16:9 en 4:3 video in één Premiere project

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Op vakantie hebben ik en mijn zwager gefilmd, ik met een 4:3 DV camera en hij in het formaat 16:9.

Nu willen we de twee films combineren en daar een leuke vakantie DVD van bakken.

Ik heb zelf redelijk ervaring met het bewerken van 4:3 films en het encoderen naar MPEG2 dmv CCE, die uiteindelijk worden gebruikt in Adobe Encore DVD voor DVD authoring.

Echter nu vraag ik mij af of er nog haken en ogen zitten aan een project waarbij 16:9 en 4:3 formaten video's worden gebruikt.

Het lijkt mij verstandig om het project in Premiere standaard in 16:9 te doen. Uiteraard wil ik niet dat de 4:3 scenes uitgerekt worden, die moeten gewoon 4:3 blijven (de TV zal IMHO deze video wel uitrekken volgens de TV instellingen).

Mijn eerste vraag is wat nu eigenlijk de resolutie is van een 16:9 DV project video. Een DVD in PAL (en 'normaal' DV formaat) heeft een resolutie van 720x576. Echter als je het DV materiaal schiet in 16:9, wat is dan de resolutie ?
Voor de duidelijkheid, het 16:9 materiaal is geschoten met een echte 16:9 camcorder, dus niet een 16:9 mode waarbij er beeldinformatie aan de bovenkant en onderkant is weggelaten.

Wat zijn de ervaringen hier met 16:9 en 4:3 videoscenes in 1 Premiere project (ik gebruik Adobe Premiere Pro 1.5.1). Moet ik nog ergens op letten ?

En dan het encoderen naar MPEG2. Ik gebruik hiervoor altijd CCE (Cinemacraft encoder). Het liefst zou ik meteen vanaf de timeline mbv de CCE plugin naar MPEG2 encoderen. Echter hoe gaat CCE dan om met de 16:9 en 4:3 scenes ? Gaat dan zondermeer goed ?

De laatste stap is het authoren van de DVD in Adobe Encore DVD 1.5.1.
Is het zondermeer mogelijk deze twee formaten te verwerken op één DVD ?

En hoe zal het eindresultaat worden. Op een breedbeeld TV verwacht is dat de 16:9 scenes beeldvullend worden weergegeven. Zodra een 4:3 scene komt, blijft dit dan 4:3 op TV ?

Ik zou graag wat tips & tricks willen hebben van tweakers die hier al eerder mee aan het stoeien zijn geweest en wellicht kunnen wijzen op eventuele problemen of aandachtspunten.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik heb ondertussen heel wat sites afgestruind op zoek naar wat antwoorden.

Allereerst blijkt dus dat 16:9 opnamen met een digitale (DV) camcorder net als 4:3 opnamen met dezelfde resolutie worden opgeslagen. Dat is voor PAL altijd 720x576 !
Hierbij wordt de videoinformatie horizontaal samengeperst. Een breedbeeld opname heeft dus niet meer beeldinformatie als pixels.

Wanneer je de 16:9 opnamen afspeelt/bewerkt in een video bewerking programma dan worden breedbeeld opnamen dus ook samengeperst weergegeven. Om dit tegen te gaan bepaal je in de project settings dat het breedbeeld opnamen betreft en past hiervoor de weergave vensters aan in 16:9 formaat voor een natuurlijker beeld. Deze setting heeft dus niets te maken met het wijzigen van de daadwerkelijke horizontale resolutie.

Zover ik nu dus begrijp maakt het niets uit of je bron video's 16:9 of 4:3 zijn in 1 project/timeline. Slechts de weergave kan misvormd zijn tijdens editen.

Verder heb ik begrepen dat de 4:3 of 16:9 instellingen van de MPEG encoders alleen invloed heeft op de extra in formatie die wordt toegevoegd aan de MPEG2 zodat output devices zoals TV's kunnen 'zien' of het beeld in 16:9 of 4:3 formaat weergegeven moet worden. Klopt dit ?

Hoe zit het nu dan als je een 16:9 clip hebt en daarna een 4:3 clip in dezelfde DV AVI ?
Hoe bepaal je in de encoder dat het eerste stuk een 16:9 film is en de andere clip in 4:3 ?

Ik hoop dat iemand daar wat uitleg over kan geven...

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-12 21:22
Xymox schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:32:
Zover ik nu dus begrijp maakt het niets uit of je bron video's 16:9 of 4:3 zijn in 1 project/timeline. Slechts de weergave kan misvormd zijn tijdens editen.
Tot zover heb je gelijk, maar ik zal uitleggen waarom je het toch niet moet doen...
Verder heb ik begrepen dat de 4:3 of 16:9 instellingen van de MPEG encoders alleen invloed heeft op de extra in formatie die wordt toegevoegd aan de MPEG2 zodat output devices zoals TV's kunnen 'zien' of het beeld in 16:9 of 4:3 formaat weergegeven moet worden. Klopt dit ?
Ja
Hoe zit het nu dan als je een 16:9 clip hebt en daarna een 4:3 clip in dezelfde DV AVI ?
Hoe bepaal je in de encoder dat het eerste stuk een 16:9 film is en de andere clip in 4:3 ?
Dat kan het niet. Eén filmpje is breedbeeld of niet. Daarom kan je ze niet in een timeline gebruiken. Globaal zijn er twee oplossingen:
1. Zwarte balken toevoegen zodat al het beeld het zelfde formaat heeft. Je kan horizontale balken toevoegen aan breedbeeld, zodat het 4:3 wordt, of verticale balken aan beeld met een 4:3 verhouding om er breedbeeld van te maken. Het nadeel is wel dat je (veel) beeldinformatie weggooit. Zoals je zelf al hebt geconstateerd heeft het beeld, zowel in het DV als DVD formaat, altijd de zelfde resolutie. De balken moeten dus in deze resolutie komen waardoor je het beeld in moet drukken.
2. Een betere oplossing is daarom de filmpjes apart te bewerken en coderen. Deze filmpjes moet je dan afzonderlijk van elkaar in je DVD-authorprogramma importeren. Pas dan zet je ze achter elkaar. Je stelt simpelweg in dat je de ene na de andere afspeelt. (Waar je bijvoorbeeld normaal na film 1 naar het menu zou gaan, ja je nu eerst naar film 2 en dan pas naar het menu ect.)

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:46
Ik denk dat de 16:9 opnames niet echt 16:9 zijn, maar 4:3 beelden "afgeknipt" naar tot 16:9

Alleen héle dure prof. camera's kunnen anamorph 16:9 draaien.
Daarom zou je beter jouw 4:3 beelden af kunnen matten tot 16:9. Je merkt het verschil bij interlaced video namelijk niet zo snel als bij DVD's met progressief bronmateriaal.