Toon posts:

[Wlan-UTP]twee routers in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers

Laat ik de huidige situatie maar meteen uitleggen.

Sinds een jaar ben ik in het bezit van een draadloos netwerk, toen hebben we hiervoor gekozen omdat we toch alleen maar kleine word bestandjes door zonden. Deze waren max 1MB groot, dus met een 11Mbits netwerk was dit goed te doen.
Na een jaartje werd dit uiteindelijk 54Mbits, maar aangezien wij in een huis van 16 jaar oud wonen met redelijk veel gewapend beton, kan je je natuurlijk indenken dat de verbinding redelijk onstabiel aan het worden is. Verbindingen vallen op sommige computers geheel weg, of halen een max van 400KB/sec ( 3.2Mbits)
Nu is het zo geworden dat wij allen hier in huis hebben ontdekt dat als ik een divxje of een dvdtje heb staan op me pc, dat me pa deze ook kan "downloaden" vanuit mijn pc, en je kan je natuurlijk goed indenken dat dit lang gaat duren met draadloos internet op deze snelheden.

Ik ben gaan zoeken naar oplossingen en alternatieven voor draadloos, en begon stiekem te denken aan een bedraad netwerk. Drie jaar geleden is echter de gehele bovenverdieping verbouwd ( Zie tekening, Kamer 1 en 2 waren samen ) hier tussen is een muur gezet en is er een extra deur uit gefreesd.
De aannemer heeft echter ook alle "loze" leidingen dicht gestort met cement, dus meteen viel het voor ons af om draad netwerk te maken, vandaar onze eerdere keuze voor draadloos.

Nu wil ik echter een netwerk aanleggen tussen kamer 1 en 2 en 3. met een aparte router. Maar hiervoor laat ik eerst mijn paint tekening zien

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/woodyenco/situatie1.JPG

De boven verdieping telt 3 kamers waar computers in staan, kamer 1 is van mijn broertje en is een afgedankte PIII, Kamer 2 is een pc van mijn andere broertje en kamer 3 is mijn vuilnisbelt kamer
Door middel van een tweede router ( WL500g) in bridge mode WDS wil ik 3 kabels door de kamers trekken om zo doende een netwerk met als subnet 192.168.2.100 - 192.168.2.200

De router wil ik verbinden met het bestaande netwerk beneden, met als subnet 192.168.1.1,
Ik heb op de router beneden een printerserver staan, kan ik deze ook bereiken vanuit het tweede netwerk ( dus boven )

Alles gaat 100Mbits worden, Cat5e kabels, Eventueel voor mogelijke uitbreiding naar Gigabits over enkele jaren.
Mijn vraag is, heb ik alles zo goed bedacht, of moet ik nog aan andere dingen denken....dien ik nog extra dingen aan te schaffen voor een router, of kan ik gewoon zoeken naar een router met WDS capaciteit en zodoende dit netwerk realiseren..

Verwijderd

wat DOE je?!

Waarom, ik besef me dat dit een rare vraag kan zijn, waarom trek je van je router beneden geen kabel naar je kamer en mik je in de hoek in het midden van het huis niet gewoon een wireless AP neer. Op die manier hou je één subnet wat het leven enorm veel makkelijker maakt.

Plan B is inderdaad een AP dat je in wifi bridge mode zet, of nog anders gezegd, wireless AP mode (dus dat ie wireless verbindt met je andere APs en dús het hele netwerk, in dit geval je router, en wireless met je PCs.) Daar moet je dan geen ROUTER voor gebruiken, want dan zit je dadelijk met de situatie dat je twee subnetjes in huis hebt en eroverheen werken is dan altijd gekut, denk aan file en printer sharing wat lastiger wordt en problematiek met thuisrouters die alleen maar snappend at ze de WAN kant moeten NATten.

Wil je persé beneden scheiden van de kinderkamers, geef dan je AP boven een ander ssid dan beneden en sleur een kabel van je router naar je AP. een 30 euro kostend AP van edimax kan dit allemaal al, echte merken zullen vast meer en betere opties hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 16:18 . Reden: tpyo's gratis en voro nix ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:17:
wat DOE je?!

Waarom, ik besef me dat dit een rare vraag kan zijn, waarom trek je van je router beneden geen kabel naar je kamer en mik je in de hoek in het midden van het huis niet gewoon een wireless AP neer. Op die manier hou je één subnet wat het leven enorm veel makkelijker maakt.

Plan B is inderdaad een AP dat je in wifi bridge mode zet, of nog anders gezegd, wireless AP mode (dus dat ie wireless verbindt met je andere APs en dús het hele netwerk, in dit geval je router, en wireless met je PCs.) Daar moet je dan geen ROUTER voor gebruiken, want dan zit je dadelijk met de situatie dat je twee subnetjes in huis hebt en eroverheen werken is dan altijd gekut, denk aan file en printer sharing wat lastiger wordt en problematiek met thuisrouters die alleen maar snappend at ze de WAN kant moeten NATten.

Wil je persé beneden scheiden van de kinderkamers, geef dan je AP boven een ander ssid dan beneden en sleur een kabel van je router naar je AP. een 30 euro kostend AP van edimax kan dit allemaal al, echte merken zullen vast meer en betere opties hebben.
Lees het verhaal eerst helemaal, er is geen mogelijkheid om een kabel naar boven te trekken, mijn ouders willen geen kabels naar boven..en alle loze leidingen zijn vol met pc42-la ( ook wel cement )

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je hebt nu ook dat je je netwerk over je electranetwerk kan laten lopen ;) Zou dat geen mooie oplossing zijn voor jou?