CSL - Het grote nieuwe pc topic?

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Beste ads and tweakers,

Je ziet ongeveer elke dag users die een pc gaan kopen en dan vragen is dit goed of is de combinatie goed. Of erger nog ze geven een prijs en zeggen zoek t ff uit voor mij voor die prijs voor me aub.
Daarom dacht ik al, het idee zal wel niet nieuw zijn, waarom niet een groot topic hier over zoals mijn titel al zegt? Ik maak een mooie ts of iemand anders for that maters, en neem bijv de best buy guide over in de ts zodat de nieuwe pc zoekers al zelf aan de slag kunnen etc etc.
Is dit misschien idee of gaat dit niet werken?

DaannO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
En dan dumpt iedereen zn vraagjes daarin, lijkt me niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben bang dat je de drempel dan wel erg laag gaat leggen, omdat je door dergelijk topic een excuus geeft om helemaal geen eigen onderzoek te doen, maar je wensen gewoon in dat topic dropt.

Bovendien staat in de FAQ van CSL veel goede links naar oa de Best Buys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er moet gewoon strenger gereageerd worden.

Mensen die onderzoek gedaan hebben, een uitgebreide startpost, verschillende systemen; die hebben moeite gedaan.

Mensen die posten "ik heb 500 euro, ik wil een nieuwe pc"; doen geen moeite en kunnen in mijn inzicht gewoon dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RoamoR schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:02:
Ik ben bang dat je de drempel dan wel erg laag gaat leggen, omdat je door dergelijk topic een excuus geeft om helemaal geen eigen onderzoek te doen, maar je wensen gewoon in dat topic dropt.

Bovendien staat in de FAQ van CSL veel goede links naar oa de Best Buys.
Alleen jammer dat het belangrijkste sticky (--- Voor alle "Hoe is dit systeem?" vragen. ---) in OH staat

Voor de rest ben ik het 100% met TS eens. Het loopt de spuigaten uit

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 23-08-2005 15:03 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Nee maar wat ik bedoel is zo iets van: Post je vraag alleen als je zelf al specs hebt staan waar we krietiek of topis op kunnen geven. Geef aan waar voor je de pc gaat gebruiken. hoeveel t mag kosten. et etc dan werkt t toch wel lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:02:
[...]

Alleen jammer dat het belangrijkste sticky (--- Voor alle "Hoe is dit systeem?" vragen. ---) in OH staat

Voor de rest ben ik het 100% met TS eens. Het loopt de spuigaten uit
In de FAQ van CSL wordt er wel naar verwezen overigens http://gathering.tweakers...ge/19899215#systeemvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik zal dit even onder de aandacht van de CSL-mensen brengen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat valt niet echt direct op toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Remy schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:07:
Ik zal dit even onder de aandacht van de CSL-mensen brengen :)
Thnx dat is handiger jah.

Nu hopen dat er een goeie discussie uit los brand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12

-ET-

Phone Home

DaannO schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:04:
Nee maar wat ik bedoel is zo iets van: Post je vraag alleen als je zelf al specs hebt staan waar we krietiek of topis op kunnen geven. Geef aan waar voor je de pc gaat gebruiken. hoeveel t mag kosten. et etc dan werkt t toch wel lijkt me?
Dan wordt het een war boel van reacties. d'r staan in het topic 20x specs waar door iedereen commentaar op geleverd wordt. Dan weet de poster van de specs ook niet of het commentaar dan op hem gericht is.

Ik vind zoals het nu is beter. Een goede openings post met de rede waarom je voor bepaalde onderdelen hebt gekozen. Elk commentaar in dat topic is dan duidelijk op jouw configuratie gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:09:
[...]

Dat valt niet echt direct op toch?
Nee, daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat negentig procent van de mensen die een "hoe is dit systeem" topic openen in CSL de FAQ überhaupt niet leest. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

-ET- schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:10:
[...]
Ik vind zoals het nu is beter. Een goede openings post met de rede waarom je voor bepaalde onderdelen hebt gekozen. Elk commentaar in dat topic is dan duidelijk op jouw configuratie gericht.
Toch blijft het jammer dat bij 90% van de "is dit systeem goed" vragen na 10 tot 20 reactes pas duidelijk is wat de ts wilt. Maargoed dat is weer een andere discussie.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
-ET- schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:10:
[...]

Dan wordt het een war boel van reacties. d'r staan in het topic 20x specs waar door iedereen commentaar op geleverd wordt. Dan weet de poster van de specs ook niet of het commentaar dan op hem gericht is.

Maar het is toch handig om over het zelfde onder werp een topic te hebben dan ff tellen, 12 topics over het zelfde onderwerp?! Lijkt mij handiger. En net zoals het upgrade topic dat is toch ook duidelijk terwijl iedereen daar ook van alles neer plant?!

tel zelf maar is: Complete Systemen & Laptops

[ Voor 5% gewijzigd door DaannO op 23-08-2005 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-

-ET-

Phone Home

DaannO schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:13:
[...]

Maar het is toch handig om over het zelfde onder werp een topic te hebben dan ff tellen, 12 topics over het zelfde onderwerp?! Lijkt mij handiger. En net zoals het upgrade topic dat is toch ook duidelijk terwijl iedereen daar ook van alles neer plant?!

tel zelf maar is: Complete Systemen & Laptops
Tja, ik vind zelf dat upgrade topic juist niet handig. Maar je kan inderdaad zeggen om 1 lijn te houden dit ook 1 topic te doen. Maar of het beter wordt vraag ik mij af. Eens wachten wat de CSL modjes er van vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Moderatie in CSL is jullie opgevallen?, aangezien sommigen argumenten gebruiken over de moderatie in het algemeen, niet dat dit topic in het andere op moet gaan...

Overigens zijn imo grote topics in principe bijna altijd onhandig: drempel gaat omlaag voor het dumpen van vragen, je raakt het overzicht kwijt, zoeken wordt moeilijker, er is niet een "controleerbare TS", het raakt verspreid over meerdere delen, etcetera...

Één topic in plaats van 12 over allemaal aparte gevallen zijn dus naar mijn mening wel handiger. Een van dé voordelen van een groot topic, de TS, kan ook in een FAQ worden gezet (in dit geval hoogstens uitbreiding).

Het genoemde probleem"ze geven een prijs en zeggen zoek t ff uit voor mij voor die prijs voor me aub" is een kwestie van moderatie en wordt zéker niet opgelost met een groter topic, in tegendeel zou ik zeggen.

Overigens wat betreft de in OH staande FAQ: die is natuurlijk makkelijk hierheen te aliasen :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een groot topic voor dit soort vragen is helaas geen doen; op die manier krijg je verschillende discussies die door elkaar gaan lopen en wordt inderdaad de drempel verlaagd. Dat laatste is zeker niet onze wens.

We zijn van plan snel iets te gaan doen met de huidige situatie in CSL overigens. Ook wij krijgen door dat het aantal 'zoek eens een leuke setup voor me uit' en 'is dit goed?' topics maar toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Zolang er iets aan gedaan word vind ik het best. Ook al is het een andere oplossing, vind het gewoon goed dat het probleem herkend word!
Suc6 met de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-

-ET-

Phone Home

Ik zie net in het andere topic dat er gewerkt wordt aan een nieuwe sticky

[edit]
BalusC in "Moderatie in CSL"

[ Voor 32% gewijzigd door -ET- op 24-08-2005 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Yep, die komt er zo aan ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Dat noemen we nog is snel te werk gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-09 13:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou die sticky trouwens "Een nieuw systeem samenstellen" of "Hoe kies ik goed bij elkaar passende onderdelen voor een nieuw systeem" noemen en niet "voor alle systeemvragen kijk hier" of iets aanverwandts onduidelijkers :).
Juist, zo'n naam zou ik het nou net niet geven dus :P. "wat moet ik nemen, lijstjes. lezen!" zijn niet echt heel veel zeggende termen, behalve voor ons, omdat wij het "lijstjes" topics noemen.

[ Voor 50% gewijzigd door JvS op 24-08-2005 12:18 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 17:47
Wel, het gaat vast wel duidelijk overkomen JvS :P Passen 'm later wel aan wanneer de vragen in aantal afnemen; in het begin is een beetje extra aandacht nooit verkeerd is mijn ervaring :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Goed bezig! _/-\o_

Ik begon me er mateloos aan te ergeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Praise the mod.

Nu kijken of ik de discipline kan opbrengen niet te reageren. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 28-09 13:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Abbadon schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 12:19:
Wel, het gaat vast wel duidelijk overkomen JvS :P Passen 'm later wel aan wanneer de vragen in aantal afnemen; in het begin is een beetje extra aandacht nooit verkeerd is mijn ervaring :)
Volgens mij helpt *lezen* en een afkorting "t.a.v." alleen maar afleidend over het eigenlijke onderwerp, maar als jullie daar een heel eigen theorie over hebben vind ik het prima.

Ik geef als tip: Meer mensen lezen het, als het onderwerp waarover mensen een topic willen openen in het onderwerp van de sticky staat (heel logisch eigenlijk :P) en niet *lezen* en "beleid t.a.v. lijstjes" enzo. zaken als lezen! vind ik persoonlijk alleen maar irritant in topic titels en het trekt bij normale topics ook alleen maar mensen aan die andere op de regels gaan wijzen, nieuwe mensen reageren amper op dat soort aandachttrekkers.

Dus mijn conclusie: als je wil dat veel mensen die dat soort topics openen, die sticky lezen, geef die sticky dan een naam die bij mensen die met een nieuw systeem samenstellen bezig zijn opvalt (zoals "[policy] Een nieuw systeem samenstellen", wat kort bondig en duidelijk is :)).

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 24-08-2005 12:26 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Guardian Angel schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 12:23:
Praise the mod.

Nu kijken of ik de discipline kan opbrengen niet te reageren. :)
Zoo.. dat heb ik dus ook!! Kan me moeilijk inhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit eigen ervaring in PMG (remember "grote" topics) hielp een nieuwe/losse sticky aardig :) Het heette eerst "De "Grote xxxxx"- en "Ervaringen" topics *LEZEN!!!*" en is na succes gewoon gemerged met PMG Beleid :)

JvS: "schreeuwende" tags/uitbreidingen in titels hebben meer effect op "n00bs" danwel haastige users dan een serieus overkomende sticky. Nogmaals, het is de bedoeling deze tijdelijk erin te laten.

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 24-08-2005 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 17:47
Je hebt wel gelijk hoor JvS, maar ik vind dat ik ook gelijk heb :P Doen we gulden middenweg; over max een weekje of twee maken we d'r een mooie stickyname van.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik reageert redelijk veel in de upgrade-topic en ziet dat de drempel idd verlaagd is.
En van zulke reacties krijg ik iets van, users mogen (ipv moeten) reageren. Alsof dat studenten zoveel tijd hebben tijdens een herexamens periode?
dragon9114 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 12:55:
Hoi,
dit zijn mijn systeem specs nu

amd athlon xp 2500+
NVIDIA GeForce FX 5200
Msi MS-6380E moederbord
ik gebruik mijn pc vooral voor spellen te spelen en ik zou mijn systeem wat sneller en de games met betere graphics willen spelen.
ik dacht zelf aan een amd 64 en een nieuwe video kaart
ik wil er ongeveer 350 euro aan uit geven

Groeten Dave
Zo moet het niet.

1) Duidelijke omschrijving van je eisen/gebruik van deze computer, dus niet gewoon gamen, je hebt gamers en gamers. Wel ik wil World of Warcraft en Starcraft fatsoenlijk draaien.

Ook gewoon Photoshoppen, gewoon videobewerken, gewoon CAD'en, enz is niet genoeg. Geef ook het niveau waarop je werkt, Photoshoppers die 6megapixel foto's bewerken is heel wat anders dan mensen die tijdschrift-pagina's van 600+MB per stuk bewerken. Autocad gebruikers die villa's tekenen zijn heel wat anders dan mensen die een heel fabriek moeten ontwerpen.

2) Huidig systeem, met voldoende nuttige specs. Dus niet zoals hierboven, vergeten te vermelden welke en hoeveel ram je hebt. Voeding, chipset,... enz moet er ook bij, maak het leven van de mensen die reageren wat aangenamer. Het is niet de bedoeling dat wij moeten checken bv welke chipset dat er op je mobo staat, bovendien hebben veel mobo-fabrikanten erg brakke sites (kapotte SQL databases bij Asus en van die toestanden).

Maar een stormvloed van zinloze specs hebben we ook niet nodig, dus geen full-dumps van everest/sisoft-sandra.

bv Athlon XP 2500+ Barton 333MHz 512KB Socket A is genoeg, nee, we moeten echt niet weten welke instructiesets, hoeveel transistors,... die processor heeft.

bv Twinsmoss PC3200 512MB DDR-SDRAM CL3 is genoeg, we weten zelf wel hoeveel pinnen zo'n latje heeft.

3) Waarom upgraden, welke onderdelen zijn volgens jij de bottleneck en/of welke onderdelen zijn volgens jou belangrijk?

bv Zowel op de hoogste als laagste resolutie heb ik nog altijd 6 fps toestanden in UT2004 en in RTCW: ET is het ook niet bepaald aangenaam. fps is hier niet grafische kaart afhankelijk, dus het ligt aan de mobo/processor/ram-combinatie en een Athlon 800 met PC133 SDRAM is overduidelijk te traag.

bv Ik draai regelmatig minstens 10 programma's door elkaar, deze kan ik over een dualcore spreiden en ze vreten ram.

4) Toekomstplannen en budget?

bv Ik ga binnenkort graag naar dualcore, dus het mobo moet erop voorbereid zijn en nu gewoon de traagste processor derin steken om tijdelijk verder te werken. Dit in combinatie met moderne games gaat richting Socket 939 mobo.

Het kan ook anders zijn, als je de huidige pc gewoon wilt oplappen om over 1 jaar af te danken als servertje in de hoek. Dan ga ik niet zomaar een nieuwe mobo+cpu+ram aanraden, want je zit dat met die ouwe mobo+processor+ram, stof laten happen?

5) Keuze van onderdelen met bijhorende onderbouwing, probeer ook performancewinst voorspellingen te doen.

bv de huidige grafische kaart (GeForce FX 5200) is zo traag als een GeForce 4 Ti en de upgrade naar GeForce 6600GT zou volgens de Tomshardware VGA-charts 3 à 4 keer zo snel draaien.

6) Vragen

bv Is er veel verschil tussen dual channel kitjes en 2 losse latjes?

Tijd om de discipline in zo'n topic omhoog te jagen door posten te valideren? Dan moeten we de grens ergens trekken? Als er geen reactie op hun post komt, dan gaan ze waarschijnlijk iets meer moeite doen? Tot nu toe reageer ik op ongeveer elke post dat ik in de upgrade-topic tegenkomt (tenzij als ik lange tijd offline zit).

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 24-08-2005 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
ik vind het een mooi sticky lkr duidelijk en een goeie waarschuwing eronder! two tumbs up :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Yes, mijn gebeden zijn gehoord! _/-\o_

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Heey,

[Edit verkeerd topic!]

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 22:25 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Euhm, hier is dit topic niet voor bedoelt hoor, misschien moet je even lezen waar het hier om gaat.

• Outerspace
  • Laatst online: 00:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Mocht je je niets aantrekken van bovenstaande punten, dan gaat je topic onherroepelijk op slot!
Dit is tevens een verzoek aan de CSL bezoeker die op deze topics willen reageren: reageer niet op deze topics, maar post netjes een topicreport ( linksboven de topicstart). Dankzij jullie zal de wildgroei van zulke topics dan ingedamd worden
Ik moet zeggen dat je dit misschien nog wat moet nadrukken.
En er zou eigenlijk nog een witregeltje moeten zitten tussen de kop en de tekst.

en mierenneuk: De ideale topicstart ziet er als volgt uit
er zou een dubbele punt achter moeten ;)

Verder alweer hulde d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 08-09-2005 22:40 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 14:37
Is er geen manier om mensen te helpen met hun keuze op een andere manier? Dit gaat een stuk verder dan slechts het beleid van het betreffende forum. Zo zijn er soms best-buy-guides waarin adviezen staan. Ook staat er veel informatie in de "is dit systeem goed" topics maar al die informatie is verspreid. Zouden we niet moeten proberen om die informatie op 1 plaats gecombineerd te tonen? Dan voorkom je dergelijke vragen.

Verwijderd

Ik heb echt zoiets van ' waar gaat het over?'. Mensen wat maken jullie je enorm druk om het feit dat er een lijstje staat met onderdelen en verder niets. Ik kijk er niet naar en als veel mensen er niet naar kijken, dan stoppen dat soort topics vanzelf omdat mensen weten dat ze geen antwoord krijgen op GoT. Stukken effectiever dan maar gelijk op slot gaan gooien en een lekker negatieve naam ontwikkelen wat betreft de moderating hier. Ik zie wel graag dat het enigzins op de rails gaat, maar moderating kan ook te ver gaan.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daarom staat het volgende tekst ook in de sticky ;)
Dit is tevens een verzoek aan de CSL bezoeker die op deze topics willen reageren: reageer niet op deze topics, maar post netjes een topicreport ( linksboven de topicstart). Dankzij jullie zal de wildgroei van zulke topics dan ingedamd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

jbroeders: Wat is in vredesnaam het probleem van het sluiten van topics die je niet wil :?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

djluc schreef op donderdag 08 september 2005 @ 23:02:
Is er geen manier om mensen te helpen met hun keuze op een andere manier? Dit gaat een stuk verder dan slechts het beleid van het betreffende forum. Zo zijn er soms best-buy-guides waarin adviezen staan. Ook staat er veel informatie in de "is dit systeem goed" topics maar al die informatie is verspreid. Zouden we niet moeten proberen om die informatie op 1 plaats gecombineerd te tonen? Dan voorkom je dergelijke vragen.
Er zijn op de frontpage regelmatig nieuwe best buy guides te vinden: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2005 daar kan je als tweaker genoeg info uit halen om een systeem samen te stellen, wanneer iemand een specifieke en goed beargumenteerde vraag heeft over een te kopen systeem dan mag die gerust een topic openen in CSL :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1