"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981
Ik heb er nik op aan te merken, je zou er zo geld mee kunnen verdienen
(stap eens naar een reisbureau)
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
De vraag: waarmee heb je deze mooie foto's geschoten?
De opmerking: jammer, dat je bij bv foto 4 (de Masai), geen rekening hebt gehouden met de "Gulden Snede".
This footer is intentionally left blank
Je fotos zijn ok, goed scherp, maar verre van spannend als foto zijnde, het is nu een mooi landschap omdat het zo was, maar de fotos zijn zelf niet indrukwekkend. Dat komt vooral door je composities. Vooral letten op dingen als horizon, gulden snede etc... Niet zomaar in 't midden plaatsen...
|>
Verwijderd
Kijk hier: http://www.microsoft.com/...rafie/fotocompositie.aspxVerwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 10:10:
Het zijn zeker erg mooie foto's ik heb er niets op aan te merken, alleen vroeg ik me af wat de gulden snede was??? (is)
This footer is intentionally left blank
Echt veel verstand van foto's heb ik niet, maar ik vind ze erg mooi!
@Simon, ik begrijp waar je het over hebt. Heb je niet altijd in de hand, maar bij het portret (nummer 4) ging het me EN om de man, EN om de achterond. In dit geval de structuur van een huisje gemaakt van koeiepoep
En natuurlijk ken ik de gulde snede / rule of thirds. De foto's zijn allemaal 2:3 uit de camera gekomen en ik heb de meeste zelf zo bijgesneden dat bijvoorbeeld de horizon in het midden komt. Ik bedoel, nu bijna iedereen de rule of thirds kent is dat ook niet meer bijster orgineel.
@frogmen, zou jij een poging kunnen doen een leukere uitsnede van de laatste foto van mijn vriendin te maken? Heb daar zelf ook een tijd over nagedacht en uiteindelijk is er niet veel afgevallen.
Minder voorhoofd en meer mond zou ik zelf voor kiezen.Moriaty schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:56:
[blablo]
@frogmen, zou jij een poging kunnen doen een leukere uitsnede van de laatste foto van mijn vriendin te maken? Heb daar zelf ook een tijd over nagedacht en uiteindelijk is er niet veel afgevallen.
Die Tamron 28-300 wordt als 'very poor' beoordeeld, maar dat zie je niet aan de foto's (op dit formaat) af hoor!
Verwijderd
Ben zelf in Kenia geweest, dit jaar en heb daar ook heel veel foto's gemaakt. Bij het zien van je foto's wel weer hét gevoel gehad hoor!
So let's go.
- Mooie plaat, alleen net wat te donker. Had je ook zoveel bewolking, of niet?
- Idem eigenlijk, de frisheid van het groen blijft hierdoor achterwege.
- Gaaf, hier krijg ik echt een vertrouwd landschapsgevoel. Niets meer aan doen!
- Jammer dat er zoveel stront in de foto zit (huisje), dat leidt de aandacht van de rode kleur weg... Ik zou hier meer crop hebben toegepast.
- Was dit je beste zebra-foto? Ik had die dikke kont dus gewoon niet laten zien. jammer, de omkijkende zebra is zeker wel de moeite waard. Compositie fout mijns inziens.
- Ik vind dat de Impala flink wegvalt in die schaduw. Een tikje meer zoom, of juist de belichting op de Impala laten instellen had het resultaat veel beter gemaakt.
- Giraffe is zeker erg mooi. Dit is toch de Rothschild giraffe? Het is alleen erg jammer dat de foto nogal donke ris, waardoor de giraffe zo ongeveer voor 3/4 wegvalt... Ik had ook hier voor wat meer licht gekozen.
- Zie 3
- Ook zie 3
- Mooie foto van een palmboom, goed gekozen en creatief plaatje. Zijn er ook foto's van de gehele beauty?
Die gulden-snede heeft er niks mee te maken dat het orgineler is dan het onderwerp in het midden, maar met hoe je een foto ziet. Je ogen gaan altijd naar de kruispunten bij de rule of thirds zeg maar. Dus als je je onderwerp op een van die kruispunten plaatst, zullen je ogen daar automatisch heen gaan. De oude grieken hadden dit al door, dus er is nooit echt sprake geweest van orginaliteit met die gulden snede bij het fotograferenMoriaty schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:56:
@Simon, ik begrijp waar je het over hebt. Heb je niet altijd in de hand, maar bij het portret (nummer 4) ging het me EN om de man, EN om de achterond. In dit geval de structuur van een huisje gemaakt van koeiepoep![]()
En natuurlijk ken ik de gulde snede / rule of thirds. De foto's zijn allemaal 2:3 uit de camera gekomen en ik heb de meeste zelf zo bijgesneden dat bijvoorbeeld de horizon in het midden komt. Ik bedoel, nu bijna iedereen de rule of thirds kent is dat ook niet meer bijster orgineel.
Alleen het is wel een goed hulpmiddel een betere compositie te verkrijgen. Natuurlijk zijn het maar hulpjes, en geen vast regel. Soms is het juist mooi als je een onderwerp in eht midden plaatst. Maar dan moet je wel zeker weten dat het gaat werken.
D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro
@Januszjes: sawadee in der daad.
@all:
Ik heb nog een update geplaatst. 1e selectie waren mijn favorieten, ben benieuwd wat jullie van dezen vinden.
Het was overigens bij het dieren kijken vaak bewolkt, waardoor de beestjes niet zo mooi in het licht stonden. Maar het was nog steeds erg indrukwekkend!
[11] Meer flamingo's

[12] Zebra's zonder kont!

[13]

[14]

[15] Giraffe van opzij

[16]

[17]

[18]

[19]

[20]

Heb je bij foto 15 meebewogen met de giraffe? Alleen de giraffe lijkt namelijk scherp en de rest onscherp/bewogen of komt dat door de diepte (wat mij sterk lijkt op deze afstand) of de overbelichting (ivm juiste belichting giraffe)?
Pannen kun je ook op giraffe oefenen hoorT.T. schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:45:
Mooie update en goede uitsnedes hoor!
Heb je bij foto 15 meebewogen met de giraffe? Alleen de giraffe lijkt namelijk scherp en de rest onscherp/bewogen of komt dat door de diepte (wat mij sterk lijkt op deze afstand) of de overbelichting (ivm juiste belichting giraffe)?
Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε
3. Dat stukje boom helemaal rechts stoort me een beetje, beetje meer naar links gaan was misschien beter geweest, dan zat de struik links er ook goed op.
4. beter in portait genomen als ik landscape. Dan zou je wat meer borstkast gehad hebben, ipv. de muur (en daarover gaat deze foto niet)
5. zebra rechts staat er redelijk goed op, maar links? ben niet zo voor het achterwerk ...
6. gezelle (?) staat in de schaduw, ik weet het, je hebt dit niet te kiezen, maar daardoor zie je het gezicht niet goed.
7. de giraf staat bijna volledig in de schaduw en was -naar mijn mening- beter langs voor; maar weeral: je hebt niet altijd te kiezen wat je onderwerp doet, zeker niet bij dieren.
10. iets meer gezicht zou beter zijn, hier ook weer beter portrait dan landscape denk ik
Ik denk dat je nog betere foto's kan hebben als je je een beetje meer verplaatst zodat het kader goed optimaal is. Versta me dus niet verkeerd, je foto's zijn goed, maar ik zeg alleen wat er volgens mij beter aan kan.
[list=1]• Prima foto, hoewel ik #11 beter vind.
• Te donker. Het onderwerp, de bananentros, komt er helemaal niet uit, jammer.
• Mooi! Deze foto geeft een goed beeld van de leegte en droogte daar
• Een mooie plaat, de uitdrukking op het gezicht is goed, en ook het kleurige kleed i.c.m. het donkere hoofd & sierraden vind ik mooi. Jammer dat het onderwerp in het midden staat, iets meer naar rechts had ik mooier gevonden.
• Gewoon goed, valt weinig over te zeggen. Misschien dat mensen liever een volledige zebra hadden gezien, maar ik vind het eigenlijk wel leuk dat je de kont van de rechter zebra links van hem kan bekijken
• Ik moet een beetje zoeken naar de Impala, maar bij nader inzien vind ik het wel wat hebben dat 'ie daar verscholen staat in de schaduw. De 'zonnevlekken' geven een mooi patroon op z'n vacht.
• Leuke uitsnede.
• Wederom, goed gekozen uitsnede, hoewel doorlinken naar een wat grotere versie niet zou misstaan. De olifanten worden nu wel wat klein.
• Leuk vliegtuig-shot.
• Ondanks de grappige weerspiegeling in de bril vind ik deze foto absoluut niet in de serie passen.
• Zie commentaar #1
• Mooie compositie, alleen wat flets? Je andere foto's ogen veel warmer. Misschien een teintje geel/rood erbij doen?
• Goed gespot, maar jammer van het tegenlicht.
• Prima foto, prima uitsnede.
• Interessant dat de Giraffe scherp is en de rest niet. Groot diafragma gebruikt neem ik aan?
• Lang niet zo sprekend als #4
• Donker, veel te donker.
• Ook deze foto is wat flets. Jammer, want de compositie & onderwerp zijn wel mooi resp. interessant
•
• Ah, er wonen daar dus ook mensen?
Al met al dus een prima serie, ga zo door!
Ik heb nog een vraagje: met welke tool heb je die omlijsting gedaan en welke font gebruik je in de tekst aan de rechterkant?
Daarom is het geweldig omdeze beelden nog eens te zien. Je hebt het werkelijk top vastgelegd. Als ik opnieuw zou mogen reizen zou ik het niet beter gedaan hebben.
Welke reisleider, kok en chauffeur had je?
PS sorry kan niet publiceren op mijn werk.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.