Toon posts:

[2000>2003] Migreren domeincontrollers van 2000 naar 2003*

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet in de komende maanden een Windows netwerk met zo'n 350 clients migreren van Windows 2000 naar Windows 2003. Het gaat dus niet zozeer om de clients maar om de Active Directory servers. Ik gebruik alle mogelijke toeters en bellen die active directory aanbied, en hoop geen funct. te verliezen bij deze migratie.

MIjn idee was ...

- Windows 2003 server in het domein brengen en promoveren tot DC

- De tijd geven om te sync'en

- FSMO roles overplaatsen naar die 2003 doos

- Windows 2000 server depromoveren en uit het netwerk halen

Wat zijn jullie ideeen hieromtrent?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05
Leuk idee... DNS DHCP WINS en dat soort spullen draait niet op de DC?
Zijn er nog andere apps die er op draaien? (vanwege naam).
Kortom heb je meer info? Zijn er nog andere dingen waar je rekening mee moet houden? Ik heb niet echt het idee dat je erover hebt nagedacht aan de hand van je startpost...

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Er zal toch vast hier wel wat over staan in de Windows Server 2003 Deployment Guide? Er is nog al wat informatie over dit onderwerp te vinden, zeker bij Microsoft zelf. Waarschijnlijk vind je daar ook de beste manier voor jouw situatie.

Edit:

Kijk dit ook eens door.

[ Voor 19% gewijzigd door the_shadow op 22-08-2005 20:18 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 10:10

mutsje

Certified Prutser

kijk ook even in de howto section zeker als je exchange2000 draait :) Eerst moet Exchange namelijk geupgrade worden... en je moet nog je AD upgraden naar 2003.. komt echt wel meer bij kijken dan "even" een 2003 DC in je netwerk hangen. En je had veel meer zelfstudie kunnen doen door op www.microsoft.com/technet te zoeken waar je veel informatie kunt vinden over migratie planning etc

Verwijderd

Topicstarter
Voor alle duidelijkheid, mjin domein controller doet NIKS anders dan Active Directory. Dus geen DNS, geen DHCP, geen databank of file server, echt niks.

Ik weet dat er tonnen info zijn over migratie van 2000 naar 2003 maar die beschrijven allemaal de upgrade van een domeincontroller en dat wil ik liever niet omdat ik bij voorkeur 0 minuten downtime wil :) Ik dacht dat mijn methode daarvoor geschikt zou kunnen zijn???

Verwijderd

lijkt mij prima oplossing, alleen vaak zul je altijd zijn dat er rare problemen op duiken... :(

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:44

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Als je geen DC's geen DNS draaien, wat dan wel, Active Directory heeft immers een DNS server nodig? En voor zover ik weet moet je toch echt eerst met adprep/domprep (weet ik ff niet meer) aan de slag om je Domein zelf te converteren naar 2003. Dan je 2000 DC synchroniseren met de 2003 server en dan kan die 2000 eraf.

Kan het mis hebben natuurlijk, maar dacht dat het zo toch wel moest.... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door bvk op 22-08-2005 22:38 ]

Specs

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hierover is zoals hierboven aangegeven zat te vinden, als je heel even op zoek gaat met de GoT search en Google. Wat heb je zlef allemaal al gezocht en gevonden? Waar kom je specifiek niet uit? Ik wil nog even benadrukken dat we geen helpdesk zijn die alle feiten in een hapklare oplossing gieten.
Lees de Algemene gedragsregels (Netiquette) nog eens goed door, en kijk dan nog eens kritisch naar je topicstart. Je zal zien dat veel essentieele punten ontbreken.

Ik pas de topictitel nog even aan zodat deze voldoet aan de Windows Operating Systems - Policy :)

[ Voor 8% gewijzigd door sanfranjake op 23-08-2005 05:55 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
De Active Directory moet eerst uitgebreid worden met de 2003 extensies. Dit doe je door adprep /forestprep op de schema master te draaien en adprep /domainprep te draaien op elke infratructure-master van elk domain. De domain controllers moeten minimaal windows 2000 SP2 zijn.
Hierna kan er dus geupgraded worden 8)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik weet (nu) dat mijn eerste post hieromtrent wat onvolledig was.

Enkele antwoorden :

=> Hapklare antwoorden zoek ik niet, ik wou gewoon even de mening van collega's wat hun vinden van mijn idee. Als je het net afspeurt lijkt het alsof iedereen migreert door een update te doen van de bestaande domein controllers en dat vind ik persoonlijk best een risico. Een risico die ik niet wil nemen.

=> Ik heb natuurlijk wel DNS draaien in mijn netwerk maar niet op de Domeincontroller

=> Met het feit dat je er pakken info over kan vinden op google en GOT search ben ik niet akkoord. Ik heb nog niemands ervaring gelezen over deze manier van werken. Misschien omdat het gewoon een grote droom is die absoluut niet zal lukken...

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05
Ok om dan je vraag te beantwoorden. Ja dit gaat lukken. Tenminste bij mij lukte het wel op deze manier. Ik had iets meer DC's (4 voor één domain en 2 voor child domain) en ik had nog rekening te houden met WINS DHCP en DNS. Ik moet eerlijk zeggen dat dit wel de makkelijkste manier van upgraden van de AD was, DHCP enz zat ietsje tegen omdat dat gewoon lastig is overzetten maar uiteindelijk had ik dit vrij snel voor elkaar.

De AD upgrade zelf is 5 minuten werk, het slimste is het wel even in een testomgeving droog te oefenen (restore de huidge domain controller) omdat je altijd wel iets tegenkomt wat je even moet opzoeken, dat kost gewoon tijd.

Houd ook rekening met exchange 2000 (als je dat hebt) lees dan even KB article 314649 staat precies in uigelegd wat je moet doen.

Kortom het gaat prima werken, laat de huidige domain controller nog wel een tijdje draaien en zet em niet uit in het weekend maar op een avond. Mochten de gebruikers problemen hebben merk je dat snel genoeg en kan je deze weer snel aanzetten, zet dus niet meteen in 2003 native mode, maar wacht even.

Doe niet teveel achter elkaar.. neem er rustig de tijd voor.

Zoals ik al zei, ik vond deze manier van upgraden erg handig, je hebt iets meer fallback mogelijkheid t.o.v. in place upgrade. Alleen heeft niet iedereen de ruimte (lees hardware) om een nieuwe DC in te zetten.

Meer tips kan ik even zo niet bedenken, het is vrij simpel te realiseren, success iig!

<edit>
Bedacht me net nog wat... Kijk bij het demoten van de DC of echt alles weg is. Het wil vaak voorkomen dat er nog wat blijft hangen, test dat dus ook even in je testomgeving en als het fout gaat KB216498
</edit>

[ Voor 10% gewijzigd door Archie_T op 23-08-2005 08:27 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 10:10

mutsje

Certified Prutser

Na domainprep en forrestprep in ieder geval de boel 24 uur laten syncen. Dan weet je zeker dat alles goed zit.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank ik ga het proberen heb nog tijd tot eind december dus kan het best rustig aan doen. Bedankt voor de feedback !

Verwijderd

Ik zou graag willen weten wat een adprep /forestprep en een adprep/domprep gaat doen met de vrije schijfruimte. Ik heb namelijk op mijn 2000 domeincontroller op de systempartitie nog maar een 300 mb vrije schijfruimte!
Pagina: 1