Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-11 13:31

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Topicstarter
Zijn er nog meer bedrijven die geen CAO hebben? Mijn baan heeft geen CAO en ik ben dus overgeleverd aan de baas, ik heb totaal geen rechten, en in de praktijk komt degene met de grootste muil het verst (financieel dan).

al met al heb ik qua loon niet veel te klagen.

we hebben al 2 jaar geen indexering erbij gehad, en hij hoeft het ook niet te geven. (zegt hij)

ik ben gewoon benieuwd of er nog meer banen zijn waar geen CAO voor is en hoe daar de ervaringen mee zijn.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
In de ICT heb je sowieso vaak geen CAO.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:46

Dido

heforshe

De automatiseringsbranch kent, voor zover ik weet, geen CAO. Sommige IT-ers zullen wellicht vallen onder andere CAO's, afhankelijk van de branche van het bedrijf waar ze werken.
Ik heb zelf ook geen CAO, en het heeft voor- en nadelen. Een CAO verplicht de werkgever om zich aan bepaalde regels te houden mbt tot loon, maar creeert daarmee ook een raamwerk waar hij niet buiten hoeft. In de hoogtijdagen van de IT was het zeker niet in het nadeel van de jobhoppers dat werkgevers geen CAO hadden als referentiekader: als baas x niet genoeg betaalde dan ging je wel naar baas Y.

Overigens betekent de afwezigheid van een CAO niet dat wettelijke regels niet gelden, en in sommige gevallen (opzegtermijnen, proefperiodes, vakantiedagen, etc.) kan dat voor de werknemer gunstig uitvallen.

Wat betekent mijn avatar?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik zit in de reclame sector en ook geen CAO. Prima. Ik viel ooit bij mijn oude werkgever onder de grafische CAO, je betaalt je suf aan van alles zoals pensioen etc maar blijer wordt je er niet van. Om over standaard CAO verhogingen maar te zwijgen. Het is even wennen maar zelf je bek lostrekken om bijvoorbeeld een hoger salaris schiet harder op :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

Ik gelukkig ook geen CAO. Wees blij man. De vakbond laat je gek maken hoe belangrijk een CAO is. In feite komt het er op neer dat de hele meute hetzelfde erbij krijgt en de personen die de kop boven het maaiveld uitsteken worden niet extra beloond. Ik zit prima bij mijn baas die hard werken en extra beloond!

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Verwijderd

Ik heb ook geen CAO, en dat bevalt me prima. Ik wil namelijk nogal eens belachelijk lange dagen/weken maken.

Salaris is niets om te klagen, en is met een babbeltje over prestaties en gevoelens van onderwaardering vaak ook snel opgelost.

Termijnen voor beïndiging van mijn werkzaamheden bestaat ook niet. Als ik nu besluit, dat ik morgen niet meer kom, hebben ze dikke pech, hoewel het niet erg fatsoenlijk zou zijn van mij om er zo na acht jaar uit te knijpen. Anderzijds worden mijn rechten wel beschermd, als ik er morgen uit getrapt zou worden, heb ik wel recht (kantonrechtersformule) op 8 maanden salaris 'gouden handdruk'.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
CAO's zijn inderdaad ongebruikelijk voor beroepen die (1) voornamelijk door hoger opgeleiden worden vervuld en (2) niet door de overheid betaald worden. Inderdaad is de ICT zo'n voorbeeld, maar ook advocaten. Rechters weer niet (wie betaalt?)

Je loomn is inderdaad in de ICT een kwestie van onderhandelingsskills en marktwaarde. Je lijkt wel een groenteboer. ;)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• OzBoz

OzBoz

MSalters schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:56:
CAO's zijn inderdaad ongebruikelijk voor beroepen die (1) voornamelijk door hoger opgeleiden worden vervuld en (2) niet door de overheid betaald worden. Inderdaad is de ICT zo'n voorbeeld, maar ook advocaten. Rechters weer niet (wie betaalt?)

Je loomn is inderdaad in de ICT een kwestie van onderhandelingsskills en marktwaarde. Je lijkt wel een groenteboer. ;)
CAO of niet heeft imo meer te maken met de term 'vrije beroepen'.

Verwijderd

Als je geen CAO hebt wil het nog niet zeggen dat je geen rechten hebt hoor.

Veel dingen zijn per wet geregeld en de rest kun je gewoon in je AO laten opnemen of via de bedrijfspolicy.

Als je echt goed bent is geen CAO vaak alleen maar een voordeel.

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:52:
Als je echt goed bent is geen CAO vaak alleen maar een voordeel.
Ik moet wel zeggen dat kijkende naar de Grafische CAO veel dingen echt wel goed geregeld waren. Maar dat zijn dan dingen zoals Pensioen en AOW dingetjes. En als die je teveel van je salaris kosten zie je ze eerder als nadeel maar in principe zijn die dingen vaak wel ok. Kost alleen wel geld. Grootste nadeel is vaak dat een werkgever je dan ook opknoopt aan een loon wat voor bepaalde functie staat.

Verwijderd

IT'er en dus geen CAO hier.

Zelf vind ik dat wel fijn. Het afstemmen van de arbeidsomstandigheden tussen werkgever en werknemer is toch een stukje maatwerk mijns inziens. Zowel werknemer als werkgever moeten de vrijheid hebben om af te kunnen wijken van de 'standaard' om zo voor de werkgever tot een zo goedkoop mogelijke oplossing te komen, waarbij zoveel mogelijk aan de individuele wensen van de werknemer tegemoet wordt gekomen.
Dit werkt natuurlijk alleen als er een relatief goede verhouding is tussen werkgever en werknemer. Je moet immers op elkaar kunnen vertrouwen en in alle redelijkheid kunnen overleggen over de wensen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 10:08 ]

• PcDealer
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Het grote voordeel van een CAO i.m. is dat iedereen waar ie aan toe is en men kan de andere partij er ook op aanspreken. In sommige sectoren is dat zeker een voordeel: callcentrebranch, waar veel wildgroei is.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 20:24:
[...]
Termijnen voor beëindiging van mijn werkzaamheden bestaat ook niet. Als ik nu besluit, dat ik morgen niet meer kom, hebben ze dikke pech, [...].
[...]
Dacht je, dat is in het Arbeidsrecht geregeld.

[ Voor 24% gewijzigd door PcDealer op 29-08-2005 06:05 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:55
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 10:07:
IT'er en dus geen CAO hier.

Zelf vind ik dat wel fijn. Het afstemmen van de arbeidsomstandigheden tussen werkgever en werknemer is toch een stukje maatwerk mijns inziens. Zowel werknemer als werkgever moeten de vrijheid hebben om af te kunnen wijken van de 'standaard' om zo voor de werkgever tot een zo goedkoop mogelijke oplossing te komen, waarbij zoveel mogelijk aan de individuele wensen van de werknemer tegemoet wordt gekomen.
Ik krijg toch het idee dat het in de IT (zeker bij de grote IT dienstverleners) ondanks ontbreken van CAO toch ook steeds meer 'standaard' loonsverhogingen worden. Iedereen hetzelfde erbij (met hooguit 0,5-1%-punt verschil op basis van prestatie) afhankelijk van de vastgestelde 'loonruimte'.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Zo ver ik weet heeft elke beroep een CAO. Zelfs een IT-r.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:18
LuCarD schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 09:19:
Nope.

Overigens val ik als IT er bij een Architectenbureau wel onder een CAO: ik betaal me blauw aan de vut-premie van de oude knakkers en ter compensatie van vroegere beleggingsverliezen, terwijl nu al bekend is dat ik zeker geen gebruik kan maken van die vut regeling :(

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

StevenK schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 09:23:
[...]

Nope.

Overigens val ik als IT er bij een Architectenbureau wel onder een CAO: ik betaal me blauw aan de vut-premie van de oude knakkers en ter compensatie van vroegere beleggingsverliezen, terwijl nu al bekend is dat ik zeker geen gebruik kan maken van die vut regeling :(
Deze misschien?
http://www.fnvbondgenoten...uId/9005/returnPage/3293/

Ik val zelf onder de Bank CAO dus ik heb niet echt te klagen.

Toen ik bij een audiovisueel verhuur bedrijf werkte viel ik de CAO klein metaal.
http://www.fnvbondgenoten...uId/7163/returnPage/3293/

Bel of mail anders eens met FNV of zo...

[ Voor 3% gewijzigd door LuCarD op 29-08-2005 09:32 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:18
LuCarD schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 09:31:
[...]

Deze misschien?
http://www.fnvbondgenoten...uId/9005/returnPage/3293/

Ik val zelf onder de Bank CAO dus ik heb niet echt te klagen.

Toen ik bij een audiovisueel verhuur bedrijf werkte viel ik de CAO klein metaal.
http://www.fnvbondgenoten...uId/7163/returnPage/3293/

Bel of mail anders eens met FNV of zo...
Waarom ? Wil ik helemaal niks mee te maken hebben, het zijn juist die kl*te vakbonden die dit soort kromme regels ten koste van de jongere werknemers (alhoewel met 32 voel ik me ook al een oude l*l) en ten gunste van de oudere werknemers er bij elke CAO weer doordrammen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

StevenK schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 09:34:
[...]

Waarom ? Wil ik helemaal niks mee te maken hebben, het zijn juist die kl*te vakbonden die dit soort kromme regels ten koste van de jongere werknemers (alhoewel met 32 voel ik me ook al een oude l*l) en ten gunste van de oudere werknemers er bij elke CAO weer doordrammen.
:z Dat bel of mail was eigenlijk gericht naar de TS. :Y)

En ik ben het met je eens een CAO is niet altijd gunstig. Maar het zijn richtlijnen waar bedrijven zich minimaal aan moeten houden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38
De reacties zijn hier nogal extreem. Voor zover het echte (semi-)overheids CAO's betreft kan ik daar wel redelijk in meegaan: het loongebouw is van beton en prestaties hebben geen of nauwelijks invloed op het salaris.

Voor CAOs in de commerciele sectoren (de banken, de industrie, zelfs de IT) is de CAO maar beperkt van invloed op het salaris. Er is wel een loongebouw (elk bedrijf heeft die) en ook wel een beperkte collectieve stijging van het salaris, maar goede prestaties beinvloeden wel degelijk de salarisgroei wat het verschil kan maken tussen 0 of 10% groei. Natuurlijk zitten er nadelen aan een CAO zoals vakbonden die oude verworven pensioenrechten proberen te behouden voor hun oude leden, maar ik zie de meeste werknemers zo snel nog niet onderhandelen over zwangerschaps(/vaderschaps)verlof, kinderopvang, premievrij pensioen, betrouwbare secundaire arbeidsvoorwaarden, employability, sabatical, vakantie en verletdagen boven het wettelijke minimum, etc.

CAO's zijn over het algemeen een zegen voor secundaire arbeidsvoorwaarden, en hoeven niet noodzakelijkerwijs een slecht of inflexibel beoordelingssysteem te impliceren.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

LuCarD schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 09:19:
Nee hoor, een CAO wordt altijd afgesloten voor een strikt afgesloten club arbeiders. Bedrijven binnen een sector kunnen zelf kiezen of ze zich bij de overkoepelde CAO van hun sector aansluiten (zoals de bank-CAO of de schoonmaak-CAO) of niet. Voor de ICT-sector is er (gelukkig imho) absoluut geen overkoepelende CAO, en gaat die er de komende jaren ook niet komen. Als je toevallig bij bijv. Philips werkt val je wel onder de Philips-CAO, maar dat is enkel omdat Philips zo groot is dat die als bedrijf een CAO hebben ipv per bedrijfstak.

Professionele website nodig?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Peentje schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:14:
Zijn er nog meer bedrijven die geen CAO hebben? Mijn baan heeft geen CAO en ik ben dus overgeleverd aan de baas, ik heb totaal geen rechten, en in de praktijk komt degene met de grootste muil het verst (financieel dan).

al met al heb ik qua loon niet veel te klagen.

we hebben al 2 jaar geen indexering erbij gehad, en hij hoeft het ook niet te geven. (zegt hij)

ik ben gewoon benieuwd of er nog meer banen zijn waar geen CAO voor is en hoe daar de ervaringen mee zijn.
Een CAO geldt altijd voor een hele sector. Metaalsector, sociale sector, ga zo maar door. Je hoeft geen CAO te hebben - je hebt nog altijd je rechten als werknemer, zoals hierboven al gezegd werd.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

sverzijl schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 09:08:
[...]

Ik krijg toch het idee dat het in de IT (zeker bij de grote IT dienstverleners) ondanks ontbreken van CAO toch ook steeds meer 'standaard' loonsverhogingen worden. Iedereen hetzelfde erbij (met hooguit 0,5-1%-punt verschil op basis van prestatie) afhankelijk van de vastgestelde 'loonruimte'.
Of dat zo is of niet, weet ik niet zeker. Maar zelf vind ik het prettiger als mensen worden beoordeeld naar prestaties, in plaats van een norm. :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
curry684 schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:19:
[...]
Nee hoor, een CAO wordt altijd afgesloten voor een strikt afgesloten club arbeiders. Bedrijven binnen een sector kunnen zelf kiezen of ze zich bij de overkoepelde CAO van hun sector aansluiten (zoals de bank-CAO of de schoonmaak-CAO) of niet. Voor de ICT-sector is er (gelukkig imho) absoluut geen overkoepelende CAO, en gaat die er de komende jaren ook niet komen. Als je toevallig bij bijv. Philips werkt val je wel onder de Philips-CAO, maar dat is enkel omdat Philips zo groot is dat die als bedrijf een CAO hebben ipv per bedrijfstak.
Strikt genomen heb je gelijk. Sommige bedrijven spreken inderdaad een CAO af, en andere niet. De minister van Sociale Zaken kan echter een CAO algemeen verbindend verklaren. Dat houdt in dat alle bedrijven in die branche die zelf geen CAO hebben aan de destbetreffende CAO zijn gebonden. De meeste CAO's worden ook daadwerkelijk verbindend verklaard.

Afgelopen jaar was er het dreigement dat CAO's met een te hoge salarisstijging niet verbindend verklaard zouden worden. Op die manier is toen loonmatiging toegepast door de overheid, terwijl ze normaal gesproken niet kan ingrijpen in een werknemers-werkgevers akkoord.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1