Toon posts:

Boxed P4 Socket 478 fan "schommelt"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een klein probleem met mijn computer. Even de hardware die terzake is hier:

Moederbord: P4P800 deluxe
Processor: Intel Pentium 4 2.8ghz (socket 478, 800mhz FSB)
Hardeschijf: Maxtor Diamondmax 9 120gb
Case: Aopen H600B
Casefan: Noname
Videokaart: Nvidia FX5600 256MB (helaas)

Als ik mijn computer opstart nadat hij koud is geweest, krijg ik allereerst zoals gewoonlijk een random beep-code. Daarna, een paar seconden later nog 2 piepjes. Die zijn nou niet echt normaal :? Verder schommelt mijn fan-geluid bij een "cold"-boot enorm. Zo erg dat ik er een beetje bang van word. Is dit wel normaal? Als de computer opgewarmt is, blijft het geluid op 1 toon hangen, en blijft de fanspeed blijkbaar normaal.

Ik zit er aan te denken mijn boxed P4 cooler met deze te vervangen:
"Cooler Master DI4 8KD3B-0L" (29dB - 26dB :? , €8,95)
mijn northbridgefan met deze:
"Zalman ZM-NB47J" (0dB, €7,95)
en vervolgens mijn casefan met een van deze twee (ik vertrouw die db-getallen niet echt, de zalman fan zou 4 keer zo luid moeten zijn als de coolermaster fan :?):
"Zalman ZM-F1" (20dB - 34,2dB, €7,95)
"Coolermaster 80mm Ultra Silent Casefan" (13dB, €6,95)

Mijn vraag dus: word mijn computer hier stiller op, koelt het beter, en kan het mijn "probleem" oplossen?

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik denk niet dat hij het probleem oplost, want ik denk dat je koeler gewoon niet goed is gemonteerd... Haal hem eraf,.. even schoonmaken, dun laagje koelpasta erop en opnieuw monteren..

Ik heb hetzelfde probleem gehad in mijn barebone en daar bleek 1 van de 4 lipjes van mijn koelerhouder losgeknapt te zijn dus de koeler zat er niet meer recht op...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
wat zijn je temps dan..?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn temps zo uit mijn hoofd (zit nu op kantoor):
Idle
CPU: 35
Case: 45
Stressed
CPU: 45
Case: 50

Maar dat kan ik mishebben :)

Ik wil hoe dan ook een stillere PC, dus die accesoires komen er wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze mijn gecorrigeerde idle temps:
CPU: 32
Case: 45

Zat ik toch in de buurt met mijn gokken ;) Ik las vandaag in een artikel dat de orignele boxed pentium koeler 54dB herrie maakt! Das wel een heleboel keer meer dan 26-29dB :) Kan iemand dit bevestigen?

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:16
Dat je computer piepjes geeft bij het opstarten lijkt me zowiezo niet goed. Kijk eerst eens of inderdaad je koeler er nog goed op zit, of welke fout je bios aangeeft.
Het kan misschien ook zijn dat je fan control in je bios aan hebt staan, dit kan ook die schommeling in snelheid van je fan geven.

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 08:55
misschien dat die fan geregeld wordt door je mobo ?? tenminste ik heb over p4p800 borden gelezen met zon smart zooi erop dat de fan automatisch aan wordt gepast naar de temperatuur van de proc bijv..

Verwijderd

Topicstarter
Het was dus mijn VGA-fan. Ik heb hem eraf getrokken, in de prullenbak gemieterd, en vervangen voor een Zalman ZM-80D-HP. Dat zo'n klein rotfannetje ongeveer 2 jaar lang je nachtrust naar de maan kan brengen :r

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Is het niet je voeding die af is en dus niet goed werkt bij lage temperaturen?

Mijn X700 videokaart heeft een fan die beneden de 35 graden op 30% werkt, hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de fan draait...

[ Voor 47% gewijzigd door Me_Again op 28-12-2005 23:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het was dus mijn VGA-fan ;)

• OfNoAvail
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02 12:02

OfNoAvail

Beter een half gezegde...

Die beepjes aan het begin horen zo. Dat zijn het aantal gekoppelde USB apparaten.

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
Even kwa geluid. Ik heb vorige week ook mijn boxed koeler vervangen door een Zalman CNPS7000B-Cu en deze is echt SUPER stil als je hem op 1300 rpm laat draaien. Als ik snachts ga slapen dan zet ik de rest van de fans (2xd 12cm) uit en mijn CPU koeler dus op de laagste stand. dan blijft mijn systeem 34graden idle. en ik hoor niks.

zeker als je je systeem stiller wilt hebben zou ik aanraden om die boxed koeler eraf te halen.

verder heb ik een passief gekoelde GPU en een passieve voeding. dus allleen met een CPU koeler ben je er niet, maar het scheelt wel heel veel.
Pagina: 1