Toon posts:

[XP] User accounts maken met custom beperkingen*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed, de vraag is heel simpel (hoop ik).

Ik wil meerdere accounts maken met zwaardere beperkingen dan de gewone beperkte accounts, en bij voorkeur onder een usergroup samenbrengen. Het gaat om twee Win XP Pro machines.

De beperking die ik wil opleggen is vrij simpel, ik wil dat de gebruikers alleen in hun eigen "mijn Documenten" kunnen komen (en ook deze aankunnen spreken vanaf de andere machine, ze zijn verbonden met een router/hub). Tevens moeten zij de mogelijk hebben om programmas te starten die ik ze wil laten starten, en zelf geen programmas, die in de regestry moeten geregistreerd worden, kunnen instaleren. De gebruikers moeten geen toegang kunnen krijgen tot de C schijf, tenzij het hier gaat om het gedeelte waar hun eigen documenten op staan. Ze moeten wel toegang kunnen krijgen tot messengers, office, games, webcam, newsgroups en dergelijke en ook de mogelijk hebben om dingen van internet te kunnen halen.

Bij voorbaat dank

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

En welk gedeelte heb je zelf al uitgevonden? Welke informatie heb je al vergaard om je probleem op te lossen? Waar liep je tegen aan toen je daarmee aan de gang ging? :)

Verwijderd

Topicstarter
Okee...

Usergroups aanmaken geen probleem, helaas heb ik nergens kunnen ontdekken hoe en waar ik de beperking kan opleggen aan de usergroups, en hoe ik kan voorkomen dat ze op de C schijf komen. Remote access is geen probleem, maar ik heb het erbij gezet om duidelijk te maken tot welke beperkingen ik ga.

Dus mijn eigenlijke vraag is hoe ik die beperkingen instel zodat ik het gewenste resultaat bereik. En natuurlijk of ik dit allemaal kan doen met XP Pro, of dat ik extra software moet aanschaffen/instaleren om dit voor elkaar te krijgen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ga eens op zoek naar "gpedit" en "policies" hier op GoT - je komt dan al een heleboel informatie tegen :)

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:18
Gebruikers met rechten, moest je daar geen Active Directory voor maken? Anders kun je in gpedit aanpassen wat je wilt, maar dat geldt dan voor alle gebruikers, inclusief admin. Dan sluit je jezelf straks buiten en da's niet grappig kan ik je vertellen. ;) Per gebruiker instellen kan zowieso niet zonder Active Directory (voor zover ik er mee geëxperimenteerd heb zonder AD).

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Cmdr Chakotay schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:20:
Gebruikers met rechten, moest je daar geen Active Directory voor maken? Anders kun je in gpedit aanpassen wat je wilt, maar dat geldt dan voor alle gebruikers, inclusief admin. Dan sluit je jezelf straks buiten en da's niet grappig kan ik je vertellen. ;) Per gebruiker instellen kan zowieso niet zonder Active Directory (voor zover ik er mee geëxperimenteerd heb zonder AD).
Je kan na het instellen natuurlijk wel gewoon bepaalde users de toegang tot de bestanden op ntfs-niveau weigeren, al krijgen die dan vrijwel niks meer mee :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1