[ASUS K8V Deluxe VIA RAID 1] Wil maar niet draaien.

Pagina: 1
Acties:

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topicstarter
Noodzakelijke specificaties:

MB ASUS K8V Deluxe
CPU ATHLON64 3200+
HD 4 x Maxtor DM10 200 GB S-ATA
(2 x in RAID1 op de onboard VIA Controller en 2 x NON-RAID op onboard Promise Controller)

Het probleem
Enige tijd geleden kwam een spontane melding dat de VIA RAID gebroken was. Omdat channel 1 (de mirror) niet meer werd herkend het e.e.a. gecontroleerd.

Ondernomen maatregelen
Data- en stroomkabels in orde, desondanks ook andere geprobeerd.
In het (RAID) Bios de array ontkoppeld en met 1 kanaal (channel 0) aangesloten de PC opgestart. Geen probleem.

Channel 1 weer aangesloten, een ARRAY aangemaakt en de source-schijf naar de mirror gedupliceerd. Na een reboot startte Windows XP maar na enige tijd wéér een broken ARRAY.

De HD's zijn niet te testen en ik ging er vanuit dat de HD op channel 1 kapot was en deze ging RMA.

Vandaag een nieuwe HD erin gezet. Deze werd in 1e instantie niet herkend. Nieuwe ARRAY aangemaakt en weer de source- naar de mirrordisk laten schrijven.

Na de reboot blijft de PC na de BIOS initialisatie hangen. Channel 1 afgekoppeld en Windows start weer normaal op.

De verdachte HD aangesloten op de Promise en dat werkt normaal.

BIOS diverse malen herinstalleerd, upgraded en downgraded. Het probleem blijft bestaan.

Conclusie
BIOS OK
Stroomkabels OK
Datakabels OK
HD's OK
'Iets is er niet goed'

Vraag
Volgens mij zijn er geen andere mogelijkheden meer om e.e.a. te testen tenzij ik iets al weken over het hoofd zie.

Zou de VIA chipset naar de knoppen zijn en hoe is dit te testen?

ARME AOW’er

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zijn de schijven niet apart te testen met Powermax met één van de controllers?

Het is een gok dat Powermax de schijven herkent, als ik dit zo lees:
Note: PowerMax v 4.21 will not detect ATA or SATA hard disks connected to embedded or add in RAID controllers, NVIDIA Force 3, Force 4, VIA KT 600 and KT800 chipsets. If the hard disk is connected to an unsupported controller, it will have to be moved to an alternate system, or controller for diagnosis. Please check the PowerMax download page periodically for updates. Beginning March 1st 2005 all versions of PowerMax prior to v4.21 will no longer be supported. Maxtor recommends that you update to version 4.21 before testing your hard disk.
Als je zeker weet dat de schijven in orde zijn, heb 90% kans dat het aan het moederbord ligt. Al het andere mogelijke heb je al geprobeerd. De +3.3, 5 en 12V spanningen van de voeding zijn binnen de marges van 5%? En de chipset testen waar de VIA S-ATA controller in zit, daar weet ik zo geen methode voor.

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 22-08-2005 23:47 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

heeft dat moederbord niet problemen met de detectie van SATA-II schijven ? Ik heb laatst een samsung SATA-II aan een K8V-X moederbord gehangen, en moest ik toch die schijf terug jumperen naar SATA-I anders wou het moederbord 'm bij het starten niet herkennen (wel na een reset btw). Kan me voorstellen dat het probleem wat jij hebt hier enigszins mee te maken kan hebben.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Voeding is gewoon goed en voldoende spanning. Zou nog wel eens een multimeter er tegenaan kunnen prikken later op de dag... avond dus. Heb er zelf geen. BIOS toont geen afwijkingen.

Het heeft 20 maanden perfect gewerkt in exact dezelfde configuratie. Het is nu net of 2 schijven op de VIA controller niet langer meer willen samenwerken.

Na XP installatie werkt het zodanig brak dat ik op mijn laptop zit te GoT'en.

ARME AOW’er

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Het verhaal krijgt een vervolg.

Heel de HD-zooi uit elkaar gehaald en opnieuw aangesloten.

Beide schijven op de VIA worden nu herkend en zijn terwijl ik dit typ werkend maarrrrrrr nu doet de PROMISE RAID het weer niet als ik ze die enabled zet. Zet ik ze in het BIOS op disabled dan gaat het wel.

VIA zonder Promise = GO
PROMISE zonder VIA = GO

PROMISE met VIA = VIA wordt niet herkend.

CD/DVD los, fan's allemaal los (op de CPU na)

Ik snap er niets meer van.

edit:
Voordat ik besloot om een nieuwe voeding te kopen, heb ik alle kabels maar eens vervangen voor nieuwe. Nieuwe stroom en datakabels.

En toen, toen begon de zon weer te schijnen al moet ik wel XP opnieuw installeren. Geen data kwijt.

[ Voor 22% gewijzigd door Guardian Angel op 23-08-2005 15:50 ]

ARME AOW’er