Onze modem-router thuis werd ook altijd te warm, en dan heb ik er ineens een cooling-modje voor gemaakt wat héél goed werkt, dus kan misschien een tip zijn.
Heb momenteel geen digicam ter beschikking, maar zal in de toekomst eens een fotootje posten.
De router:
http://www.clubic.com/photo/00070251.jpg
Zoals je op de foto kan zien is daar een gaatjespatroon, heeft de afmetingen van 75mm op 75mm. In de onderkant van de router, is eenzelfde gaatjespatroon. Wat heb ik gedaan: een 13dBa papst-fan gekocht. Vervolgens heb ik met een soort van isolerend materiaal (zoiets dat vaak gebruikt wordt om frigoboxen te koelen, maar is geen piepschuim) dat induwbaar en een beetje plooibaar is (maw een beetje flexibel). Hieruit heb ik een soort van 3D vierkant gesneden wat als verhoging kan dienen om de fan op te zetten. (dus gewoon een blok dat hol is binnenin, dus een soort van sluis/verlengsstuk/airduct tussen het gaatjespatroon en de fan) De voordelen hiervan zijn:
- dempt de trillingen van de fan
- je kan de fan erin vastprikken
- zorgt voor een luchtlaag van een 4-tal cintimeter dik tussen het gaatjespatroon en de fan zelf, waarin een onderdruk kan ontstaan, waardoor er een airflow ontstaat.
- sluit door zen flexibiliteit op alles goed aan, en zorgt ervoor dat alles hermetisch is afgesloten, waardoor alle airflow doorheen het gaatjespatroon gaat, en er dus geen verlies op is.
Deze oplossing zorgt er dus voor dat er lucht langs onderaan doorheen het onderste gaatjespatroon de router binnengetrokken wordt, vervolgens langsheen de printplaat (koeling !!) en langs het bovenste gaatjespatroon weer naar buiten getrokken wordt.
Kies hiervoor een fan met heel lage dBa waarde en lage airflow. Veel airflow heb je toch niet nodig (de dikke luchtlaag die voor onderdruk zorgt, heeft als gevolg dat de airflow van de fan heel efficient werkt) en hoe minder lawaai de fan maakt, hoe beter
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 23-08-2005 14:29
]