[Do or don't] Desktop <€400

Pagina: 1
Acties:
  • 18 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Ik krijg van mijn ouders €345 vergoed voor mijn nieuwe pc, de rest van onderstaand lijstje schiet ik zelf bij... Voor het grootste gedeelte gejat uit de laatste BestBuy.

Wat er mee te doen: Voornamelijk officetaken, browsen enz. Gamen doe bijna niet aan dus een videokaart erbij lijkt me (voorlopig) niet nodig.

De specs:

Processor: AMD Athlon 64 3000+ - €132,50
Moederbord: MSI RS480M2, Xpress 200 €88,-
Koeler: AMD Boxed Koeler
Geheugen: 256MB x 2 (512MB) PC3200 DDR (TwinMos) €50,85
Videokaart: Radeon Xpress 200 IGP
Geluidskaart: Geïntegreerd
Netwerkcontroller: Geïntegreerd
Harde schijf: Maxtor DiamondMax 10 120GB (SATA, NCQ ) €66,40
Behuizing: AOpen QF50A (300W, Zwart) €41,95
Diskette drive: Samsung 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)€4,90

+--------
€384,60

Nec-brander heb ik zelf :)

Wat vinden jullie, is dit te doen of niet?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

als je niet gamed is dit perfect :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lijkt me een prima systeem voor alleen een beetje browsen en typen, het is zelfs overkill voor die taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 19:38
Voor jou behoeftes is deze pc goed genoeg, alleen je kan nog besparen op het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

1300A schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:52:
Voor jou behoeftes is deze pc goed genoeg, alleen je kan nog besparen op het geheugen.
true.. cheap ass RAM will do fine ;)
of als je toch perse merkgeheugen wil, ga lekker voor Corsair ValueSelect oid... of een ander bekend merk dat je voor minder kan krijgen natuurlijk

edit:
dan kan je voor hetzelfde geld er ook nog eens meer RAM in planten, zodat je wat meer apps tegelijk open kan hebben :) (naja dan moeten het er wel heel veel zijn... * McKaamos draait meestal met 20 a 25 apps in de taskbar.... :P )

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 22-08-2005 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
Prima systeem lijkt mij, en besparen op het geheugen zou ik niet doen 512 MB werkt toch wel een stuk beter met de huidige OSen t.o.v. 256 MB .

edit:
oke je kunt wel een goedkoper merk geheugen nemen, Kingston Valueram of TakeMS voldoen ook prima.

[ Voor 28% gewijzigd door Borizz op 22-08-2005 17:56 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf ook dat moederbord + cpu (alleen 1gb geheugen en ATi x600 videokaart), maar ik zou die harde schijf wel iets groter nemen. Je budget laat nog 15 euro extra toe, dus denk dat je daar zonder problemen wel een 160gb voor kan vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

btw, ik zie net dat je een micro tower neemt... persoonlijk vind ik voor een compact systeem een platte desktop mooier (of zijn kant gezet natuurlijk...)

deze bijvoorbeeld: http://www.aopen.nl/products/housing/H360series.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Nah ik houd van towertjes :Y)

Dus als geheugen raden jullie bv. dit aan?(Kweet het, merkloos is goedkoper maar dat willen mijn ouders niet :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Erasmo schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 18:52:
Nah ik houd van towertjes :Y)

Dus als geheugen raden jullie bv. dit aan?(Kweet het, merkloos is goedkoper maar dat willen mijn ouders niet :? )
das dan idd et goedkoopste... goedkoper kan iket ook niet vinden in de pricewatch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Morgen ga ik alle onderdelen bestellen, zodra het ding inelkaar staat zal ik een paar pics posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:11

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Waarom game je niet? :P
Dit systeem (met name de CPU) is overkill, tenzij je met "office, browsen enz" ook videobewerking bedoelt, bijvoorbeeld. Als je 40 bespaart op de CPU heb je een gratis PC. Aan de andere kant als je er dan weer een leuke videokaart in hangt, heb je voor zo'n 75 euro extra een game-pc'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 18:29
Initial G schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:27:
Dit systeem (met name de CPU) is overkill, tenzij je met "office, browsen enz" ook videobewerking bedoelt, bijvoorbeeld. Als je 40 bespaart op de CPU heb je een gratis PC. Aan de andere kant als je er dan weer een leuke videokaart in hangt, heb je voor zo'n 75 euro extra een game-pc'tje
Als ie over een paar maanden spijt heeft omdat er geen zware grafische kaart inzit, gaat hij naar de winkel en is die 75€ alweer 60€ geworden.
Als hij bespaart op de proc, en dan spijt heeft, blijft hij zitten met een proc over, wat jammer is van zijn geld.
Door deze config te houden, kan hij nog alle kanten op volgens mij.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

ik bedoelde deze config, maar dan met een goede videokaart en simpeler moederbord (eventueel een iets goedkopere CPU). Dat is best een goed game-pceetje, en dan ben je in totaal maar ongeveer 75 extra kwijt, als je een videokaart van rond de 125 euro neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Initial G schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:04:
ik bedoelde deze config, maar dan met een goede videokaart en simpeler moederbord (eventueel een iets goedkopere CPU). Dat is best een goed game-pceetje, en dan ben je in totaal maar ongeveer 75 extra kwijt, als je een videokaart van rond de 125 euro neemt.
nahh als de TS echt niet wil gamen zou ik het lekker zo laten.
mocht er later toch nog behoefte zijn aan een andere videokaart, dan kan die er altijd nog bij gehaald worden. tuurlijk, dan issie wat meer geld kwijt, maar voorlopig voldoet dit toch?
zelf zou ik het ook zo doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zou je niet 1x512 nemen ipv 2x256? Dan houd je nog 2 slots vrij voor eventuele uitbreidingen. Nadeel is dat je dan voorlopig niet in dual channel kunt draaien, maar AMD heeft daar nauwelijks/geen baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Initial G schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:27:
Mijn huidige 400 mhz had 6½ jaar geleden ook een ruime overkill ;)
GlowMouse schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:25:
Zou je niet 1x512 nemen ipv 2x256? Dan houd je nog 2 slots vrij voor eventuele uitbreidingen. Nadeel is dat je dan voorlopig niet in dual channel kunt draaien, maar AMD heeft daar nauwelijks/geen baat bij.
Zoals ik in een paar berichten terug zei ga ik al voor 512 mb van Kingston...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Erasmo schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:49:
[...]

[...]
maar je kunt er nog steeds prima Officewerk mee doen en internetbrowsen, of niet dan! Mijn ouders gebruiken daar een K6-2 400 voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Maar dat wil ik over een aantal jaar nog steeds doen zonder de boel al te gruwelijk up te daten... En ik game niet dus why een videokaart van bijna €100 erin hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:56

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Groot gelijk heb je. Die geintegreerde videokaart is prima joh :)

En surfen kunnen mijn ouders ook op een K6-III 400mhz, en die is toch al een jaar of 6-7 oud ;) Als je eisen dus niet te hoog liggen dan gaat jouw pc best lang mee.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Ja maar als je het gemiddeld flashfilmpje niet meer fatsoenlijk kan draaien enz. word het toch wel vervelend...

Iemand raadde mij de maxtor af omdat die nogal snel schijnt te chrashen... klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Erasmo schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 23:40:
Ja maar als je het gemiddeld flashfilmpje niet meer fatsoenlijk kan draaien enz. word het toch wel vervelend...

Iemand raadde mij de maxtor af omdat die nogal snel schijnt te chrashen... klopt dit?
bij mij draait het nu al een jaar dag en nacht, twee verschillende schijven van maxtor, en hij houdt t nog steeds vol, zelfde geldt voor m'n hitachi
t verschilt meer van persoon tot persoon, dan van merk tot merk

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Erasmo schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:49:
Ik vond een 400MHz bak in z'n tijd nog altijd traag aanvoelen, de meesten herinneren nog die Windows 98 SE tijdperk. Toen je minstens 5 seconden moest wachten als je op windows verkenner klikte.

Sinds een Athlon 800MHz met 512MB ram merkte ik dat die computer meer dan genoeg is voor Windows en Office gebruik. Als je op windows verkenner klikte, dan floept dat venster direct erop ipv laadtijden.

Ouwe computers waren te traag, want de gebruiker moest op de computer wachten. Sinds ongeveer 1GHz zijn de computers meer dan snel genoeg voor licht Office gebruik, de computer zit continue met de figuurlijke vingers te draaien totdat jij eindelijk zeg een knop in duwt, ff werken en wachten maar.

Natuurlijk heb je bij Office ook Office gebruikers en Office gebruikers. Het is iets anders als je in Word ff 500+ etiketten van klanten die ooit een bepaald product gekocht hebben moet maken door een klantenbestand uit Access te halen met de nodige queries. Dan duurt het wel ff voordat het gemaakt is en zo'n 500+ pagina's .doc bestand is nogal een kanjer. Andere mensen moeten maar een brief van hoogstens 5 pagina's typen.

[ Voor 20% gewijzigd door rapture op 23-08-2005 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

rapture schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 01:43:
[...]

Ik vond een 400MHz bak in z'n tijd nog altijd traag aanvoelen, de meesten herinneren nog die Windows 98 SE tijdperk. Toen je minstens 5 seconden moest wachten als je op windows verkenner klikte.

Sinds een Athlon 800MHz met 512MB ram merkte ik dat die computer meer dan genoeg is voor Windows en Office gebruik. Als je op windows verkenner klikte, dan floept dat venster direct erop ipv laadtijden.

Ouwe computers waren te traag, want de gebruiker moest op de computer wachten. Sinds ongeveer 1GHz zijn de computers meer dan snel genoeg voor licht Office gebruik, de computer zit continue met de figuurlijke vingers te draaien totdat jij eindelijk zeg een knop in duwt, ff werken en wachten maar.

Natuurlijk heb je bij Office ook Office gebruikers en Office gebruikers. Het is iets anders als je in Word ff 500+ etiketten van klanten die ooit een bepaald product gekocht hebben moet maken door een klantenbestand uit Access te halen met de nodige queries. Dan duurt het wel ff voordat het gemaakt is en zo'n 500+ pagina's .doc bestand is nogal een kanjer. Andere mensen moeten maar een brief van hoogstens 5 pagina's typen.
ga jij voor de grap eens een 400Mhz bakkie (of zelfs P2-300, of een 200MMX) met minimaal 128MB RAM draaien onder Win2K... dat scheelt echt vreselijk veel tegenover Win98SE.
dat is echt wel snel, ook op 400Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:36
FireWurX schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 07:34:
[...]

ga jij voor de grap eens een 400Mhz bakkie (of zelfs P2-300, of een 200MMX) met minimaal 128MB RAM draaien onder Win2K... dat scheelt echt vreselijk veel tegenover Win98SE.
dat is echt wel snel, ook op 400Mhz.
Klopt!

Laatst nog een bakkie met 'n Celeron 400 Mhz met 128 MB mem overgezet van 98 naar Windows 2000, de eigenaar van die pc is er zeer content mee!
Opstarten duurt langer maar dit OS is zo veel efficienter dat die pc gewoon veel sneller draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-10 22:35
Maxtor hd is nooit zo'n goed idee, in mijn ogen ;-)

Pricewatch is leuk, maar wat kost het systeem voordat je het thuis hebt?

Geheugen, ik neem altijd een merk, kost paar duppies meer. Maar wel langer garantie, en minder gezeur.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Richub schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 07:42:
[...]

Klopt!

Laatst nog een bakkie met 'n Celeron 400 Mhz met 128 MB mem overgezet van 98 naar Windows 2000, de eigenaar van die pc is er zeer content mee!
Opstarten duurt langer maar dit OS is zo veel efficienter dat die pc gewoon veel sneller draait.
dat zeg ik ;)
ik heb hier zelfs een P166 met 80MB RAM onder Win2K, en dat is nogsteeds goed werkbaar :)

ennuh, maxtor HDD's geen goed idee? bij mij draaien die dingen geweldig!
bij mij zijn het altijd de western digitals die crashen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrabel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 16:40
mhr-zip schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 07:49:
Maxtor hd is nooit zo'n goed idee, in mijn ogen ;-)

Pricewatch is leuk, maar wat kost het systeem voordat je het thuis hebt?

Geheugen, ik neem altijd een merk, kost paar duppies meer. Maar wel langer garantie, en minder gezeur.
Ja inderdaad, van alle componenten is gekozen voor de goedkoopste uit de pricewatch. Erasmo, heb je bij je berekening ook rekening gehouden met de verzendkosten of ga je alles zelf bij de verschillende leveranciers ophalen (maar dan heb je weer reiskosten)? Wanneer je kiest voor één leverancier die alle onderdelen wel in zijn assortiment heeft, dan ben je ook duurder uit dan die €385 die je had berekend, omdat de meeste componenten bij die ene leverancier iets duurder zullen zijn dan bij de goedkoopste uit de pricewatch.

Verder zie ik dat je wel een (geïntegreerde) geluidskaart hebt, maar geen boxen. Ben je van plan om muziek af te spelen op je pc?

Je schreef dat je huidige pc 6 1/2 jaar oud is, en dat je de NEC-brander over wilt zetten naar de nieuwe pc. Ik neem aan het gaat om een CD-brander? Je zou ook kunnen overwegen om een DVD-brander te kopen. Die zijn tegenwoordig niet zo duur meer. Dat is een stuk gemakkelijker bij het backuppen van je 120GB harde schijf.

Heb je bij je budget (< €400) niet alleen aan de hardware maar ook aan de benodigde software gedacht? Ik kan me voorstellen dat je nu liever Windows XP wilt gaan draaien ipv de Windows versie (98?) die bij je oude pc was geleverd. Idem indien je er nieuwere Office programma's op zou willen zetten.

[ Voor 36% gewijzigd door marrabel op 23-08-2005 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:33

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Omdat TS er om vraagt:
8x Maxtor hierzo, van 40, 120, 160, 200 en 250 Gig, no problems yet @24/7/52 _o_

Leuk peeceetje verder. :)

Ondanks dat je geen hoge eisen stelt, je download toevallig niet veel en fanatiek films @internet? If so kun je nog eens kijken of 160 voldoende is, anders er nog eens een schijf bij hangen en is daar ruimte voor in dit kastje?

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 23-08-2005 08:21 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
ing._Buttje schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 08:19:
Omdat TS er om vraagt:
8x Maxtor hierzo, van 40, 120, 160, 200 en 250 Gig, no problems yet @24/7/52 _o_

...
Same here, altijd Maxtor HDD's en ik heb er nog nooit problemen mee gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 21:12

-d-

Lijkt me een prima systeem, alleen vind je het misschien handig om een goedkope DVD-rom drive in te bouwen, zodat je 1:1 kan kopieeren ?

LiteOn DVD-rom (black) is bv. €19.95 bij Cool-Prices.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan in principe ook wel die e.4,90 voor diskette drive schrappen, wanneer heb je die nog nodig? Je hebt vast wel een USB stickie...(Toch weer mooi e.4,90 bespaard 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
Vooral bij het installeren van windows (ivm raid/sata drivers) , partitioneren, HD checken en testen van het geheugen is een floppy drive nog best weleens handig voor die 5 euro zou ik hem er dus ook gewoon bijpakken.

Ik weet dat deze dingen ook via cd-rom of usb stick gestart kunnen worden, maar omdat de floppy al zo oud is werkt dat altijd waar de andere mogelijkheden nog weleens wat steekjes laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
marrabel schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 08:10:
[...]

Ja inderdaad, van alle componenten is gekozen voor de goedkoopste uit de pricewatch. Erasmo, heb je bij je berekening ook rekening gehouden met de verzendkosten of ga je alles zelf bij de verschillende leveranciers ophalen (maar dan heb je weer reiskosten)? Wanneer je kiest voor één leverancier die alle onderdelen wel in zijn assortiment heeft, dan ben je ook duurder uit dan die €385 die je had berekend, omdat de meeste componenten bij die ene leverancier iets duurder zullen zijn dan bij de goedkoopste uit de pricewatch.

Verder zie ik dat je wel een (geïntegreerde) geluidskaart hebt, maar geen boxen. Ben je van plan om muziek af te spelen op je pc?

Je schreef dat je huidige pc 6 1/2 jaar oud is, en dat je de NEC-brander over wilt zetten naar de nieuwe pc. Ik neem aan het gaat om een CD-brander? Je zou ook kunnen overwegen om een DVD-brander te kopen. Die zijn tegenwoordig niet zo duur meer. Dat is een stuk gemakkelijker bij het backuppen van je 120GB harde schijf.

Heb je bij je budget (< €400) niet alleen aan de hardware maar ook aan de benodigde software gedacht? Ik kan me voorstellen dat je nu liever Windows XP wilt gaan draaien ipv de Windows versie (98?) die bij je oude pc was geleverd. Idem indien je er nieuwere Office programma's op zou willen zetten.
Ik ben gewoon naar de computerboer geweest en heb daar alles besteld, betaal ik eenmalig €25 verzendkosten... De prijzen zijn daar uiteraard iets duurder dan in de pricewatch maar over het geheel valt het wel mee.
Verder gebruik ik gewoon, monitor, tobo, muis en boxen van de ouwe bak.
Die brander is een NEC ND-3520 dus dat zit wel goed voorlopig... Misschien dat ik binnenkort er ook nog een cheap-ass DVD-drive bijkoop zodat ik 1:1 kan branden...
Extra kosten voor de software zijn er ook niet want ik schakel ook meteen over op Linux :)

Over diskettes... Diskettes zijn gaaf! :Y) Altijd handig als je bv een memtest wilt doen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Lees CSL policy nog eens door ;)

Ook dit is een typisch boodschappenlijsttopic, dus gaat deze dicht

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1