jeehaa schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 23:50:
aloha,
ik zit met het volgende. We hebben op de praktijk een bedrijfsnetwerk, met 6 werkstations en een server. Het is nu de bedoeling dat er ADSL verbinding wordt aangelegd zodat de werkstations allemaal het internet op kunnen. Daar het een praktijk betreft met vertrouwelijke en persoonsgebonden informatie mag er geen toegang van buiten af zijn voor zowel de server (extreem belangrijk) als de werkstations.
Ik zelf ga ook in een soort gelijke situatie komen, wij hebben een eigen restaurant en dus ook genoeg boekhouding. Ik heb ons netwerk ingericht met een draadloze router, aan deze router heb ik een SAMBA server en een printserver, voor de rest heb ik alle verbindingen naar buitenaf geblokkeerd, men kan wel op msn, maar een p2p programma kan alleen op zondag worden gebruikt, de rest van de week kan men weinig naar buiten doen. Een ftp server en terminal server draait op mijn pc, zodat ik ook altijd even kan inloggen op mijn eigen pc.
De rest heb ik allemaal afgeschermd met een goede firewall en virusscanner, mijn router heeft al een ingebouwde firewall, maar je kan het beter
te goed beveiligen, dan juist te weinig, verder staat op elke werkstation McAfee geinstalleerd met de nieuwste updates etc. Allemaal Windows 2000 met sp4 en RU1.
De computers binnen de werkgroup Halfblood (Ja ik ben een Haryy Potter fan ) kunnen overal bij elkaar inloggen, behalve bij de gevoelige delen van de computers, ze kunnen niet inloggen bij elkaars documenten. ( gewoon via de shares gedaan, simpel iets doet de truc )
De Samba server hebben wij draaiend voor backups, ik heb iedere user ( 5 users, ic ikzelf ) toegang gegeven tot een partitie, hierbij kunnen ze hun backups aan toevoegen in een gecomprimeerd bestand voorzien met wachtwoord.
Printen gaat via de ingebouwde printerserver van de router ( Asus WL500g)
Zoals je ziet allemaal heel erg basic, maar juist deze basic dingen doen vaak de truc, ik heb verschillende exploits en scanners over mijn netwerk laten gaan en geen een kon een echt zwak punt vinden. Voor de rest werkt dit allemaal goed, en hebben geen klachten ontvangen over allerlei problemen.
Morgen gaan wij over op geheel bedraad netwerk en een bridge tussen twee routers, aangezien de verbinding tussen de overige clients met draadloos wel eens wilt wegvallen...
Als ik de praktijk was waar je dit voor gaat doen, zou ik jouw niet dit netwerk laten aanleggen. Sorry dat ik het zeg.
Je praat er over van... oh dat doe ik even. Maar je hebt totaal nog geen kennis van zaken omtrend veiligheid. Ben blij dat mijn gegevens daar niet staan.
Verder gewoon dit bericht negeren hoor!

Dit vind ik dus een enorme ******** opmerking, de TS wilt zich gaan verdiepen in beveiliging en netwerken, zonder daar een beroep van te maken. Ik zelf ben GEEN ict-er, sterker nog ik ben werkzaam in de chemische sector en werk normaal alleen met word en excel, als je je alleen een beetje gaat verdiepen in iets, heb ik echt geen jaren lange studie nodig om een goed beveiligd iets te maken.
Ik moet dan natuurlijk wel toegeven dat het werk van een ict-er dan professioneler eruit ziet, en waarschijnlijk met moeilijkere dingen is opgebouwd en onderhouden. Maar de normale user die zich erin wilt verdiepen wilt gewoon met simpele dingen 'iets' maken, en dat een figuur zoals jij ( Geen flame, ik generaliseer alleen ) hem de grond in duwt vind ik ronduit onsportief. Sterker nog, dit vind ik zwak. Want als ik zo lees in diverse topics op GoT, dan kan ik me de indruk ontwekken dat een systeem beheerder juist wilt dat een user "iets" meer zelf gaat uitzoeken, ipv hen iedere keer lastig te vallen.
Voor de TS nogmaals,
Als je een netwerkje wilt opzetten, is het in mijn opzicht ook goed om je netwerk te testen met allerlei soorten exploits en scanners. Ga je passwords proberen te cracken etc. Pas dan weet je of het goed werkt wat jij hebt aangelegd. Teminste dat vind ik
Ik wil ook geen flame uiten op de systeembeheerders die dit lezen, natuurlijk is het leuk om iemand zonder enige "echte" kennis van Linux/MacOS/Server systemen even te wijzen op zijn fouten. Maar ga daarin niet zeggen dat hij het absoluut niet kan....mocht het mislukken, dan kan hij het alsnog laten doen, ik vind het alleen maar goed dat hij het zelf probeert, menig een laat een bedrijf hiervoor komen, en moet diep in de buidel tasten voor niks.
Tot slot, een wijs spreekwoord
Van je fouten kun je leren Gegaraneerd dat de TS fouten maakt, maar hiervan leert hij alleen maar IMHO
Over and Out