Toon posts:

D70s maakt matige foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit weekend een D70s gekocht met 18-70mm lens (kit). Vandaag ben ik met het mooie weer erop uit gegaan om hem te testen. Ik vind de resultaten tegenvallen. In de automatische stand presteerde mijn "oude" Canon G3 veel beter. Ook handmatig kom ik niet tot een mooie scherpe foto. Ik vind vooral de scherptediepte slecht.

Ligt dit nu aan mij of is de cam defect?

http://img277.imageshack.us/img277/4360/meeuw5ho.jpg

http://img277.imageshack.us/img277/1233/zwet4gq.jpg

Foto 1 is genomen in de sportstand met een Sigma 28-300mm en foto 2 is genomen in de automatische stand met de kit lens.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:44
Het is niet het foto-toestel die de foto maakt, maar de fotograaf.

Door de camera in de auto-stand te zetten, wordt de camera nogal eens bedot. Zo zal hij de sluitersnelheid en diafragma opening zelf gaan bepalen, adhv het beschikbare licht.
Als er niet veel licht is, en er wordt een (te) lange sluitersnelheid gekozen voor een bewegend object, dan kan je bewegingsonscherpte hebben.
Wordt er een te groot diafragma gekozen, dan gaat je foto niet overal even scherp zijn.

https://fgheysels.github.io/

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je vind dus vooral de scherptediepte slecht, wat vind je er slecht aan, welke instellingen (brandpunt/sluitertijd/diafragma heb) je bijvoorbeeld voor je voorbeeldfoto's gebruikt, en op welk punt heb je scherpgesteld.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
laat me raden, de 1e foto is op 300 mm, uit de losse hand, en het is een crop? Dan heb je echt alles bij elkaar om de 'kwaliteit' van zo'n superzoom duidelijk te zien. Op 300mm heb je vrij veel licht nodig om geen bewegingsonscherpte te hebben. Daarnaast zal je daarbij je diafragma zo ver mogelijk open hebben gezet (omdat er al niet bizar veel licht was perhaps) terwijl die lens pas lekker scherp wordt als je 'm een paar stops afknijpt. Bovendien zal het sowieso geen juweeltje qua scherpte zijn op 300mm - niet zo gek met zo'n complex stuk glas. En tenslotte vereist elke digitale spiegelreflex dat je foto's achteraf nabewerkt. Je G3 doet een hoop nabewerking intern voor je - word je niet echt blij van als je 'meer' met je foto's wilt :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik ook wel, maar ik las juist in allerlei reviews dat de D70s ook in automatische stand zo goed was. Daarbij was het vandaag prachtig weer. Voldoende licht. Ik heb met mijn Canon G3 altijd scherpe foto's kunnen maken...

Ik heb er nog 1:

http://img277.imageshack.us/img277/1047/schuur9xv.jpg

Handmatig ingesteld op: F8, 1/640, Witbalans op bewolkt +3, ISO 400.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
donkere voorgrond tegen felblauwe achtergrond. Dat gaat niet lukken met de dynamische range van welke DSLR dan ook. Zoiets zou ik van statief nemen en bracketten :)

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:50:
Je vind dus vooral de scherptediepte slecht, wat vind je er slecht aan, welke instellingen (brandpunt/sluitertijd/diafragma heb) je bijvoorbeeld voor je voorbeeldfoto's gebruikt, en op welk punt heb je scherpgesteld.
Ik heb bij de 2 voorbeeldfoto's de automatische stand gebruikt. Ik vind gewoon bij alle foto's die ik heb gemaakt, de algehele scherpte ontbreken.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HunterPro schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:51:
laat me raden, de 1e foto is op 300 mm, uit de losse hand, en het is een crop? Dan heb je echt alles bij elkaar om de 'kwaliteit' van zo'n superzoom duidelijk te zien.
^ + maximaal diafragma.
2e foto ook niet een geweldig klein diafragma (naar landschapfoto begrippen).

passiebank, ik denk dat je nog even rustig aan de dSLR moet wennen. ;)

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:53:
donkere voorgrond tegen felblauwe achtergrond. Dat gaat niet lukken met de dynamische range van welke DSLR dan ook. Zoiets zou ik van statief nemen en bracketten :)
Op de foto is de voorgrond donker, maar in het "echt" was het gewoon licht......

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ligt dit nu aan mij of is de cam defect?
De cam is niet defect. Leer gewoon op je gemak de voordelen en nadelen van een dSLR kennen voordat je roept 'er komen prutspics uit!' :)
Op de foto is de voorgrond donker, maar in het "echt" was het gewoon licht......
Jouw ogen hebben dan ook een veel groter dynamic range dan die arme sensor van de D70s ;)

Ga gewoon op je gemak ermee aan de gang: het is niet zomaar een compact-cam maar een serieuze digitale spiegelreflex. Heeft even tijd nodig, maar daarna kan je pics maken als nooit tevoren. Succes :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.