Toon posts:

Kernel_task - Wat is het en wat doet het?

Pagina: 1
Acties:
  • 867 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een week geleden 512mb ram bij mijn powerbook geprikt.. Ik heb nu 1gb ram..
Als ik naar 'activiteitenweergave' kijk stel ik mij toch wel enkele vragen..

Als ik mijn powerbook juist aanzet en ik kijk naar 'activiteitenweergave' dan zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/matthi/ram2.png

Als ik een paar uur werk op mijn powerbook dan zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/matthi/ram3.jpg

Ik ben er nu al achtergekomen dat limewire hier veel aan doet, als ik limewire niet aanzet dan verminderd het groen langzamer..

Maar denk dat het probleem zich voordoet door kernel_task, maar wat kan ik er aan doen?
Kernel_task blijft altijd rond de 5%

Heb er al het één en het ander over gelezen op internet, en ook op fora.. Maar heb er nog geen oplossing voor gevonden..

Mijn powerbook is een 15" - 1.67ghz - 80gb - 1gb ram - versie 10.4.2

Iemand raad?

Alvast bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 13:15 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Haha, ga alsjeblieft NIET de kernel afschieten :D Dat is de basis van het hele operating system!

Letterlijk vertaald is het de "kern", hetgeen wat alles regelt binnen je systeem dus. Niet zo gek dat dat wat processor tijd verbruikt.

Liege, liege, liegebeest!

• PJJ
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 02:32

PJJ

Zijn dat niet gewoon zoals de naam al aangeeft opdrachten die worden uitgevoerd op kernel niveau (hardware aanspreken en dat soort dingen..)

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het normaal dat het constant op 5% staat? En volgens mij komt het door kernel_task dat het groen vlug verminderd..

Of aan wat zou het kunnen liggen?

• PJJ
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 02:32

PJJ

Kernel_task zal ook gewoon het memory managment doen ;)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Je maakt je zorgen om niks; het geheugenbeheer en gedrag is al enkele malen langsgeweest en is online ruimschoots gedocumenteerd.

Ga dus eens aan de slag met GoT search en Google, en leer een beetje wat die cijfers betekenen voor je ze gaat analyzeren :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:19:
Maar is het normaal dat het constant op 5% staat? En volgens mij komt het door kernel_task dat het groen vlug verminderd..

Of aan wat zou het kunnen liggen?
Dat is juist goed, dat het groen (vrij geheugen) zo klein mogelijk is. Op die manier wordt de grootte van je geheugen gewoon optimaal gebruikt. Wil niet zeggen dat alle applicaties de hun toegewezen geheugen grootte op hun beurt optimaal gebruiken, maar het zou zonde zijn om 1 GB in je computer te hebben waarvan je maar de helft gebruikt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Liegebeest
Een andere nuttige tool waar de TS misschien wat mee kan is "top", wat je draait vanaf de command line. Als je eerst "man top" eens runt kan je de handleiding lezen.

Je kan namelijk, terwijl top runt en de lijst met processen e.d. over het beeld gaat, real-time sorteren op zaken als "memory usage" of "CPU usage". Zo kan je ook nog eens zien welk process het meeste geheugen gebruikt :)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

cailin_coilleach schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:52:
Een andere nuttige tool waar de TS misschien wat mee kan is "top", wat je draait vanaf de command line. Als je eerst "man top" eens runt kan je de handleiding lezen.

Je kan namelijk, terwijl top runt en de lijst met processen e.d. over het beeld gaat, real-time sorteren op zaken als "memory usage" of "CPU usage". Zo kan je ook nog eens zien welk process het meeste geheugen gebruikt :)
De Processviewer, of de nederlandse variant daarvan is idem aan top. De tool die de TS gebruikt geeft exact dezelfde info.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Liegebeest
Aho... Ook wel weer waar ja. Ach, ik ben gewoon een command line slet :9

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is het niet erg dat er constant maar een 12tal mb beschikbaar is (Groen dus)
Als ik dan vb. photoshop start dan haalt hij het ram van inactief (Blauw dus)

Klopt dit?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ja, fijn toch dat al je geheugen gebruikt word. ;) :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
Correct

• Liegebeest
Mits! Je je applicaties als Photoshop niet afsluit natuurlijk :) Stel je hebt helemaal niets draaien en je hebt maar 12MB vrij, dan is d'r wel wat mis :) Maar als d'r in jou dock nog allemaal apps staan met een zwart driehoekje er bij, dan is er helemaal niets mis :) Ze draaien dan op de achtergrond gewoon door, zonder veel CPU tijd te pakken.

Op die fiets kan je snel weer doorwerken met een app, omdat ie nog is geladen.

Verwijderd

Onzin wat je zegt bovenbuurman. Zelf als je niets open hebt staan kan er in bepaalde gevallen maar heel weinig vrij geheugen over zijn. Zet je computer aan, open geen programma's, maar ga alleen maar in de Finder (of op de prompt) bestanden heen en weer slepen en kopiëren. Als je daar een kwartiertje mee bezig bent geweest zul je zien dat de hoeveelheid vrij geheugen flink is afgenomen. Dat komt gewoon omdat de kernel caches aanmaakt, en deze vult met bestanden die reeds zijn geraadpleegt. Op die manier werkt het OS sneller.

Raadpleeg jij een bestand dat reeds eerder voorbij is gekomen, dan komt dat uit cache, veel sneller dus dan van schijf. Als vervolgens programma's die je opstart geheugen nodig hebben worden de caches vanzelf verkleind.

Zoals Canaria reeds schreef, dit is uitgebreid beschreven.

Waarom denk je trouwens dat een Mac sneller wordt wanneer je geheugen toevoegt? Omdat het gebruikt wordt natuurlijk! :D

• Liegebeest
Max, je hebt helemaal gelijk :) Ook bestanden worden gecached...

Verwijderd

Topicstarter
Oef, begon al te panikeren na het lezen van cailin_coilleac z'n post..

Maar als ik mijn powerbook juist aanzet en ik kijk naar activiteitenweergave, dan is er ongeveer 90% groen..
Nu staat mijn powerbook 2.15u aan en is er constant een gemiddelde van 40mb ram over..

Als ik het programma 'do i need more memory' draai en ondertussen Photoshop open dan zegt 'do i need more memory' dat ik een tekort aan ramgeheugen heb..
Hopelijk is dit niet 100% te vertrouwen :)

ps: Nu heb ik Safari - Itunes - Adium - Activiteitenweergave aanstaan (en dus een gemiddelde van 40mb ram over)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 11:45 ]

• Liegebeest
Ik zou zeggen: sorteer de output van Activity Monitor eens op volgorde van "real memory" en "virtual memory". Die staan meer naar rechts en vallen in jou screenshots buiten beeld.

Bij mij is de grootste verbruiker Desktop Manager, wat op zich helemaal niet vreemd is omdat het voor mij acht desktops managed waarvan er zes gevuld zijn met applicaties (2 beeldschermen, met elk 4 desktops, die zit op resp 212MB en 418MB).

Ik verwacht echter niet dat je dat hebt draaien :) Volgende in de lijst bij mij is Safari, gevolgd door OpenOffice.org.

Ik moet sowieso maar eens achter echt diep-technische boeken over OS X aan. Ik wil heel graag weten hoe zaken als memory management, scheduling en dat soort zaken OS-technisch zijn gerealiseerd. Voor Solaris weet ik dat allemaal redelijk goed, maar ze zijn absoluut niet te vergelijken. Ik vraag me onder andere af hoe OS X bij een VM size van 7.7GB, terwijl ik 1.5GB aan RAM en een kleine swap file heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Liegebeest op 24-08-2005 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
cailin_coilleach schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 12:38:
Ik zou zeggen: sorteer de output van Activity Monitor eens op volgorde van "real memory" en "virtual memory". Die staan meer naar rechts en vallen in jou screenshots buiten beeld.
Hier de screenshots, alvast bedankt voor je hulp!

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/matthi/kernel1.png

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/matthi/kernel2.png

Ook nu heb ik Safari - iTunes - Adium - Activiteitenweergave - Rbwroser (ftp) openstaan

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 12:45 ]

• Liegebeest
Hmm... Dat is toch wel heel excessief...

Ik ben er trouwens achter dat het memory management van OS X wel degelijk vergelijkbaar is met dat van Solaris en dat ik het dus wel gewoon snap :) Verklaart alleen nog niet de vreemde grootte die voor het VM/VG wordt gegeven... Anywho, ook jou aantal page-ins geeft aan dat er wel degelijk wat mis is.

Voor de geïnteresseerden in leesvoer over OS X' memory management:
http://www.macosxhints.co...p?story=20010613140025184
http://developer.apple.co...Articles/AboutMemory.html

Welke versie van OS X draai je trouwens? Het vreemde is dat ik Tiger draai en ik heb die hele kernel_task niet draaien...

Ik zal zo nog eens wat verder op onderzoek gaan voor je. Dit is interessant :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai Tiger 10.4.2

Alvast bedankt voor je hulp!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 13:01 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Kernel task staat misschien onzichtbaar omdat het een root proces is, en dan moet je rechtsbovenin even "All Processes" selecteren (default is dat je alleen de user processes ziet).

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65009/full.jpg

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Liegebeest
Doh! Mijn fout... *zucht* en dat ambieert OS X beheerder te worden... Ik heb nog een hoop aan te leren qua automatismen en gewoontes..

Laat maar TS :) Jou waarden rondom kernel_task zijn niet buitensporig. Die van mij zit op resp 135MB en 1.0GB :D

EDIT:
Het schijn trouwens wel dat er een bugje in de Trackpad driver voor de PB uit 2005 (in Tiger) te zitten. Daardoor gebruikt kernel_task meer CPU dan het eigenlijk zou moeten. Oplossing is het gebruiken van de SideTrack driver (totdat Apple de oplossing heeft)...

Zie ook hier: http://www.macosxhints.co...050808165343661&lsrc=osxh

[ Voor 42% gewijzigd door Liegebeest op 24-08-2005 15:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
cailin_coilleach schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 15:09:
Doh! Mijn fout... *zucht* en dat ambieert OS X beheerder te worden... Ik heb nog een hoop aan te leren qua automatismen en gewoontes..

Laat maar TS :) Jou waarden rondom kernel_task zijn niet buitensporig. Die van mij zit op resp 135MB en 1.0GB :D

EDIT:
Het schijn trouwens wel dat er een bugje in de Trackpad driver voor de PB uit 2005 (in Tiger) te zitten. Daardoor gebruikt kernel_task meer CPU dan het eigenlijk zou moeten. Oplossing is het gebruiken van de SideTrack driver (totdat Apple de oplossing heeft)...

Zie ook hier: http://www.macosxhints.co...050808165343661&lsrc=osxh
Interessant inderdaad.. Maar als ik SideTrack 1.2 nu zou gebruiken moet ik dan den scrollfucntie met trackpad in osx ergens uitschakelen?

Alvast bedankt voor de hulp!
Pagina: 1