Toon posts:

mp3's van lawaai harde schijven! Maakt DM10 zo'n raar lawaai

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Je kan hier: http://www.tweakers.net/reviews/553/8 ongeveer halverwege de pagina (scroll down) een hele hoop mp3's vinden van de noise van verchillende recente harddisks.

Je moet eens naar allemaal luisteren, maar bij de Maxtor DM10 200GB is er iets eigenaardigs. Na de spinup noise die je bij allemaal hoort, is hij de enige die af en toe zo'n raar lawaai maakt bovenop de constante noise. Hier is rechtstreekse link naar die mp3: http://arethusa.tweakers.net/~femme/reviews/barracuda72008/maxtor%20diamondmax%2010%20200gb%20chassis%20idle.mp3 Luister goed na 13 seconden, dan komt daar zo'n storend lawaai bij en nadien nog een paar keer (wordt zelfs erger!). Is dat effectief zo bij al die DM10 drives?! Ik vind dat toch vreemd en heb daar nog nooit niemand iets horen over zeggen en bij andere drives in die test is dat niet zo? Hoe zit dat juist want ik vind dat toch een vreemd lawaai?!! Wat is dat?

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik heb ook de DM10 en die is niet bepaald de stilste. Grote nadeel is de continue pieptoon op ongeveer 10Khz. Deze hoor ik overal zodra de pc aanstaat. Nog irritanter dan luidruchtige fans.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Die klik die je in het begin hoort die hoor ik regelmatig als ik intesief gebruik maak van de hardeschijf.
Dit is danwel een 80gb sata van maxtor.Maar het geluid is precies het zelfde(die harde klik) , zou dit op lange termijn de dood van mijn hd betekenen??
Die *KLIK* is dat normaal niet alleen als je de computer aan zet ,du ook zodra de hardeschijf stroom krijg.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 14:48 ]

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Die van mij klikt en ratelt ook gigantisch. Ik heb 2 seagates en die hoor ik totaal niet, maar die maxtor kan ik op de gang nog horen ratelen. Bij opstarten hier ook zo'n klik. :P

En verder idle zo'n hoge pieptoon die ook goed te horen is.

[ Voor 17% gewijzigd door KneppaH op 22-08-2005 15:15 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Aangenomen dat we het over hetzelfde hebben - een soort zoemtoon van enkele seconden op 9 en 13 seconden in het geluid, de tweede een stuk langer dan de eerste en enigszins oplopend in toonhoogte - kan ik je melden dat dat geluid na enige tijd uit de schijf gaat. Het klinkt wellicht vreemd, maar toen ik die schijf kocht zat dat geluid er bij mij ook in. Het klinkt als een soort calibration noise zoals Hitachi Deskstars dat ook hebben. Maar bij mij is het na een maandje of twee uit de schijf verdwenen. Ik ga ervan uit dat dat normaal is (heb 'm regelmatig aan diverse tests onderworpen, niets aan de hand en presteert prima).

Wat de idle noise betreft, daarin is de DM10 inderdaad een van die schijven die een nogal hoge fluittoon produceert als hij aanstaat. Sommige mensen zijn daar gevoeliger voor dan andere. Ik ben zelf iemand die een dergelijke toon nogal irritant vindt, maar bij mijn DM10 hoor ik hem eigenlijk nauwelijks, omdat ik blijkbaar precies onder een 'goede' hoek zit ten opzichte van de plaatsing van mijn schijf. Dus ik heb er geen last van, en het 'geruis' van de schijf zelf als hij draait is heel acceptabel (iig veel beter dan mijn >30 dB, drie-platter WD1200JB die ik hiervoor had).

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb hier een Raptor, een DM10 en een MaxLineIII erin en je hoort ze wel ronddraaien (en de raptor hoor je lekker ratelen bij schrijfbewerkingen) maar hoge pieptonen heb ik geen last van met deze schijf.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Het lijkt me trouwens ook niet meer dan normaal dat een schijf geluid maakt als de kop beweegt. Sommige schijven zijn daar zeker stiller in dan andere (vergelijk de seeknoise van een Raptor eens met dat van een Samsung SP2x04C) maar persoonlijk vind ik dat niet zo belangrijk. Dan wéét je dat hij bezig is. Herrie tijdens idle draaien is veel irritanter. :)

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik vind dat ratelen helemaal niet erg. integendeel, zo hoor ik tenminste precies wat mijn pc aan het doen is. maar die fluittoon irriteert me wel mateloos. ik dacht eerst dat het de fans waren, maar nadat ik die stuk voor stuk stilgehouden had, bleef de pieptoon. Daarna had ik de DM10 uitgeschakeld en toen was de pieptoon weg.

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 18:26

Huig

Merino Fanatic

Ik heb dat mp3tje eens beluisterd, want ik heb namelijk precies dezelfde harddisk, maar ik heb nog nooit last gehad van die geluiden die op de mp3 te horen zijn. Volgens mij verschilt het per hardeschijf ofzo, of ik heb gewoon mazzel ;)

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Of je hebt misschien een erg goede geluidsdemping in je kast. :)

Die mp3 is trouwes wel met een brakke microfoon zowat op de HD opgenomen dus bij je thuis klinkt dat natuurlijk allemaal wat softer.

[ Voor 52% gewijzigd door KneppaH op 23-08-2005 06:56 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 08:25
ik zou powermax eens draaien want dat klinkt echt niet lekker.

btw, klikt jouw maxtor ook? als ik hier een flinkje dvd aan t uitpakken ben (rar) dan wil hij nog wel eens gaan klikken... niet goed....

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:34
^^ Eeens met sharkzor.

Mijn DM10 ATA 200G maakte ook hetzelfde geluid en klikken, na verloop van tijd werd hij ook trager (steeds 'bufferen' bij afspelen van divx-films en traag kopieren), uiteindelijk ging hij afgelopen weekeinde stuk! :(

Wel gratis 'n nieuwe gehad, maar toch... Ben iig blij dat ik zo fanatiek back-ups maak!

Volgens de medewerker van Mycom heeft de eerste serie een gare chipset, bij de latere is dat gecorrigeerd. Hij had al best veel van deze schijven moeten omruilen.

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik hoor alleen een klik als mijn Hd aan of uitschakeld, maar dat deed mijn oudere Maxtor ook altijd en die is al jaren oud en doet t nog perfect. Enige waar ik me druk om maak is die pieptoon, maar dat zal wel zo horen ofzo.

[ Voor 22% gewijzigd door KneppaH op 23-08-2005 07:36 ]

Pagina: 1