Toon posts:

Cooling router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

ik heb even een vraagje hoe kan ik het beste een router koel houden?
als hij lang aanstaat word hij zeer warm en dan vliegt me i-net eraf fus moet ik hem restarten, zelfde probleem met me switch word ook zeer warm.

zijn er koelers voor?

alvast bedankt.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-02 16:38
Welke router heb je en wat heb je zelf al geprobeerd?
inbouwen van een fan is mogelijk?

Verwijderd

Topicstarter
nog niks geprobeerd het is voor me stage. voordat ik iets mag doen moet het eerst overlegd worden maar kheb nog nooit zoiets gezien, mischien een idee om er 1 onder te zetten zodat hij omhoog blaast.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-02 16:38
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:00:
nog niks geprobeerd het is voor me stage. voordat ik iets mag doen moet het eerst overlegd worden maar kheb nog nooit zoiets gezien, mischien een idee om er 1 onder te zetten zodat hij omhoog blaast.
ja maar welk type router heb je? en eentje eronder zetten zal niet veel uitmaken.. de behuizing aanpassen geen optie?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-02 13:45
Kom eerst eens met wat typenummers.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Router openmaken, zoeken naar de warmste onderdelen, gat in de behuizing maken, (stille) fan monteren, wat extra ventilatiegaatjes boren en voila :)

Zo heb ik het ook bij m'n oude SMC router opgelost.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Normaal gesproken als een router of switch niet gekoeld word dan kun je ervan uitgaan dat dit ook niet echt nodig is. Misschien is de hardware defect? Staat de hardware in een benauwde positie?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

amour021 schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:38:
Router openmaken, zoeken naar de warmste onderdelen, gat in de behuizing maken, (stille) fan monteren, wat extra ventilatiegaatjes boren en voila :)

Zo heb ik het ook bij m'n oude SMC router opgelost.
en waar krijgt die fan dan zijn stroom van?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:56:
[...]

en waar krijgt die fan dan zijn stroom van?
Ik heb stroom afgetakt van de adapter van de router zelf maar andere mensen zoeken een plek op de printplaat waar 5-12V of iets dergelijks opstaat en halen daar de stroom van. Je moet een beetje creatief zijn.

@HerbyNL: In principe zouden routers niet gekoeld moeten worden maar mijn ervaring is dat enkele modellen toch last hebben van warmte. Zeker als ze 24/7 in een klein hoekje staan worden die dingen soms echt heet.

[ Voor 23% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-08-2005 12:00 ]

Verwijderd

amour021 schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:58:
[...]

Ik heb stroom afgetakt van de adapter van de router zelf maar andere mensen zoeken een plek op de printplaat waar 5-12V of iets dergelijks opstaat en halen daar de stroom van. Je moet een beetje creatief zijn.
beetje offtopic: zou dit ook mogelijk zijn bij een versterker? ik heb nu stroom van pc voeding gejat en fan boven mn versterker hangen :) hij word namelijk te heet :P maar zou dit ook mogelijk zijn zonder stroom van pc te jatten ?

Verwijderd

@ herbje

als je ergens in je versterker 12v ziet te vinden. ik denk dat je versterker toch op wat meer zal draaien, zeker als het een fuifversterker is (rest loopt eigenlijk nooit warm als je beetje oplet hoeveel ohm je aan je uitgang mag hangen) en dat je toch een kleine aanpassing zal moeten doen (klein transfo'tje ertussen).

Verwijderd

offtopic: koop je gewoon dan een 230v koelertje als je versterker geen 12v heeft

Verwijderd

maar het zit er dus wel in dat ik transfo dingentjes moet gebruiken ? heh bah :) kwee niet hoe :)

Verwijderd

Topicstarter
E-Tech ADSL Router geschikt voor ISDN-aansluitingen BBned EN MxStream.

Router met ingebouwd ADSL modem
Kostenbesparend doordat geen los ADSL modem noodzakelijk is
Ingebouwde 4 poorts 100Mbps ethernet switch
Met meerdere pc's op 1 internet account
IP firewall (NAT)
Ondersteunt PPP over ATM en PPP over Ethernet
5 jaar garantie

Verwijderd

Onze modem-router thuis werd ook altijd te warm, en dan heb ik er ineens een cooling-modje voor gemaakt wat héél goed werkt, dus kan misschien een tip zijn.
Heb momenteel geen digicam ter beschikking, maar zal in de toekomst eens een fotootje posten.
De router:
http://www.clubic.com/photo/00070251.jpg
Zoals je op de foto kan zien is daar een gaatjespatroon, heeft de afmetingen van 75mm op 75mm. In de onderkant van de router, is eenzelfde gaatjespatroon. Wat heb ik gedaan: een 13dBa papst-fan gekocht. Vervolgens heb ik met een soort van isolerend materiaal (zoiets dat vaak gebruikt wordt om frigoboxen te koelen, maar is geen piepschuim) dat induwbaar en een beetje plooibaar is (maw een beetje flexibel). Hieruit heb ik een soort van 3D vierkant gesneden wat als verhoging kan dienen om de fan op te zetten. (dus gewoon een blok dat hol is binnenin, dus een soort van sluis/verlengsstuk/airduct tussen het gaatjespatroon en de fan) De voordelen hiervan zijn:
- dempt de trillingen van de fan
- je kan de fan erin vastprikken
- zorgt voor een luchtlaag van een 4-tal cintimeter dik tussen het gaatjespatroon en de fan zelf, waarin een onderdruk kan ontstaan, waardoor er een airflow ontstaat.
- sluit door zen flexibiliteit op alles goed aan, en zorgt ervoor dat alles hermetisch is afgesloten, waardoor alle airflow doorheen het gaatjespatroon gaat, en er dus geen verlies op is.

Deze oplossing zorgt er dus voor dat er lucht langs onderaan doorheen het onderste gaatjespatroon de router binnengetrokken wordt, vervolgens langsheen de printplaat (koeling !!) en langs het bovenste gaatjespatroon weer naar buiten getrokken wordt.
Kies hiervoor een fan met heel lage dBa waarde en lage airflow. Veel airflow heb je toch niet nodig (de dikke luchtlaag die voor onderdruk zorgt, heeft als gevolg dat de airflow van de fan heel efficient werkt) en hoe minder lawaai de fan maakt, hoe beter ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 14:29 ]

Verwijderd

maar hoe krijg je dan stroom :) daar ben ik wel benieuwd naar

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je geen pootjes maken aan de onderkant zodat ie wat hoger komt te staan? Vaak zit nl. aan de onderkant wel een rooster waar frisse lucht naar binnen kan. Als je hem verhoogd kan er al meer lucht naar binnen dan als ie standaard op de grond staat.

Verwijderd

ik heb er 2 latjes ondergelegd, werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
ja hij staat nu ook al omhoog maar de bovenkant is altijd zo warm.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 18:30:
maar hoe krijg je dan stroom :) daar ben ik wel benieuwd naar
Via een simpele 12V adaptor op het lichtnet.
Het outputstekkertje van de adaptor, daarvoor heb ik een female gekocht, en de input 3-pins voor de fan, daarvoor heb ik van een fan-verlengstukje, de male afgeknipt met wat overschot aan kabel. Deze male en female aan elkaar gesoldeerd, en mooi afgewerkt. Dus nu kan ik de fan m.b.v het zelfgemaakte verloopstukje op de adaptor aansluiten. Volledig veilig, en indien je het mooi afwerkt, zou je niet eens denken dat het verloopstukje zelf in mekaar is gestoken, maar in de winkel is gekocht.

Onze router stond sowieso al op pootjes zodat er lucht onder kon, maar dit hielp niets aan de temp...
De gaatjes in de behuizing, zijn ook zodanig klein dat er van nature geen passieve airflow doorgaat, vandaar de fan erop.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb vrij veel problemen met routers her en der opgelost, maar ik heb nog maar 1 keer gezien dat ie te warm werd. Routers kunnen wel warm worden ja, maar als je internet er niets onder te lijden heeft hoef je m ook niet te koelen B) Aangezien jouw internet wel brak doet zou je het klepje eraf kunnen schroeven en er een huis tuin en keukenventilator op kunnen laten blazen, dan kun je zien of het ook echt door de warmte komt alvorens jee router te gaan verbouwen :)

Die keer dat ik ervaarde dat er wel eentje te warm werd was bij een Sitecom DC-202 router, internet viel steeds uit/uber traag als ie een tijdje aan had gestaan. Heatsinkje op de "hoofdchip" hielp wel iets, maar werkte nog steeds niet helemaal goed, met klepje eraf al iets beter. Bij een andere Sitecom DC-202 constateerde ik later precies het zelfde probleem!! Toch een algemeen foutje van het product dus :P

Maar dit is iig een idee:

Afbeeldingslocatie: http://zooi.erik1.nl/routercooling.jpg

Ik heb 'm trouwens gewoon vervangen met een sweex routertje en deze maar meegenomen als test object :P

[ Voor 22% gewijzigd door Erik1 op 25-08-2005 13:26 ]

Pagina: 1