Toon posts:

Wireless over 1km range, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik en een vriend die een paar blokken verderop wonen, zouden een wireless connection willen met elkaar. Het probleem is, geen van ons is vertrouwd met het draadloos gebeuren, en bij zo een range mag er ook al wat veiligheid bij. Hoe we dit moeten doen is ons echter een groot raadsel. Iets met een directionele zender en ontvanger. Omni is verboden voor die range denk ik in België, toch zonder vergunning?

Ik ben op de website van Dlink gaan kijken en daar hebben ze een rubriek antennes... Nja, leuk allemaal en de ANT24-0801 staat ons wel aan. Max range 2000m aan 1Mbps enz. Euhm, er staat bij deze bij N-female. Ik denk dus dat je om te zenden & ontvangen een mannetje en een vrouwtje nodig hebt... Logisch, maar ik vindt de mannetjes niet. :/

Nuja, ik heb dan ook ff op google gekeken en daar kwam ik bij Wirelessleiden.nl. Daar staan een aantal principes mooi uitgelegd en daaruit blijkt dat je al veel meer nodig hebt om dit project te realiseren?
Ik ben niet echt knutselgezind en dus ging ik naar hun afgewerkte producten kijken, komt neer om veels te veel geld dan dat we ervoor over hebben.

Nu kom ik eindelijk tot mijn echte vraag. Hoe realiseer ik mijn doel aan zo min mogelijk kosten?
De situatie schets hierboven geeft aan in welke richting ik probeer te denken, maar ik ken er te weinig van om het af te werken.

Elke hulp/meninig wordt geapprecieerd.

Black Box

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:02

Rmg

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:27:
Ik ben op de website van Dlink gaan kijken en daar hebben ze een rubriek antennes... Nja, leuk allemaal en de ANT24-0801 staat ons wel aan. Max range 2000m aan 1Mbps enz. Euhm, er staat bij deze bij N-female. Ik denk dus dat je om te zenden & ontvangen een mannetje en een vrouwtje nodig hebt... Logisch, maar ik vindt de mannetjes niet. :/
lol...

die n-female is de connector die aan de antenne zit waarmee je de antenne op de router aansluit. het gaat erom dus dat je op je router of wireless kaarten een n-male connector zit om de antenne te kunnen aansluiten heeft verder weinig met zenden en ontvangen te maken

:+

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 22-08-2005 14:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, daar zat ik dus ff compleet naast. Toont al dat dit echt nieuw is voor mij. 8)7

Euhm, dat brengt de situatie op hetvolgende:

Huis1 - netwerk - wireless router met n-male connectie (lijkt wel speciaal te zijn, want bekijk een paar routers en ze hebben het niet) - directionele zender ------------ directionele ontvanger - euhm ja, hier erges zit je in huis 2 maar hoe?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

aan die ontvanger hang je een wireless client. hetzij een pci met netwerk kaart, hetzij een speciaal apparaat wat wireless omzet naar bedraad.

Kijk anders eens op http://www.wifishop.nl/

Daar hebben ze complete sets hiervoor (wel prijzig), en een forum waar je met dit soort vragen prima terecht kunt. En uit de set aanbiedingen die ze daar hebben (building to building bundle) kan je wel opmaken welke onderdelen je nodig zult hebben.

Bedenk wel dat je in principe voor zulke afstanden wel altijd een zicht verbinding zult moeten hebben, dus als er gebouwen of bomen tussen de twee antennes staan gaat het al niet lukken.

[ Voor 74% gewijzigd door Orion84 op 22-08-2005 14:45 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Hoe zit het met de rechten? Ik bedoel is er voor die afstand geen vergunning nodig?

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Afstand boeit niet, enkel het vermogen waarmee je uitzend. Zolang je dat onder de 100mW houdt is er niks aan de hand.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Pijnlijk, die line-of-sight wordt een serieus probleem...
Kan eens proberen bij een eigenaar van een appartement dat tussen onze huizen ligt en er hoog bovenuitsteekt, om daar eventueel een tussenpost in te bouwen?

Gaat dit uberhaupt? Kosten zullen al weer fel oplopen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 14:54:
Pijnlijk, die line-of-sight wordt een serieus probleem...
Kan eens proberen bij een eigenaar van een appartement dat tussen onze huizen ligt en er hoog bovenuitsteekt, om daar eventueel een tussenpost in te bouwen?

Gaat dit uberhaupt? Kosten zullen al weer fel oplopen.
Als die persoon vanuit zijn appartement zowel vrij zicht heeft op jou antenne en op de antenne van je vriend dan zou je inderdaad eerst een brug kunnen maken naar hem en dan van hem weer naar je vriend, maar dan wordt het dus wel bijna 2x zo duur.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde op het dak zo ongeveer. Dus daar komt ff een kleinigheid bij.. Die dingen hebben stroom nodig. :/ Het wordt stillaan een onmogelijke zaak.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Een antenne heeft geen stroom nodig, maar antenne kabels wil je niet te lang hebben, omdat dan het signaal weer te zwak wordt.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:01:
Ik bedoelde op het dak zo ongeveer. Dus daar komt ff een kleinigheid bij.. Die dingen hebben stroom nodig. :/ Het wordt stillaan een onmogelijke zaak.
power over ethernet (PoE) ?
en de router aansluiting kan je heel makkelijk converteren naar N type connector doormiddel van een zogeheten "pigtail". een verloopstukje met 2 verschillende connectors (bijvoorbeeld RP-TNC naar N-male of RP-SMA naar N-male. de 2 meest voorkomende combi's)

btw, en line of sight is niet perse nodig... mits er maar niet teveel tussen zit..
bijvoorbeeld net een randje van een dak ofzo (en dan wel een diehoek dak) is echt niet zo erg.
meer word wel lastig.
ik zou eens gaan kijken naar een sterke richt antenne... een biquad met opstaande randjes heeft voordeel boven een normale biquad dat het signaal nog wat meer gericht is.
of misschien een helical antenne? slotted waveguide mischien?

edit:
met stom boven mij. antenne vraagt geen stroom, maar de router/accesspoint wil je wel zo dicht mogelijk bij je antenne houden ivm signaalverlies.
het allerliefst wil je je antenne direct op je router/AP schroeven, of hooguit een pigtail.
iig, meer dan 2 meter kabel is geen goed plan. en dan moet je ook echte goede kwaliteit kabel gebruiken. lekkere dikke coax die voor hoge frequenties bedoeld is.

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 22-08-2005 15:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Al van gehoord, maar dat is ook alles, we zijn nog maar enkele dagen bezig met dit project, en er is zo ongelooflijk veel dat je best weet/moet weten... Daar zijn we nog niet toe gekomen.
en de router aansluiting kan je heel makkelijk converteren naar N type connector doormiddel van een zogeheten "pigtail". een verloopstukje met 2 verschillende connectors (bijvoorbeeld RP-TNC naar N-male of RP-SMA naar N-male. de 2 meest voorkomende combi's)
Weer een probleem (ofja, 'uitdaging' ) minder.
btw, en line of sight is niet perse nodig... mits er maar niet teveel tussen zit..
bijvoorbeeld net een randje van een dak ofzo (en dan wel een diehoek dak) is echt niet zo erg.
meer word wel lastig.
ik zou eens gaan kijken naar een sterke richt antenne... een biquad met opstaande randjes heeft voordeel boven een normale biquad dat het signaal nog wat meer gericht is.
of misschien een helical antenne? slotted waveguide mischien?
Het tussenpunt is echt een verreiste :)
Wat je daaronder allemaal vernoemt, is echter compleet onbekend voor mij :?
edit:
met stom boven mij. antenne vraagt geen stroom, maar de router/accesspoint wil je wel zo dicht mogelijk bij je antenne houden ivm signaalverlies.
het allerliefst wil je je antenne direct op je router/AP schroeven, of hooguit een pigtail.
iig, meer dan 2 meter kabel is geen goed plan.
Wat moet ik dan precies allemaal op dat dak bij het tussenpunt gaan plaatsen?

Verwijderd

ga iig voor een Senao accesspoint.. deze heef 100mw zendvermogen.. dat is het maximale dat in benelux is toegestaan, in nederland iig.

www.zx-yagi.nl is het goedkoopst en heeft erg goede service.

edit: kijk ook eens rond op www.wirelessnederland.nl

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 15:20 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:16:
[...]

Al van gehoord, maar dat is ook alles, we zijn nog maar enkele dagen bezig met dit project, en er is zo ongelooflijk veel dat je best weet/moet weten... Daar zijn we nog niet toe gekomen.

[...]

Weer een probleem (ofja, 'uitdaging' ) minder.

[...]

Het tussenpunt is echt een verreiste :)
Wat je daaronder allemaal vernoemt, is echter compleet onbekend voor mij :?

[...]

Wat moet ik dan precies allemaal op dat dak bij het tussenpunt gaan plaatsen?
ik doel op verschillende types antennes.
biquads zijn heel simpel te maken voor nog geen 15 euro per stuk.
een plaatje koper van 15x15cm en een vormpje van 2.5mm2 draad (normaal 220volt draad dat door je huis loopt in de muren), een connector (N-type chassisdeel b.v.) wat soldeerwerk en nauwkeurig vouw en buigwerk, en voila: een biquad :)
helical antennes bestaan uit een buis met een draad er omheen gewikkeld op een heeel exact uitgemeten draaiing, en slotted waveguides zijn eigenlijk niets meer dan rechhoekige kokers met rechthoekige gaten er in (ook weer appart uitgemeten).

op het tussenpunt: 2 accesspoints met een crossed UTP kabel er tussen en 2 antennes er aan, ieder naar een kant gericht.

je kan ook gebruikmaken van accesspoints met WDS, maar hoe meer WDS nodes je in het netwerk hebt, hoe harder de snelheid achteruit gaat.
WDS staat trouwens voor Wireless Distribution System, en zorgt dat een bepaalde groep nodes (accesspoints of routers) samen kan werken als 2 netwerk, zonder dat ze verbonden zijn met kabels.
dit houd in dat je op het tussenpunt maar 1 accesspoint nodig hebt, maar wel een omnidirectionele antenne.

edit:
@stom boven mij: senao verkoopt binnen nederland ook wel 200mw apperatuur... je mag het hebben, maar niet gebruiken.
iig officieel niet, maar er word toch niet gecontroleerd... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 22-08-2005 15:26 ]

Verwijderd

FireWurX schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:24:
[...]

ik doel op verschillende types antennes.
biquads zijn heel simpel te maken voor nog geen 15 euro per stuk.
een plaatje koper van 15x15cm en een vormpje van 2.5mm2 draad (normaal 220volt draad dat door je huis loopt in de muren), een connector (N-type chassisdeel b.v.) wat soldeerwerk en nauwkeurig vouw en buigwerk, en voila: een biquad :)
helical antennes bestaan uit een buis met een draad er omheen gewikkeld op een heeel exact uitgemeten draaiing, en slotted waveguides zijn eigenlijk niets meer dan rechhoekige kokers met rechthoekige gaten er in (ook weer appart uitgemeten).

op het tussenpunt: 2 accesspoints met een crossed UTP kabel er tussen en 2 antennes er aan, ieder naar een kant gericht.

je kan ook gebruikmaken van accesspoints met WDS, maar hoe meer WDS nodes je in het netwerk hebt, hoe harder de snelheid achteruit gaat.
WDS staat trouwens voor Wireless Distribution System, en zorgt dat een bepaalde groep nodes (accesspoints of routers) samen kan werken als 2 netwerk, zonder dat ze verbonden zijn met kabels.
dit houd in dat je op het tussenpunt maar 1 accesspoint nodig hebt, maar wel een omnidirectionele antenne.

edit:
@stom boven mij: senao verkoopt binnen nederland ook wel 200mw apperatuur... je mag het hebben, maar niet gebruiken.
iig officieel niet, maar er word toch niet gecontroleerd... ;)
Ik loop hier ook gezellig met ruim 600mw te stralen :9

maar ff terug naar het punt...

1km is een afstandje van niks mits je de juiste apparatuur gebruikt.
Koop gewoon 2 richtantennes bij zx-yagi voor 40euro per stuk en 2 accesspoints met pigtails.
Zorg dat de antennes boven de meeste daken uitkomen en je bent klaar.
Het kost wel ff wat maar je bereik is geweldig.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 15:35 ]

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-04 12:57
[qoute]iig officieel niet, maar er word toch niet gecontroleerd... [/qoute]

Tot dat er iemand gaat klagen ... bv. storing... :P op een ander netwerk...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:30:
[...]

Ik loop hier ook gezellig met ruim 600mw te stralen :9

maar ff terug naar het punt...

Koop gewoon 2 richtantennes bij zx-yagi voor 40euro per stuk en 2 accesspoints met pigtails.
hey waar is jouw tweakers spirit? ;)
antennes bak je zelf wel.. 10 a 15 euro heb je al een richtantenne voor die beter is dan de gemiddelde antenne in de winkel. pigtails maken is ook helemaal geen probleem. soldeer je zo zelf in elkaar... bespaart nogal wat geld ;)

Verwijderd

FireWurX schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:39:
[...]

hey waar is jouw tweakers spirit? ;)
antennes bak je zelf wel.. 10 a 15 euro heb je al een richtantenne voor die beter is dan de gemiddelde antenne in de winkel. pigtails maken is ook helemaal geen probleem. soldeer je zo zelf in elkaar... bespaart nogal wat geld ;)
en geeft je een ontzettende loss in je signaal :) om 40euro voor een 13db gain en 50 voor een 17db gain ga ik niet moeilijk doen. het is superkwaliteit

Afbeeldingslocatie: http://www.zx-yagi.nl/images/zxraster.gif

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 15:41 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:11

rapture

Zelfs daar netwerken?

10dB gain haal je met de meeste zelfbouwantennes gemakkelijk, om 20dB gain te halen is het wat moeilijker, maar het blijft te doen.

Hier in België is het normaal dat men woekerprijzen vraagt voor hardware, dus ik ga na mijn herexamens een experimenteren met zelfbouw antennes.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn tweak gehalte is op gebied van WiFi hardware niet hoog :)
Dus die kopen zou leuk zijn :)
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:30:
[...]
dat is juist het probleem, ik kan echt niet zo hoog gaan, dus er moet een tussenpunt komen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:55:

[...]

dat is juist het probleem, ik kan echt niet zo hoog gaan, dus er moet een tussenpunt komen.
ach dit zou jij echt wel kunnen maken hoor ;)
http://www.seattlewireless.net/index.cgi/SardineCanAntenna
biquads zijn best simpel, deze is gemaakt van een sardientjesblik :P

nog meer links:
http://www.sorgonet.com/network/biquad/
http://trevormarshall.com/biquad.htm
http://sharon.esrac.ele.t...ntenne/13-double-quad.jpg
http://www.olotwireless.net/catala/discono.htm
http://www.oreillynet.com/cs/weblog/view/wlg/448

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 22-08-2005 16:09 ]

Verwijderd

op de website www.teleshopper.nl verkopen ze antennes allerlei maten en soorten

zitten in Noord-brabant

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:55:

[...]

Simpel.. zet gewoon een accesspoint in het midden punt en laat de antennes als client aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Hier is de situatie... alleen ap in het midden lijkt dan niet te lukken.
Afbeeldingslocatie: http://www.satellitestudios.be/Personal/situatie.jpg

Euhm ja, berijk = bereik

Verwijderd

dus.....

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/jth.slagter/heus.JPG

of het zelfde princiepe maar dan met een boog/hoek OM het gebouw heen in plaats van er over heen.

edit: respect voor mijn paint skilzz he :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 16:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mooi mooi! :P

Zow, dat zou the trick dan doen. Moet ik ff checken welke hoogte de AP moet staan, en vanwaar ik de stroom kan halen. :/

Dus dan zitten we aan de lijst:
  • 2 * Wireless router met N-male aansluiting
  • 2 * Gaasantenne
  • AP op appartement
En die gaasantennes maken we doodleuk zelf dan... of toch eerst ff proberen. Worden dan van die sardinneblik antennes. Bedankt voor die links FireWurX

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 16:47 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 16:45:
Mooi mooi! :P

Zow, dat zou the trick dan doen. Moet ik ff checken welke hoogte de AP moet staan, en vanwaar ik de stroom kan halen. :/

Dus dan zitten we aan de lijst:
  • 2 * Wireless router met N-male aansluiting
  • 2 * Gaasantenne
  • AP op appartement
En die gaasantennes maken we doodleuk zelf dan... of toch eerst ff proberen. Worden dan van die sardinneblik antennes. Bedankt voor die links FireWurX
als je geen enorme paal op het dak van dat gebouw kan zetten kan je ook 2 accesspoints nemen in point2point mode (linkerkant van gebouw met linkerhuis, en rechterkant gebouw met rechterhuis)
crosscable door het huis heen, en dan antennes er aan.
nogmaals: als je 1 accesspoint gebruikt, moet je WDS mode gebruiken, en dat halveert de snelheid met elke nieuwe node die erbij komt.
2nodes: fullspeed
3 nodes: halve speed
4 nodes: kwart speed
5 nodes: 1/8ste speed

als je dus 2 accesspoints op het gebouw zet, kan je 2 apparte point2point w-lans maken en dan verlies je geen snelheid.

en graag gedaan hoor :) er is echt heel veel te vinden over w-lan antenne zelfbouw :)
gewoon "antennetype howto" intypen op google en je krijgt enorme lijsten met goede resultaten :)

edit: ik bedenk me net dat ik een klein beetje onzin loop te blaten... het middelste AP in Point2Multipoint mode kan ook... dan werktie als doorgeefluik, en kan in het midden ook nog gesurft worden via de UTP port van dat ding :P
WDS heeft als extra mogelijkheid dat er nog client nodes tussen de APs kunnen rondzwerven zonder gezeur :)

mocht je op dat dak dus 1 AP zetten, doe er dan een leuke Omni antenne bij.

http://www.lincomatic.com/wireless/collinear.html <-- beetje tricky model... heb ik geprobeert, zonder goed resultaat... maar had ook niet de goede gereedschappen...
http://www.guerrilla.net/...nnas/2ghz_collinear_omni/
http://mobileaccess.de/wlan/?go=omni
http://www.dartsplayer.com/wi-fi/index.html <-- aanrader!

http://wiki.wirelessleide...bin/moin.cgi/RadioAntenne <-- meer info

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 22-08-2005 17:02 ]

Verwijderd

FireWurX schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 16:51:
[...]

als je geen enorme paal op het dak van dat gebouw kan zetten kan je ook 2 accesspoints nemen in point2point mode (linkerkant van gebouw met linkerhuis, en rechterkant gebouw met rechterhuis)
crosscable door het huis heen, en dan antennes er aan.
nogmaals: als je 1 accesspoint gebruikt, moet je WDS mode gebruiken, en dat halveert de snelheid met elke nieuwe node die erbij komt.
2nodes: fullspeed
3 nodes: halve speed
4 nodes: kwart speed
5 nodes: 1/8ste speed

als je dus 2 accesspoints op het gebouw zet, kan je 2 apparte point2point w-lans maken en dan verlies je geen snelheid.

en graag gedaan hoor :) er is echt heel veel te vinden over w-lan antenne zelfbouw :)
gewoon "antennetype howto" intypen op google en je krijgt enorme lijsten met goede resultaten :)

edit: ik bedenk me net dat ik een klein beetje onzin loop te blaten... het middelste AP in Point2Multipoint mode kan ook... dan werktie als doorgeefluik, en kan in het midden ook nog gesurft worden via de UTP port van dat ding :P
WDS heeft als extra mogelijkheid dat er nog client nodes tussen de APs kunnen rondzwerven zonder gezeur :)

mocht je op dat dak dus 1 AP zetten, doe er dan een leuke Omni antenne bij.

http://www.lincomatic.com/wireless/collinear.html <-- beetje tricky model... heb ik geprobeert, zonder goed resultaat... maar had ook niet de goede gereedschappen...
http://www.guerrilla.net/...nnas/2ghz_collinear_omni/
http://mobileaccess.de/wlan/?go=omni
http://www.dartsplayer.com/wi-fi/index.html <-- aanrader!

http://wiki.wirelessleide...bin/moin.cgi/RadioAntenne <-- meer info
Wat een onzin met dat halveren van de snelheid... wanneer er niemand anders op je # nodes netwerk hebt dan haal jij gewoon de snelheid van de langzaamste node link. met Senao iig :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 18:31:
[...]

Wat een onzin met dat halveren van de snelheid... wanneer er niemand anders op je # nodes netwerk hebt dan haal jij gewoon de snelheid van de langzaamste node link. met Senao iig :)
dat is een regel van WDS... staat in de handleiding van mijn Edimax 7025APL

voor Point2Multipoint mode geld deze regel dus niet.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 22-08-2005 18:35 ]

Verwijderd

FireWurX schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 18:32:
[...]

dat is een regel van WDS... staat in de handleiding van mijn Edimax 7025APL
edimax :|

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

dus? :|

het ding doet zijn werk goed. en WDS is niet een idee van edimax oid... die regel geld voor WDS in het algemeen

Verwijderd

FireWurX schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 18:36:
[...]

dus? :|

het ding doet zijn werk goed. en WDS is niet een idee van edimax oid... die regel geld voor WDS in het algemeen
Blijkbaar niet dus.... :)

Maar ik ruik een vuuroorlog dus ik hou er mee op. TS was tevreden?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 18:38:
[...]

Blijkbaar niet dus.... :)

Maar ik ruik een vuuroorlog dus ik hou er mee op. TS was tevreden?
jij denkt aan Point2Multipoint mode. daarbij heb je geen last van dat snelheidhalveringsprobleem.

http://www.micronet.info/FAQ/wireless/wireless.asp#Q24

Verwijderd

Topicstarter
jup jup :) En over die nodes, er komen er geen bij, dus das het probleem niet.
Bedankt allemaal, was verlichtend. :P Heb veel gehad aan de vele links ook.

Black Box
Pagina: 1