Toon posts:

Is een Celeron M goed genoeg?

Pagina: 1
Acties:
  • 376 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en alle Celeron M systemen zijn toch wel erg aantrekkelijk qua prijs. Ik draai meestal tekstverwerkingsprogramma's omdat ik daarmee mijn werk doe, maar wil er ook goed en snel mee kunnen internetten. Ook draai ik af en toe zware progs zoals Photoshop en GrabIt en wil ik zo nu en dan een paar films kijken.

Zoals iedereen haat ik wachten op een computer, dus ik vraag me af of een pak 'm beet 1,5 Ghz Celeron M processor goed genoeg is voor dit soort gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nee....
Zeker met zware pakketten als PS niet.

Neem dan iig een Centrino, of een volwaardige P4 :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tom's hardware info
Screenshots - Sandra SiSoft 2005 Bench's van mijn Celeron-M 1.3Ghz 1MB

En sjah, voor de accu tijd is het sowieso niet gunstig (Celeron-M heeft namelijk geen Speedstep) Overigens draait Office, Films/DVD en i-net zonder probs. Maar met PS merk je wel dat ie het af en toe moeilijk heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door rlkz op 22-08-2005 20:47 ]

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21

Rmg

Atlas schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:40:
Nee....

als je af en toe photoshop gebruikt zal dat niet voor zware plaatjes zijn grabit of een filmpje draaien kan ook makkelijk met een celeron M en om nou 200 euro meer uit te geven als de ts 1 keer in de 2 maanden photoshop eens opent.. zou ik niet doen iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:39
Nee....

P4 in een notebook, lekker warm en fijn voor de accu dan :)

Mijn ervaring is dat de Cel-M 1,4 Ghz het meer dan goed doet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Nee....

Zeker met zware pakketen ook, het enige verschil in prestatie is de helft van de cache.
Voor een banias celeron M is dat 512kb (evenveel als in winchester athlon64 of een northwood p4) en voor een dothan celeron M is dat al 1 MB. Enige andere gemis is enchanced speedstep, ofwel > iets minder zuinig. Kan nog ruim 4,5 uur op mijn cel M laptop :P

Ik draai er ook photoshop op, en het gaat perfect, gooi er alleen wel lekker veel geheugen in... ik heb er 1gb in zitten.

Ohja, atlas, als het om een "gewone" celeron ging, geef ik je groot gelijk :P maar dat zijn ongelooflijke kl*t* dingen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Bartjuh op 22-08-2005 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Voor zware applicaties in combinatie met een laptop zou ik toch een P M kiezen deze presteert beter en toch kun je zuinig met je energie omgaan. De volwaardige P4 worden erg warm voor in een laptop of je zou een P4m moeten nemen, deze presteert net zo goed als een P4, maar bied de nodige maatregelen om ook zuinig met energie om te gaan en worden daarddor ook niet zo erg warm.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Denk er wel even aan dat ik PS sporadisch gebruik en GrabIt meestal 's nachts aan heb staan voor DVD's (2 uur downloadtijd) en voor kleinere dingen op de achtergrond laat runnen. Het lijkt me dus dat ik een Cel M kan aanschaffen?

Het is btw gewoon een laptop voor erbij en onderweg, omdat ik af en toe een paar weken in hetbuitenland zit. Thuis heb ik een dikke pc staan voor het echte werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Laatst online: 01-10 07:44
Een centrino is echt een verademing. Dat je gewoon kunt laptoppen zonder dat je je steeds druk moet maken over een stopcontact. Hij zal zeker 2* zolang meegaan als die celeron M. (zelf een centrino en vriendin celeron m)

Edit: Snelheid is ook super van een centrino. Komt ook omdat er een Radeon 9700 in zit :P

[ Voor 18% gewijzigd door enermax op 22-08-2005 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:46
enermax schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:24:
Een centrino is echt een verademing. Dat je gewoon kunt laptoppen zonder dat je je steeds druk moet maken over een stopcontact. Hij zal zeker 2* zolang meegaan als die celeron M. (zelf een centrino en vriendin celeron m)

Edit: Snelheid is ook super van een centrino. Komt ook omdat er een Radeon 9700 in zit :P
Dan heeft je vriendin een gare accu want hier is het zo dat die van mij 1,5x langer mee gaat. Vind ik nog wel meevallen eigenlijk....

Als je genoeg geheugen hebt en je HDD niet traag is (dat is meestal de bottleneck) dan is een Celeron M ruim genoeg!

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10 13:27
@ TS ik denk dat jij uitstekend uit de voeten kan met een Cel-M.

Kruidvat, HEMA, Mediamarkt & Vobis hebben op dit moment leuke aanbiedingen v.w.b Cel-M.

ik heb zelf trouwens een BenQ Joybook 5000u ( Centrino ) met daarin een Pentium-M 1,4 Ghz ;)

[ Voor 40% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 22-08-2005 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Jup, die kruidvat aanbieding ziet er goed uit:

-Celeron M 1,5 GHz
-512 MB RAM
-60 GB 5400 rpm schijf
-ATI Radeon X600SE 64MB

Ow ja, het is een Toshiba, en dit voor slechts €899. Als ik een laptop nodig had, zou ik deze halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WiLLoW_TieN schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:40:
@ TS ik denk dat jij uitstekend uit de voeten kan met een Cel-M.

Kruidvat, HEMA, Mediamarkt & Vobis hebben op dit moment leuke aanbiedingen v.w.b Cel-M.

Ik heb zelf trouwens een centrino 1,4 Ghz ;)
Een "1.4Ghz Centrino" bestaat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:59

vr6-only

Blub Blub

centrino is niet een cpu...pentium M wel ...maar celeron zou prima moeten werken hoor...mits je genoeg geheugen in stopt.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:45

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik durf hier even vol tegenin te gaan... Een Celeron-M is slechts 1 a 2 procent trager dan een Pentium M met dezelfde kloksnelheid :) Het verschil tussen deze twee CPU's is dat de Celeron-M geen speedstep ondersteunt, en de Pentium M wel. Het enige merkbare verschil is dus de accuduur.

Boeit deze je niet (zo), kies vooral een Celeron M, is een goede, zeer betaalbare CPU :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
anton121 schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:45:
Jup, die kruidvat aanbieding ziet er goed uit:

-Celeron M 1,5 GHz
-512 MB RAM
-60 GB 5400 rpm schijf
-ATI Radeon X600SE 64MB

Ow ja, het is een Toshiba, en dit voor slechts €899. Als ik een laptop nodig had, zou ik deze halen.
Helemaal mee eens. Top aanbieding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:15

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:50:
[...]

Een "1.4Ghz Centrino" bestaat niet...
Nou en of die bestaat.

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Laatst online: 22:45

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hij bedoelt dat de Centrino geen processor is maar een platform. Er is dus een 1,4GHz Celeron-M of Pentium-M.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Laatst online: 03-10 13:12

sphere

Debian abuser

Als het dan toch budget moet zou ik eerder de Fujitsu Siemens Amilo-7300 halen bij de Hema.

Celeron-M 360 (Dothan 1MB 1.4GHz)
512MB geheugen
40G HDD
64MB grafisch geheugen (zal wel shared zijn voor de unichrome chip)
2 speakers
15" scherm (1280/1200x800?)
56k modem
10/100Mbps LAN
wireless
DVD brander
XP Home

En dat voor € 699, 200 goedkoper ivm het Kruidvat.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje_76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 08:36
sphere schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:27:
Als het dan toch budget moet zou ik eerder de Fujitsu Siemens Amilo-7300 halen bij de Hema.

Celeron-M 360 (Dothan 1MB 1.4GHz)
512MB geheugen
40G HDD
64MB grafisch geheugen (zal wel shared zijn voor de unichrome chip)
2 speakers
15" scherm (1280/1200x800?)
56k modem
10/100Mbps LAN
wireless
DVD brander
XP Home

En dat voor € 699, 200 goedkoper ivm het Kruidvat.
Ga dan naar Mediamarkt Utrecht, daar is deze laptop deze week 599,- 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Laatst online: 03-10 13:12

sphere

Debian abuser

Zwelgje_76 schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:53:
Ga dan naar Mediamarkt Utrecht, daar is deze laptop deze week 599,- 8)
Hrm, die zie ik niet staan in de Mediamarkt folder tot 04-09-2005 :?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje_76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 08:36
sphere schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:35:
[...]

Hrm, die zie ik niet staan in de Mediamarkt folder tot 04-09-2005 :?
Is alleen in Utrecht i.v.m. 1-jarig bestaan daar.
Hier is de link.

[ Voor 16% gewijzigd door Zwelgje_76 op 23-08-2005 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42
Ik weet niet wat sommige mensen hier beweren dat Celeron M zo traag is.... :/

Maar die mensen, weten dus niet waar ze over praten.
Ik typ dit nu zelf via mijn hp laptopje met een intel celeron M 1.5 (dothan core 1MB cache)
Hiermee game ik zelfs call of duty ook via internet....

Dus diegene die zoooo zweren bij centrino! Moeten toch echt eerst een kijken hoe een celeron M presteerd t.o.v een pentium M. 8)7
Ik doe trouwens ook ruim 3 uur met mijn accu iets dat mijn Vaders centrino nog maar net red, en die laptops hebben we tegelijk gekocht.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Dark Master schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:02:
Ik weet niet wat sommige mensen hier beweren dat Celeron M zo traag is.... :/

Maar die mensen, weten dus niet waar ze over praten.
Ik typ dit nu zelf via mijn hp laptopje met een intel celeron M 1.5 (dothan core 1MB cache)
Hiermee game ik zelfs call of duty ook via internet....

Dus diegene die zoooo zweren bij centrino! Moeten toch echt eerst een kijken hoe een celeron M presteerd t.o.v een pentium M. 8)7
Ik doe trouwens ook ruim 3 uur met mijn accu iets dat mijn Vaders centrino nog maar net red, en die laptops hebben we tegelijk gekocht.
So true... :)

Accu-tijd hangt natuurlijk ook af van het type accu. Sommige Acer Aspire modellen met een Celeron-M bijvoorbeeld worden met een 4-cell's accu geleverd, dat vertekent nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 22:53

Zeror

Ik Henk 'm!

Mijn broertje heeft vorige week een laptop met celeron m (1,6 Ghz) besteld bij Dell (nog niet binnen overigens.)
Kan ie er een potje FIFA 2004 mee spelen of is dat al te zwaar?
Verder wilt ie ermee MSNen, internetten, office programma's mee gebruiken.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36
Celeron M 1,5ghz Dothan (dus 1mb cache) is net zo snel als een Pentium M 1,5ghz banias, want die heeft ook maar 1mb cache.

Celeron M is niet traag.
Rakkerzero schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 01:36:
Mijn broertje heeft vorige week een laptop met celeron m (1,6 Ghz) besteld bij Dell (nog niet binnen overigens.)
die celeron M zelf kan elk spel wel goed trekken, maar videokaart is een ander verhaal. Fifa trekt de meest simpele kaart nog wel

[ Voor 63% gewijzigd door PASware op 24-08-2005 01:44 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 14:34

FlyEragon

Alien Monkeys

Met een goede videokaart kan je er alle games mee draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt Speedfan met de Celeron M samen? Waarmee je de snelheid dus tijdens het computeren kunt regelen. Dan heb je toch iets wat op speedstep lijkt?

(Bij mijn PC met Athlon en nForce2 kan ik wel met grote(re) stappen omlaag, maar niet met grote(re) stappen omhoog: dan crasht ie. En je wilt niet elke keer in 50 stappen van 1 MHz de snelheid opvoeren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:18

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

speedfan is de snelheid van de fan, niet die van de cpu.
de celeron-m loopt altijd op volle snelheid, het enige verschil met de pentium-m.

mijn 2ct: Ik zou juist wel een pentium-m nemen, met een laptop doe je over het algemeen langer dan met een pc en de onderdelen kan je niet makkelijk swappen. Dan kan je nu dus beter iets meer uitgeven zodat je er langer plezier van hebt. Ik heb vorig jaar een pentium-m 1.6G gekocht, oude model, welke meestal, zelfs met ps-dvd-divx, op 600mhz loopt. Maar als je het nodig hebt, is het erg fijn om harder te kunnen. Lees de laptop-bbg's er anders nog eens op na :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Rakkerzero schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 01:36:
Gast, als je dit topic nou eens goed gelezen had dan wist je dat dat natuurlijk prima gaat. Voor de programma's die je noemt is t zelfs giga-overkill natuurlijk...

Wat FIFA betreft, hangt van z'n video-kaart af hè :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
pjottum schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 09:44:
de celeron-m loopt altijd op volle snelheid, het enige verschil met de pentium-m.
Is niet waar. Celeron-M kan je wel degelijk terugclocken. Alleen in mindere mate dan een een Pentium-M.
mijn 2ct: Ik zou juist wel een pentium-m nemen, met een laptop doe je over het algemeen langer dan met een pc en de onderdelen kan je niet makkelijk swappen. Dan kan je nu dus beter iets meer uitgeven zodat je er langer plezier van hebt. Ik heb vorig jaar een pentium-m 1.6G gekocht, oude model, welke meestal, zelfs met ps-dvd-divx, op 600mhz loopt. Maar als je het nodig hebt, is het erg fijn om harder te kunnen. Lees de laptop-bbg's er anders nog eens op na :)
Tsja, maar het prijsverschil is toch wel aanzienlijk. En niet iedereen heeft die extra power nodig (sterker nog, veel mensen hebben een veels te snelle machine voor wat ze erop gebruiken (msn, Winamp/WMP, surfen, office..))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 22:53

Zeror

Ik Henk 'm!

Rossi46 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 10:20:
[...]

Gast, als je dit topic nou eens goed gelezen had dan wist je dat dat natuurlijk prima gaat. Voor de programma's die je noemt is t zelfs giga-overkill natuurlijk...

Wat FIFA betreft, hangt van z'n video-kaart af hè :)
In die laptop van mn broertje zit een Intel Integrated graphic geval.
Maar dat moet wel lukken. Ik weet dat ie niet super kwaliteit hoeft te verwachten, maar ik vroeg me meer af of uberhaupt wel speelbaar zou zijn.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met Speedfan kun je soms ook de kloksnelheid regelen, afhankelijk van de chipset/klokchip/processor. Ik kan m'n Athlon regelen vanaf 104 MHz. Daaronder loopt de PC vast. Ook als ik grote stappen omhoog neem loopt ie vast. Een reboot reset alles weer, dus er gaat niets stuk, gelukkig.

Als je de Celeron-M kloksnelheid zonder reboot kunt regelen met Speedfan heb je volgens mij een goedkoop Pentium-M notebook-alternatief.

Werkt Speedfan met een Celeron-M notebook?
Ik vond maar één online-berichtje over iemand die zijn Celeron had overgeklokt met Speedfan. Kunnen mensen met een Celereon-M notebook Speedfan niet even testen? (Let op: ik ben niet verantwoordelijk als het heel erg misgaat!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 13:22

mcB

Ik lees hier over de afwezigheid van speedstep in de celeron M cpu's. Dit scheelt dus in de tijd dat jeop de accu kunt werken. Kan iemand een indicatie geven van het verschil in accuduur tussen een cellie M en een centrino?

De aanbieding van kruidvat ziet er namelijk best wel aantrekkelijk uit, maar het moet niet zo zijn dat ik na een uurtje internetten al weer bij het stopcontact moet zitten.

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk hier maar is : http://www.tomshardware.c...tery_test_mobilemark_2002

Celeron 3,2 uur. Pentium M 4.3 uur op dezelfde batterij. De pentium M was hier 100 Mhz sneller.

Maar ik denk niet dat je je druk hoeft te maken dat je accu het na een uur al begeeft. De celeron heeft ook nog een speciale "pentium M compatible mode". Hij gaat dan op 300 Mhz lopen en houdt het langer uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 15:04:
Kijk hier maar is : http://www.tomshardware.c...tery_test_mobilemark_2002

Celeron 3,2 uur. Pentium M 4.3 uur op dezelfde batterij. De pentium M was hier 100 Mhz sneller.

Maar ik denk niet dat je je druk hoeft te maken dat je accu het na een uur al begeeft. De celeron heeft ook nog een speciale "pentium M compatible mode". Hij gaat dan op 300 Mhz lopen en houdt het langer uit.
Ofwel; als je veel msn't en internet, en allerlei andere weinig cpu vragende dingen doet op je laptop, kan je misschien beter een Pentium M nemen. Maar als je alsmaar gamed, en veel cpu intensieve dingen doet, vreet ie evenveel stroom, en dus gaat het al minder uitmaken. Dan is de dothan cel M al evensnel als een banias pentium M.

En mijn laptop met celeron M gaat ruim 4 uur mee (als het niet 5 is), met internetten, chatten en dergelijke :)

En hier de exacte verschillen tussen die twee;
http://www.intel.com/supp...obile/pm/sb/CS-007967.htm

Edit;
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 11:51:
Kunnen mensen met een Celereon-M notebook Speedfan niet even testen? (Let op: ik ben niet verantwoordelijk als het heel erg misgaat!)
Kan ik wel even doen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Bartjuh op 24-08-2005 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:18

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Rossi46 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 10:24:
[...]
Is niet waar. Celeron-M kan je wel degelijk terugclocken. Alleen in mindere mate dan een een Pentium-M.
[...]
Tsja, maar het prijsverschil is toch wel aanzienlijk. En niet iedereen heeft die extra power nodig (sterker nog, veel mensen hebben een veels te snelle machine voor wat ze erop gebruiken (msn, Winamp/WMP, surfen, office..))
ja, maar da's per definitie. en het omlaag klokken van de c-m door hem _zelf_ _handmatig_ op een lagere snelheid te zetten, dat is geen vergelijk met een p-m.

Maar goed, ts moet het zelf weten, ondanks het prijsverschil zou ik toch kiezen voor een p-m. :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 18:41
Op zich is dit http://www.tomshardware.c...tery_test_mobilemark_2002 een goede review, jmmr alleen dat de review van maart 2004 is, aangezien we nu al 1,5 jaar verder zijn is het niet echt representatief.

Toch is het vrij simpel, je batterijduur hangt af van de de batterij en processor. De andere componenten verbruiken relatief veel minder stroom. De Celeron M is wel degelijk een stuk langzamer dan een Pentium M, maar dat wil niet zeggen dat dat ding niet vooruit te branden is. De Celeron M gaat wel degelijk een stuk korter mee met batterij dan een Pentium M, maar dat wil niet zeggen dat hij daarom ongeschikt is voor mobiel gebruik. (Celeron M heeft ook energiebesparende functies, alleen niet zo veel als een Pentium M).

Mijn eigen ervaring is dat een Pentium M ongeveer 4 uur + meegaat. Een Celeron M haalt zo'n 3 uur +. Let op dit is met gewoon gebruik. Dus niet het scherm helemaal dimmen, wifi uit etc. Daarnaast merk je met office, winamp etc helemaal geen verschil. Het verschil van bijv. de harde schijf merk je veel beter. Het probleem is alleen dat als je een Celeron koopt, dat er dan ook (meestal) is bezuinigd op andere onderdelen, daardoor is het pakket een stukje langzamer. Maar nogmaals, de Celeron M doet echt niet zoveel onder voor de Pentium M.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Als die Celeron niet zo laaggeklokt draait, wordt ie dus warmer dan een Pentium-M, en zal de ventilator meer herrie maken.
Klopt dat? Warmer en meer herrie?

En @ bartjuh: is ie kapot gegaan?

• Hoedje
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 10:17:
Als die Celeron niet zo laaggeklokt draait, wordt ie dus warmer dan een Pentium-M, en zal de ventilator meer herrie maken.
Nee, want ze zijn beide zeer energiezuinig. Waarschijnlijk is de Celeron M, al ver genoeg teruggeklokt, dat de fan niet vaker hoeft aan te slaan. Maar dit hangt vooral af van het design van de notebook. Zo heb je fans die altijd heel langszaam draaien en je hebt ook fans die soms aangaan, maar dan meer herrie maken.

Het is zeker niet zoals bij een Turion, die echt veel meer stroom verbruikt en dus heter wordt en waar de fan dus ook harder en vaker moet draaien!
Ofwel; als je veel msn't en internet, en allerlei andere weinig cpu vragende dingen doet op je laptop, kan je misschien beter een Pentium M nemen. Maar als je alsmaar gamed, en veel cpu intensieve dingen doet, vreet ie evenveel stroom, en dus gaat het al minder uitmaken. Dan is de dothan cel M al evensnel als een banias pentium M.

En mijn laptop met celeron M gaat ruim 4 uur mee (als het niet 5 is), met internetten, chatten en dergelijke
Dat is nu zeker niet meer waar. De meeste celerons zijn lager geklokt en alle celerons zijn gebaseerd op de vorige generatie Pentium M. Het prestatieverschil is vrij groot. Al zal je dat, nogmaals, in dagelijks gebruik niet zo snel merken. Maar qua prijs prestatie is de Celeron M zeker zeer gewaagd aan de Pentium M.

[ Voor 45% gewijzigd door Hoedje op 25-08-2005 10:22 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 10:17:

En @ bartjuh: is ie kapot gegaan?
Je moet een moederbord type invoeren met speedfan alvorens je de cpu snelheid kan instellen... en ik heb geen idee welk mobo er in me laptop zit :S Misschien eens checken met sisoft sandra...

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Hoedje schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 10:19:
Dat is nu zeker niet meer waar. De meeste celerons zijn lager geklokt en alle celerons zijn gebaseerd op de vorige generatie Pentium M. Het prestatieverschil is vrij groot. Al zal je dat, nogmaals, in dagelijks gebruik niet zo snel merken. Maar qua prijs prestatie is de Celeron M zeker zeer gewaagd aan de Pentium M.
2de post in dit topic;
Met een celeron M 1,3 Ghz ;
http://members.home.nl/x8.../bench/cpu_arithmetic.jpg
http://members.home.nl/x8...bench/cpu_multi-media.jpg

Vergelijk eens met de Pentium M 1,4 ghz... presteert een klein beetje beter (logisch als ie 100mhz hoger geklokt is)... dus praat alsjeblieft geen poep :)

Het enige verschil in prestatie (dus qua snelheid, niet qua batterijduur), is de halve cache.
Zie intels site voor de exacte verschillen; http://www.intel.com/supp...obile/pm/sb/CS-007967.htm

• Hoedje
Bartjuh schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 16:06:
[...]
Blaaat
&
dus praat alsjeblieft geen poep :)
Pff, eigenlijk zou ik hier niet eens op moeten reageren, nouja O+

Lees dan m'n hele post (en die ervoor). Kom jij aanzetten met een Pentium M die meer dan een jaar geleden werd verkocht. Ik leg uit dat het prestatieverschil tussen de huidige Celeron M (meestal 1,5 ghz en 1 mb) en de huidige Pentium M (langzaamste 1,6 ghz en 2 mb) vrij groot is.

Het ging mij om de absolute prestatie. Ik zeg ook in dezelfde post:
Maar qua prijs prestatie is de Celeron M zeker zeer gewaagd aan de Pentium M.

[ Voor 15% gewijzigd door Hoedje op 25-08-2005 16:21 ]

Verwijderd

@ Bartjuh
Dat is wel een groot probleem, ja, het moederbord.
Grote kans dat Speedfan geen enkel notebook ondersteunt!!!

Wel is het volgens mij zo dat het vooral om de clockchip gaat: cypres, ICS, nforce, whatever... die de clocksnelheid regelt. Je kunt mogelijk opzoeken welke clockchip gebruikt wordt op je moederbord.
Maar ik zou niet durven experimenteren, met de juiste clockchip, maar zonder het juiste moederbord.

Zou je je hardware zo kunnen mollen?
Als ik de klok te laag instel (met de juiste chip en het juiste moederbord) krijg ik een vastgelopen PC. Dus geen hardware-schade.
Pagina: 1