[CRT] Aanschaf nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Willson
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-03 16:33
Geachte medetweakers,

Ik zit even met de handen in het haar, aangezien mijn lieftallige vriendin tijdens het schoonmaken het voor elkaar heeft gekregen om mijn Iiyama 704UT te voorzien van krassen. klik

Oftewel, de coating is eraf.
Nu zijn er al duizende topics over deze krassen, maar geen 1 leid tot een goed concreet antwoord,

Dus helaas zal ik een nieuwe monitor moeten gaan aanschaffen. TENZIJ IEMAND HIER EEN OPLOSSING VOOR HEEFT . Ik was namelijk nog lang niet van plan om deze te vervangen, aangezien deze een goede performance heeft.
Mijn vraag luid dan ook,
Wat voor 1 moet het gaan worden ?

CRT / TFT ?
Heeft iemand goede/ slechte ervaringen ?

[ Voor 8% gewijzigd door Willson op 22-08-2005 22:33 ]

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 19:18

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Tja die coating van iiyama's is een beetje gevoelig voor krassen, de mijne heb ik altijd nog krasvrij kunnen houden. Reparatie is onmogelijk. Kijk eens op vraag en aanbod of marktplaats voor een vervanger.

PS: Mijne staat daar nu ook te koop (Vision Master Pro 451) :)

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 17:56
Wat is je budget? En wat wil je ermee gaan doen? Dat zijn toch wel twee vragen die je in je hoofd wilt houden bij de keuze tussen CRT en LCD.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Willson
voornamelijk gaming, en photoshop en tja, budget, het moet gewoon goed zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Willson op 22-08-2005 23:05 ]

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Tjah voor gamen zou je toch gauw zeggen crt, heb je iig geen last van ghosting.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• Jiriki
En voor Photoshop ook CRT. Misschien is een 19" Philips Brilliance iets voor je? (109P) Kost op dit moment denk ik ongeveer €310.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Willson
Gaarne als je een monitor adviseerd, ook er bij melden waarom die en niet een andere

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 15:56

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Wat je ook kunt proberen is om met iets van Commandant de hele coating weg te polijsten.

Ik heb het ook gehad met een VisionMaster pro 410.
Zwaar irritant zo`n kras, maar nu zie je hem niet meer.

Het enige nadeel is dat de monitor nu wel behoorlijk gevoelig is voor reflekties van daglicht omdat de beeldbuis nu nogal glimt..

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• Jiriki
Willson schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 08:56:
Gaarne als je een monitor adviseerd, ook er bij melden waarom die en niet een andere
Sorry, mijn redenen:
Goede kleurweergave.
Goed in te stellen, wat helaas met CRT/D-SUB nog nodig tegenover TFT/DVI niet meer (zou een reden kunnen zijn om toch voor LCD te kiezen). Geometrie en kleuren zijn goed te corrigeren, met ook een auto calibrate functie die heel behoorlijk werkt.
Degelijke bouw, ook de voet. Geen gekraak de hele tijd, gewoon stevig ding.
Weinig afwijking over het beeldoppervlak, centrum scherp en randen tegelijkertijd ook.
Geen exotisch spul. Stel dat je een keer garantie nodig hebt, of advies dan is dat hier in de buurt te vinden. Je kunt ze ook gewoon in de winkel kopen, niet alleen via internet in Duitsland of Taiwan ofzo.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29
W1LL3M schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 22:49:

PS: Mijne staat daar nu ook te koop (Vision Master Pro 451) :)
Wat vraag je er voor ??
Ikheb er hier ook 1 staan, ik heb die gekregen omdat hij defect is, de voet heeft wel spanning maar beeld gaat niet aan.
Nu weet ik niet wat reparatie zou gaan kosten, maar als die van jouw goed is en een leuke prijs heeft ;)

Edit: sorry ik zie hem al staan bij vraag&aanbod

[ Voor 6% gewijzigd door Ad de Jong op 23-08-2005 12:26 ]

Mijn profiel op Discogs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Xadeon schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 23:06:
Tjah voor gamen zou je toch gauw zeggen crt, heb je iig geen last van ghosting.
Met een TFT heb je daar ook geen last van.

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:49
Terw_Dan schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:37:
[...]

Yep, maar bij een snelle response tijd op een TFT lever je keihard in op de beelkwaliteit en kleur. Dus fotobewerking kan dan weer voor geen meter :Z

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:50
Samsung SyncMaster 930BF (19" TFT) 409 Euro

Door mijn pa gebruikt op zijn AutoCAD Workstation.. erg prettig dingetje... goeie kleurweergave, geen ghosting, zowel d-sub als dvi, energiezuinig.. strak design.. ideaal voor photoshop alswel om te gamen of om films mee te kijken.. :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
sjek schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:39:
[...]Yep, maar bij een snelle response tijd op een TFT lever je keihard in op de beelkwaliteit en kleur. Dus fotobewerking kan dan weer voor geen meter :Z
Volgens mij onder schat je dan gruwelijk moderne TFT's. Gohsting schijnt pas boven de 25 ms op te treden en er zijn zat <16 ms TFT's die een geweldige beeld kwaliteit hebben.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik photosoep en acad ook (leer 3dsmax) en moet zeggen dat ik zeer tevree ben met mijn tft (Benq FP937S+) voor 339 kan ik niet klagen, en de kleuren zijn netzo goed als op me crt (misschien wel beter) volgens de specs heeft deze tft "echt" 16.7 mil kleuren en als ik dezelfde foto/plaatje van het ene scherm naar het andere sleep zie ik geen verschil.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

sjek schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:39:
[...]

Yep, maar bij een snelle response tijd op een TFT lever je keihard in op de beelkwaliteit en kleur. Dus fotobewerking kan dan weer voor geen meter :Z
Ben ik met je eens als je het hebt over de TFTs die we een jaar of 5 geleden hadden.

Met de huidige kwaliteit van die dingen is het zo dat de kleurechtheid prima in orde is en je tegelijkertijd geen zorgen hoeft te maken over ghosting.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:22

sapphire

Die-hard pruts0r

I wil net zeggen, ik ben zelf ook nooit zo'n TFT's fan geweest om de redenen die hier genoemd worden. Maar ik heb pas bij een vriend van me 2x 19" LG's met 12 ms mogen bewonderen en de kleuren zijn gewoon supers, helder, scherp, goede inkijk hoek (170 graden) en absoluut geen ghosting.
Dus moderne TFT's doen zga niets onder voor een CRT scherm hoor.

ps ik dacht dat het de LG L1915S (19", 12ms, D-sub) was.

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 23-08-2005 13:58 ]

Gabriël AM5

• Willson
ovhees schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 09:36:
Wat je ook kunt proberen is om met iets van Commandant de hele coating weg te polijsten.

Ik heb het ook gehad met een VisionMaster pro 410.
Zwaar irritant zo`n kras, maar nu zie je hem niet meer.

Het enige nadeel is dat de monitor nu wel behoorlijk gevoelig is voor reflekties van daglicht omdat de beeldbuis nu nogal glimt..
Hoe ga je dan te werk met deze aktie ?

En om even terug te komen op TFT,

Nu zie ik dus meerdere tft's en dat spreekt mij denk ik ook wel aan, maar nu wil ik van de mensen horen die een TFT hebben hoe het zit met kleur enzo.
Ik weet momenteel echt niet wat ik moet gaan aanschaffen/

Hoe zit dat met deze bv ?
klik

[ Voor 31% gewijzigd door Willson op 23-08-2005 14:12 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Willson schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:03:

En om even terug te komen op TFT,

Nu zie ik dus meerdere tft's en dat spreekt mij denk ik ook wel aan, maar nu wil ik van de mensen horen die een TFT hebben hoe het zit met kleur enzo.
Ik weet momenteel echt niet wat ik moet gaan aanschaffen/

klik
Kleuren van een TFT zijn prima, doet totaal niets onder voor CRTs.
De tijd dat TFTs slecht beeld geven hebben we al lang achter ons gelaten.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Als ik 1 gigantisch nadeel ten op zichte van TFT's mag noemen dan is het wel de native resolutie. Feitelijk zijn alle spellen en windows maar op 1 resolutie te draaien, anders zien ze er gewoon niet uit. Toch lullig als je net een dure 7800GTX of XT850 in je PC hebt hangen en je wordt gelimiteerd door je monitor.

3 jaar geleden heb ik geprobeerd over te stappen op TFT, de ghosting was toen de reden om de TFT van de hand te doen en weer een gewone CRT aan te sluiten.

Nu het ghosting probleem verleden tijd is met de komst van de snelle tn, ips en mva overdrive panelen. Heb ik toch weer de gok gewaagd en weer een TFT aangeschaft, Prijstechnisch is het nu weer een stuk interessanter. (destijds 649 euro voor een 191N en nu 319 euro voor een 193N), maar na 3 maanden werken begin ik me toch mateloos te irriteren aan die native resolutie. Het is gewoon erg belemmerend dat je maar tot 1280x1024 kan en dat de resoluties lager eigenlijk alleen maar hoofdpijn veroorzaken. En dan zullen we het hele dode pixel verhaal maar achterwege laten.

Voordelen : Lage prijs, minder ruimteverspilling, energiezuiniger, stralingsarmer en qua design mooier

Verder hebben CRT's vaak last van een niet perfecte geometrie, je moet vaak urenlang klooien om alle hoekjes en lijntjes recht te krijgen. Moire is een irritant iets op grotere schermen. Reviews lezen voorkomt al een hoop ellende, maar het blijft gewoon een zo dat een CRT met goed beeldkwaliteit, scherpte, helderheid en geometrie een aardig prijskaartje aan zich heeft hangen en dat zal niet snel veranderen met de opmars van de goedkopere grote TFT's

Ik denk dat ik eerst maar weer eens een 2de hands CRT-tje op de kop ga tikken en dan kan ik het verschil recht voor m'n neus zien.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Terw_Dan schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:37:
[...]

Maar niet in elk geval :Y)

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-07 11:36

PcDealer

HP ftw \o/

ovhees schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 09:36:
[...]
Voorzetglas of - raam erop zetten?

LinkedIn WoT Cash Converter

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je zult inderdaad wel moeten kiezen voor een kwaliteitsscherm, dus geen wokkietokkie cheapass geval dat een responsetijd heeft van ten minste 50ms :P
Het is natuurlijk zo dat de meeste schermen op de markt van een beetje een deugdelijk merk hier natuurlijk geen last van hebben.

Verwijderd

Willson schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:03:
[...]

....

klik
Kijk even voor ervaringen over deze tft in dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 10:06 ]

• Kwistnix
  • Laatst online: 23:51
Ik moet ook aan een nieuwe monitor en ik zit zelf ook sterk te twijfelen tussen CRT en TFT.
Vooral de native resolutie van de TFT's houdt me tegen.

Verwijderd

Ik wil nou ook weer een crt, ik heb 1tje gespot de 997MB van Samsung 19 inch.
Voor maar 200 euro, alleen 1 ding vraag me af er zit geen DVI ingang op.

En ik keek dus toen bij andere crt's daar zitten ook geen dvi op, dvi heb je toch alleenmaar beter beeld? Of doet CRT Er niet aan?

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 17:42

jasjenl

Liab A Tymo

DVI op een crt heeft niet zoveel zin, aangezien een crt analoog werkt en het digitale beeld toch ergens omgezet zal moeten worden. Er bestaan geloof ik wel crt's met DVI, maar niet veel. Het enige voordeel zou kunnen zijn dat je een digitaal signaal ipv een analoog signaal over een kabel stuurt, wat wellicht minder storingsgevoelig is.
Pagina: 1