[HDD] Seagate Barracuda maakt een schril geluid

Pagina: 1
Acties:

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
Hallo beste tweakers. Dit is mijn eerste post op GoT dus ik hoop dat ik het goed doe.

Ik heb recent een nieuwe Seagate SATA HD gekocht als vervanging voor mijn oude Maxtor die het nogmaals begeven had 'en deze keer buiten de garantieperiode was).

Alles ging mooi, sloot hem aan, werd perfect gedetecteerd, kon formatteren en beginnen ermee werken, allemaar lo problemo. Goede prestatie zelfs. Buiten probleem: het ding maakt een enorm hoog piepgeluid van het moment dat mijn PC aanstaat. Wat nog het ergste is, hij maakt dit geluid alleen als hij niet leest of schrijft of zoek. Maw ik krijg hem stil als ik hem laat defragmenteren of uitgebreide schijfcontrole of zoiets laat doen, iets met een hoge schijfactiviteit dus. Ik heb al gegoogled en op GoT gezocht, maar nog niets gevonden die me kon helpen. Zelfs al naar Seagate zelf ge-emaild maar zij geven als advies een silencer te kopen, wat niet echt een optie is voor mij.

Mijn systeem:

AMD 64 3000+
MSI K8N Neo2 Platinum
Maxtor 6Y120P0
Seagate ST3160827AS < deze is dus het probleem.
Geforce 4 Ti 4600
Aopen DVD1648/AP
Lite-ON LTR-12101B
Windows XP Prof.

Ik gebruik de laatste chipset drivers en BIOS versie 1.8 (1.9 vond ik persoonlijk nogal raar en stuntelig)

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem en dan ook nog eens 4 van die schijven in RAID (NVidia NForce4 chipset). Je kunt wel begrijpen dat dat dus echt een pokke herrie geeft! Ik ga ze dan ook mooi ruilen, tenzij iemand een andere suggestie heeft....

Verwijderd

Tsja, hoge pieptonen uit harde schijven is altijd nogal een grijs gebied. Sommige schijven vertonen namelijk na verloop van tijd, als de lagers beginnen te slijten, een hoge pieptoon. De Maxtor D740X-serie is daar een goed voorbeeld van. Dat zijn al geen stille schijven om mee te beginnen, maar de meeste van de twee of drie jaar oude modellen zijn werkelijk niet om aan te horen.

Het is dus altijd de vraag of het zo hoort of niet, als een schijf een pieptoon vertoont. Je hebt ook best kans dat je wat gevoeliger bent dan gemiddeld voor hoge frequenties, en dan kunnen sommige schijven een heel vervelend geluid hebben. Daarbij verschilt het ook nog eens per kast, want mijn Diamondmax 10 maakte in mijn oude kast een duidelijk hoorbare fluittoon, terwijl hij die in mijn nieuwe kast niet maakt. Dat is ook voor een deel te wijten aan een andere hoek waaronder ik zit ten opzichte van die kast, op dit moment.

Al met al zijn er geen eenduidige regels voor te geven. Sommige schijven zijn 100% perfect in orde, technisch gezien, maar maken toch een geluid dat sommige mensen als zeer irritant ervaren, terwijl andere mensen het niet eens horen. Of je in dat geval die schijf nog kunt ruilen weet je zelf het beste, als jouw leverancier het accepteert als reden. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:33

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 00:37:
De Maxtor D740X-serie is daar een goed voorbeeld van. Dat zijn al geen stille schijven om mee te beginnen, maar de meeste van de twee of drie jaar oude modellen zijn werkelijk niet om aan te horen.
Amen to that. Ik heb nog 2 40GB exemplaren liggen die ik 1,5 jaar na aankoop heb afgedankt omdat het geluid niet te harden was. Wat een krengen zijn dat zeg.

Tussendoor nog WD 120GB schijven gehad maar nu alweer een tijd 2 200GB 7200.7 schijven die erg stil zijn. Niet zo stil als de Samsung 5400rpm schijf in m'n media center, maar wel stil. Het lijkt me echt dat je een rottig exemplaar te pakken hebt,

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Nee het is geen pieptoon. Als ze een tijdje in idle staan gaan ze een prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr geluid maken, totdat er weer activiteit plaatsvind. En dat doen ze bij mij dus alle 4 tegelijk :S

De Seatools van Seagate (SMART) zegt overigens dat alles oke is. Ook na een uitgebreide test.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 07:39:
Nee het is geen pieptoon. Als ze een tijdje in idle staan gaan ze een prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr geluid maken, totdat er weer activiteit plaatsvind. En dat doen ze bij mij dus alle 4 tegelijk :S

De Seatools van Seagate (SMART) zegt overigens dat alles oke is. Ook na een uitgebreide test.
Dat is een zelftest die ze uitvoeren als ze idle zijn. Bekend issue:

Seagate Barracuda 7200.7: vervelende calibratiegeluiden?

Die van mij doen het ook.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• DarkJack
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 07:39:

whoa niet gezien dat er reacties waren op mijn topic :o idd dat is het probleem die ik heb, enorm irritant idd. Na schrijven naar de klantendiesnt heb ik het advies gerkegen een RMAtje te doen, wat ik dus gedaan heb :9 Volgens de tracking is mijn parcel op weg hierheen, hopelijk komt het dus goed.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

DarkJack schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 09:44:
Na schrijven naar de klantendiesnt heb ik het advies gerkegen een RMAtje te doen, wat ik dus gedaan heb :9 Volgens de tracking is mijn parcel op weg hierheen, hopelijk komt het dus goed.
De nieuwe schijven die je terugkrijgt doen het ook ;) Zie mijn post hierboven.

Het is 'by design' zeg maar.

• DarkJack
Exirion schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 09:59:
[...]

De nieuwe schijven die je terugkrijgt doen het ook ;) Zie mijn post hierboven.

Het is 'by design' zeg maar.
vandaag refurbished HDD terug gehad, and idd, weer die piep |:( het stopt nu wel af en toe, maar toch, het blijft irritant dat het geen naam heeft. Mss ff paar uurkes laten draaien en hopen dat het betert.

• DarkJack
kick, sort of, maar nog een extra vraagje, ik las dat Seagate de Acoustic managment uit zijn firmware gehaald had wegens legal issues, weet er iemand soms als eer een of andere slimmerik is die een custom firmware gamaakt heeft die dat wel ondersteund? :P
Pagina: 1