"Laatste loodjes syndroom"

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Bij veel van mijn projecten heb ik last van het "laatste loodjes syndroom". Dat houdt in dat als de basis is gelegd en het project (doorgaans een website of windows app) werkt in grote lijnen dan ben ik het beu. Of dat nu een project was van 1 week, of 2 jaar. Het gaat niet zo zeer om de tijdspanne voordat ik het beu ben, als meer dat ik er zelden zin in heb om "de laatste puntjes op de i te zetten".

Menig project waar ik (voor mezelf) aan begin eindigt als een "proof-of-concept" of strandt gewoon op 90 / 95%. Om dan nét die laatste paar dingetjes in de GUI te maken, net die kleine fout in de CSS op te sporen enzovoorts kan me dan niet meer boeien. Ik moet mezelf dan ook echt ertoe zetten dit wél te doen. Nu is het, als ik voor een klant werk, wel wat makkelijker om mezelf er toe te zetten (immers de klant betaalt ervoor en ik kom mijn beloftes wel altijd na), maar dan nog heb ik er vaak moeite mee. Dit heb ik zowel voor mijn hobby projectjes, als mijn "eigen" (betaalde, eigen zaak) projecten als de projecten voor mijn (vaste) baan.

Misschien zou een "assistent" (als in Batman en Robin ;) ) geeneens een stom idee zijn. Laat mij maar Batmannen (de grote lijnen doen) en mijn assistent maar Robinnen (de randjes bijvijlen). Als je in een teamverband werkt is dit al wat makkelijker te realiseren, maar ik doel dan ook meer op een "persoonlijke assistent" die gewoon (samen met mij) als 1 meetelt in het Team. Natuurlijk is dat alleen maar een leuk idee en weinig serieus te noemen. Maar ik vraag me wel af: hebben meer mensen hier last van?

En om dan meteen maar even de lurkers er bij te betrekken ;) :
Poll: Heb je ook last van het laatste loodjes syndroom?Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=86665&layout=6&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

En ja, wijsheden als "De laatste loodjes wegen het zwaarst" etc. zijn me bekend ;)

P.s: Let wel: Dit is geen HK topic! Een "grappige reply" kan geen kwaad, maar ik bedoel dit serieus. Ga niet te veel HK-replies dumpen hier dus.

[ Voor 31% gewijzigd door RobIII op 23-08-2005 11:27 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Ik heb er keer op keer ook last van.

Je begint dan aan iets vol moed. Gaat het goed zijn? Kan ik dit wel? Wat gaat het worden? En eens het voor 80% af is de spanning eraf, al mijn vragen zijn beantwoord.. Maar meestal als het betaald is of als het veel nut heeft voor mij dat programma, dan zet ik toch nog even door :)

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

devven, kreng

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-04 17:55
ik heb het juist andersom. ik zie er vaak tegenop. 'hoe de fck ga ik dit nou weer aanpakken?' denk ik vaak. en als ik er eenmaal inzit en de grootste problemen zijn overwonnen, dan gaat het vaak een stuk makkelijker en ga ik er met meer plezier aan werken. ik vind het dan ook leuk om de kleine dingetjes af te maken mits het natuurlijk niet teveel tijd kost allemaal. want wat dat betreft zoek ik vaker de makkelijkere en snellere oplossing dan de mooiere.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
sharkzor schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:28:
ik heb het juist andersom. ik zie er vaak tegenop. 'hoe de fck ga ik dit nou weer aanpakken?' denk ik vaak. en als ik er eenmaal inzit en de grootste problemen zijn overwonnen, dan gaat het vaak een stuk makkelijker en ga ik er met meer plezier aan werken. ik vind het dan ook leuk om de kleine dingetjes af te maken mits het natuurlijk niet teveel tijd kost allemaal. want wat dat betreft zoek ik vaker de makkelijkere en snellere oplossing dan de mooiere.
Dat had ik vroeger ook, maar tegenwoordig is de "'hoe de fck ga ik dit nou weer aanpakken?'" een beetje weg (granted: ik moet op zoek naar spannendere dingen dus), en kan me juist het afwerken niet meer boeien: Done that, been there before, got the T-shirt. Who cares dat het icoontje op die knop niet in de rest van de stijl past? Who cares dat het onder IE 5.1.0827 verkeerd uit ziet en onder andere browsers niet? Who cares dat die query beter kan als de performance winst maar 0.1 sec. is? Vroeger was ik een stuk perfectionistischer. Wellicht ook omdat ik toen zeeën van tijd had, en nu zo'n beetje alle projecten onder tijdsdruk staan. Juist omdat je deadlines e.d. hebt moet je soms keuzes maken die je helemaal niet wil maken als je een beetje perfectionistisch bent.

[ Voor 29% gewijzigd door RobIII op 23-08-2005 11:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik begin altijd met de meest uitdagende stukken van een script of programma. De moeilijkste dingen heb ik meestal het snelst af. Nadeel daarvan is dat het saaiste stuk blijft liggen, wat in mijn geval altijd neerkomt op de GUI. Recent voorbeeld: ik heb laatst een private messaging systeem ingebouwd op een van mijn sites. Met twee uurtjes had ik het weergeven van berichten werkend, en alle features die ik erin wilde hebben zaten erin. Het enige dat nog ontbrak: een formuliertje om daadwerkelijk een PM te versturen. En raad eens: dat deel van de site heeft nog twee weken op zich laten wachten, terwijl ik tijd zat had. 8)7

Kortom: ja, ik heb hier wel eens last van. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb het heel erg, en merk dat mijn efficientie op werk er vreselijk onder lijdt. Wat er gebeurd is dat ik doorgaans continue zo'n 3 projecten open heb staan, en daarnaast nog zeker 3 projecten die eigenlijk al af zijn, maar waar nog even (pick one):
- de versie op de test server moet worden gesynced met de live omgeving
- even de restjes testdate moet worden opgeschoond
- even een leuke gui bij moet komen
- even alle debug regeltjes uit moeten worden gehaald
- enz enz enz

uitkomst is dan dat mijn collega's vast met de beta versie gaan zitten werken en het project tot in de eeuwigheid blijft hangen. Ondertussen heb ik geen zin in die laatste loodjes en ben met het volgende project begonnen. Nadeel is wel dat die niet-afgeronde projecten constant op mijn todo list blijven staan, iedere keer bij het week overleg ter sprake komen en ik om het kwartier zo'n stem in mijn hoofd hebt die zegt "je moet nu echt dat en dat eens afmaken". Resultaat: weinig geconsentreerd, veel afleiding en te lange lijstjes.

De laatste tijd heb ik er gewoonte van gemaakt om ong eens per maand nadat Miss Rac-on in bed ligt, mijn laptop open te klappen en tot een uur of 2 a 3 's nachts door te werken en al dat soort projectjes weg te werken/af te maken. Scheelt enorm aan werkdruk cq stress voor mij..

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• farlane
  • Laatst online: 28-04 20:39
Soms heb ik het verschijnsel al als ik op papier globaal heb uitgewerkt hoe het zou moeten worden, en er dus nog geen keyword geprogged is.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:40

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik vind de afronding van een programma ook nog wel erg leuk. Als het bijvoorbeeld een tijdje in gebruik is nog met de klant om tafel: uitzoeken welke kleine handigheidjes het gebruik nog aangenamer zou kunnen maken. Eigenlijk worden dat dan allemaal mini-tooltjes in het programma en misschien is het daarom wel leuk :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Voor mij is de curve meestal als volgt:
1) functionele analyse: okay, ik snap het .. aan de slag!
2) technisch ontwerp: kut .. dat moet ook nog gedaan worden ... *zucht*
3) einde afronden technisch ontwerp, begin implementatie: woei ..... let's code!
4) vanaf +/- 80% van de functionaliteit: bah .... saai ... been there, done that, etc
5) oplevering, bugfixing: gaaaaaaddddverrrrrdamme!
6) nieuwe dev cycle: hmmm ... okay, da's best leuk ...
Goto 1)

Edit:
Wat helpt is om je functionaliteit zo modulair mogelijk te maken, zodat je nooit een enorm lange devcycle hebt. Zolang het eind in zicht blijft, is er nog wel motivatie.

Overigens is het "Batman & Robin" idee leuk in theorie, maar vind jij maar eens een programmeur die blij is om Robin te zijn, waarbij dat niet komt omdat hij gewoon een prutz0r is en daarom liever in de schaduw blijft ...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 11:49 ]

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik heb er ook last van. Zodra iets functioneel in grote lijnen in orde is, dan haak ik af.

Maar ik heb voor mezelf een vrij goeie oplossing gevonden: dingen als layout doe ik tegenwoordig zoveel mogelijk op het einde omdat ik dat leuk vind om te doen. Dat heeft er ondermeer voor gezorgd dat ik betere websites en apps schrijf omdat ik content & layout strikt gescheiden hou.

En ik moet zeggen: dat werkt uitstekend. Mijn doorlooptijd is enorm verkort, omdat ik ergens naartoe aan het werken ben. Als ik layout e.d. tijdens het proggen doe, dan raak ik gaande weg mijn doel kwijt, omdat ik (zoals TS ook al aangeeft) mijn uiteindelijke doel verwar met het gaandeweg ontstane proof of concept.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 02:19
Volgens mij is dit syndroom programmeurs eigen. ;)

Verwijderd

Ik probeer zelf meestal gewoon op te delen in bepaalde onderdelen "deze en volgende week: engine bouwen", week erna "cursus boeken inbouwen" ,etc

Die deadlines ook (ter aftekenmoment) aan klant doorgeven... dan moet je wel elke week wat zichtbaars opleveren.

Dus nee, ik heb niet echt last van laatste loodjes syndroom.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Voor hobby projecten heb ik meestal dat als het gecompliceerde gedeelte af is, dat ik het dan verder laat liggen en er geen geheel van maak. Als ik een idee heb voor een cross platform plugin systeem, dan maak ik die basis, en verder geen programma oid erbij. Het is meer een oefening dan om te kijken of het concept werkt. En voor je werk, tsja, dan is het "afmaken" vaak wel het zwaarst, maar dat moet nou eenmaal gebeuren... je kan je klant/baas niet vertellen "sorry, ik heb geen zin om het af te maken"

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Soultaker:
Volgens mij is dit syndroom programmeurs eigen. ;)
Volgens mij ook.

De enige manier om hier doorheen te komen is 1 TODO list maken, en die aan één stuk door af te werken, zonder verder zeiken. Dan ben je er het snelst vanaf en heb je er geen omkijken meer naar. Dus: niet zeiken, devven kreng is wel van toepassingen, hoewel ik op "Ja ik ook" heb gestemd :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
drm schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:51:
[...]
Volgens mij ook.

De enige manier om hier doorheen te komen is 1 TODO list maken, en die aan één stuk door af te werken, zonder verder zeiken. Dan ben je er het snelst vanaf en heb je er geen omkijken meer naar. Dus: niet zeiken, devven kreng is wel van toepassingen, hoewel ik op "Ja ik ook" heb gestemd :)
Die keuze heb ik er idd niet voor niks bij gezet ;)
Toch merk ik inderdaad tot mijn grote vreugde dat ik niet de enige ben. Dit stelt me erg gerust. Ik dacht al dat ik een lambal was (geworden) ;)

Over mij

• TeeDee
  • Laatst online: 28-04 17:25

TeeDee

CQB 241

Ik heb er ook last van. Op de een of andere rare manier verlies ik gewoon de interesse. Hier koppelen we voornamelijk webapplicaties met bestelmodules aan output. Dwz pdf, print whatever.

De applicatie bouw ik meestal nog met volle overgave. Hopla, klaar. Werkt in de gangbare browsers, nog geen rare problemen kunnen ontdekken. Etc. etc.

In test gezet. O schijt, we moeten nog een bestelmodule eraan hangen. Nou, dan zakt mijn broek alweer af. Dat is vaak hetgeen wat bij mij afgeraffeld wordt. Zo'n module is vaak in mijn optiek ondergeschikt aan de webapplicatie. Maar het is juist 1 van de belangrijkste dingen > zonder bestelmodule, geen output. Maar.. .zonder webapp. geen bestelling.
RobIII schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:54:
[...]
Ik dacht al dat ik een lambal was (geworden) ;)
Moet .... niet .... reageren .... als .... spits ..... op..... deze.... voorzet :+

[ Voor 17% gewijzigd door TeeDee op 23-08-2005 11:56 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Wat ik ook merk is dat ik vaak mijn intresse al (veel) eerder verlies als klanten of "het management" *kuch* halverwege al specs gaat omgooien. Ben je net lekker op weg (zeg 30/50%) en dan kun je al dingen gaan wijzigen die al lang lekker werk(t)en. Op zo'n moment zakt mijn broek ook af en beginnen wat mij betreft "de laatste loodjes" op dat moment al. Vanaf dat punt is het toch alleen maar "gezeik" :P

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 23-08-2005 11:57 ]

Over mij

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:23

Cyphax

Moderator LNX
Dit is ook precies de reden dat mijn eigen projectjes nooit af komen. De ene helft van de tijd heb ik er genoeg van voor ik de puntjes op de i heb gezet, de andere helft van de tijd begin ik opnieuw omdat ik ontevreden ben met de basis. :P
RobIII schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:57:
Wat ik ook merk is dat ik vaak mijn intresse al (veel) eerder verlies als klanten of "het management" *kuch* halverwege al specs gaat omgooien. Ben je net lekker op weg (zeg 30/50%) en dan kun je al dingen gaan wijzigen die al lang lekker werk(t)en. Op zo'n moment zakt mijn broek ook af en beginnen wat mij betreft "de laatste loodjes" op dat moment al. Vanaf dat punt is het toch alleen maar "gezeik" :P
Auw, herkenbaar.. strontvervelend. Komt dat echt zo vaak voor?

[ Voor 55% gewijzigd door Cyphax op 23-08-2005 11:58 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• sjaak
  • Laatst online: 25-04 19:19

sjaak

un giorno credi

Ik heb altijd last van het begin er eens mee syndroom. :o Als ik eenmaal begonnen ben wil ik het ook af krijgen ook. Als het begin er is komt de rest vanzelf.

• farlane
  • Laatst online: 28-04 20:39
Op een of andere manier vind ik dat wel lekker, maar alleen als het ontwerp correct is. ( *gniffel* Haha, het werkt, wat ben ik goed ! * gniffel* dat effect zeg maar :) )

Is het ontwerp k*t, dan zijn dit soort dingen ook vervelend.

[ Voor 11% gewijzigd door farlane op 23-08-2005 12:03 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Hoe bekend.
Wij hadden alles netjes op papier. Uitgewerkt. Applicatie was voor 95% klaar. Klant besluit om het roer helemaal om te gooien, dwz: extra features die een impact hebben als van een komeet. Management gaat akkoord met de klant, en vergeet gemakshalve de afspraken onder het mom: als we het niet doen, zijn we de klant kwijt.

Resultaat 1: een brakke applicatie waarin vanaf het begin van het stappenproces extra opties gehacked (of liever gezegd: gehakt) zijn.
Resultaat 2: Een niet tevreden klant.
Resultaat 3: De applicatie is van grond af aan opnieuw geschreven.
Resultaat 4: Klant vond de nieuwe features toch niet zo heeeel erg nuttig. Haal ze er maar weer uit.

Nou, toen had ik echt helemaal last van het LL Syndroom®. De applicatie staat nu al een maand of 2 in onze testomgeving. Ben benieuwd of er nog wat mee gedaan gaat worden.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
TeeDee schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:03:
[...]

Hoe bekend.
Wij hadden alles netjes op papier. Uitgewerkt. Applicatie was voor 95% klaar. Klant besluit om het roer helemaal om te gooien, dwz: extra features die een impact hebben als van een komeet. Management gaat akkoord met de klant, en vergeet gemakshalve de afspraken onder het mom: als we het niet doen, zijn we de klant kwijt.

Resultaat 1: een brakke applicatie waarin vanaf het begin van het stappenproces extra opties gehacked (of liever gezegd: gehakt) zijn.
Resultaat 2: Een niet tevreden klant.
Resultaat 3: De applicatie is van grond af aan opnieuw geschreven.
Resultaat 4: Klant vond de nieuwe features toch niet zo heeeel erg nuttig. Haal ze er maar weer uit.

Nou, toen had ik echt helemaal last van het LL Syndroom®. De applicatie staat nu al een maand of 2 in onze testomgeving. Ben benieuwd of er nog wat mee gedaan gaat worden.
Dat is nou precies waar ik op doelde _/-\o_
Cyphax schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:57:
Dit is ook precies de reden dat mijn eigen projectjes nooit af komen. De ene helft van de tijd heb ik er genoeg van voor ik de puntjes op de i heb gezet, de andere helft van de tijd begin ik opnieuw omdat ik ontevreden ben met de basis. :P

[...]

Auw, herkenbaar.. strontvervelend. Komt dat echt zo vaak voor?
Vraag je dat omdat je het nog nooit meegemaakt hebt? Of vraag je dat omdat het bij jullie niet voor komt?
Enniehoe, helaas komt het (in mijn toch wel aardige ervaring) in het bedrijfsleven nog altijd té vaak voor ja.

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 23-08-2005 12:09 ]

Over mij

Verwijderd

totaal geen last van... juist die GUI op het einde nog wat bijschaven vind ik leuk. tip: laat het er in het begin zo saai mogelijk uitzien, concentreer je direct op het functioneren van je site/programma. achteraf vind je dat je zodanig veel moeite gedaan hebt aan de code, dat het uiterlijk toch ook wel iets mag hebben. als het er direct mooi uit ziet, heb je natuurlijk minder zin om verder te doen.

maar met mijn engelengeduld, stop ik er nooit mee O-)

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:09:
maar met mijn engelengeduld, stop ik er nooit mee O-)
offtopic:
Puur uit interesse, maar heb je het nu over een opdrachtgever of over eigen projecten?

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 09:25

pjvandesande

GC.Collect(head);

RobIII schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:21:
Nu is het, als ik voor een klant werk, wel wat makkelijker om mezelf er toe te zetten (immers de klant betaalt ervoor en ik kom mijn beloftes wel altijd na), maar dan nog heb ik er vaak moeite mee. Dit heb ik zowel voor mijn hobby projectjes, als mijn "eigen" (betaalde, eigen zaak) projecten als de projecten voor mijn (vaste) baan.
Met de zaak heb jij ook een belofte en de zaak betaald jou er ook voor, dus zou tenopzichte van een eigen klant zou ergeen verschil moeten zijn.

Verwijderd

Op de een of andere manier hebben de meeste managers een beetje een gebrek aan verstand om te concluderen dat een korte termijn oplossing vaak duurder is dan een lange termijn oplossing, terwijl keer op keer de praktijk uitwijst dat de betere aanpak ook uiteindelijk de goedkoopste aanpak is die uiteindelijk ook nog eens het meeste rendement oplevert voor alle partijen. En de volgende keer, och .. als de offerte maar is getekend dan is het best. :)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
questa schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:13:
[...]

Met de zaak heb jij ook een belofte en de zaak betaald jou er ook voor, dus zou tenopzichte van een eigen klant zou ergeen verschil moeten zijn.
Dat zeg ik. Als ik voor een klant werk kom ik mijn beloftes gewoon na, punt. Of dat voor een klant van mezelf of voor een klant van mijn baas is doet er niet toe. Maar dat maakt het LL Syndroom® er niet minder om. Voor hobby projecten heb je geen klant, en dan kun je het dus ook laten versloffen.

Over mij

Verwijderd

Ik heb alleen het probleem dat sommige dingen me gaan vervelen: overzichtje maken, toevoegen, wijzigen, verwijderen, foutmeldingen etc... Een proces uitdenken en programmeren vind ik wel interessant, maar dan de laatste suffe overzichtjes genereren :( Dus dat schuif ik idd altijd naar het einde toe, wat er op neer komt dat je het maar voor je uit blijft schuiven en dat het erg lang duurt voordat de applicatie af is.
Wat ook vaak voorkomt is idd dat je een heel systeem hebt gerealiseerd, alles werkt cross platform, perfect en dan komt de klant opeens aanzetten: mja, ik wil het toch anders ... zucht, idd alles weer omgooien.

• Standeman
  • Laatst online: 18:54

Standeman

Prutser 1e klasse

100% last van.. Ik ben nu ook bezig met de laatste loodjes van een app.. Installer regelen, DB dingetjes, configuratie, bugjes, etc. Het schiet allemaal voor geen meter op en echt veranderingen zie je niet echt vanaf de buitenkant...

Duidelijk gevalltje van doorbijten en niet zeuren.. alleen jammer dat dat niet zo makkelijk is.

De beste manier om dit grotendeels te voorkomen is een beetje modulair te ontwikkelen.. Een klein stukje functionaliteit per keer.. Dan blijf je namelijk resultaat zien. (tenminste, het werkt bij mij redelijk)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Klinkt inderdaad allemaal erg bekend, ik denk dat eigenlijk elke (web) developer hier wel (eens) last van heeft.

Zelf heb ik een directory op mijn laptop met allemaal ‘leuke’ projecten, helaas heeft geen enkel project het daglicht mogen zien omdat er vaak geen|een brakke GUI aan zit.

Het uitdenken van de structuur, het coden van de backend ed. Gaat allemaal goed en vind ik ook leuk totdat ik aan de GUI moet gaan werken dan is het gedaan met de pret.

Op mijn werk hoef ik me gelukkig niet met de Gui’s bezig te houden, we werken heer veel met PHP5 / Smarty, er is dus een designer die alle rot klusjes voor mij doet. Hierdoor houden de programmeurs meer tijd over voor het ‘echte’ werk en kunnen de designers zich bezig houden met het ontwerpen van een nette GUI. Doordat we als programmeurs meer tijd hebben voor het ‘echte’ werk is ook het LL Syndroom® zo goed als verdwenen binnen het bedrijf waar ik werk.

• Cyphax
  • Laatst online: 18:23

Cyphax

Moderator LNX
RobIII schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:07:
[...]
Vraag je dat omdat je het nog nooit meegemaakt hebt? Of vraag je dat omdat het bij jullie niet voor komt?
Enniehoe, helaas komt het (in mijn toch wel aardige ervaring) in het bedrijfsleven nog altijd té vaak voor ja.
Komt hier wel voor helaas maar ik heb niet zoveel ervaring met verschillende werkgevers in dit vakgebied, daarom ben ik benieuwd of 't iets is dat vaak voorkomt. :)
Als het dan nog een nuttige wijziging is die reeel is, dan vind ik het geen ramp, maar je hoort weleens verhalen... ;)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

TeeDee schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:13:
[...]

offtopic:
Puur uit interesse, maar heb je het nu over een opdrachtgever of over eigen projecten?
off topic: eigen projectjes uiteraard, ben gewend om zelfs SolidWorks op mijn 800 mhzje te draaien, kweek je gewoon geduld mee :D

Verwijderd

Het ergste heb ik hier last van als een klant aan het einde nog toeters en bellen wil die ik overbodig vind, vooral als dat betekend dat je code die net een beetje mooi werkte weer mag bijwerken.

Dan blijven er ook vaak van die lelijke hacks in staan waarvan ik me voorneem om ze ooit nog eens bij te werken, yeah right :-)

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:25
Daar heb ik de perfecte oplossing voor, nergens aan beginnen :+

Nee ff serieus, ik ken het, nooit zin om net ff een goede kabelboom in een kast te maken, net niet de front-usb aan te sluiten, net niet iets vervangen.....

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• EfBe
  • Niet online
Veel mensen zijn erg goed in het beginnen, maar weinig zijn goed in het afmaken. Het hangt natuurlijk wel af van de motivatie waarom je begonnen bent. Stel het is een zondagmiddag frutseltje, en je krijgt het niet af op die zondagmiddag, grote kans dat het dan nooit af komt. Echter, wanneer je een groot project start, van bv een jaar, dan kun je wel beginnen, maar dat is wat zinloos als je het niet afmaakt, dus een grote motivatie om het af te maken komt IMHO door het nadenken over waarom je uberhaupt bent begonnen.

Iedereen heeft wel eens dat het tegenzit, en je denkt "aargg, mag ik ergens anders aan werken", maar de kunst is om door te zetten en je daaroverheen te tillen, jezelf blijven motiveren. Roepen dat jezelf de grote lijnen wel wilt uitzetten en het eigenlijke werk aan een assistent over wilt laten is een zwaktebod, want ook bij grote lijnen moet je het afmaken, en niet half.

(ik heb overigens geen last van het niet kunnen afmaken van waaraan ik begonnen ben)

"Every succesful application / game has one feature in common: it's shipped" - Mike Abrash, id Software.

[ Voor 6% gewijzigd door EfBe op 23-08-2005 13:20 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 13:45

TwoR

Gekleurde stippen

Zo dat klinkt ongeloofelijk bekend zeg.
Je begint aan wat nieuws Yeah blij gezicht :D
Eindelijk weer eens iets vernieuwends bedenken, maar als alles bijna werkt en de laatste dingen moeten nog gedaan worden dan is de lol eraf. En dan moet ik me er echt toe zetten om dat nog te doen. Ik heb het overigens heel goed opgelost tegenwoordig. 's morgens begin ik met de afrondingen en de bugfixes en al dat soort dingen en dan 's middags ga ik wat nieuwe dingen oppakken en opstarten.

Op deze manier kan ik altijd nog gemotiveerd werken. Want 's morgen weet ik gewoon dat ik 's middags weer leuke dingen kan gaan doen :D

Verwijderd

Alleen de naam van het topic deed al kippenvel op den armen van ondergetekende laten verschijnen - hoe bekend!

Ik las het topic even door en dit verschijnsel is typisch een kenmerk van mijn persoonlijkheid en helaas niet alleen op het gebied van programmeren. Iets wat ik overigens veel doe, dev'ven. Ik heb eerlijk gezegd weinig toe te voegen aan de dingen die al gezegd zijn, ik kan niets anders dan bevestigen dat ik dit probleem in bijzonder hoge mate heb. Beginnen aan een project, en dit vervolgens omstreeks de 90%-done status laten liggen in de digitale projecten-map.. Een eigenschap waar ik me bijzonder aan kan ergen, maar er zijn oplossingen voor. Een schop onder je reet, al dan niet van de opdrachtgever. Ik denk, dit is in ieder geval bij mij het probleem, dat het ergens toch met discipline te maken heeft.

Veel van ons werken voor zichzelf, of hebben dit lange tijd gedaan. Voeg dit samen bij de eigenschap eigenwijs en zelfstandig en je hebt een probleem met het afronden van dingen. En toch, hoe negatief deze eigenschappen ook lijken, het zorgt er bij mij wél voor dat e.e.a. (op het allerlaatste moment, dat wel...) maar mooi afkomt elke keer. Omdat je je trots niet wilt negeren; lees: je wilt het maar mooi tóch gedaan hebben. En dat is dan bij mij vaak wel alsnog het geval!

/me geeft zichzelf heel voorzichtig een schouderklopje :)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Het is ook niet zo zeer dat ik dingen niet afrond, als wel dat ik de laatste loodjes gewoon zo ontzettend zwaar vind wegen. Ik moet me er dus echt toe zetten op 1 of andere manier om mezelf te motiveren om het af te maken. Nogmaals: Projecten voor klanten en werkgevers rond ik altijd af (en meestal nog voor de deadline). Projecten die niet afgerond worden zijn enkel hobby dingetjes en "zondagmiddag projecten". Dit topic doelt dus voornamelijk op het "zwaar wegen" van de laatste paar procent van een project.

Over mij

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 09:25

pjvandesande

GC.Collect(head);

RobIII schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:39:
Het is ook niet zo zeer dat ik dingen niet afrond, als wel dat ik de laatste loodjes gewoon zo ontzettend zwaar vind wegen. Ik moet me er dus echt toe zetten op 1 of andere manier om mezelf te motiveren om het af te maken. Nogmaals: Projecten voor klanten en werkgevers rond ik altijd af (en meestal nog voor de deadline). Projecten die niet afgerond worden zijn enkel hobby dingetjes en "zondagmiddag projecten". Dit topic doelt dus voornamelijk op het "zwaar wegen" van de laatste paar procent van een project.
Het zijn toch niet voor niets hobby projecten, daar heb ik er veelste veel van en denk dan 0% daarvan ook daadwerkelijk af is. O+

Verwijderd

Het antwoord (voor mij toch)... ik ben een INTP.

Jij misschien ook?

Quote:
A further result of the Ti function is the concept, lived out by many an INTP, that knowledge is everything. They tend to believe that information is the key to life. All mistakes can be avoided by having the right information at the right time. This has at least a certain logic about it. Where they differ from other temperaments (especially from SP types) is that a large gap may exist between knowing and doing. To know is everything, to do is a lower order necessity, if it is necessary at all. This breeds the potential for lazy aloofness. The INTP is often satisfied simply by knowing that he could do something if he wished.
Als alle technische problemen opgelost zijn en het systeem afgemaakt zou kunnen worden... dan is de lol er eigenlijk vanaf.

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Ik moet ook nog iets afmaken, maar dat kan ik echt niets aan doen hoor!
Op een of andere manier gebeurt er elke keer weer iets zodat ik er niet aan kan werken.
- files niet in de cvs ingechecked en degene een dag weg
- conflicterende database wijzigingen en niet weten waar de ander precies mee bezig was
- servers die uitvallen
- CVS systeem dat niet meer lijkt te reageren
- internet verbinding plat

Goh, wat toevallig allemaal :+

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Osiris
  • Niet online
Sja, zeer herkenbaar allemaal...

Voor een site voor mn familie heb ik volgens mij vrijwel alles af, alleen register.php moet nog gebeuren zeg maar. Sterker nog, die is óók al half af, enige wat nog mist zijn een paar SQL-queries die 't zooitje in de goeie tables pleuren... |:(

Verwijderd

Het Batman/Robin is hier al een paar keer opgedoken...

Bij mijn huidige project heb ik het wat dat betreft redelijk eenvoudig.. ik hou me met voor mij interessante dingen bezig (database koppeling, vertaalslagen naar databaselaag, etc) en zorg dat ik gestructureerde pagina heb, daar gaat mijn collega doorheen, CSS Style maken hier, JS toevoegen daar, menutje mooi uitlijnen.

En als er iets ontbreekt, is het vaak dat hij zegt "schrijf eens een functie, ik geef jouw een categorie, en jij geeft mij het aantal kindjes daaronder".

Of ik "als gebruiker hier klikt, gebeurd het zonder pardon, vraag eens met JS om bevestiging"

Ofwel: hij front-end
Ik back-end
samen wat daar tussen ligt :)

En dat werkt eigenlijk perfect :)

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 19:48
Ik ben altijd blij wanneer je iets eenmaal echt ziet werken. Maar vervolgens alle invoervelden etc laten controleren enz vind ik echt rete irritant. Ik heb ook altijd moeite met mezelf aanzetten tot werkelijk weer werken. Als ik eenmaal echt goed bezig ben dan schiet het ook in één keer weer hard op. Maar jezelf de volgende keer weer daartoe bewegen... dodelijk.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:41:
Het Batman/Robin is hier al een paar keer opgedoken...

Bij mijn huidige project heb ik het wat dat betreft redelijk eenvoudig.. ik hou me met voor mij interessante dingen bezig (database koppeling, vertaalslagen naar databaselaag, etc) en zorg dat ik gestructureerde pagina heb, daar gaat mijn collega doorheen, CSS Style maken hier, JS toevoegen daar, menutje mooi uitlijnen.

En als er iets ontbreekt, is het vaak dat hij zegt "schrijf eens een functie, ik geef jouw een categorie, en jij geeft mij het aantal kindjes daaronder".

Of ik "als gebruiker hier klikt, gebeurd het zonder pardon, vraag eens met JS om bevestiging"

Ofwel: hij front-end
Ik back-end
samen wat daar tussen ligt :)

En dat werkt eigenlijk perfect :)
Jij begrijpt wat ik bedoel met Batman/Robin ;)
Hier doelde ik dus een beetje op. Misschien nog niet eens zo gescheiden met backend/frontend maar inderdaad wel iemand die op je ingespeeld is en waar je de "kutklusjes" aan over kunt laten. Robin dient dan wel de "kutklusjes" als "leuk" te ervaren en de "backend" als saai te ervaren. Zo vul je elkaar mooi aan. Heb je 2 Batmans of 2 Robins dan heb je een probleem. Laat het hier nu stikken van de Batmans en geen Robin te bekennen :+
BarôZZa schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:48:
Ik ben altijd blij wanneer je iets eenmaal echt ziet werken. Maar vervolgens alle invoervelden etc laten controleren enz vind ik echt rete irritant. Ik heb ook altijd moeite met mezelf aanzetten tot werkelijk weer werken. Als ik eenmaal echt goed bezig ben dan schiet het ook in één keer weer hard op. Maar jezelf de volgende keer weer daartoe bewegen... dodelijk.
Gebruikers input valideren, login schermpjes bouwen, resultaten weergeven...dat soort "prutswerk" zoek ik dus idd niet om te doen. Je weet dat je "object" de input vangt, je weet dat je "object" de login afhandelt en je weet dat je "object" de resultaten teruggeeft. Het is helemaal getest en voldoet aan alle specificatoes. Maar dan je object daadwerkelijk in gebruik nemen (GUI eromheen etc) is saai werk...
offtopic:
Dit topic is leuker aan 't worden dan ik verwacht had ;)

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 23-08-2005 14:52 ]

Over mij

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:38
Het probleem is dat er geen generieke oplossingen door ons bedacht worden die generiek genoeg zijn om altijd te gebruiken. Denk aan een login-systeem, een gebruikers-beheer, input-validatie, formulieren-opbouwen enzovoorts. Altijd willen we het weer net een beetje specifiek anders hebben waardoor we weer opnieuw het "domme" werk gaan doen. Die laatste loodjes blijven daar vaak hangen.

Dat er ook laatste loodjes bij de layout/interface blijven hangen ligt meer aan de taakverdeling. Wij devvers willen dit soms teveel als ook ons vakgebied zien terwijl dit iets totaal anders is. Voor de Robin's moeten we opzoek in /13 lijkt mij, dan gaat het helemaal goedkomen :)

• Edwin van Cleef
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Meestal heb ik hele goede ideeen en zijn ze prima uitvoerbaar mits ik er genoeg tijd in steek.
Mijn homepage is een leuk voorbeeld.
Ik bezit mijn domeintje al enige jaren en ben ik van plan er diverse leuke dingen op te zetten gehost op een eigen server.
Het probleem is meestal wanneer ik mijn project voor 75% heb afgerond de laatste 25% compleet vastloop.
Dat heeft niets te maken met onkunde maar meer dat ik nooit helemaal tevreden ben met het resultaat.
Verder als intranet is mijn homepage dus nog nooit gekomen en bestaat uit een pagina met wat basisontwerpen en wat pics en fotos.

Ik heb het nu puur over hobbygebied maar er zijn nog zoveel andere factoren die meewerken hieraan.
De weinige tijd dat ik thuis ben zit ik wanneer ik achter mijn pc zit net zo lief even te gamen of wanneer ik geen zin heb schuif ik het programmeerwerk gewoon opzij.
Het motto geen zin word dan meestal uitstel en van uitstel komt dus ook afstel.
In de loop der jaren heb ik diverse projecten gemaakt zoals online games en dergelijke geprogrammeerd in java.
Ze werken wel maar zitten dusdanig vol met bugs dat het online zetten niet veel zoden aan de dijk zet.
Meestal word het wel gebackuped naar een cdrom en doe ik er niets meer mee.
Mijn cdbak puilt er inmiddels behoorlijk van uit.

Denk dat het voornamenlijk te maken heeft met een soort zelfdicipline op het vakgebied en ik heb een chronisch gebrek aan die zelfdicipline.

computer voor alle werkzaamheden

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-04 17:37
Zeeeeer herkenbaar. Aan het begin van een project heb ik altijd bepaalde dingen in men hoofd, als die af zijn wordt het saai. Effe een voorbeeld: Een telefoon gebaseerd op TAPI, het belangrijkste was het opzetten van de verbinding met de centrale en het wavexxx spul om alle audio stromen te koppelen en//of dupliceren naar ander bronnen (monitor speaker b.v.). Dat was een hele kluif en zeer interesant om te doen. Toen dat gedeelte eenmaal helemaal werkte en ik kon beginnen aan de GUI dropte men motivatie maar toen ik bij het telefoonboek gedeelte kwam heb ik mezelf er echt doorheen moeten slepen.

Zodra het leuke ervanaf is begint de sleur.

Men hobby projecten zijn nog nooit klaar gekomen, kom meestal zo ver dat al het moeilijke spul werkt maar dat het niet bruikbaar is omdat het gui spul er nog omheen moet. Meestal heb ik dan een leeg window met een knopje, button1 en button2. Enkel om een test te starten. Wanneer het spul geheel correct blijkt te werken ga ik wat klikken en slepen om een mooie gui te krijgen maar het is maar zelden dat de controls ook echt geimplementeerd worden. Button1 gaat vervolgens op TopMost. :P

• Bluestorm
  • Laatst online: 20-08-2022
Ik heb er ook last van, maar wat ik wel merk is dat ik het eigenlijk nooit heb bij projecten voor m'n studie. Dat komt denk ik aan de ene kant omdat het daar meestal om nieuwe onderwerpen gaat, dus sowieso interessanter en motiverender.
Maar ik merk ook wel doordat je vaak met z'n tweeen achter één computer zit, dat dan de laatste loodjes vaak wat soepeler verlopen. Ik denk dat de sociale druk je het eigenlijk onmogelijk maakt om uren te verspillen aan 'aan het werk gaan' wat nog wel eens wil gebeuren als je alleen werkt.

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

ik vind de poll een beetje zinloos. Denk dat elke programmeur hier last van heeft. En niet alleen programmeurs, maar in heel veel cyclie komt dit voor. De minst leuke dingen blijven nu eenmaal vaak liggen....

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
CaptBiele schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:47:
ik vind de poll een beetje zinloos. Denk dat elke programmeur hier last van heeft. En niet alleen programmeurs, maar in heel veel cyclie komt dit voor. De minst leuke dingen blijven nu eenmaal vaak liggen....
Toch lijken de replies in dit topic niet geheel zinloos, en daarmee de vraag dus ook niet. Ik vroeg het me gewoon af, en ik zie niet in wat deze reply (in de quote) dan toevoegt aan dit topic. Hoewel het inderdaad misschien voor de hand liggend was, heb ik nu een mooie bevestiging van mijn vermoedens en hoef ik mezelf niet als "lamlul" te beschouwen als ik op het laatst geen zin meer heb; ik ben immers niet de enige (zoals blijkt).

Over mij

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

njah ik heb ook wel last van het LamLul Syndroom® (of was het Laatste Loodjes Syndroom®?)
In een bedrijfsomgeving heb ik gelukkig nog geen zulke projecten moeten maken (alhoewel :|)...
Ik denk dat het voordeel van een bedrijfsomgeving nog de prestatie-druk is. Het ding MOET ooit eens af... Dan maar beter nu dan morgen, of anders heb je het Jan Lul Syndroom®

Wat eigen projectjes betreft vind ik het niet zo erg, want uiteindelijk is de grootste reden om zelf een projectje te beginnen net de uitdaging om iets bij te leren, eens te prutsen, .... Als het ding dan niet afraakt op 90-95% heb je meestal het belangrijkste wel gehad. Heb je dan ooit nood aan het project dan werk je het nog wel ff snel af.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-04 17:37
RobIII schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:52:
[...] ik ben immers niet de enige (zoals blijkt).
Ooit op school werden we er al voor gewaarschuwd tijdens een van de eerste lessen.

• BoomSmurf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06-2025

BoomSmurf

Am-Ende!

Nja ik ging hier ook mijn mening neerzetten maar ik heb er nu ik bedacht heb hoe ik het zou formuleren eigenlijk geen zin meer in... :+

Verwijderd

Ook hier zie je de wet van Pareto terugkomen: 80% van het 'werk' is in 20% van de tijd af cq. bedacht. Logisch dat je geen zin hebt die overige 20% af te maken. Kost relatief veel tijd, en is vaak alleen cosmetisch.

Ik merk bij mezelf dat ik tijdens het saaie 'afmaken' afgeleid raak, iets anders bedenk wat ook leuk is, om me daar vervolgens op te storten. Tot het weer saai word, etc, etc :P

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Een van de problemen is denk ik dat over het afronden van opdrachten veel te makkelijk wordt nagedacht. Ik heb ook vaak het gevoel dat ik al op 80% tot 90% zit, maar er komen nog zo veel dingen bij kijken. En het is erg belangrijk dat voor het afronden/opleveren van een project ook echt tijd wordt ingecalculeerd.

Allerlei rare bugs als er echt serieus getest gaat worden. Allerlei rare configuratie problemen. Deploy problemen omdat er weer een andere java/applicatieserver is.. omdat er een minor versie verschil is met een library die geen problemen had mogen opbrengen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een van de dingen die ik ook nu met meer zekerheid durf in te calculeren zijn kleine wijzigingen. In 1e instantie zeg ik vaak: zo gedaan. Maar ik merk keer op keer dat er wel iets fout gaat en dat het nooit van een leien dakje gaat. Altijd komen wel ergens problemen vandaan die vaak niet eens door jezelf zijn veroorzaakt (inloggen op een ftp server lukt bv ineens niet meer.. tja). Het is niet vaak zo dat ik ook echt na die ingecalculeerde tijd met mijn orginele werkzaamheden bezig kan.

[ Voor 44% gewijzigd door Alarmnummer op 24-08-2005 16:20 ]

Verwijderd

Alarmnummer schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:05:
Een van de problemen is denk ik dat over het afronden van opdrachten veel te gemakkelijk wordt nagedacht. Ik heb ook vaak het gevoel dat ik al op 80% tot 90% zit, maar er komen nog zo veel dingen bij kijken. En het is erg belangrijk dat voor het afronden/opleveren van een project ook echt tijd wordt ingecalculeerd.

Allerlei rare bugs als er echt serieus getest gaat worden. Allerlei rare configuratie problemen. Deploy problemen omdat er weer een andere java/applicatieserver is.. omdat er een minor versie verschil is met een library die geen problemen had mogen opbrengen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een van de dingen die ik ook nu met meer zekerheid durf in te calculeren zijn kleine wijzigingen. In 1e instantie zeg ik vaak: zo gedaan. Maar ik merk keer op keer dat er wel iets fout gaat en dat het nooit van een leien dakje gaat. Altijd komen wel ergens problemen vandaan die vaak niet eens door jezelf zijn veroorzaakt (inloggen op een ftp server lukt bv ineens niet meer.. tja). Het is niet vaak zo dat ik ook echt na die ingecalculeerde tijd met mijn orginele werkzaamheden bezig kan.
Ik merk dat dit soort laatste loodjes een gevolg zijn van een overhaaste start, slechte impact analyse van changes tijdens het bouwen, een slechte testaanpak en slecht configuratiebeheer. Ik zal niet schijnheilig doen door te zeggen dat het mij nooit overkomt, want als dat zo was, zou ik het niet herkennen. ;) Feit is dat dit soort dingen vaak (maar niet altijd) voorkomen had kunnen worden.

• Guru Evi
  • Laatst online: 17-04 13:12
Heb ik ook regelmatig. Is vooral bij het afwerken van websites. Heb nu een CMS systeempje gebouwd, enkel de invoer gebeurt nog steeds rechtstreeks in de database. Invoersysteem? Pssh, je moet maar MySQL kennen. Totdat iemand dat eens vraagt en dan werk ik het (misschien) af. Zo heb ik al verschillende projecten. Ben nu bezig met mijn iBook linux laten booten over NFS en netwerk. Het laatste probleem: ik moet nog steeds de TFTP server en bestand specifieren. Bwaah, rebooten doe ik toch niet zo vaak en uitzoeken hoe die BOOTP/DHCP server dat moet (correct) geconfigureerd krijgen...

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:20:
[...]
Ik merk dat dit soort laatste loodjes een gevolg zijn van een overhaaste start, slechte impact analyse van changes tijdens het bouwen, een slechte testaanpak en slecht configuratiebeheer.
Die laatste 2 zijn bij ons de oorzaak. Daarom houden we ook vast aan bepaalde versies van JBoss versies en laten we zelfs niet toe dat we minor changes nog toelaten worden bij sommige dingen (oa JBoss).
Ik zal niet schijnheilig doen door te zeggen dat het mij nooit overkomt, want als dat zo was, zou ik het niet herkennen. ;) Feit is dat dit soort dingen vaak (maar niet altijd) voorkomen had kunnen worden.
Ik ben het deels met je eens. Niet alle dingen liggen binnen je eigen controle.

Ik merk trouwens wel dat een zeer groot deel van onze problemen op een of andere manier terug te leiden zijn naar JBoss (ook een van de redenen dat we van dit product zo snel mogelijk af willen). De aantal keren dat er onverklaarbare dingen gebeuren:
-jsp`s die niet meer in te laden zijn.
-xml die niet ingelezen wordt (zonder foutmeldingen)
-log4j die eruit knalt omdat er een jar 2 keer in de classpath staat (geeft bij een identieke jboss installatie geen problemen)

en zo kan ik nog wel even doorgaan. Persoonlijk vind ik JBoss een enorme bron van ellende en aangezien we toch niet zoveel nodig zijn, zijn we serieus bezig om te kijken naar alternatieven zoals Tomcat/Jetty.

[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 24-08-2005 16:30 ]

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Hier ook, veel last van. Komt denk ik vooral omdat de "laatste loodjes" vaak het saaiste en grootste k*t werk is.
Voorbeeldje.. Tijd geleden een server applicatie gemaakt met een scripting interface erin (TCL), gebruik gemaakt van threading e.d. wat allemaal vrij nieuw voor mij was. Hartstikke leuk, paar weekjes later was het zo'n beetje klaar, maar dan komt het saaiste werk.. ~200 API functies voor gebruik in de scripting interface implementeren :| Het ligt er nu nog steeds, ik heb vrij weinig zin om het af te maken.

Ik probeer mezelf wat gemotiveerd te houden door aan het eindresultaat te denken, omdat ik het ook erg leuk vind om dingen die af zijn te presenteren, maar soms werkt dat ook echt niet en denk ik van laat maar.

[ Voor 3% gewijzigd door Radiant op 24-08-2005 16:58 ]

• r0bert
  • Laatst online: 26-04 17:38
Ik heb maar het halve topic doorgewerkt, maar denk dat het er mee te maken heeft dat tegenwoordig de backendproggers (die daadwerkelijk de code schrijven om de data op te halen en op te slaan) en de meer interfacedesigners (web: xhtml/css/js/en veel meer) erg veel overlappen, terwijl de interesse toch specifiek bij programmeren of interface design ligt, maar zonder een van beide maak je geen website. Denk dat daar dus een onderscheid te maken valt.

Wat ik zelf bemerk is dat het verstandig is om in het begin je applicatie ruim op te zetten met een beetje een dynamisch design. Als je dan alle features erin hebt zitten uiteindelijk kun je vaak makkelijker dingen eruithalen die overbodig bleven dan omgekeerd. Helaas is het in werkelijkheid vaak moeilijk te bewerkstelligen en gaat het vaak gepaard met mindere performance/efficientie (wat toch meestal wel een streven is voor de echte programmeurs ;))

//e: tip, net als irl de minder leuke dingen niet tot het laatst laten liggen, maar juist ook wat leukere dingen, dan heb je iets om naar toe te werken

[ Voor 9% gewijzigd door r0bert op 24-08-2005 17:31 ]

Verwijderd

Ik ken het probleem maar al te goed, op mijn werk, voor klaten (buiten mn werk), prive projecten, etc. Overal heb ik last van LLS (Laatste Loodjes Syndroom), waar dat het vandaan komt, ik weet het niet. Ik start een project op onder het motto "cool", maar aan het einde ga ik het steeds vooruit schuiven, en weer een keer, en nog een keer. Allemaal andere dingen doen op internet (beetje surfen, gamen, etc), maar echt werken doe ik niet meer. Tot ik een nieuw project heb, dan ga ik er weer tegenaan, en ben ik bij de 80 a 90% dan haak ik weer af. Vrij vervelend is het :X

Hoe kan ik het gaan oplossen voor mezelf? Zodat dit in het vervolg niet meer voorkomt. Ik heb serieus geen idee hoe en waarom. Maar nou het LLS zowat een ziekte is die andere mensen dus blijkbaar ook hebben ga ik eens kijken hoe ik dat voor mezelf iig kan oplossen. In de hoop dat ik daar ook andere mee kan helpen :)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 20:47:
Ik ken het probleem maar al te goed, op mijn werk, voor klaten (buiten mn werk), prive projecten, etc. Overal heb ik last van LLS (Laatste Loodjes Syndroom), waar dat het vandaan komt, ik weet het niet. Ik start een project op onder het motto "cool", maar aan het einde ga ik het steeds vooruit schuiven, en weer een keer, en nog een keer. Allemaal andere dingen doen op internet (beetje surfen, gamen, etc), maar echt werken doe ik niet meer. Tot ik een nieuw project heb, dan ga ik er weer tegenaan, en ben ik bij de 80 a 90% dan haak ik weer af. Vrij vervelend is het :X

Hoe kan ik het gaan oplossen voor mezelf? Zodat dit in het vervolg niet meer voorkomt. Ik heb serieus geen idee hoe en waarom. Maar nou het LLS zowat een ziekte is die andere mensen dus blijkbaar ook hebben ga ik eens kijken hoe ik dat voor mezelf iig kan oplossen. In de hoop dat ik daar ook andere mee kan helpen :)
Misschien bij de AA ALLL* gaan ;)

* Anonieme Laatste Loodjes Lijders :+

Over mij

• djc
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Radiant schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:56:
Hartstikke leuk, paar weekjes later was het zo'n beetje klaar, maar dan komt het saaiste werk.. ~200 API functies voor gebruik in de scripting interface implementeren :| Het ligt er nu nog steeds, ik heb vrij weinig zin om het af te maken.
De truc bij dat soort dingen is wat mij betreft om een scriptje te schrijven dat geautomatiseerd je code doorloopt en probeert de API functies te specificeren voor je script-omgeving. Zo maak je het weer moeilijk en daarmee interessant. :)

Rustacean

• MisterData
  • Laatst online: 09-04 12:07
Afentoe heb ik dat ook wel eens ja. Meestal zijn het van die kleine pokkedingen die nog moeten worden gedaan. Zo ben ik deze week bezig met een hobby-projectje in C++, wat erg leuk is (een beetje met DirectX spelen enzo) en een PHP/MySQL-project waar ik deze week een aantal kleine dingetjes (andere informatie ophalen in bepaalde schermen en kleine dingetjes) en daar kom ik gewoon niet aan toe als ik met de leuke dingen begin. Waar ik ook helemaal gek van word zijn de steeds maar terugkerende PHP-scripts voor aanmaken, bewerken, verwijderen, beheren etc van items. En dan ga ik inderdaad ook dingen bedenken als extra functies/classes die dat werk makkelijker en interessanter maken :)

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Guru Evi schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:28:
Heb ik ook regelmatig. Is vooral bij het afwerken van websites. Heb nu een CMS systeempje gebouwd, enkel de invoer gebeurt nog steeds rechtstreeks in de database. Invoersysteem? Pssh, je moet maar MySQL kennen. Totdat iemand dat eens vraagt en dan werk ik het (misschien) af. Zo heb ik al verschillende projecten. Ben nu bezig met mijn iBook linux laten booten over NFS en netwerk. Het laatste probleem: ik moet nog steeds de TFTP server en bestand specifieren. Bwaah, rebooten doe ik toch niet zo vaak en uitzoeken hoe die BOOTP/DHCP server dat moet (correct) geconfigureerd krijgen...
off-topic:
dat zijn 2 regeltjes :P

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

Argh, de laatste tijd heb ik het weer zwaar voor :(

Niet bij het programeren, maar bij het producen. Ik begin aan een nieuw nummer, werk zo tot 75% van het nummer, maar dan heb ik gewoon geen goesting meer om het af te maken en begin ik aan iets nieuw.

Nu heb ik hier 5 tracks liggen van de afgelopen week die +/- 75% af zijn. Pas als een platenlabel vraagt om die of die af te maken, zet ik er mij voor in, omdat een vinyl release altijd mooi is, maar normaal maak ik ze bijna nooit af.. snap eigenlijk niet waarom..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2005 15:39 ]

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
LLL meldt zich :w

Dit doet me ook denken aan een quote: "The first 80% take the first 80% of your time, the last 20% take the other 80% of your time".

If you can't beat them, try harder

Verwijderd

Dit doet me ook denken aan een quote: "The first 80% take the first 80% of your time, the last 20% take the other 80% of your time".
Hmm 160% maar? Ik ga meestal uit van 200% van de door mijzelf ingeschatte benodigde tijd, +50% voor het onderschatten van de valkuilen en +50% voor het overschatten van de capaciteiten van de organisatie (test en implementatietrajecten die oeverloos lang duren, mensen die ineens vijf weken op vakantie zijn enz.)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:16
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 15:38:
Argh, de laatste tijd heb ik het weer zwaar voor :(

Niet bij het programeren, maar bij het producen. Ik begin aan een nieuw nummer, werk zo tot 75% van het nummer, maar dan heb ik gewoon geen goesting meer om het af te maken en begin ik aan iets nieuw.

Nu heb ik hier 5 tracks liggen van de afgelopen week die +/- 75% af zijn. Pas als een platenlabel vraagt om die of die af te maken, zet ik er mij voor in, omdat een vinyl release altijd mooi is, maar normaal maak ik ze bijna nooit af.. snap eigenlijk niet waarom..
Een topic zoals dit is wel eens leuk in P&W, maar, aangezien het in P&W staat, houden we het ook beter bij het 'laatste loodjes syndroom' bij het ontwikkelen van software.
Het is een beetje 'onzinnig' om het topic te kicken met iets wat eigenlijk niet zozeer p&w gerelateerd is.

https://fgheysels.github.io/

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:22
same goes for me

• Teak
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:02
komt me heel bekend voor dit probleem.

Maar uiteindelijk vind ik wel de zin om het alsnog af te maken. Gewoon tegen mezelf zeggen. Het moet af!

Verwijderd

Herkenbaar? Ja, maar al te zeer.

Reden 1: Devven is leuk en boeiend en maar aan het eind moet je elke keer weer van die dingen doen die je al veel te vaak gedaan hebt 'heb het al eens gedaan' syndroom.

Reden 2: Aan het eind, bij debuggen, ben ik meer bezig met het developpen van mezelf (door te debuggen en daardoor hopelijk nu eindelijk eens te leren die ene fout niet meer te maken) dan met het developpen van de oplossing. 'ik ben niet bezig met dat waar ik mee bezig wil zijn' syndroom.

Reden 3: Devven is zo gedetailleerd dat het je aandacht van het conceptuele probleem afleidt.

Het is een ontdekking waar je interesse echt licht, maar het detail van devven gaat me soms echt even te ver en punt 1 en punt 2 beschouw ik beslist als hinderlijk. Dat heeft niks te maken met de laatste loodjes in mijn ogen. Volgens mij moet je dit beschouwen als wezenlijk onderdeel van het devven. Als je het niet kunt hebben moet je wegwezen uit dit vak. Als je het wel kunt hebben... nou ja, devven kreng!

Batman/Robin kan heel goed werken. Moreso: als het goed werkt is het een geweldig krachtige combinatie, maar je moet beiden bedenken wat je er uit wilt halen. Als Robin het gevoel heeft dat ie de vervelende klusjes van Batman kan opknappen, of datgene mag doen wat Batman als 'de laatste loodjes' beschouwd, dan is het gauw afgelopen, want niemand wil gebruikt worden.

Daarentegen: Niet elke Robin is al klaar om Batman te zijn en wil bovendien waarschijnlijk graag verder leren. Dus, als je samen gaat zitten om samen het functioneel/technisch ontwerp e.d. te maken van de applicatie dan is dat op dat moment leerzaam voor Robin (komt ie ook weer eens verder), kost het wel wat tijd van Batman op dat moment want je moet waarschijnlijk een hoop uitleggen, maar je krijgt ervoor terug dat je allebei het idee hebt samen ergens aan te werken.

Als je Robin de krenten uit de pap laat kiezen van de dingen die hij zelf al kan doen (en da's meer dan debuggen en misschien wel net dat deel dat je zelf wilde maken) dan wil hij je geheid (zonder aansporing) helpen met het debuggen van de laatste loodjes, ook op de delen die jij hebt gebouwd. Zelf debuggen kom je waarschijnlijk nooit helemaal vanaf in deze setting, maar omdat je zelf minder aan de applicatie als geheel hoeft te doen, gaat het je waarschijnlijk ook een stuk makkelijker af.
Pagina: 1