Toon posts:

Rare voltages en temperaturen sinds installatie van mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst had ik een asus a7m266 (socket a) moederbord, maar ik heb vorige week een ander moederbord gehaald omdat ik van plan ben om binnenkort een wat snellere processor erop te zetten.
Nu heb ik nog een AMD athlon xp2000+ en mijn oude moederbord ondersteund maar tot 2100+.

Nu heb ik dus een gigabyte gigabyte 7vt600p-rz moederbord gekocht en al mijn apparatuur daarop geinstalleerd.

het rare is dat wanneer ik nu everest of sisoft sandra opstart er opeens hele andere temperaturen en voltages worden weergegeven dan met mijn oude mobo. En dan praat ik niet over minescule verschillen.

Dit geeft everest nu aan:

Sensoreigenschappen:
Sensortype ITE IT8712F (ISA 290h)
Moederbordnaam Gigabyte 7VT600 Series

Temperaturen:
Moederbord 36 °C (97 °F)
CPU 26 °C (79 °F)
Aux 27 °C (81 °F)
Maxtor 6Y080L0 34 °C (93 °F)

Koelingsventilatoren:
CPU 2377 RPM

Spanningswaarde:
CPU Core 1.79 V
+3.3 V 3.23 V
+5 V 3.68 V
+12 V 12.48 V
+5 V Standby 4.84 V
DIMM VTT 2.66 V
Debug Info F 47 FF FF
Debug Info T 36 27 26
Debug Info V 70 A6 CA 89 C3 A3 D1 (77)

De CPU temperatuur ligt nu telkens rond de 25 a 30 terwijl dat eerder altijd tussen 45 a 50 lag, dus dat kan nooit kloppen. Ook de voltages zien er zorgwekkend uit. Eerder lagen die nooit meer dan 10% van de standaard af. In mijn bios word mijn cpu temperatuur wel als normaal aangegeven (rond de 50 graden) maar deze geeft weer geen voltages weer.

Ik heb trouwens een x-gear 400watt voeding die standaard in mijn bezuizing zat, het is een vrij cheape maarja ik heb ik nooit problemen mee gehad.

Nu is mijn vraag kan het zo zijn dat de sensors op mijn moederbord gewoon heel slecht zijn of kan het echt zo zijn dat ik alleen door het verwisselen van mijn moederbord zulke vage temperaturen en voltages krijg?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Waarschijnlijk wordt alles gewoon een beetje brak uitgelezen.
Update je BIOS eens of gebruik een ander programma voor het uitlezen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Hmm...........update heb ik gedaan en met een aantal verschillende proggies gecheckt op temperatuur en voltages maar overal geven ze onwaarschijnlijke waardes aan 8)7

Kan het niet aan het moederbord liggen dan deze niet helemaal goed (sensortjes kapot ofzo) ?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 18:12:
Hmm...........update heb ik gedaan en met een aantal verschillende proggies gecheckt op temperatuur en voltages maar overal geven ze onwaarschijnlijke waardes aan 8)7

Kan het niet aan het moederbord liggen dan deze niet helemaal goed (sensortjes kapot ofzo) ?
Ja, het kan zijn dat de sensoren kapot zijn of gewoon nooit goed hebben gefunctioneerd.
Meet alles eens na met losse meetapparatuur. Verder zou ik er niet teveel naar omkijken.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Wat oudere moederborden hadden nog een cheap-o sensor onder socket. Waarschijnlijk leest hij ze ook op deze manier uit, Je kan de cpu loshalen, De sensor iets naar boven buigen (is buigbaar) en je cpu zou er alst ware op moeten liggen. Proc erin, koeler erop en kijken maar :)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:38:
Wat oudere moederborden hadden nog een cheap-o sensor onder socket. Waarschijnlijk leest hij ze ook op deze manier uit, Je kan de cpu loshalen, De sensor iets naar boven buigen (is buigbaar) en je cpu zou er alst ware op moeten liggen. Proc erin, koeler erop en kijken maar :)
Zou het misschien helpen om de ruimte onder de cpu te vullen met niet-geleidende koelpasta? Ik bedoel dat geleid warmte van beter dan lucht :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1