegbrieven niet aankomen, Orange en Debitel zijn daar goede voorbeelden van :r

Verwijderd

Ladon schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:37:
Daarnaast, als dergelijke koppelverkoop als een mobiel bij een abo niet meer is toegestaan wordt er mijns inziens een groot voordeel weggenomen. Een jaar of 3 geleden heb ik nog eens een 2-jarige abo afgenomen om daar gratis een redelijk dure telefoon bij te kunnen krijgen. Straks moet ik voor zo'n ding even 1000 euro neertellen. Indien dat er inderdaad van komt: Bedankt overheid....
Persoonlijk heb ik er geen bezwaar tegenm om een contract voor 1 of 2 jaar aan te gaan, maar als die om zijn wil ik bij voorkeur wel op een door mij gekozen moment weg kunnen, evt naar weer en nieuw contract van 1 of 2 jaar, met zo'n fijne dure mobiel bijvoorbeeld.

Het fenomeen 'verlenging' is toch net per se gerelateerd aan het fenomeen 'oorspronkelijke minimum contractsduur'?

Verwijderd

Ik wil binnenkort ook mijn contract verbreken, maar heb waarschijnlijk hetzelfde jaarcontract verhaal.
Is het bij jullie bekend of dit al is doorgevoerd?

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 16:58

slaay

Natuurbeleven.com

Waarschijnlijk niet, want dan zou je het wel in de diverse media vernomen hebben.

Trouwens, ik ben erg voorstander van een dergelijke actie, want het gaat niet zozeer om de opzegtermijn, maar meer om de duidelijkheid naar de klant toe.

Nu moet je via algemene voorwaarden, websites en bellen achterhalen wat de opzegtermijn is. Wanneer er afgesproken wordt dat je altijd een opzegtermijn van 1 maand hebt, dan kan er geen misverstanden meer over ontstaan!

Dich bis echt unne foëzen haas

Pagina: 1