Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Juiste woordkeuze kiezen voor CV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een jaar lang een HBO informatica propedeuse gevolgd.

Deze heb ik niet gehaald als gevolg van te weinig studiepunten. Naar mijn inziens komt dit door de vele wiskunde -en programmeervakken wat mij niet liggen (veel andere vakken overigs wel gehaald). Nu denk ik wel dat ik HBO capabel ben, maar dan meer in een multimediaomgeving. Deze HBO richting wil ik dan volgend jaar ook proberen.

Voor nu zit ik dan met een klein probleempje: Als ik op mijn CV (bij mijn schoolcarrière) nou simpel invul van: HBO niet gehaald door te weinig studiepunten, vind ik dat ook een beetje zo loser-achtig overkomen terwijl ik misschien wel gewoon HBO capaciteiten heb. En de manier hoe ik het hierboven relativeer klinkt ook gewoon veel beter zoals het echt is.

Hoe omschrijf ik dat nou op een goede (en beknopte) manier in mijn CV?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 16:58 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Alle delen / vakken die je wel hebt gehaald noemen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Zeggen dat je de opleiding hebt gestaakt, zonder verdere reden.. Als ze willen weten waarom je de opleiding hebt gestaakt vragen ze dat wel tijdens het gesprek.. en dan kan je de volledige uitleg geven.

iRacing Profiel

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Opleiding: HBO Informatica Propedeuse
Behaalde vakken:
- ...
- ...

;)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-11 21:00
Ik zal het woord "overgestapt" of "geswitcht" gebruiken zonder een reden opgeven. Staat een stuk positiever dan "niet gehaald/afgemaakt"

Verwijderd

Topicstarter
MrBarBarian schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 16:57:
Zeggen dat je de opleiding hebt gestaakt, zonder verdere reden.. Als ze willen weten waarom je de opleiding hebt gestaakt vragen ze dat wel tijdens het gesprek.. en dan kan je de volledige uitleg geven.
Ik ben alles in mijn CV mooi en uitgebreid aan het uitwerken; en dan denk je niet aan zoiets voor de hand liggends.

Maar idd... gewoon niks over de reden van de opleiding-stop zeggen is ook een goede optie ja.

Verwijderd

Topicstarter
kavorka schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:01:
Ik zal het woord "overgestapt" of "geswitcht" gebruiken zonder een reden opgeven. Staat een stuk positiever dan "niet gehaald/afgemaakt"
Maar ik ga pas in AUG 2006 aan de nieuwe opleiding beginnen (is nog een poos).

Dat CV is zeg maar voor werk wat ik tot die tijd moet gaan doen (nog moet vinden dus).

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:03:
[...]

Ik ben alles in mijn CV mooi en uitgebreid aan het uitwerken; en dan denk je niet aan zoiets voor de hand liggends.

Maar idd... gewoon niks over de reden van de opleiding-stop zeggen is ook een goede optie ja.
Dat uitwerken is wel goed, maar je moet het niet overdrijven, je moet zon beetje alles op een a4'tje zien te krijgen. De rest kan je toelichten in je sollicitatiebrief zelf.

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:04:
[...]

Maar ik ga pas in AUG 2006 aan de nieuwe opleiding beginnen (is nog een poos).

Dat CV is zeg maar voor werk wat ik tot die tijd moet gaan doen (nog moet vinden dus).
Zeg dan op je sollicatie (of in de brief) dat je graag wat praktijkervaring wil opdoen en daarom een jaartje er tussen uit gaat :)

(voordat je daar ook weer vragen over krijgt)

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[mierenneukmodus] je kiest geen keuze, je maakt een keuze... dus "juiste woordkeuze maken" [/mierenneukmodus]

anyway, je kan de vakkan die je gehaald hebt noemen, maar ik zou er in jouw geval voorkiezen om gewoon neer te zetten dat je 1 jaar hbo hebt geprobeerd. imho is het heel ligitiem om in een solicitatiegesprek te zeggen "dat de studie duidelijk niet jouw ding was en dat je daarom gestop bent". Het opnoemen van een paar losse 1stejaars vakken zou ik niet voor kiezen, dat zou op mij de indruk wekken dat je er meer van probeert te maken dan het is.
Het is een studie die je niet bevalt, dus zet dat er gewoon neer.

wat DopdeDouwer zegt is een goed punt trouwens, een cv langer dan 1 a4 betekend in 99% van de gevallen dat je inrelevantie zaken en/of details er in opneemt, die er niet in thuishoren.

[ Voor 15% gewijzigd door Rac-On op 22-08-2005 17:09 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Lethalis
  • Niet online
rac-on schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:08:
wat DopdeDouwer zegt is een goed punt trouwens, een cv langer dan 1 a4 betekend in 99% van de gevallen dat je inrelevantie zaken en/of details er in opneemt, die er niet in thuishoren.
Of dat je heel veel relevante cursussen cq certificaten hebt behaald ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het echt niet kleiner maken dan ~1.5 pagina :P

Of ik moet al times new roman 10 pakken ipv 12... dan past het net op 1pagina.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 17:44 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:32:

Doe dat maar want 12 punts letters zijn voor mensen met problemen :D

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
blinde mensen ofzo? :P

10 is idd nog goed te lezen O-)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 17:57 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:55

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Met het jou niet liggen van wiskunde en programmeervakken geef je in ieder geval aan HBO informatica niet aan te kunnen. Daar is een aanzienlijk deel toch programmeerkunsten, en daarnaast is wiskunde gewoon belangrijk in informatica.

Wat je opleidingsgeschiedenis kun je natuurlijk aangeven dat je deze opleiding gestopt bent, en de intentie hebt in 2006 weer een opleiding te gaan volgen. Eerlijkheid is het beste, maar je hoeft jezelf ook niet nodeloos onderuit te zagen in je CV. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:32:

als je naast het hbo niet een gigantisch shitload aan cursussen en/of relevante ervaring hebt, ben je imho erg verkeerd bezig met je cv... je cv is een korte, krachtige opsomming van relevante opleiding en ervaring voor de betreffende solicitatie. dingen die daar niet op horen maar vaak wel op staan:

van X tot Y: Basisschool
Van Y tot Z: middelbare school, te weten:
- VWO
- Proefiel natuur en techniek
- Extra vakken: economie en informatica
- Buitenschoolse activiteit: schoolreis naar praag + bezoek opera

Hobbies: Schaken en Computeren. En ik lees veel

Werk:
van A tot B: krantenwijk
Van B tot C: lokale supermarkt
Van C tot d: bijklussen op mijn oude basischool. Ik deed hier het systeembeheer van ong 40 windows 98 pc en 2 servers die beide linux draaien. Ik was verantwoordelijk voor het installeren van niewe programma's en helpdesk voor leraren
enz enz enz

hoe het wel moet:
Opleiding:
VWO, diploma gehaald in Z, profielkeuze natuur en techniek met als extra vakken informatica en economie

Werkervaring:
Systeembeheer op een basisschool met circa 50 pc's

kort en bondig zijn de steekwoorden voor een cv!

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

rac-on schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:15:
kort en bondig zijn de steekwoorden voor een cv!
Precies. Het CV is voor het opsommen van de meest relevante feiten. Als je aan één A4tje niet genoeg hebt, betekent dat dat er irrelevante feiten tussen staan, of dat je het niet alleen bij opsommen houdt ;)

Daarnaast heb je de motivatiebrief om een beetje reclame te maken en enkele zeer relevante stukken in het voetlicht te zetten en verder uit te werken. In de motivatiebrief moet je dus juist niet feiten opsommen (daar is het CV voor), maar duidelijk uitleggen waarom jij de perfecte kandidaat voor de aangeboden post bent. Laat blijken dat je weet wat het bedrijf doet waarbij je solliciteert, en dat je weet wat de functie inhoudt waarop je solliciteert en dat je daarvoor goed gekwalificeerd bent, maar dus nogmaals: zonder daarbij in een CV-achtige opsomming te geraken.

Een beetje opkloppen mag, maar ronduit liegen is uit den boze. Negatieve zaken compleet weglaten. Concentreer je slechts op de positieve punten. Tijdens het gesprek is het overigens wel goed om ook wat negatieve punten naar voren te laten komen, om aan te geven dat je jezelf goed kent, en dat je je negatieve kanten kent en daarmee goed om kunt gaan.

Vergeet nooit dat een CV geen doel op zich is, maar slechts een middel om een sollicitatiegesprek los te weken.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:48

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Mx. Alba schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 19:29:
[...]

Precies. Het CV is voor het opsommen van de meest relevante feiten. Als je aan één A4tje niet genoeg hebt, betekent dat dat er irrelevante feiten tussen staan, of dat je het niet alleen bij opsommen houdt ;)

Daarnaast heb je de motivatiebrief om een beetje reclame te maken en enkele zeer relevante stukken in het voetlicht te zetten en verder uit te werken. In de motivatiebrief moet je dus juist niet feiten opsommen (daar is het CV voor), maar duidelijk uitleggen waarom jij de perfecte kandidaat voor de aangeboden post bent. Laat blijken dat je weet wat het bedrijf doet waarbij je solliciteert, en dat je weet wat de functie inhoudt waarop je solliciteert en dat je daarvoor goed gekwalificeerd bent, maar dus nogmaals: zonder daarbij in een CV-achtige opsomming te geraken.

Een beetje opkloppen mag, maar ronduit liegen is uit den boze. Negatieve zaken compleet weglaten. Concentreer je slechts op de positieve punten. Tijdens het gesprek is het overigens wel goed om ook wat negatieve punten naar voren te laten komen, om aan te geven dat je jezelf goed kent, en dat je je negatieve kanten kent en daarmee goed om kunt gaan.

Vergeet nooit dat een CV geen doel op zich is, maar slechts een middel om een sollicitatiegesprek los te weken.
Ik werk als recruiter en de meeste mensen met een CV van 1 a4tje mogen van mij eerst een wat uitgebreider CV gaan maken. Een CV met de personalia, opleidingen en de naam van het bedrijf met de functie, sorry, maar wat moet ik daar mee? Wat hield je functie in? Verantwoordelijkheden? Aard van het bedrijf etc.. Voor mij zeer relevante informatie. Je hoeft niet alle werkgevers uitgebreid te beschrijven, maar de meest recente is toch wel praktisch. En je mag er best wat aandacht aanbesteden.

Je wil niet weten wat voor ellende ik wel niet onder ogen krijg en dit zijn dan mensen met minimaal een technische MBO opleiding, maar merendeel HTS en TU. Voor sommige moet ik het CV helemaal uitkauwen. Op zich niet erg, het gaat uiteindelijk niet om de "CV-maak-kwaliteiten", maar om de technische kwaliteiten.

Maarja, er zijn vast wel weer recruiters die hier heel anders over denken.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Het 1 A4'tje verhaal is bull natuurlijk, als je diverse opleidingen en cursussen gevolgd hebt en daarbij in de 20 jaar werkervaring 15 banen ga je daar makkelijk overheen. Ga daar dus niet op focussen, maar probeer het wel kort maar krachtig te houden.

Bij alle dingen doe je een hele kleine omschrijving en bij de zaken die voor de functie relevant zijn ga je er dieper op in. Dus dan zet je bijvoorbeeld wel je verantwoordelijkheden e.d. er bij.

Dus solliciteer jij voor 2de-lijns helpdesk dan kun je prima alles beknopt houden omdat daar weinig eisen voor zijn. Maar als je voor een functie als Chief Software Engineer boven een afdeling van 200 man gaat zul je duidelijk moeten maken wat je ervaringen als leider zijn en welke zaken uit het verleden laten zien wat jou capabel maakt.

Maak je CV relevant...

Verwijderd

Maak één volledig basis CV met daarin je persoonsgegeven, chronologisch al je opleidingen, cursussen en functies met functiebestanddelen en verantwoordelijkheden.
Dat ding verstuur je dus nooit. Die gebruik je om, afhankelijk op welke baan je solliciteert, aspecten uit te halen. Andere, niet relevante zaken benoem je in één regeltje.
Het is wat extra werk, maar je laat zien wie je bent wat je gedaan hebt in relatie tot die baan die je wilt hebben.
Pagina: 1