Ik reageert redelijk veel in de upgrade-topic en ziet dat de drempel idd verlaagd is.
En van zulke reacties krijg ik iets van, users mogen (ipv moeten) reageren. Alsof dat studenten zoveel tijd hebben tijdens een herexamens periode?
dragon9114 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 12:55:
Hoi,
dit zijn mijn systeem specs nu
amd athlon xp 2500+
NVIDIA GeForce FX 5200
Msi MS-6380E moederbord
ik gebruik mijn pc vooral voor spellen te spelen en ik zou mijn systeem wat sneller en de games met betere graphics willen spelen.
ik dacht zelf aan een amd 64 en een nieuwe video kaart
ik wil er ongeveer 350 euro aan uit geven
Groeten Dave
Zo moet het niet.
1) Duidelijke omschrijving van je eisen/gebruik van deze computer, dus niet gewoon gamen, je hebt gamers en gamers. Wel ik wil World of Warcraft en Starcraft fatsoenlijk draaien.
Ook gewoon Photoshoppen, gewoon videobewerken, gewoon CAD'en, enz is niet genoeg. Geef ook het niveau waarop je werkt, Photoshoppers die 6megapixel foto's bewerken is heel wat anders dan mensen die tijdschrift-pagina's van 600+MB per stuk bewerken. Autocad gebruikers die villa's tekenen zijn heel wat anders dan mensen die een heel fabriek moeten ontwerpen.
2) Huidig systeem, met voldoende nuttige specs. Dus niet zoals hierboven, vergeten te vermelden welke en hoeveel ram je hebt. Voeding, chipset,... enz moet er ook bij, maak het leven van de mensen die reageren wat aangenamer. Het is niet de bedoeling dat wij moeten checken bv welke chipset dat er op je mobo staat, bovendien hebben veel mobo-fabrikanten erg brakke sites (kapotte SQL databases bij Asus en van die toestanden).
Maar een stormvloed van zinloze specs hebben we ook niet nodig, dus geen full-dumps van everest/sisoft-sandra.
bv Athlon XP 2500+ Barton 333MHz 512KB Socket A is genoeg, nee, we moeten echt niet weten welke instructiesets, hoeveel transistors,... die processor heeft.
bv Twinsmoss PC3200 512MB DDR-SDRAM CL3 is genoeg, we weten zelf wel hoeveel pinnen zo'n latje heeft.
3) Waarom upgraden, welke onderdelen zijn volgens jij de bottleneck en/of welke onderdelen zijn volgens jou belangrijk?
bv Zowel op de hoogste als laagste resolutie heb ik nog altijd 6 fps toestanden in UT2004 en in RTCW: ET is het ook niet bepaald aangenaam. fps is hier niet grafische kaart afhankelijk, dus het ligt aan de mobo/processor/ram-combinatie en een Athlon 800 met PC133 SDRAM is overduidelijk te traag.
bv Ik draai regelmatig minstens 10 programma's door elkaar, deze kan ik over een dualcore spreiden en ze vreten ram.
4) Toekomstplannen en budget?
bv Ik ga binnenkort graag naar dualcore, dus het mobo moet erop voorbereid zijn en nu gewoon de traagste processor derin steken om tijdelijk verder te werken. Dit in combinatie met moderne games gaat richting Socket 939 mobo.
Het kan ook anders zijn, als je de huidige pc gewoon wilt oplappen om over 1 jaar af te danken als servertje in de hoek. Dan ga ik niet zomaar een nieuwe mobo+cpu+ram aanraden, want je zit dat met die ouwe mobo+processor+ram, stof laten happen?
5) Keuze van onderdelen met bijhorende onderbouwing, probeer ook performancewinst voorspellingen te doen.
bv de huidige grafische kaart (GeForce FX 5200) is zo traag als een GeForce 4 Ti en de upgrade naar GeForce 6600GT zou volgens de Tomshardware VGA-charts 3 à 4 keer zo snel draaien.
6) Vragen
bv Is er veel verschil tussen dual channel kitjes en 2 losse latjes?
Tijd om de discipline in zo'n topic omhoog te jagen door posten te valideren? Dan moeten we de grens ergens trekken? Als er geen reactie op hun post komt, dan gaan ze waarschijnlijk iets meer moeite doen? Tot nu toe reageer ik op ongeveer elke post dat ik in de upgrade-topic tegenkomt (tenzij als ik lange tijd offline zit).
[
Voor 6% gewijzigd door
rapture op 24-08-2005 19:55
]