On-board VGA-poort uitgeschakeld (?)

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ImPrEzA
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51

ImPrEzA

</breezah> Impreza

Topicstarter
Gek genoeg kan ik hier nergens iets over vinden: ik heb onlangs een nieuwe pc bij Dell gekocht, met daarin een ATI Radeon X300 videokaart. Vrij minimaal, maar het voldoet aan mijn gebruikseisen. Maar nou wil het geval.. op het moederbord dat Dell voor de pc (Dimension 5100) gebruikt, zit ook een onboard VGA-adapter. In mijn geval - het geval van een aparte videokaart - zit er een zwart kapje over de VGA-poort. Natuurlijk wilde ik wel even proberen of het wellicht werkt, maar, wat schetst mijn verbazing: als ik dan de pc opstart, komt het systeem niet verder dan een uitgebreide boodschap van Dell, dat ik de onboard-vga-aansluiting niet moet gebruiken.
Omdat ik toch graag met een dualscreen-opstelling werk, en ik niet meteen een 2e (PCI)-kaartje wil kopen, toch even de vraag: is die boodschap op 1 of andere manier te omzeilen en de onboard-VGA-chip toch te gebruiken, of ontbreken er essentiële onderdelen?

Blackbird singing in the dead of night, take these broken wings and learn to fly... all your life... you were only waiting for this moment to be free. ][ Wanna fight for human rights? www.amnesty.nl

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Volgens mij wordt de onboard meteen 'uitgeschakeld' op het moment dat je een 2e videokaart erbij plaatst.. Althans, dit heb ik tot nu toe meegemaakt..

Download my music on SoundCloud

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Je kunt ook booten zonder er een scherm aan te hangen, en dan in windows bij grafische instellingen bekijken of de 2de grafische *engine* aan gezet kan worden. Dit zie je als je na het aansluiten van een 2de monitor kunt kiezen uit *extend my desktop*. En anders onder systeem eigenschappen bij aparaatbeheer bekijken of er bij beeldschermadapters 2 grphic controllers aanwezig zijn. . . .als niet. . .Helaas dat gaat je een pci vga kaartje kosten

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• ImPrEzA

ImPrEzA

</breezah> Impreza

Topicstarter
Er staan bij Apparaatbeheer een "RADEON X300 Series" en "RADEON X300 Series Secondary", beide ook ingeschakeld. Ik ging er eigenlijk vanuit dat deze er beide staan omdat op de kaart zowel een VGA- als DVI-uitgang zit. De onboard-chip wordt dus ook door Windows niet herkend.

bedenk ik me tijdens het schrijven van deze post dat ik door een verloopstukje VGA->DVI wellicht ook met 2 monitors kan werken op 1 videokaart..

[ Voor 57% gewijzigd door ImPrEzA op 22-08-2005 23:03 . Reden: blaat ]

Blackbird singing in the dead of night, take these broken wings and learn to fly... all your life... you were only waiting for this moment to be free. ][ Wanna fight for human rights? www.amnesty.nl

• ImPrEzA

ImPrEzA

</breezah> Impreza

Topicstarter
okee, ik heb even SiSoft Sandra geinstalleerd om te kijken wat die ervan zegt. Nou zie ik het volgende bij de moederbordinformatie:

'On-board' Apparaten
x Intel Graphics Media Accelerator 950 - Video Adapter (Uitgeschakeld)

Hij zit er dus in, wordt herkend, maar is niet in te schakelen...?

edit: na het lezen van de V&B FAQ heb ik sterk het vermoeden dat, zoals hierboven al werd gezegd, de onboard (eigenlijk integrated, als ik het niet mis heb na wat lezen) chipset wordt uitgeschakeld zodra er een kaart in het (in dit geval) PCI-Express slot zit. Jammer, maar dat wordt dus inderdaad op zoek naar een DVI->VGA adapter.

[ Voor 38% gewijzigd door ImPrEzA op 22-08-2005 23:29 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ImPrEzA schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 23:04:
okee, ik heb even SiSoft Sandra geinstalleerd om te kijken wat die ervan zegt. Nou zie ik het volgende bij de moederbordinformatie:

'On-board' Apparaten
x Intel Graphics Media Accelerator 950 - Video Adapter (Uitgeschakeld)

Hij zit er dus in, wordt herkend, maar is niet in te schakelen...?

edit: na het lezen van de V&B FAQ heb ik sterk het vermoeden dat, zoals hierboven al werd gezegd, de onboard (eigenlijk integrated, als ik het niet mis heb na wat lezen) chipset wordt uitgeschakeld zodra er een kaart in het (in dit geval) PCI-Express slot zit. Jammer, maar dat wordt dus inderdaad op zoek naar een DVI->VGA adapter.
Voor AGP zou je 100% zeker gelijk hebben, een AGP poort is geen bus, er kan maar een apparaat aan hangen. In hoeverre dit bij PCIe het geval is, is mij niet bekend, maar als er een 16x PCIe ingeprikt is, vermoed ik sterk dat dat een interface deelt met de integrated meuk, wat dus niet tegelijk kan werken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Waarom stel je die vraag hier?

Daar heb je google.nl voor .. maar:

De 5100 is helemaal nieuw dus wat dacht je er van om gewoon eens met DELL te bellen!?
Modbreak:Beetje vriendelijke mag ook wel :o

Als dit een AGP poort was geweest was dit idd een RTFFAQ/UTFS geval geweest, maar in dit geval is dat niet zo duidelijk. En Dell bellen... tja, dan krijg je te horen wat ondersteund is, niet wat mogelijk is- :o

[ Voor 45% gewijzigd door dion_b op 23-08-2005 16:36 ]

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:29
ImPrEzA schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 23:04:
Jammer, maar dat wordt dus inderdaad op zoek naar een DVI->VGA adapter.
Een dvi->VGA adapter zit bij veel videokaarten bijgesloten. Ik neem aan dat ze die bij computerzaken ook los verkopen. Mocht je er echt geen vinden, dan heb ik er nog wel 1 voor je (heb er nog 3 of 4 liggen).

smoel at hotmail dot com

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-08 07:46
Heb je al in het bios gekeken? Soms heb je hier de optie om die videokaart aan en uit te schakelen (let op soms ;) ).

Alles is terug te redeneren naar 4

• ImPrEzA

ImPrEzA

</breezah> Impreza

Topicstarter
Volgens mij heeft Dell de bios uberhaupt vrij beperkt gehouden. Daar staat in elk geval niets over de integrated chip in.
Ik heb bij Norrod een dvi->vga adapter gekocht, en dat werkt perfect, beide monitoren op optimale kwaliteit vanuit de Radeon dus. En @ ErikGK, ik heb me helemaal suf gegoogled, alsmede de GoT search, maar er is niets te vinden over dit soort dingen... gek genoeg, ik kan me indenken dat ik niet de enige Dell-gebruiker ben die meer wil dan Dell standaard mogelijk maakt :?

Pagina: 1