Ik heb sinds kort een klein probleem met mijn computer. Even de hardware die terzake is hier:
Moederbord: P4P800 deluxe
Processor: Intel Pentium 4 2.8ghz (socket 478, 800mhz FSB)
Hardeschijf: Maxtor Diamondmax 9 120gb
Case: Aopen H600B
Casefan: Noname
Videokaart: Nvidia FX5600 256MB (helaas)
Als ik mijn computer opstart nadat hij koud is geweest, krijg ik allereerst zoals gewoonlijk een random beep-code. Daarna, een paar seconden later nog 2 piepjes. Die zijn nou niet echt normaal
Verder schommelt mijn fan-geluid bij een "cold"-boot enorm. Zo erg dat ik er een beetje bang van word. Is dit wel normaal? Als de computer opgewarmt is, blijft het geluid op 1 toon hangen, en blijft de fanspeed blijkbaar normaal.
Ik zit er aan te denken mijn boxed P4 cooler met deze te vervangen:
"Cooler Master DI4 8KD3B-0L" (29dB - 26dB
, €8,95)
mijn northbridgefan met deze:
"Zalman ZM-NB47J" (0dB, €7,95)
en vervolgens mijn casefan met een van deze twee (ik vertrouw die db-getallen niet echt, de zalman fan zou 4 keer zo luid moeten zijn als de coolermaster fan
):
"Zalman ZM-F1" (20dB - 34,2dB, €7,95)
"Coolermaster 80mm Ultra Silent Casefan" (13dB, €6,95)
Mijn vraag dus: word mijn computer hier stiller op, koelt het beter, en kan het mijn "probleem" oplossen?
Moederbord: P4P800 deluxe
Processor: Intel Pentium 4 2.8ghz (socket 478, 800mhz FSB)
Hardeschijf: Maxtor Diamondmax 9 120gb
Case: Aopen H600B
Casefan: Noname
Videokaart: Nvidia FX5600 256MB (helaas)
Als ik mijn computer opstart nadat hij koud is geweest, krijg ik allereerst zoals gewoonlijk een random beep-code. Daarna, een paar seconden later nog 2 piepjes. Die zijn nou niet echt normaal
Ik zit er aan te denken mijn boxed P4 cooler met deze te vervangen:
"Cooler Master DI4 8KD3B-0L" (29dB - 26dB
mijn northbridgefan met deze:
"Zalman ZM-NB47J" (0dB, €7,95)
en vervolgens mijn casefan met een van deze twee (ik vertrouw die db-getallen niet echt, de zalman fan zou 4 keer zo luid moeten zijn als de coolermaster fan
"Zalman ZM-F1" (20dB - 34,2dB, €7,95)
"Coolermaster 80mm Ultra Silent Casefan" (13dB, €6,95)
Mijn vraag dus: word mijn computer hier stiller op, koelt het beter, en kan het mijn "probleem" oplossen?