Toon posts:

Pc onder stroom.

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een beetje een raar probleem.
Gister was ik wat aan het surver op internet en ik raakte met mijn hand de pc aan en kreeg ineens een schok. :? Ik voelde nog een keer en weer een schok, ik dee snel de stekker uit het stopkontakt want dit is niet goed. Ik dee de pc weer aan en hielt er zo'n schroeven draaier tegenaan waarbij een lampje gaat branden als je hem bijv. in het stopkontakt houd, Dus ik hield hem tegen de kast aan en het lampje ging branden. Ik haalde de pc uit elkaar want er is blijkbaar iets kapot. de voeding zette ik stukje van de kast zodat het geen kontakt met het frame van de kast had. en zo dee ik dat ook met de hardeschijf. de cd-rom speler en floppi drive heb ik er maar uit gehaald. En ik starte de pc weer op en nu stond er geen stroom op. Tot ik 5 min later weer voelde en weer een schok kreeg. Alle onderdelen staan dus onder stroom. alleen de buiten kant van de onderdelen dus bijv. de voeding en het ijzeren gedeelte boven op de hd. en het frame van de kast. Ik weet ook niet wat er mis is en ik heb niks veranderd of gedaan met de kast wat dit zou kunnen veroorzaken want eerst draaide het wel goed. Nu ik dit typ staat de pc dus ook onder stroom, en hij doet het gewoon wel normaal. De schokken voelen zeker niet prettig en doen ook wel wat zeer aan mn hand, ik heb nog nooit eerder een schok van 220 volt gehad dus ik weet niet of dat mn pc nu onder 220 volt staat, dat lijkt me wel sterk want dan dee het vast veel zeerder. Vergelijk het maar met een schrikdraat langs een koe velt. Alleen dan nog wel wat harder.

Hier nog de specs. van mn systeem waar het om gaat.

Ibm netvista
p3 866mhz
128mb sdram
100watt voeding van het merk Hipro, ik ken het merk niet.
10gb quantum fireboll hardeschijf.

Ik denk dat er dan iets met de voeding is dat er op de aardings draad stroom staat ofzo.
Ik heb nog wel een andere voeding een van 250watt in de andere computer maar die mag zeker niet kapot en ik durf die er ook niet aan te hangen want straks gaat die ook kapot.

Hopenlijk weten jullie iets wat dit veroorzaakt.
Bvd.

[ edit:] Nu is het weer ineens weg. Maar zometeen staat de boel vrees ik weer onder stroom.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 20:38 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:30

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je wel een geaard stopcontact?

Afbeeldingslocatie: http://www.leensel-elektro.nl/images/wcd+ra.jpg

Zo'n eentje dus. :Y)
T-mo-T schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:41:
Met een aardlijntje eraan natuurlijk. :+ :D
8)7

[ Voor 48% gewijzigd door PD2JK op 22-08-2005 20:44 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 21:32
Met een aardlijntje eraan natuurlijk. :+ :D

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Prutz0r schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:39:
Heb je wel een geaard stopcontact?

[afbeelding]

Zo'n eentje dus. :Y)
Kun je wel zo'n stopcontact hebben, moet je ook nog zorgen dat de aarde daadwerkelijk aangesloten is (zeker als "paps" heeft geknutseld toen je 3 was is die kans groot ;) ) en dat je dan ook een stekker gebruikt met aarde (en geen contactdoos op contactdoos op contactdoos) waar er 1 tussen zit zonder aarde :X

@TS: Het klinkt eerder als een lekstroompje (tintelent, ietwat vervelend aanvoelend...niet mieten). 220 weet je écht wel hoor, dat is een aardige opflikker (en dus niet "wat zeer") als je er met een vlakke hand ofzo aan komt (en ik kan het weten, heb er meerdere op mijn naam staan :X ). Aarden is het keyword dus :P
Switek schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:44:
Het zou ook kunnen dat je een spanning van de tv-kabel oppikt als je deze op je pc hebt aangeloten. Ook hier help aarden tegen. Andere mogelijkheid is dat je zelf opgeladen bent (statische elektriciteit) en dat je je ontlaad via de aarde van de PC op het moment dat je hem aanraakt.
Antenne is ook een goede. Deed ik vroeger altijd. Ik 1 antenne vast, mijn broertje de antenne van de Amiga en dan elkaar een hand geven -> bzzzzzz :D
Als je zelf electrisch geladen bent is dan in een "flits" weg en "blijf" je dat niet een tijdje voelen. Test het desnoods uit door de verwarming ofzo aan te raken.

[ Voor 63% gewijzigd door RobIII op 22-08-2005 20:46 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-02 09:20
Het zou heel goed kunnen dat je PC niet goed is geaard. Dan komt (kan) je behuizing onder 110 volt te staan (helft van de 220V). Je ingangsfilter van de voeding zit met twee condensatoren via je behuizing aangesloten en kan niet ontladen via aarde. Is niet gevaarlijk voor jezelf maar voor je PC onderdelen is het beter om de hele boel via een geaard stopcontact aan te sluiten. Het zou ook kunnen dat je een spanning van de tv-kabel oppikt als je deze op je pc hebt aangeloten. Ook hier help aarden tegen. Andere mogelijkheid is dat je zelf opgeladen bent (statische elektriciteit) en dat je je ontlaad via de aarde van de PC op het moment dat je hem aanraakt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke hardstikke bedank!! :)
Ik heb mn pc idd via een stekker doos aangesloten.. Maar die is niet geaard d8 ik.
Ik zal mn pc nu aan het gewone stopkontakt aan sluiten en hopen dat het dan is opgelost.
Ik ben best blij dat het niet aan mn voeding licht anders moet ik een andere kopen en het geld groeit met helaas niet op mn rug. O-)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:52:
Oke hardtstikke bedank!! :)
Ik heb m'n pc idd via een stekker doos aangesloten.. Maar die is niet geaard d8acht ik.
Ik zal m'n pc nu aan het gewone stopkcontakct aansluiten en hopen dat het dan is opgelost.
Ik ben best blij dat het niet aan mn voeding lichgt anders moet ik een andere kopen en het geld groeit met helaas niet op m'n rug. O-)
Is je spellingscontrole kaduk omdat je je pc niet geaard hebt? O-)
Geintje joh...

Ik zou inderdaad de contactdoos even uit de kabelbrei halen en het dan nog eens proberen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Of je had ook gewoon ff kunnen zoeken op GoT. Dit is een veel voorkomend vraag namelijk.

http://gathering.tweakers...%5D=kast+stroom&where=GoT

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik heb mn pc nu aan het gewone stopkontakt met een schroef in het midden. ( dat is toch de aardings draad? ) Maar ik heb nog steets stroom op mn pc... 8)7 Of moet ik zo'n stopkontakt met van die metalen dingentje onder en boven zoals op het plaatje van prutz0r.?

Verwijderd

Wat heb je zelf al gevonden op google? Dat kreeg ik niet gepuzzeld uit je TS.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:06:
Hmmm, ik heb mn pc nu aan het gewone stopkontakt met een schroef in het midden. ( dat is toch de aardings draad? ) Maar ik heb nog steets stroom op mn pc... 8)7 Of moet ik zo'n stopkontakt met van die metalen dingentje onder en boven zoals op het plaatje van prutz0r.?
8)7
Wat denk je zelf?
Tenzij je niet in Nederland zit dien je inderdaad een stopcontact te gebruiken met van die pinnen aan de rand (doorgaans boven en beneden, tenzij je pa het stopcontact verkeerd om heeft opgehangen :P ). In sommige landen zit de aarde wel op een andere plek (zoals de US als ik me niet vergis), maar hier in NL is dat dus inderdaad de "zijkant van de stekker" waar de metalen stripjes op zitten die contact dienen te maken met de pennen in het stopcontact.

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 22-08-2005 21:11 ]

Over mij

Verwijderd

een schroef in het midden is om je stopcontact open te vijzen... das voor je draden aan te hangen. aarding is een pin van ongeveer 2.5 cm lang die uitsteekt, een diameter heeft van ongeveer 3 mm, en in driehoeksvorm opgesteld staat ten opzichte van de twee gaatjes waar je de fiche in kan duwen...

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:04
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:06:
Of moet ik zo'n stopkontakt met van die metalen dingentje onder en boven zoals op het plaatje van prutz0r.?
Yep, die moet je hebben, en dan maar hopen dat die ook inderdaad aangesloten zit.
Anders ff een verlengkabeltje leggen naar de keuken (die moeten geaard zijn volgens mij) om te testen.

Mijn profiel op Discogs

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/thumb/5/57/Stopcontact.jpg/200px-Stopcontact.jpg
Testje: Geaard of ongeaard?

Goed zo! Ongeaard.
En deze?

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65059/full.jpg

Goed zo! Mét aarde!
En nee, het heeft niks met de kleur (of diepte) te maken.

En nu de stekkers:
Afbeeldingslocatie: http://www.2college.nl/tech/zodoe/stekker.JPG
Geaard of ongeaard?

Ongeaard!

En deze?
Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/cable704.jpg
Ongeaard!

En deze?
Afbeeldingslocatie: http://www.onsenergie.nl/SiteResources/data/MediaArchive/images/ONS%20Energie/Beeld%20man+stekker%20klein.jpg
Of deze?
Afbeeldingslocatie: http://www.dte.nl/images/body-stekker_tcm7-13520.jpeg
Geaard! Whoepie!

[ Voor 52% gewijzigd door RobIII op 22-08-2005 21:18 ]

Over mij

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-02 10:32
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:09:
een schroef in het midden is om je stopcontact open te vijzen... das voor je draden aan te hangen. aarding is een pin van ongeveer 2.5 cm lang die uitsteekt, een diameter heeft van ongeveer 3 mm, en in driehoeksvorm opgesteld staat ten opzichte van de twee gaatjes waar je de fiche in kan duwen...
Zo zien ze er in Belgie en Frankrijk uit, maar dat terzijde, er staat niet in de TS's situatie-schets waar hij resideert >:)

offtopic:
Leuk Roblll, een quizje :) Alles goed, wat win ik??

[ Voor 11% gewijzigd door Miglow op 22-08-2005 21:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn kamer heb ik dus niet zo'n stopkontakt... Alleen in de keuken en badkamer wel.
Ik zal het daar ff op proberen. Maar wat nou als hij het daar wel goed op doet, dan moet ik altijd een kabel naar de badkamer. |:( Dat lijkt me ook een beetje vreemt. Maar hoe kan het dat de andere computer het wel gewoon goed doet. Zit er dan een speciaal iets wat dit voorkomt en bij wat oudere voedingen niet? Anders zal ik een andere voeding moeten halen lijkt mij.
Bvd.
@ roblll: lol, nee ik heb dyslextie dus mijn spelling is niet zo goed. En ik had ff geen zit om alles eerst door de spellings controle van word te halen want dan kan ik wel bezig blijven. Hopenlijk vinden jullie het niet erg.

• Ad de Jong
Ik had ze alle twee goed.
Heb ik nu de magnetron gewonnen ????

:P

Mijn profiel op Discogs

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Er staat geen STROOM op de kast, maar SPANNING.

Draai de wandcontactdoos van de muur (nadat je in de meterkast de goede zekering er uit hebt gedraaid), en kijk hoe veel draden er zitten.
Als er een geel-groene zit is dat de aarde, en kan je een geäarde wandcontactdoos monteren.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
theBandit schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:17:
Ik had ze alle twee goed.
Heb ik nu de magnetron gewonnen ????

:P
En de stekkers? :P
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:17:
Op mijn kamer heb ik dus niet zo'n stopkontakt... Alleen in de keuken en badkamer wel.
Ik zal het daar ff op proberen. Maar wat nou als hij het daar wel goed op doet, dan moet ik altijd een kabel naar de badkamer. |:( Dat lijkt me ook een beetje vreemt. Maar hoe kan het dat de andere computer het wel gewoon goed doet. Zit er dan een speciaal iets wat dit voorkomt en bij wat oudere voedingen niet? Anders zal ik een andere voeding moeten halen lijkt mij.
Dit los je het best op met een geaard stopcontact. Vraag je pa maar eens of 'ie er misschien iets aan kan doen. Op sommige plekken trek je makkelijk nog een draad bij voor de aarde, op andere niet. Ander stopcontactje erop et voila.
@ roblll: lol, nee ik heb dyslextie dus mijn spelling is niet zo goed. En ik had ff geen zit om alles eerst door de spellings controle van word te halen want dan kan ik wel bezig blijven. Hopenlijk vinden jullie het niet erg.
Tuurlijk vinden we het niet erg, maar ik vind het wel een steeds meer gehoord excuus en begin me dan ook steeds vaker af te vragen of die term niet gewoon wat té makkelijk wordt gehanteerd. Maar da's een ander verhaal.
Resistor schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:17:
Er staat geen STROOM op de kast, maar SPANNING.
Volksmond... ;)

[ Voor 85% gewijzigd door RobIII op 22-08-2005 21:22 ]

Over mij

• Ad de Jong
Bvd.
Ik had op mijn kamer een extra aarde draad getrokken vanaf de plaats waar de verwarmingsketel staat, die zit ook altijd op randaarde en het dichtste bij.

En nee ik vindt het niet erg hoe je schrijfwijze is, ik weet wat je bedoelt en mijn NL is ook zwaar bagger :D dus stoor ik me ook niet aan anderen. ;)

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

Bvd.
De hoeveelste keer is het dat je dyslexie spelt?

Kom op. Jij hebt een probleem, en wij moeten het eerst gaan ontcijferen?
Je kunt het best eerst door word gooien, dat scheelt nog geen 20 seconden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 21:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, heel erg super bedankt.
Ik zal morgen mn pc bij de keuken aansluiten en kijken ofdat ik een geaard stopkontakt kan monteren op mn slaapkamer.
Ik zal nu maar achter deze pc weg voordat hij het nooit meer doet. O-)
Dan ga ik wel achter de algemene pc.
Mvg,

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:20:
[...]
De hoeveelste keer is het dat je dyslexie spelt?

Kom op. Jij hebt een probleem, en wij moeten het eerst gaan ontcijferen?
Je kunt het best eerst door word gooien, dat scheelt nog geen 20 seconden.
Ik vind (hoewel ik er ook een opmerking over maakte) dit een tikje "fel" hoor. Van "ontcijferen" is nu ook weer geen sprake. Gewoon een aantal spelfouten, maar daar kun je ook best om heen lezen. Neemt niet weg dat ik vind dat "dyslexie" tegenwoordig wel héél veel voorkomt en ik vraag me dan ook steeds vaker af of dat nu aan "de jeugd van tegenwoordig" ligt, aan "luiheid" of aan de scholen die gewoon geen zin hebben om er energie (en geld?) in te steken en het dus maar op dyslexie gooien. @TS: Het is hoe dan ook geen excuus om geen moeite te doen, maar allee, een spelvout zien we wel door de vingers hoor. AlS JuH MAAr N1ET BrEeZaH gAaT PrAtuH iS hET aL LaNg GoEt HoOr!!!!11 :P

[ Voor 45% gewijzigd door RobIII op 22-08-2005 21:26 ]

Over mij

Verwijderd

RobIII schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:23:
[...]

Ik vind (hoewel ik er ook een opmerking over maakte) dit een tikje "fel" hoor. Van "ontcijferen" is nu ook weer geen sprake. Gewoon een aantal spelfouten, maar daar kun je ook best om heen lezen. Neemt niet weg dat ik vind dat "dyslexie" tegenwoordig wel héél veel voorkomt en ik vraag me dan ook steeds vaker af of dat nu aan "de jeugd van tegenwoordig" ligt, aan "luiheid" of aan de scholen die gewoon geen zin hebben om er energie (en geld?) in te steken en het dus maar op dyslexie gooien.
Beetje offtopic, maargoed, ik ben er zelf mee begonnen.
Compleet met je eens. Het had wat minder fel gekund idd, maar dit is wel de zoveelste keer dat ik dit zie. Niet alleen op GoT, maar overal op internet word je er mee doodgegooit. Ik zeg niet dat ik alles foutloos doe, maar die 20 seconden extra die je eraan had kunnen besteden als je een topic opent, lijkt mij niet teveel gevraagd :?

Just my 2 cents.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65061/full.gif

O-)
Doodgegooid :P Had je maar 20 sec. gekost :P

[ Voor 101% gewijzigd door RobIII op 22-08-2005 21:32 ]

Over mij

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-02 02:13
Miglow schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:16:
[...]

Zo zien ze er in Belgie en Frankrijk uit, maar dat terzijde, er staat niet in de TS's situatie-schets waar hij resideert >:)

offtopic:
Leuk Roblll, een quizje :) Alles goed, wat win ik??
Hij resideert in zonnet.nl -land (Leeuwarden, Friesland, Nederland) uit de profielgegevens. En om concreet antwoord op de vraag te geven. Je moet een geaard stopcontact gebruiken waarvan de aarding geheel wordt doorgegeven aan de aarde. Dit kun je testen door met je multimeter te meten tussen één van de twee spanningspunten en de rand-aarde. (één keer 0 volt en één keer 230 volt moet je meten)

[ Voor 28% gewijzigd door BovenHond op 22-08-2005 21:32 ]

Verwijderd

RobIII schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:29:
[afbeelding]

O-)
Doodgegooid :P Had je maar 20 sec. gekost :P
Inderdaad, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
BovenHond schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:30:
Dit kun je testen door met je multimeter te meten tussen één van de twee spanningspunten en de rand-aarde. (één keer 0 volt en één keer 230 volt moet je meten)
Kanttekening voor de TS: Let daarbij op dat je je multimeter op het juiste bereik én wisselspanning zet. En gezien je leeftijd uit je profiel, en het feit dat je nog nooit hebt gehoord van randaarde ;) , lijkt het me verstandiger dat je er even iemand naar laat kijken die al wat langer hier rondloopt op deze aarde :P

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 22-08-2005 21:38 ]

Over mij

• Ad de Jong
RobIII schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:23:
[...]
AlS JuH MAAr N1ET BrEeZaH gAaT PrAtuH iS hET aL LaNg GoEt HoOr!!!!11 :P
ieeeeeek wat staat hier allemaal >:)
Ben ik nu bij Fök aangekomen ??? :+

sorry teveel offtopic geblaat :D (van mijn kant dan)

[ Voor 4% gewijzigd door Ad de Jong op 22-08-2005 21:41 ]

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu met nog een probleempje. 8)7
Ik heb dus mn pa/ma verteld dat ik dus een geaard stopkontact nodig heb.
Maar mijn moeder vond het niet goed en denk dat ik maar wat sta te zwammen.
En dat het bij de andere computer ook niet nodig is en bij mijne ineens wel vind ze ook maar raar.
En ze vind niet goed dat er 'zomaar' een ander stopkontakt en alles in werd gezet.
Mijn vader is ook niet echt een electro man dus geeft mij ook geen gelijk.
Kan ik ook op een andere manier zorgen dat ik er geen last meer van heb. ( en dan boedoel ik de spanning op mijn pc en niet het gezijk van mn moeder :P )
Gelukkig komt er binnenkort iemand die er wel veel verstand van heeft, die komt namenlijk de tuin verlichting aan leggen en die heeft ook de electra op zoder aangelecht.
Hopenlijk geeft hij mij wel gelijk.
En is er anders geen andere manier bijv. door een andere voeding er in te zetten.
En hoe kan het dat de andere computer er geen last van heeft en de mijne wel?
Bvd.

Ps, ik heb een officiele dislexie verklaring, we moesten op school namenlijk testen doen. En ik heb altijd al wat moeite gehad met taal.

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-02 17:05
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:09:
Sjonge, jij MOET wel een Belg zijn.."vijzen" en "fiche"... En die pin waar jij het over hebt.... Da's absoluut geen Nederlandsch! :D

[ Voor 7% gewijzigd door poktor op 22-08-2005 22:44 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 22:36:
Kan ik ook op een andere manier zorgen dat ik er geen last meer van heb.
Heb je een verwarmingradiator(buis) in de buurt hangen? Verbind dan eens je computerkast met die buis of radiator. Deze zijn namelijk verbonden met het centraal aardingspunt in de meterkast.

Negeer dit bovenstaande. |:(

makje heeft gelijk: Zie ook dit.

[ Voor 16% gewijzigd door PD2JK op 22-08-2005 23:11 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een verwarming onder mn bureau dus dan zal ik dat proberen.
Bedankt! :D _/-\o_

• poktor
Prutz0r schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 22:41:
[...]

Heb je een verwarmingradiator(buis) in de buurt hangen? Verbind dan eens je computerkast met die buis of radiator. Deze zijn namelijk verbonden met het centraal aardingspunt in de meterkast.
Inderdaad: verwarmingsbuis, radiator of waterleiding zijn prima als aarding te gebruiken. Heb je die niet bij de hand, dan kun je eventueel nog proberen om te aarden via de CAI-afscherming, dus de mantel van de antennekabel, dat gevlochten spul dus, maar je hebt kans dat dat niet werkt, als de kabelmaatschappij de mantel heeft laten "zweven", dus aan hun kant niet heeft geaard.
Het mooiste is natuurlijk altijd een goede randaarde, ben je van al het gezeur af.

• poktor
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 22:45:
Er zit een verwarming onder mn bureau dus dan zal ik dat proberen.
Bedankt! :D _/-\o_
Wel zorgen dat je op het blanke metaal zit he? Verf geleidt geen stroom.

• Ad de Jong
Wel zorgen dat je de draad op blank metaal vast zet (bv schroefdraad) ipv op geverft metaal, anders heb je er nog niets aan.
Ik heb het ook wel eens op die manier gedaan voor ik een geaard stopcontact had, en het werkte goed.

Damn poktor >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Ad de Jong op 22-08-2005 22:51 ]

Mijn profiel op Discogs

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Prutz0r schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 22:41:
[...]

En wederom een kanttekening: Doe dat dan op een stuk dat niet geschilderd is met radiatorverf zodat je goed contact maakt. Als dit je probleem verhelpt zou ik toch echt zoeken naar een "nettere" oplossing (lees: aarden).

Als je pa/ma je niet geloofd laat je ze deze draad maar lezen ;)

edit: Damn you, bandiet :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 22-08-2005 22:51 ]

Over mij

• shazam0
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-04-2021
je kan om te PROBEREN ook een testje uitvoeren. Bevestig een stukje electradraad aan je computer (b.v. achter een schroef, niet op een plastic deel) en een waterleiding of je cv. Die moeten! geaard zijn. Dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing maar een goede test.

boehhh wat een enorme dubbelpost van me, sorry luitjes!

[ Voor 10% gewijzigd door shazam0 op 22-08-2005 22:52 ]

shazam

• poktor
RobIII schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 22:50:
[...]

En wederom een kanttekening: Doe dat dan op een stuk dat niet geschilderd is met radiatorverf zodat je goed contact maakt. Als dit je probleem verhelpt zou ik toch echt zoeken naar een "nettere" oplossing (lees: aarden).

Als je pa/ma je niet geloofd laat je ze deze draad maar lezen ;)

edit: Damn you, bandiet :Y)
Of laat ze dat draadje naar de verwarming maar even vasthouden en dan met 1 vingertje op de verwarming... :+

• Ad de Jong
poktor schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 22:52:
[...]

Of laat ze dat draadje naar de verwarming maar even vasthouden en dan met 1 vingertje op de verwarming... :+
Niet vergeten, 1x lampje in de mond laten stoppen en het licht uit doen O-)

Mijn profiel op Discogs

• shazam0
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-04-2021
[...]

Als ze je dan nog niet geloven!!! , draadje in de plus en dan ze het draadje beet laten houden >:)

shazam

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
shazam schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 22:54:
[...]

Als ze je dan nog niet geloven!!! , draadje in de plus en dan ze het draadje beet laten houden >:)
Is dit de HK?

Over mij

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:05
shazam schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 22:51:
je kan om te PROBEREN ook een testje uitvoeren. Bevestig een stukje electradraad aan je computer (b.v. achter een schroef, niet op een plastic deel) en een waterleiding of je cv. Die moeten! geaard zijn. Dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing maar een goede test.
Nogsteeds? Volgens mij worden er ondertussen ook wel (flexiblele) kunststof buizen gebruikt in een CV installatie.

Ok, in recentere huizen heb je dan meestal ook randaarde.
[...]

Mijn pa voelt dan btw gewoon niets? :P Och ik heb gewoon zelf een aardedraad getrokken hier. :+

@TS: Leuk artikeltje gevonden: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html.
Geef het aan je ouders? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 22-08-2005 23:01 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• makje
  • Laatst online: 23:06

makje

Professioneel prutser

Euhm Prutz0r, je weet toch dat je nooit de verwarmingsbuis voor aarding mag gebruiken? Je kunt er nooit zeker van zijn dat de hele langte van de buis de buis echt goed geleid. Daarnaast staat die buis dan constant onder spanning, prettig als je hem per ongeluk eens ergens aanraakt... Tenslotte is het zo dat als je er meerdere pc's op aard, alle pc's dan continue onder spanning staan en dat bij een piek alle pc's last ondervinden of zelfs kapot kunnen gaan :X

Aarden doe je daarom ALLEEN aan de aardedraad, trek die desnoods door vanuit de meterkast/keuken/cv ketel.

Een site hierover: Aarding van computers

Overigens vraag ik mij af waarom de topicstarte hier überhaupt een topic over opent, er zijn al zoveel topics over geweest:

search op GoT naar stroom op kast geeft:

Pc kast onder stroom
Auw! Kast onder stroom?
[rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml]

[ Voor 4% gewijzigd door makje op 22-08-2005 23:04 ]

9800x3d

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

makje schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 23:02:
Euhm Prutz0r, je weet toch dat je nooit de verwarmingsbuis voor aarding mag gebruiken?
Je hebt gelijk. |:(

Prutz0r in "Pc onder stroom."

Verwijderd

Je cv, water en of gasleidng inderdaad nooit gebruiken als een actief aardings deel.

Het is juist andersom je aard deze om te voorkomen dat er statische spanning op komt te staan. Of als er door een defect in een elektrisch apparaat bijvoorbeeld de pomp in de cv ketel er spanning op de cv buizen komt te staan.

Dat is de reden dat ze geaard moeten zijn.

Echter kan je het wel even testen zo en dan je pa/ ma handige kennis het laten zien zodat die een goede oplossing kunnen vinden.

Je voeding zal er verder niet kapot van gaan. PC weet ik niet zeker maar denk van niet.

Overigens moet elke computer geaard zijn ook die andere PC dus die geen problemen LIJKT te geven.
Het is zoals hier namelijk al eerder vermeld dat in de ingang van de PC voeding. waar dus de 230Volt binnen komt, er twee condesatoren zitten. Die zo een ingangs filter vormen voor eventueel ongewnste stoorsignalen op de netspanning Deze condensatoren staan allebei met een poot op de aarde en met de andere op de 230 en 0.. Elke voeding lekt dus wat stroom naar de aarde. De hoogte van de spanning op de aarde word dan bepaald door de grote van de lekstroom, grote van de codensatoren en ouder dom van de condesatoren.

Als de voeding echter geaard is wordt de lekstroom afgevoerd en onstaat er geen spanning op de kast

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:16

Mentalist

[avdD]

Inderdaad. Dit topic heeft eigenlijk ook wel lang genoeg mogen duren, TS, je hebt de info die je zocht..

Aan de grappen-en-grollen mensen in dit topic : nee, dit is niet de HK.

[ Voor 79% gewijzigd door Mentalist op 23-08-2005 02:31 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.