Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] RGB Kleurensturing

Pagina: 1
Acties:

• lambda1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09 13:39
Hallo iedereen,

Ik ben bezig een RGB lichtbak te bouwen (je weet wel, zoals je in bars van discotheken nog kunt tegenkomen, een doos van melkglas die van kleur verandert). Hiervoor ga ik 3 TL buizen (rood, groen en blauw natuurlijk) naast mekaar monteren. Door deze lampen dan te dimmen kan ik in theorie elke kleur maken.

De lampen en dimmende ballasten heb ik reeds gevonden (met dank aan uitstekende support van OSRAM). Enkel voor het aansturen van deze lampen zit ik nog in de problemen. Aangezien mijn elektronica vaardigheden zeer dicht bij het absolute nulpunt zweven kom ik er niet meteen uit hoe ik deze lampen ga besturen.

Ik had het volgende in gedachten:
* Een aan/uit knop (kwestie van 's nachts nog een oog dicht te kunnen doen)
* Een fade aan/uit knop (zie lager)
* Een (draai)knop om de snelheid van het faden te regelen.

Elke lamp hangt aan zijn eigen dimmer, die 1 tot 10V invoer verwacht om de lichtsterkte te bepalen. Ik heb een schema opgesteld waarmee simpelweg alle kleuren van het spectrum afgewerkt worden. Zou iemand me kunnen helpen met hints over de nodige bedrading/materialen? Of als iemand iets soortgelijk gemaakt heeft, een bedradingsschema?

Afbeeldingslocatie: http://files.lambda1.be/misc/rgb-small.png
Full size versie: http://files.lambda1.be/misc/rgb.png

Alvast bedankt iedereen!

PS: de, voor tweakers verplichte, koppeling aan de PC hou ik voor deel 2 van dit project ;)

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Dit kun je het beste oplossen met een micro controler, met wat transistor trapjes er achter. Hiermee kun je dan alles "makkelijk" aansturen. En heb je ook de mogelijkheid de boel later aan de pc te verbinden, de meeste micro controlers hebben namelijk wel een mogelijkheid voor serieele communicatie.

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Het eenvoudigste is om een DMX convertor te gebruiken, afhankelijk van je ballast 0-10v uit of DSI/DALI uit. Dit kan je allemaal zeer eenvoudig via een ENTEC interface aan je PC koppelen.

</onzin>

• Lima
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Het beste met een microcontroller, een PWM signaal maken voor drie kanalen. Dan elk pwm signaal parallel met een condensator zetten zodat het wordt omgezet in een analoge spanning voor je circuit aan te sturen.
Dan versterken met een mosfet of iets dergelijk en je bent er al.
Denk wel dat het maken van die lampen niks is bij het vergelijken van het programmeerwerk he,
Het schrijven van een programma vergt veel tijd, en oefenwerk, en leerwerk van tutorials.

Als je wat goeie tutorials wilt moet je het maar zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Lima op 23-08-2005 17:11 ]

Techno>Music

• lambda1
  • Laatst online: 03-09 13:39
Wow, bedankt voor de snelle antwoorden iedereen :)

Ik studeer computerwetenschappen, assembly programmeren (ik neem aan dat microcontrollers vrij lage talen spreken) mag geen te groot probleem gaan vormen. Alle info is alleszinds welkom. Van de elektronica heb ik echter geen kaas gegeten.

Toevallig een goede suggestie qua microcontroller?

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Micro controlers programeren doe je in asm, of C met een compiler. Zelf doe ik het altijd in asm, omdat ik nog niet met c bezig ben geweest. Je microcontroler kan vrij simpel zijn, je bent 1 nodig met tx en rx pinnen, voor seriele communicatie, maar dit zit ook op de meerderheid. Ik denk dat je gewoon het beste een Micro controler kan gebruiken die je in een tutorial tegen komt, die zijn meestal het meest algemeen en goedkoop.

Verwijderd

lambda1 schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:40:

Toevallig een goede suggestie qua microcontroller?
Microchip Pic serie (16F628 bv), kan je gratis samplen..
Atmel AVR , weet ik persoonlijk niet veel van, enkel over gelezen, schijnt ook wel goed te zijn.
Verder kan je bv eens zoeken op een 8051 of 8052 controller.. vind je massa's veel info over op het net, zeer makkelijke instructies..

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
[rml][ HowTo] RGB-led muismod met PIC uit Lone Gunman ledbar topic[/rml] kan je als basis gebruiken, dan met een paar tansistors en een flinke elco die spanning van de r/g/b ophogen tot 0-10V en in je dimmer duwen.

Verde kan het gedeelte met de optocoupler eruit, en eventueel een knop ertussen voor het fade aan/uit, en met 2 knopjes voor sneller/langzamer faden, aan/uit is gewoon de stroom eraf.

En met een beetje aanpassing van de bijbehorende software (erui halen van het opto, toeveogen van fade aan/uit en snelheid)

Verder kan je het met een max232 oid aan een seriele poort hangen.

Maar les dat topic maar ff

• Lima
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Wel hier zal ik je 2 zeer waardevolle microcontroller tutorials geven voor de PIC16F84A met deze heb ik mijn ledbollen geprogrammeerd:

lees eerst deze en voer dit uit in praktijk!!!Want je stuit op erg veel problemen in de praktijk.
http://www.circuitsonline.nl/artikelen/view.php?id=8

dan voor als je inputs en nog andere geavanceerde dingen wilt gebruiken een engelse die begrijp je pas na die en tutorial vind ik toch, het is altijd makkelijk om er twee te doen, de ene lost het zo op de andere anders.
http://www.mstracey.btinternet.co.uk/pictutorial/picmain.htm

Voila veel leerplezier. En als je al wilt beginnen met kleurmixen dan koop je best een diffused RGB ledje erbij. Want met drie aparte led zie je het niet goed. Daarna kna je het uitgangssignaal wel aansluiten op je ingang voor je lampen. Want altijd met die lampen op je bureau is ook niet praktisch

[ Voor 5% gewijzigd door Lima op 24-08-2005 17:19 ]

Techno>Music

Verwijderd

ik dacht meteen aan de sunbeam chameleon.
zie http://www.sunbeamtech.co...20Info%20Model%2001A2.htm
Pagina: 1