[RAID0] XP SoftRAID: partities niet te formatteren

Pagina: 1
Acties:

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06-2025
Ik heb de volgende setup:

A8N-SLI DeLuxe met 1x 300GB Maxtor Maxline (SATA). Hier staat XP PRo SP2 op een 5GB partitie, daarachter 20 GB partitie voor progs en de rest voor backups, media etc. Alle partities NTFS, default cluster size en, behalve C:, via disk management aangemaakt .

Aan de Nvidia RAID controller hangen 2 WD 74GD Raptors, via firmware RAID0 array met stripe size 128 aangemaakt. In XP via disk management de RAID0-array als basic disk geprepareerd en hier vervolgens een 36 GB logical drive (E:\Games 1 genaamd) gecreeerd + NTFS geformatteerd (default cluster size) .

Deze setup draaide prima, tot ik gisteren besloot de resterende ruimte op de RAID0 array ook te gaan benutten (had er pas 36GB van gebruikt) en er via diskmanagement extra NTFS partities op wilde gaan zetten. XP maakt de logical drives wel, ook de goede size maar bij het formatteren gebeurt er niets. Normaal zie je je voortgang in % maar nu zie ik alleen maar "Formatting" in de console staan en verder niets. Na verloop van tijd loopt de boel vast en moet ik resetten. Na weer op de desktop belandt te zijn zie ik de partitie wel, maar is het file format RAW m.a.w. niets geformatteerd.

Ik heb geprobeerd:
-deleten en opnieuw aanmaken RAID array in de BIOS van de controller.
-de (tevens geintegreerde) Silicon Image RAID controller te gebruiker. Zowel met orginele array van de NVidia controller als een nieuwe opgebouwd.
-de beide RAID0 disks van data te clearen (dus geen partitie E: meer) en opnieuw creeeren op van een RAID0-array plus het clearen van de aanwezige data. Dit dan op beide controllers. XP register trouwens deze laatste aktie zwaar opgeschoond i.v.m. verwijzingen naar een niet-bestaande E:\ partitie.

Het vreemde is dat de system logs binnen XP geen fouten of waarschuwingen geven. Behalve als de partities zijn gemaakt (zonder format, want dat lukt dus niet) en er een restart is gedaan. Dan geeft XP aan (vrije tekst, zit nu op mijn werk) iets in de trand van "ldm manager error" en dan dat de "inrichting van de array niet kan worden geimporteerd/overgenomen" oid. Lijkt me ook vrij logisch omdat de indeling v.d. partities niet echt leesbaar is op deze manier.

Zowel drivers (chipset en RAID controllers) als moederbord BIOS zijn de laatste releases (geen beta-BIOS. Deze hebben in het begin, dus voor de poging de rest v.d. array te gebruiken, ook gewoon naar behoren gewerkt.

Toevoegingen:
-sinds ik met deze array in de weer ben duurt het opstarten (na login) in XP nu een stuk langer en komt de desktop niet meer in beeld. Ik moet deze via ctr-alt-del dus met "new task"/explorer.exe alsnog aktiveren. In c:\Windows\bad (?) staan een aantal bestanden waaronder explorer.exe. Het kopieeren van explorer.exe naar de sytem32 directory helpt niet.
-Volledige anti-virusscan gedraaid levert uiteraard niets op.
-De RAID controller BIOS geeft (bij beide controllers) aan dat de array "healthy" is
-De disks op andere SATA RAID-poorten prikken geeft geen resultaat.
-beide Raptors worden middels een 120mm fan direct gekoeld (overkill) en worden dus niet warm.

Iemand een idee???

ps: ter info Partition Magic Pro 8 kan niet met basic disks zoals in deze setup omgaan dus die hoef ik niet te proberen

[ Voor 15% gewijzigd door b-gone op 23-08-2005 17:02 . Reden: toevoeging ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik ben een beetje in de war door de titel, aan de "stripe size 128" lees ik af dat ze dus NIET in software raid 0 stonden, maar in firmware raid 0 via de controller? Want de stripesize is voor zover ik weet niet in te stellen in xp software raid. En je hebt het over "basic" disk dus ik neem aan dat je niet met dynamic disken en volumes werkt. Toch een hardware/driver probleempje?

trouwens, je hebt het over 36Gb als de helft, maar 2 74Gb raptors in raid 0 is 74+74 = 148GB wat je als totale schijf in windows disk management zou moeten zien.

[ Voor 24% gewijzigd door maratropa op 23-08-2005 16:26 ]

specs

• b-gone
Klopt,
via firmware (ik noem het hier BIOS RAID-controller) heb ik de array aangemaakt (striping) met stripe size 128.
Vervolgens in disk management wordt de array herkent en als basic disk (initialisatie) aangemaakt. Daarop kunnen dus de partities worden aangemaakt (dat was bij mij dus in de werkende setup 1 logical drive van 36GB, de rest zou ik later doen). Ik kan even niet terugvinden in m'n tekst dat 36GB de helft zou zijn, ik had na die 36GB i.i.g. 138GB - 36GB= 102GB over........

• b-gone
Na beide disks als single drive te hebben onderworpen aan o.a. low level format tests heb ik kunnen concluderen dat 1 v.d. Raptors defect is. Dat wordt dus RMA-en......Vrij slecht voor een disk van ca. 3/4 jaar oud die gepositioneerd wordt als Enterprise disk.

Quote van de WD site over de WD74GD:

"Unsurpassed Reliability" en "All the speed and reliability of SCSI without the wicked price tag"

Mijn voorgaande SCSI RAID0 arrays met Seagate disks gingen toch vele malen langer mee......

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Helaas pindakaas. Maar ik denk niet dat het slechte schijven zijn hoor, daar kan je niks over zeggen als consument. Tenzij je er 50 hebt en er de helft uitvalt ofzo, en dan nog. Zelf de beste schijven hebben uitvallers, en jij hebt de pech dat je er eentje hebt helaas.

specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wellicht offtopic, maar wel interessant om te doornemen:
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?
Pagina: 1