Toon posts:

Moederbord of voeding kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zondagavond liep ik naar mijn PC (P4 3.0 Ghz, Asus p4p800e-deluxe, Antec Sonata) en zag ik op mijn TFT scherm dat de PC in de Windows XP screensaver was vastgelopen. Het beeld vertoonde rare strepen en een CTRL-ALT-DEL hielp niet. Ook een reset met de Reset knop aan de voorkant van de kast mislukte. Pas na het vasthouden van de power (4 sec) knop kreeg ik de PC uit.
Maar nadat ik hem opnieuw opstartte gebeurde er niks. De fans en hard drives begonnen wel te lopen, maar geen beeld, geen piepjes, niks. Na het nog twee keer geprobeerd te hebben (uit/aan) gingen wederom de fans lopen, maar na een paar seconden sloeg alles uit. Sindsdien heb ik geen beweging meer in het systeem gekregen.
Mijn eerste inschatten was dat de voeding kapot zou moeten zijn, maar gisteravond heb ik via info van het net de groene en zwarte draad van de 20-pins ATX molex kortgesloten waarna de voeding leek te werken (interne fan liep, externe fans op de fans-only connector ook). Met een multi-meter heb ik de verschillende pinnetjes gecontroleerd op de juiste spanning. Dus nu denk ik toch aan het moederbord. N.a.v. posts hier zou het eventueel nog kunnen zijn dat de voeding het niet trekt. Maar dan zou ik toch op z'n minst beweging in de fans moeten zien.

Iemand een idee?

De PC is pas 8 maanden oud. De volledige configuratie:
Antec Sonata + Antec TruePower 380W PSU
Asus p4p800e-deluxe
1 GB PC3200
2 x 120 GB Maxtor DiamondMax 9 (Raid 0)
2 x 80 GB Hitachi (Raid 0)
PoV Geforce 6800GT 256
SB Audigy 2

Verwijderd

Als je voeding het niet trekt krijg je foutmeldingen van bijv. je videokaart dat die niet aangesloten is, of dat je hdd ineens niet draait

Ik heb ook zoiets een keer gehad, had ik last van een instabiel systeem dat steeds vasliep, en op een begeve moment kreeg hij moeite met opstarten, startte hij pas op als je een paar keer de reset knop indrukte, en na een paar weken was het moederbord dood.
Heb een nieuwe gehad van de garantie toen.

[ Voor 139% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 10:50 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als na een paar seconden alles vanzelf uitslaat, lijkt het op kortsluiting. Dit kan natuurlijk in het moederbord zijn, maar ook in andere onderdelen.

Haal alles eens uit de kast en leg het op een niet-geleidende ondergrond. Kijk eens of je beeld krijgt wanneer je alleen het moederbord, voeding, cpu/heatsink, geheugen en videokaart aansluit. Nog steeds problemen? Verwissel de onderdelen 1 voor 1. Zo kun je ze ook 1 voor 1 uitsluiten dat het daar aan ligt.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een nieuw moederbord gehaald (kan ik eventueel terugbrengen). De Soft-Power heeft nu wel effect, maar ik krijg geen beeld, en ook geen piepjes om aan te geven dat er iets verkeerds is. De fans draaien wel allemaal. Morgen maar een andere voeding halen. Kijken of dat het verschil maakt. Ben nu al 120 euro kwijt, en met voeding 200. Wat zou het nou toch kunnen zijn.

Verwijderd

Als je helemaal geen beeld krijg (ook niet in het bios kunt komen) ga ik denken dat het in je video kaart zit. Ook zou ik eens proberen om met zo min mogelijk schijven en andere hardware er aan op te starten. Een IDE conflict kan ook dit soort problemen geven denk ik. Succes en de groeten :) :)