Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

minikoelkastje in pc, stroomverbruik vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 734 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
kheb hier net een koel element uit een oude mini frigo op de kop getikt
gegevens: 12V , max 4.7A (zakt na een tijdje wanneer op temp gekomen)

nu is mijn vraag, hoeveel A kan je uit een 12volt lijn halen?
voeding is een qtec 400watt voeding en hierop zitten er 3 hdd's aangesloten, dvdwriter, amd athlon 2500+, ati radeon 9800pro.

zou mijn voeding dit aankunnen of zou het echt wel nodig zijn om een nieuwe te kopen?

thx

//edit, ondertussen is mijn stroomprobleem al opgelost en zal ik hier af en toe eens een foto posten in de plaats (zal wel traag gaan komende 2-3 weken wegens herexamens)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 23:25 ]

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:52
Misschien ff googelen naar de info/specs van je voeding?
Meestal heeft Qtec dat wel op hun eigen website online staan!

Succes.

(welkom op het forum trouwens :))

[ Voor 13% gewijzigd door Danjel op 22-08-2005 13:28 ]

They who buy the dip, deserves the rip.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Hmz Qtec? Een tip, sluit die koelkast niet aan wil je je systeem nog enigzins stabiel kunnen draaien...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:11:
kheb hier net een koel element uit een oude mini frigo op de kop getikt
gegevens: 12V , max 4.7A (zakt na een tijdje wanneer op temp gekomen)

nu is mijn vraag, hoeveel A kan je uit een 12volt lijn halen?
voeding is een qtec 400watt voeding en hierop zitten er 3 hdd's aangesloten, dvdwriter, amd athlon 2500+, ati radeon 9800pro.

zou mijn voeding dit aankunnen of zou het echt wel nodig zijn om een nieuwe te kopen?

thx
met een goede voeding zou dit wel lukken, maar aangezien jij een qtec hebt denk ik niet dat het gaat werken.

En het aantal A dat je kunt ontrekken van een voeding op de 12V lijn staat op de voeding zelf.

En zo,n koelelement in je pc plaatsen heeft zowiezo geen zin, die dingen zijn gemaakt om koude dingen koud te houden, niet op warme dingen koud te maken (koop dan maar een airco voor je pc).

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

er staat op je voeding meestal aangegeven wat je maximale amperage is, maar wel op je bekabeling letten ;)

Take a parachute, and jump!

Verwijderd

Topicstarter
kheb dat net gedaan, het enigste wat ik vind is een pdf bestandje die op niets trekt
(het is een qtec 400watt big fan)

als ik het wattage uitreken zou dit rond de 55watt komen op de 12volt lijn

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:31
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:31:
kheb dat net gedaan, het enigste wat ik vind is een pdf bestandje die op niets trekt
(het is een qtec 400watt big fan)

als ik het wattage uitreken zou dit rond de 55watt komen op de 12volt lijn
Ik kom op datzelfde vermogen uit. Maar kijk eens op de site van BalusC: http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.php, daar zie je dat je 2500+ 68,3W verstookt, waarvan het grootste gedeelte omgezet wordt in warmte.

Die 55W wordt vast niet volledig gebruikt (zo'n koelkast heeft geen 100% rendement) voor het koelen, dus je processor wordt denk ik niet goed genoeg gekoeld.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Japie_17 schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:36:
[...]
Die 55W wordt vast niet volledig gebruikt (zo'n koelkast heeft geen 100% rendement) voor het koelen, dus je processor wordt denk ik niet goed genoeg gekoeld.
voor de 2de keer: zo,n koelelement van een ijskast is gemaakt om koude dingen koud te houden, niet om een warme processor aftekoelen/koud te houden.

dat ding gaat gewoon kapot, of hij gaat zoveel ampere ontrekken van je voeding. dat je daar ook dag tegen kunt zeggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:42:
[...]

voor de 2de keer: zo,n koelelement van een ijskast is gemaakt om koude dingen koud te houden, niet om een warme processor aftekoelen/koud te houden.

dat ding gaat gewoon kapot, of hij gaat zoveel ampere ontrekken van je voeding. dat je daar ook dag tegen kunt zeggen.
Het is mij niet helemaal duidelijk, maar er staat in de OP niet dat hij het wil gebruiken om zijn processor te koelen. Als ik de TT lees, dan lijkt het eerder dat hij een echt koelkastje in zijn pc-kast wil bouwen. Ik kan het natuurlijk bij het verkeerde eind hebben...

• Mombasa
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 08:35

Mombasa

The Funky Drummer

Er staat toch echt in de topictitel dat het bedoeld is voor een minikoelkast, niet om de CPU ed koel te houden.

Zorg in ieder geval dat het element in een kastje zit die heel erg veel warmte isoleert, want anders gaat 'ie inderdaad ontiegelijk veel ampère trekken, en ik denk niet dat je voeding dat leuk vind, als je voeding het al aankan tenminste.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 14:08:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk, maar er staat in de OP niet dat hij het wil gebruiken om zijn processor te koelen. Als ik de TT lees, dan lijkt het eerder dat hij een echt koelkastje in zijn pc-kast wil bouwen. Ik kan het natuurlijk bij het verkeerde eind hebben...
Daar gaat het niet om de wat de TS wilt doen is een koelelement dat bedoelt is om koude dingen koud te houden, gebruiken om zijn warme pc koel te houden.

dit is net zoiets als je ijskast of diepvriezer op een warme dag open te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
het is idd niet om mijn cpu te koelen, maar om een echte minikoelkast te maken die geisoleerd is enzo om de warmte buiten te houden, dus werkelijk een mini koelkast in mijn pc (voor op lanparty's frisse drank te hebben :P )
maar ik vind niet onmiddelijk ergens hoeveel ampere ik zo ongeveer zou overhebben, kdenk dat ik het maar eens zal proberen en zien of hij alles draaiende kan houden, eerst eens een geisoleerde behuizing maken.

Verwijderd

Het is toch goed genoeg om een biertje koud te houden op lan ? of zie ik dan nou verkeerd :o

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
die voeding gaat dat niet echt trekken, dus je hebt de keus ; ofwel koop je een A-merk 480 watt voeding, ofwel een b-merk 650 watt (ofwel doe je zoals mij en steek je twee voedingen in je case)

en een goede koelkast koelt ongeveer factor 8 van wat hij verbruikt, let wel een GOEDE, dus factor 5 zal eerder de praktijk zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door successor op 22-08-2005 15:10 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:05:
maar om een echte minikoelkast te maken die geisoleerd is enzo om de warmte buiten te houden, dus werkelijk een mini koelkast in mijn pc (voor op lanparty's frisse drank te hebben :P
Dat kan natuurlijk ook als ik jou was zou ik eens kijken naar de AC-Ryan 450watt, daar kun je wel 50A van de 12V lijn trekken zonder dat ie buiten de marge gaat. (als je een nieuwe PSU wilt gaan kopen).

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je hebt eerst een oude koelelement op de kop getikt en wil die vervolgens gaan inbouwen :? Kun je niet beter voor ~ € 30 bij de blokker, marskramer oid een nieuwe kopen en die inbouwen?

(a) je hebt dan gelijk een goede behuizing
(b) je kunt de voeding doortrekken naar de 220V

Want ik snap niet zo goed waarom je moeite gaat doen om een los koelelement in een pc te bouwen om een mini-koelkast te krijgen - ik bedoel, de manier waarop. Waarom kies je niet voor een makkelijkere weg ...

==
hoi

• successor
omdat je dan misschien de grootte van je case aan de koelkast kan aanpassen in plaats van de grootte van je case aan je koelkast ?

en isolatie snijden is gemakkelijk

Verwijderd

16a op je 12v ..

• Eusebius
  • Niet online
16 a? Waar haal je die vandaan?

Ya, maar dan moet je wel verstand van isolatie snijden hebben? Of zie ik dat verkeerd? Met zo'n koelkastje krijg je imho ook nog eens kans op condens

==
hoi

Verwijderd

Topicstarter
Op lanparty's mag je geen aparte koelkast meedoen ;)
en als je graag dingen mod zou je snappen waarom het zo "moeilijk" doen, gewoon de fun van het modden, wat je heb je eraan om gewoon zo een koelkastje te kopen, veel leuker om zelf eens wat te prutsen, mislukt het, wel pech dan, dan heb ik terug wat bijgeleerd :)

• Eusebius
  • Niet online
Ik mod niet zo vaak ... maar ik kan me het wel voorstellen (het maken is vaak leuker dan het gebruiken). Maar ik werd getrokken door de topictitel omdat ik erover nadacht mijn luchtstroom in mijn pc enigszins te verkoelen met een mini koelkast (just thinking...)

==
hoi

• successor
da is een goed idee

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:09
Eusebius schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:20:
Ik mod niet zo vaak ... maar ik kan me het wel voorstellen (het maken is vaak leuker dan het gebruiken). Maar ik werd getrokken door de topictitel omdat ik erover nadacht mijn luchtstroom in mijn pc enigszins te verkoelen met een mini koelkast (just thinking...)
Dat gaat dus niet werken. Het vermogen van een koelelement uit een koelkast is dermate klein dat je geen verschil zult waarnemen waarschijnlijk.

..:: ::..

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:11:
[...]

Dat kan natuurlijk ook als ik jou was zou ik eens kijken naar de AC-Ryan 450watt, daar kun je wel 50A van de 12V lijn trekken zonder dat ie buiten de marge gaat. (als je een nieuwe PSU wilt gaan kopen).
12*50=600

Houdt ie dat lang genoeg vol tot de koelkast op temperatuur is?

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• Eusebius
  • Niet online
inderda.

welke bedoel je eigenlijk :) van geen koelkasten mogen meenemen of die van de luchtstroom koelen?

==
hoi

• Eusebius
  • Niet online
Douwe Jan schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:31:
[...]
Dat gaat dus niet werken. Het vermogen van een koelelement uit een koelkast is dermate klein dat je geen verschil zult waarnemen waarschijnlijk.
Dan maar een vrieskist :) Eigenlijk kwam ik op het idee omdat de laatste dagen de temp opliep tot over de 50, terwijl hij normaal rond de 40 ligt. Toen ik het raam opendeed, schoot de temp naar beneden. Het lag dus aan de circulatie in mijn kamer. Eerste idee was om een soort van buis naar buiten / binnen te hangen om veel lucht heen en weer te blazen. Tweede idee was om dan maar ergens een koelelement erbij de maken.

==
hoi

Verwijderd

ik zou zeggen gewoon proberen het enige wat der kan gebeuren is dat je pc een beetje instabiel word als het element aanslaat.

anders haal je toch speciaal voor die koelast even een qtec voeding die dingen kosten geen drol.
en dan hang je alleen die koelkast aan de voeding.

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11 09:30

Nyana

Who?!

Gaat cker niet werken. zoals al eerder vermeld is, een koelkast of vriezer houd koude dingen koud. die heeft nooit genoeg vermogen om jou pc die zeg 150 watt min / 400watt max stookt te koelen. ook heb je airflow wat de zaak bog erger maakt het idee van een koelkast of vriezer is dat de stilstaande lucht isoleerd.

Kortom. dit idee gaat nooit werken. ook heb je et risico op condens in je kast. niet voor nix is er zoiets als vapochill wat veel meer als 55 watt stookt. Je verneukt alleen je pc ermee, maargoed. suc6 ermee 8)7

Edit:
Oops :X ikke -> 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Nyana op 22-08-2005 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
net effe wat langer getest in open lucht en er komt idd condens op, de ampere's zakken na een 5minuten wel tot 4,4ampere en de eerste minuut begint het wel met 5.12ampere, maar die zakt wel enorm vlug, de vraag is nu natuurlijk tot hoever zakt het, kzal denk ik eerst maar eens het kastje maken en testen met labo voeding in plaats van pc. (report volgt ;))

@eusebius
kzou er niet eens aan beginnen om je luchtstroom te koelen, zo een elementje koelt net genoeg om een klein luchtvolume te koelen, laat staan om continue een luchtstroom te koelen, daarvoor zal je al een veel groter koelsysteem mogen voor bedenken en dat zal wrsch een zeer grote stroom nodig hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Skype schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:40:
Gaat cker niet werken. zoals al eerder vermeld is, een koelkast of vriezer houd koude dingen koud. die heeft nooit genoeg vermogen om jou pc die zeg 150 watt min / 400watt max stookt te koelen. ook heb je airflow wat de zaak bog erger maakt het idee van een koelkast of vriezer is dat de stilstaande lucht isoleerd.

Kortom. dit idee gaat nooit werken. ook heb je et risico op condens in je kast. niet voor nix is er zoiets als vapochill wat veel meer als 55 watt stookt. Je verneukt alleen je pc ermee, maargoed. suc6 ermee 8)7
eerst effe volledig thread lezen aub, zoals ik dus al gezegd heb, het is dus wel degelijk om een koelkastje te maken, niet om mijn pc te koelen, maar om drinken te koelen.

edit// sry moest quote in vorig bericht geplaatst hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 15:43 ]

• Eusebius
  • Niet online
Het blijft dus bij een idee :p ... maar dat was het ook.

==
hoi

Verwijderd

goeievraag schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:32:
[...]

12*50=600

Houdt ie dat lang genoeg vol tot de koelkast op temperatuur is?
dat houd ie gewoon 24/7 vol zonder, dat ie buiten de marge gaat.

AC Ryan voedingen zijn echt super. })

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 15:57 ]

• successor
Eusebius schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:32:
inderda.

welke bedoel je eigenlijk :) van geen koelkasten mogen meenemen of die van de luchtstroom koelen?
luchtstroom koelen, een loudere luchtstroom gaat een lagere algemene temp geven, an mag dat dink maar een klein vermogen hebben, tgaat waarschijnlijk tog je casetemp omlaag helpen , en daarmee alle temps in je case

Verwijderd

successor schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:13:
omdat je dan misschien de grootte van je case aan de koelkast kan aanpassen in plaats van de grootte van je case aan je koelkast ?
je zegt nu 2 keer t zelfde :? bedoel je grootte van koelkast aan case aanpassen ipv grootte van case aan de koelkast aanpassen?

Verwijderd

Waar ga je de warmte laten die je koelkastje aan je blikje bier onttrekt ?
Zal je PC niet echt blij mee zijn.

Verwijderd

Wat je WEL kunt proberen is (evt. met een buizen/opensluisconstructie) de ingaande lucht ermee te koelen. de warmte gaat nog steeds via de achterkant eruit, de koelte komt er alleen in ;)

Wat ik zelf zou doen is zoeits als een oeroude koelkast kopen voor E20 bij de kringloopwinkel ofzow. Zet dat ding open met een rekje met fans ervoor, en met een beetje geluk blaast het de koele lucht prima langs de inlaten van de systemen. Oud plan van mij eigenlijk, moet ik ook nog ns doen...

En aangezien warme lucht opstijgt, is een groot genoeg bovenraam(pje) meet dan genoeg om de warme lucht naar /dev/buiten te werken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
[dit is geen modbreak]
Kunnen jullie nu ophouden over luchtstroom koelen, dat werkt niet, tenzij je waterchillers of proms koopt of maakt. Ontopic graag.
[/dit is geen modbreak]
>:)

TS: kijk eens wat rond bij familie, of in een afvalpark of dergerlijke, voor een oude PC. Je kan dan die voeding gebruiken om je koelkastje te voeden. Of als je er iets van kent kan je ook met een transformator uit een oude versterker ofzo een voeding maken.

Edit: Als je het koelelement in het deurtje steekt, kan je de warmte van je koelkast buiten je case houden, maar je moet het wel zo in elkaar krijgen natuurlijk.

[ Voor 63% gewijzigd door naftebakje op 22-08-2005 20:57 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

totaal geen ervaring hebbend met tecs in een pc, kan ik er wel dit aan toevoegen... aan de buitenkant van je koelkastje dat (lijkt me toch) binnenin je pc komt, ga je op de achterkant van je tec de warmte krijgen die je binnenin onttrekt + nog eens de 55w aan warmteontwikkeling die je tec geeft... dus daar moet je sowieso ook al een koelblok-achtig iets op zetten (best met een fan om het toch redelijk koel te houden). Naar mijn gedacht gaat je case-temp enorm stijgen (tenzij je de lucht hiervan met een fanduct of zo naar buiten blaast).

anyway, leuke poging, en laat de fototjes maar komen als je begonnen bent...

Verwijderd

[quote]naftebakje schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 20:45:
[dit is geen modbreak]
Kunnen jullie nu ophouden over luchtstroom koelen, dat werkt niet, tenzij je waterchillers of proms koopt of maakt. Ontopic graag.
[/dit is geen modbreak]
>:)

Ben dan heel, maar dan ook heel erg benieuwd waarom je dan ooit fans in je case zou zetten. Koele lucht koelt toch niet 8)7

Verwijderd

Topicstarter
ondertussen nog wat dingen zitten uitproberen, kheb een oude cpu koeler eropgezet ipv zo een gigantische koelblok (die had een traagdraaiende fan) nu maakt hij wel ietsje meer lawaai maar op lanparty's geeft dit niet. Door die nieuwe koeler erop te plaatsen zakt plots de ampere's wel veel vlugger, na 30seconden is dit gezakt tot onder de 4 ampere, dus er is msch nog hoop om dit bij mij psu te hangen. Foto's zullen nog een tijdje duren aangezien ik nu momenteel een paar herexamens heb op te lossen ;-), kheb nu ook nog wat goeie ideetjes gekregen om te isoleren, zo een isolatieschuim gebruiken dat tussen ramen gespoten wordt. (updates volgen binnen een week of 2 vrees ik)

Verwijderd

één ding zou ik wel op voorhand testen voor je het inbouwt in je case. hoe lang je ingebouwde koelkast nodig heeft om een blikje effectief koel te krijgen (ik vermoed dat je geen voorraad blikjes voor een hele lan-party in je koelkastje gaat meesleuren... eens je tec minder amperes trekt is inderdaad de rand van de tec en al het daaraan verbonden metaalwerk goed koud, maar daarmee is de lucht in je koelkastje nog niet koud, laat staan de drank erin.

praktisch gezien denk ik dat je toch gekoelde drank in je koelkastje gaat moeten steken van thuis uit, en dit als een dan als een soort actieve koelbox te gaan zien. echt afkoelen zit er niet echt in (of je zou exact metalen cilinder moeten hebben waarin je blikje past, dan geeft het direct door aan het metaal van het blikje zelf en koelt het vlug af. lucht is zeer slechte geleider van temperatuur, en telkens je het deurtje of weet ik veel welke andere opstelling je zou maken, opent, trek je al je gekoelde lucht naar buiten, dus ben je dat allemaal kwijt.

nu ik hierover denk, dacht juist aan een praktische inbouwmanier, die volgens mij redelijk rendement moet kunnen geven... zal es iets proberen uittekenen (heb hier alleen paint zitten, don't shoot me...)

edit:

in paint tekenen is blijkbaar mijn sterkste kant niet, zal er morgen msch es SolidWorks opzetten.
gedacht in woorden:
een gat voorzien in de zijkant van je pc met juiste diameter van het blikje en diepte van het blikje. hiervoor een alu vatje maken, zodat je blikje er perfect in past, en de tec er onderaan opzetten. kan je blikje er in steken, en dan zit je drank direct in contact met het koude metaal, en zal het dan ook rapper koelen. van het moment je een blikje opent, steek je der dan gewoon een tweede bij.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
khad gedacht om dit in 2 cdrom sloten te laten passen, daarin passen 2 blikskes, zou idd beter koelen moest gekoelde metaal tegen het drankje zitten, maar aangezien dit moeilijk zal zijn zou ik msch anders proberen, maar nu is de vraag, koperdraad van 6mm² zou dit goed de koelte geleiden? anders zou ik van het gekoelde oppervlakte wat koperdraad kunnen gebruiken om dit netjes tegen de blikken te leggen. Of msch iemand anders een idee om de koelte over te plaatsen? een metalen cilinder uitboren ofzo is niet echt direct een optie.

//edit: nog een idee wat ik net kreeg, zou het helpen moest er circulatie zijn in de koude lucht? bv een koelblok op het actief gekoelde oppervlakte en daar een traag draaiende fan opzetten die dus de lucht doet bewegen in het koelcompartiment. of zijn dit allemaal ideetjes die bijna niets helpen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 21:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:32:
khad gedacht om dit in 2 cdrom sloten te laten passen, daarin passen 2 blikskes, zou idd beter koelen moest gekoelde metaal tegen het drankje zitten, maar aangezien dit moeilijk zal zijn zou ik msch anders proberen, maar nu is de vraag, koperdraad van 6mm² zou dit goed de koelte geleiden? anders zou ik van het gekoelde oppervlakte wat koperdraad kunnen gebruiken om dit netjes tegen de blikken te leggen. Of msch iemand anders een idee om de koelte over te plaatsen? een metalen cilinder uitboren ofzo is niet echt direct een optie.
koper op zich geleid zeer goed de warmte (dus ook wel de koude), maar of het gaat gaan als je die opwind tot een koker zou ik niet direct gaan weten... mijn gevoel zegt dat het stuk minder gaat zijn, de warmte moet bijna elk toertje mee afgevoerd worden, terwijl een echte cilinder toch rechtstreeks naar de onderkant van het vatje kan trekken.

ik denk dat je dan msch nog beter van een rond schijfje vanonder vertrekt, en daar allemaal rechte lamelletjes op monteert (ongeveer rond dan), dan dat je spiraalsgewijs gaat opwinden. koperdraad recht naasteen opstellen lijkt me helemaal niet haalbaar, dat gaat snel scheeftrekken denk ik toch...

edit als antwoord op de edit.

ik zou zo weinig mogelijk lucht binnenin houden. alle lucht die erin gekoeld word, is puur verlies... tegen dat je lucht koud is, kan dit toch rap een minuutje of 2-3 duren, en als je er een blikje uithaalt, ben je die temperatuur toch weer kwijt. daarom dat ik met idee van cilinders kwam, anders rechthoekig metalen bakje ineen steken en t is gefikst...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 21:41 ]

• naftebakje
Als je de deur als een klepje bovenaan je kast maakt (de 2 bovenste CDrom sloten dus :) ), en het koelelement als bodem gebruikt (eventueel met nog een metalen plaatje), dan verlies je al je koelte veel minder als het klepje open gaat, en maak je al contact met de bodem. Als je het waterdicht krijgt kan je nog een centimetertje water gebruiken om het contactoppervlak te vergroten.

Je kan wel koperdraad gaan gebruiken, maar het contactoppervlak is ook maar een fijn randje, dus heel goed zal het niet werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

naftebakje schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:40:
Als je het waterdicht krijgt kan je nog een centimetertje water gebruiken om het contactoppervlak te vergroten.
lijkt me zeer praktisch... met silicone kan je perfect dichten, dus daarover geen problemen. wel opletten als je er iets uithaalt voor druppen.
water pas na transport indoen :+

Verwijderd

Topicstarter
zelf effe zitten painten, kzou msch zoiets doen, kdenk dat dit het meest haalbare is.
Afbeeldingslocatie: http://home-14.tiscali-business.nl/~aocc0009/koeler.PNG
nog aanmerkingen ofzo op deze figuur?
verhoudingen kloppen wel niet 100% but you get the point.
(zou iemand weten hoe je een digitalen thermometer maakt? :P, dat zou wel nice zijn om de temp te meten in dat koelvakje :) )

//edit, nog effe 2 fotootjes genomen
hier met de condens na ongeveer 35minuten in openlucht te laten draaien
Afbeeldingslocatie: http://home-14.tiscali-business.nl/~aocc0009/HPIM1028thumb.JPG
test opstellingje (onderste blok bevat een ptc weerstand die ervoor zorgt dat het zichtzelf stabiliseert.
Afbeeldingslocatie: http://home-14.tiscali-business.nl/~aocc0009/HPIM1029thumb.JPG

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 22:33 ]

Verwijderd

Heb even voor je gekeken evilburt, kheb namelijk ook deze voeding.

16ampere (piek, dus niet continu!) kan hij leveren. Naar mijn schatting zal dat zo'n 6A continu zijn.

een hardeschijf gebruikt gem. genomen bij lezen/schrijven 0.7A x 3 = 2.1
een cd-brander heeft behoorlijk wat nodig, geloof 1.1A wanneer hij aan het branden is.
Je moederbord zal ook nog wel een Ampere verorberen

Totaal = +- 4.5A

Je ziet dat wanneer dan ook nog eens het koelelement erop zal aansluiten er geen ruimte meer over is voor de hd's en cdrom.

Mijn advies, zet deze op een aparte voeding.
Tip: je zou ergens een acculader vandaan kunnen halen, die zou genoeg vermogen moeten leveren. Kost 2ehands niet veel (10 a 15 euro)

Verwijderd

Topicstarter
jah, stond gewoon op de voeding die ampere's, maar in mijn case zit er een metaalplaat voor en dus nooit gezien 8)7
kheb hier nog een voeding liggen van 350watt waar de 12volt lijn ook 16A kan leveren, maar daar staat er niet bij dat het een piekstroom is, zou ik er dan vanuit kunnen gaan dat die voeding beter is en wel degelijk die 16A kan leveren, of zou dit ook niet kloppen (het is een atlas voeding)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 23:05:
jah, stond gewoon op de voeding die ampere's, maar in mijn case zit er een metaalplaat voor en dus nooit gezien 8)7
kheb hier nog een voeding liggen van 350watt waar de 12volt lijn ook 16A kan leveren, maar daar staat er niet bij dat het een piekstroom is, zou ik er dan vanuit kunnen gaan dat die voeding beter is en wel degelijk die 16A kan leveren, of zou dit ook niet kloppen (het is een atlas voeding)
Waarden die op een PC voeding staan zijn altijd max. oftewel piek.

Hij zou genoeg vermogen moeten hebben om dat te draaien lijkt me.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:11:
[...]

Ja hoor een 450w voeding met 50A op de 12v lijn. Das dus onzin, net ff heel snel op google gekeken, hij heeft 26A op de 12v lijn. 500w is waarschijnlijk het piekvermogen voor 30 seconden ofzo, maar nooit 50A op de 12v lijn. :X

Voor de TS: Leuk idee, maar met die voeding hoef je het niet te gaan proberen. :Y)

• Eusebius
  • Niet online
Voor die voeding: hierboven vroeg ik me al af, waarom hij geen nieuwe kocht. Natuurlijk kreeg ik reacties omdat dit de lol van het hele casemodden weghaalt.

Natuurlijk ... :)

Maar als je een nieuwe koopt, heb je wel een apart,geschikte voeding erbij. Dan split je de 230~, één naar de pcvoeding, één naar de koeldinges.Heb je gelijk minder last van storingen en kun je'm ook uitzetten als je m niet gebruikt.

==
hoi

• naftebakje
Dit noemen ze een digitale thermometer, maar is ws niet wat je bedoeld: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/116 . Deze laat een rij leds oplichten , ledje bij als de temp wat stijgt.
Je kan eens kijken naar een LM 35, deze geeft een spanning volgens de temperatuur, met een voltmeter zie je de temperatuur. Op got vind je wel de schema's ervoor.
Edit: je kan de LM35 voeden met 4 tot 30V, het is wel niet aan te raden hem rechtstreeks te voeden vanuit de voeding die het koelblok voedt, want die voeding wordt ook beinvloed door de temperatuur, wat problemen (kan) geven. De LM 35 geeft 0V bij 0°C, elke graad warmer is 0.010V meer, dus 25°C geeft 0.25V. Door met een goedkoop spanningsmetertje die spanning te meten toon je de temperatuur. Je kan ook met een A/D convertor de temperatuur met je PC uitlezen, als je dat ziet zitten.

[ Voor 43% gewijzigd door naftebakje op 23-08-2005 15:17 ]

Verwijderd

zoals beloofd de 3d tekening van wat ik gedacht had. Ben achteraf eens gaan rekenen, en blijkt dat 2 blikjes koelen praktisch niet mogelijk is. Vrees dat je naar 1tje zal moeten overgaan. Soit, omdat ik de pics toch gemaakt had, ff posten.

jpg van volledige pc (heb er een kastje voor genomen dat ik al in 3d staan had. is inderdaad niet de mooiste)
users.telenet.be\athmozz\volledigepc.jpg

beetje koeler van iets dichter bezien
users.telenet.be\athmozz\detail.jpg

het koelvakje in stukjes
users.telenet.be\athmozz\blikjeskoelerexploded.jpg

voila. Dit is getekend met SolidWorks, dus geen rendering om mooie resultaten te krijgen of zo, is eerder technisch ontwerp programma. kwaliteit trekt op niet veel, weet ik (en je bent dus niet moreel verplicht me erop te wijzen :))

berekeningetje

inhoud van een standaardblikje 33cl. nemen we aan dat dit blikje gevuld is met water (toch hoofdbestanddeel van meeste frisdrank), komen we volgende uit
energie nodig om 1° af te koelen: 0.33*4186= 1382 joule
leverbaar door de tec: 55*60=3300 joule/minuut
theoretisch, zal zeker niet allemaal in je drankje komen. rendement van 25% lijkt me niet slecht (staat ergens in een cursus van ons, zelfgeknutselde koelinstallaties...)
dan haalt hij zo'n 825 joule/ minuut
eenvoudig berekeningetje geeft dan 1 minuut en 45sec voor een graad af te koelen
we gaan er van uit dat je geen bier in je pc steek (of dat je het ook wel een beetje lauw wil opdrinken), en dan krijg je direct 17min30s voor een blikje 10° af te koelen.
wil je er 2 afkoelen, is het direct 35 minuten, en hoe trager je afkoelt, hoe meer koelte je al kwijt bent aan je de omgeving, dus zo rap mogelijk fris zien te krijgen.
Voila

praktisch gezien gaat er dan ook nog een maximaal behaalbare temperatuur zijn, maar die zal wel ergens laag genoeg liggen. Als besluit zou ik nemen, best haalbaar, maar ofwel 2 tecs voor 2 blikjes, ofwel om de 20 minuutjes een blikje drinken dat goed gekoeld is...

Wat betreft de onderdeeltjes voor het koelgedeelte gelijk ik het getekend heb; dat moet je wel kunnen halen. als je geen cilinder wil/kan uitslijpen, kan je altijd naar een of andere ijzerwarenzaak gaan en er een buis met die diameter (zelf uitgeslepen gaat dus beter passen) vragen en gebruiken. platten aan de ene kant lukt met een beetje goede wil en een vaste hand wel met je slijpschijf, en de rest zie je met een dremeltje wel te halen. qwa stevigheid heb ik hier met gewoon plaatjes van 4 mm gewerkt, ik zou alu nemen, is makkelijk te bewerken. De grote blok waarin de buizen zitten is gewoon isolatie, die kan je ofwel in blok kopen en dan de buizen uitsnijden (niet echt praktisch), ofwel in spuitbus en gewoon toespuiten. das al stuk praktischer. Kijk gewoon wat het beste isoleert, en neem dat. daarrond kan je nog eens een box maken van ribbelkarton (zeer goed om temperatuur te isoleren), en die dan in je kast schuiven. (zal volgens mij toch ook je dremel in je kast moeten zetten maar toch niet al te veel)

edit: ik zou het koelblok er vanachter aanhangen, heb je meteen genoeg lucht zitten aldaar om door je tec-fan te gooien. als het eventueel mogelijk is, probeer echt de opstelling met 2 tecs te maken, zal een stuk beter gaan

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 17:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
mooie tekeningen, maar wat ik had gedacht was om nog een geisoleerd deksel te maken ook die in die 2 cilinders zou passen zodat er dus niet zoveel verlies is van lucht (die meestal redelijk warm kan zijn op lanparty's)
Als isolatie zou ik idd zo een isolatieschuim gebruiken die men tussen ramen spuit dus normaal redelijk goed geisoleerd.
Kheb nu ook een andere oplossing gevonden voor het voeden ervan.
http://home-14.tiscali-business.nl/~aocc0009/transfo.jpg
deze kan 70watt afgeven (ofwel 5.8Ampere) hier dan een dikke diodebrug opplaatsen.

edit// in verband met die koeling zou ik de koeler op zijn hoofd hangen en de warme lucht langs de floppy opening (kheb toch geen floppydrive zitten) naar buiten blazen, zo is alle koele lucht onmiddelijk onderaan erin gebracht en kan de warme lucht zo vlug mogelijk naar buiten.

(nu effe die diodebrug gaan zoeken tussen al mijn componenten :| )

//edit: blijkbaar te vlug willen zijn, zo een transfo moet blijkbaar rechstreeks op de belasting aangesloten zijn omdat het op deze manier zijn stroom afgeeft (een of ander electronisch systeempje)
Ondertussen nog eventjes zitten kijken tussen mijn rommelberg en heb deze oude atx voeding gevonden. Ondertussen getest en blijkt perfect te werken, dus zal ik maar deze voeding nog ergens in mijn kast proberen bij te proppen :P
Afbeeldingslocatie: http://home-14.tiscali-business.nl/~aocc0009/HPIM1032.JPG
bij het inbouwen zal er wel nog een fan op de voeding moeten vrees ik.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 22:23 ]

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:38

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Is het misschien een idee om door middel van een soort tussenschot in je pc, je kast op te delen in twee verschillende compartimenten? Dus één voor je trafo en koelkast en één voor je "de rest van de pc"

Hierdoor krijg je twee gescheiden luchtstromingen, wat me beter lijkt voor de koeling van de cpu, graka, etc.
Door dat tussenschot krijg je ook geen verstoorde in / outtake balans.

[ Voor 10% gewijzigd door APClll op 23-08-2005 20:18 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:58:
bij het inbouwen zal er wel nog een fan op de voeding moeten vrees ik.
als je er alleen die tec van goeie 50w aanhangt, mag je die evengoed passief laten draaien... probeer eens gewoon het caseje weer toe te doen, en buiten je pc passief laten draaien. zal amper opwarmen, omdat het bijna niet moet leveren.

edit: zou je ff een tekeningetje kunenn posten van wat jij ermee zou doen? ik kan niet goed volgen.
je zou de tec onderaan die cilinder of zo bevestigen? je moet je tec zeker contact laten maken (en volledig) met het metalen omhulsel waarin je blikjes aan. als je er anders isolatie in spuit gaat je blikje geisoleerd worden van de koude kant, en dat lijkt me niet echt de bedoeling.

offtopic; lukt het niet, draai je gewoon de stroomzin om en maak je er je chocomelk in klaar 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 20:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen eens een tijdje laten draaien en die voeding warmt toch wel wat op hoor, voor alle veiligheid toch maar een traagdraaiende fan erop plaatsen, maakt dan toch nie zoveel geluid op die manier.
Kheb ook terug de originele koelplaat erop gestoken, kan mijn fan terug op 7volt draaien ipv 12volt en dus ook wat minder lawaai. Zal wel nog een soort van opvangbakje mogen maken voor condens. (zie foto)

nieuwe opstelling met wat overbodige draden weggeknipt:
Afbeeldingslocatie: http://home-14.tiscali-business.nl/~aocc0009/HPIM1034thumb.JPG
klein beetje ijs :P
Afbeeldingslocatie: http://home-14.tiscali-business.nl/~aocc0009/HPIM1036thumb.JPG

ondertussen al wat aluminium gaan halen bij een maat voor de binnenkant van de behuizing.

edit// mag deze topic hier nog staan eigenlijk? Aangezien mijn stroomvraag eigenlijk al opgelost is en de topictitel dus niet meer klopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 21:44 ]

• naftebakje
Hoelang moest ie draaien voor er ijs op stond? Hij kan toch blijkbaar deftig koelen als dat al lukt in open lucht (of heb je die tempvoeler weggeknipt).

En ik zou gewoon verderbouwen in dit topic, eventueel je startpost wat aanpassen, en mss een modje vragen de topictitel aan te passen.

Edit: een condensopvangbakje is toch niet nodig als je de TEC als bodem gebruikt, en bovenaan het deurtje maakt. Dat leek je Atmozz toch een goed ID, met wat water erin om de koelte goed naar je blikje te krijgen?

[ Voor 36% gewijzigd door naftebakje op 24-08-2005 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik verplaats teveel mijn pc om constant water erin en eruit te doen. Maar kdenk wel dat het redelijk makkelijk zal zijn om gewoon een klein opvangbakje te maken uit wat plastic.
En die temp regelaar zit nog altijd gewoon aangesloten, dus het is gewoon nog steeds standaard koeling. Maar het kwam uit een redelijk grote frigobox dus heeft nog redelijk wat vermogen, daarom dat ik dus wrsch wel 2 bliksjes ga proberen te koelen.
Hij heeft ongeveer een kwartier staan draaien voor condens en dan nog een kleine 5minuutjes tegen dat de condens ijs werd, en de foto is het resultaat na 30-40minuten, maar vanals er meer metaal zal aanhangen zal er wrsch geen ijs meer aankomen, of toch zeker niet zo vlug aangezien de koelte veel zal verspreid worden.

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
Ik ben nu bezig aan ongeveer hetzelfde, wel geen koelkast om in mijn pc te bouwen, maar wel een mini frigootje:
De warme kant:
Afbeeldingslocatie: http://www.samymodding.be/MMach/Frigo2.JPG
De koude kant, met duidelijke ijsvorming:
Afbeeldingslocatie: http://www.samymodding.be/MMach/Frigo3.JPG
En de trafo om van 220V naar 12V voor fan en peltier te geraken:
Afbeeldingslocatie: http://www.samymodding.be/MMach/Frigo1.JPG

Ik heb hier nu een mini opstelling draaien, en ik denk niet dat het geschikt zal zijn om naar aangenaam lage temps te raken. Ik ga dus een metalen box maken, heel goed geisoleerd met pur schuim e.d, deze pelt erop, + van die koude-elementen die je normaal in het vriesvak van je vriezer legt. aangezien de box goed geisoleerd zal zijn, zullen due koude-elementen alles snel afkoelen zonder veel verlies, en zal de pelt de temp laag kunnen houden eens alles is afgekoeld. Maar helaas kan ik nog niets beginnen bouwen wegens geen tijd.

[ Voor 41% gewijzigd door MMach op 25-08-2005 03:33 ]

• naftebakje
Bij de foto met ijsvorming, is dat wit rond het uitstekende blok ijs of isolatie? Isolatie daar is nodig, anders verlies je daar veel koelte. Het is ook iets beter om de koude kant ook met een (trage/stille) ventilator "op te warmen", dan zal het temperatuursverschil voor de Peltier kleiner zijn, en er dus minder verlies zal zijn van "koude". Ijs is een goede isolator (in een iglo kan het lekker warm zijn :*) ), dus dat wil je maar zien eenmaal je volledige frigo 0°C heeft.
(En die trafo zoals je zegt is dat niet, het is een geschakelde voeding, net als je PCvoeding. Er wordt inderdaad een klein trafotje gebruikt, maar dit wordt enkel gebruikt om galvanisch gescheiden te zijn van het 220V net.)

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 25-08-2005 10:14 ]

• MMach
naftebakje schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 10:12:
Bij de foto met ijsvorming, is dat wit rond het uitstekende blok ijs of isolatie? Isolatie daar is nodig, anders verlies je daar veel koelte. Het is ook iets beter om de koude kant ook met een (trage/stille) ventilator "op te warmen", dan zal het temperatuursverschil voor de Peltier kleiner zijn, en er dus minder verlies zal zijn van "koude". Ijs is een goede isolator (in een iglo kan het lekker warm zijn :*) ), dus dat wil je maar zien eenmaal je volledige frigo 0°C heeft.
(En die trafo zoals je zegt is dat niet, het is een geschakelde voeding, net als je PCvoeding. Er wordt inderdaad een klein trafotje gebruikt, maar dit wordt enkel gebruikt om galvanisch gescheiden te zijn van het 220V net.)
Ja, das inderdaard isolatie, die zal later bijgestaan worden door PUR schuim in de uiteindelijke montage. En er komt idd een grotere fan, maar mijn voorraad 12 cm fans is voorlopig even ontoereikend.
En dat van die voeding wist ik niet. Ik dacht: je gaat van 220V naar 12V, 1/2 van de printplaat wordt ingenomen door een trafootje, vandaar.
Wat is precies het verschil tussen een voorgeschakelde voeding en een transformator alleen?

[ Voor 6% gewijzigd door MMach op 25-08-2005 14:10 ]

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een geschakelde voeding werkt door kleine pulsjes van een hogere spanning af te geven en zo een lagere te maken. Je kunt het voltage met een geschakelde voeding dus alleen verlagen. Een transformator werkt door de inductie eigenschappen van spoelen. (Zal wel niet helemaal de wetenschappelijk juiste naam zijn) Hierdoor werkt een trafo alleen op wisselstroom (inductie effecten doen zich voor bij het verhogen/lagen van de spanning) en moet je de spanning eruit eventueel gelijkrichten. Het veranderen van de spannig berust hier op de verhouding in windingen van de spoelen en je kunt de spanning zowel verhogen als verlagen. (of niet aanpassen, dan kun je hem gebruiken om iets galvanich te scheiden :) )

Lang stuk saaie tekst en ik hoop de je het begrijpt (en dat het klopt)

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• MMach
goeievraag schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:03:
Een geschakelde voeding werkt door kleine pulsjes van een hogere spanning af te geven en zo een lagere te maken. Je kunt het voltage met een geschakelde voeding dus alleen verlagen. Een transformator werkt door de inductie eigenschappen van spoelen. (Zal wel niet helemaal de wetenschappelijk juiste naam zijn) Hierdoor werkt een trafo alleen op wisselstroom (inductie effecten doen zich voor bij het verhogen/lagen van de spanning) en moet je de spanning eruit eventueel gelijkrichten. Het veranderen van de spannig berust hier op de verhouding in windingen van de spoelen en je kunt de spanning zowel verhogen als verlagen. (of niet aanpassen, dan kun je hem gebruiken om iets galvanich te scheiden :) )

Dat van de transformator wist ik, we hebben dat tot vervelens toe theoretisch beschouwd op het unief, zelfinductiecoeffiecient L, wederzijdse 'beinvloedingscoefficient' (naam vergeten) M, fouriertransformatiegezeik met impendantie van een spoel = s*L*i, bodediagrammen, dat soort shit.
Ik zie op het printplaatje nog een pak diodes zitten, een stuk of 3 transistors, een minispoel en een dikke condensator. Dat van die geschakelde voeding ga ik wel es opzoeken als ik zin heb, alvast bedankt voor de uitleg.

Verwijderd

Topicstarter
Kdenk niet als je die printplaat wat bestudeert dat dit een geschakelde voeding is, maar da de transfo werkelijk dient om de spanning naar beneden te halen, de rest van de componenten zoals die diode's en condensatoren dienen voor gelijkrichting en afvlakking en nog een kortsluitbeveiliging zal er ook wel nog opzitten.

Hoe groot zou je eigenlijk je koelkast maken mmach? Je zat wel te zeggen in het andere topic dat het hele dagen zou draaien maar als je daar 15pinten wil insteken zal het toch wel al erg lang mogen aanliggen hoor tegen dat dat koel zou krijgen.

• MMach
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:48:

Hoe groot zou je eigenlijk je koelkast maken mmach? Je zat wel te zeggen in het andere topic dat het hele dagen zou draaien maar als je daar 15pinten wil insteken zal het toch wel al erg lang mogen aanliggen hoor tegen dat dat koel zou krijgen.
Ik dacht eerst dat ik te optimistisch was, maar nu heb ik een mini testrun gedaan en ik denk dat het helemaal goed komt:
Ik heb zo een blikken koekendoos gebruikt als prototype, eerst zonder isolatie, dat koelde bijna niet af. Wat vrij logisch is, zo grote metalen contactoppervlakken.
Afbeeldingslocatie: http://www.samymodding.be/MMach/Frigo5.JPG

Maar daarnet heb ik even de doos geisoleerd met 3cm piepschuim, en het resultaat is werkelijk verbluffend. Na enkele minuten al kreeg ik de doos niet meer open wegens de gekrompen lucht. Met een beetje kracht ging het toch open, en binnenin was het koelkastfris! Ik heb geen digitale thermometer, maar de temperatuur kwam overeen met hetgeen je dus normaal in een koelkast voelt. Er zijn wel een paar opmerkingen natuurlijk: ten eerste is de doos leeg, er is enkel lucht die afgekoeld moet worden, ten tweede is het een heel kleine doos, 30 op 30 cm zoiets. Mijn frigo zal dus een stuk onhaalbaarder zijn. Maar ik denk dat als de frigo maar tijd genoeg krijgt, dat ie dan wel koed genoeg zal raken. Zeker in combinatie met bevroren koelelementen.
Afbeeldingslocatie: http://www.samymodding.be/MMach/Frigo4.JPG

edit: nu zit er een flesje water van 0.5L in, kijken wat ie doet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MMach op 25-08-2005 16:35 ]

• naftebakje
goeievraag schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:03:

Er bestaan 3 types geschakelde voedingen: de Buck-convertor, die bijvoorbeeld uit de 220V die gelijkgericht wordt naar 310V DC (kijk eens op die grote elco, tot hoeveel volt gaat ie? 350V ==> het is zeker een geschakelde voeding). Die 310V gelijkspanning wordt geschakeld met een frequentie van rond de 200kHz, dus even 310V, lang 0V, op een spoel. Deze spoel zal, in samenwerking met een condensator, die blokken afvlakken naar een lagere gelijkspanning (bijvoorbeeld 12V).
In jou geval vervangen ze de spoel door een transformator, waardoor je niet met 22V verbonden bent op de 12V uitgang (galvanische scheiding).

Een boost-convertor is bijvoorbeeld het invertortje voor een CCFL, deze maakt uit 12V 600 a 800V, dus spanning omhoog werkt ook.

En de combinatie bestaat ook, een buck-boostconvertor kan uit een gegeven spanning een hogere of lagere spanning maken.

Ik heb nog een schematje up staan van een buck die ik gemaakt heb, deze wordt met een blokgolf (0-5V) aangestuurd op "PWM input". Uit een voeding van 28V maken we met dit schema 0 tot 25.5V (2A) op output. L2, C8, D5 en Q6 vormen de buck-convertor.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bartenkaat/_Tweakers/buck.gif

Verwijderd

Nu kwam ik net toevallig dit tegen: http://www.thinkcomputers...p?x=articles&id=13&page=7

Volgens die site had het wel degelijk nut, tenminste om bawls in koud te leggen, ze zeggen niks over de processor.
Mja warmte stijgt natuurlijk naar boven etc ;) misschien kan je hieruit toch wat inspiratie opdoen.

Afbeeldingslocatie: http://www.thinkcomputers.org/articles/quakecon-mod-article/case-D-1.jpg

• MMach
Grote elco: 450V, 100µFarrad

We zijn een paar uurtjes verder, en de 0.5 L water is goed gekoeld, koud genoeg voor een pintje zelfs. De hoop neemt toe... :9

[ Voor 71% gewijzigd door MMach op 25-08-2005 18:39 ]

Verwijderd

@ MMach

aan je zetelmod te zien ben je wel erg handig, dus ga er van uit dat jij evt wel in staat bent om een metalen cilinder te maken voor je blikje in te steken. ik blijf erbij dat je met een metalen cilinder echt veel verschil zal merken, omdat geleiding van temperatuur door lucht niet echt schitterend is, en geleiding door metaal is echt stukken beter. is natuurlijk minder handig qua formaat; 2*1 blikje of een doos waarin je meer kan leggen.

(warmtegeleidingscoëfficient van alu ligt rond de 220 w/mk, en van lucht is dat maar 0.03 w/mk; dus is echt een enorm verschil)

als het natuurlijk zo gaat, kan je natuurlijk de moeite besparen alles uit te boren. Ik denk dat ik nog wel ergens een tec liggen heb, zal eens kijken of ik mijn labo-verantwoordelijken zo ver krijg eens hun labo en een blokje aluminium te mogen lenen (vrees ervoor :'()

• MMach
Het plan is een box te maken, zonder deksel van inox (er staat hier nog een 2 *2 m plaat van inox 3mm dik, keihard, moeilijk te bewerken helaas). Daarrond een houten box met 3 cm spouw tussen de inox en de houten box. Daarin komt PU(of PUR-schuim). Dan komt er een plexiglazen deurtje (het is een isolator, dus veel warmte lekken zou het niet mogen doen) van plexiglas (streefdoel 1cm dik, ofwel zoals dubbele beglazing 2 keer 3mm+spouw). Althans dat is het plan.
De major afkoeling zal dus geschieden met die vrieselementen die je in normale frigoboxen ook gebruikt, en de pelt zal gebruikt worden om alles op temp te houden. Die biertjes moeten maar een uur of 4-5 koel blijven, dus dat moet zeker te doen zijn, zeker als ze al voorgekoeld zijn in een echte frigo. Het zal dus eerder een veredelde frigobox zijn dan een echte frigo.

Verwijderd

ok, dan kan het totaal geen probleem zijn.

wat ik eerder op had dat de TS bedoelde (in zijn projectje dan), is met een sixpack naar een Lan gaan, en de blikjes ter plaatse koelen. ik zie namelijk niet in dat je een hele lan uitdoet op 2 blikjes :D

offtopic: inox is niet echt bewerkbaar, daarom dat ik over alu spreek

• MMach
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 20:02:

offtopic: inox is niet echt bewerkbaar, daarom dat ik over alu spreek
Ik hoop dat het met de diamantslijpschijf lukt, anders ga ik ook voor alu moeten gaan.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:38

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

MMach schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 20:29:
[...]

Ik hoop dat het met de diamantslijpschijf lukt, anders ga ik ook voor alu moeten gaan.
Ik zou voor een gewone slijpschijf kiezen (ik neem aan dat je een diamant-schijf op een haakse slijper bedoelde). Van dremelen in RVS heb ik geen verstand.

INOX (ook wel bekend als RVS) is imo goed te bewerken. Er zijn niet zoveel verschillen met "gewoon" staal. Je moet alleen iets "rustiger" werken. Pas op dat je je gereedschap niet laat 'wrijven'. Zolang je blijft snijden is bewerken goed mogelijk.

Als je gaat voor werk-gemak zou ik voor ALU kiezen. Het vormt in ieder geval makkelijker.

[ Voor 10% gewijzigd door APClll op 25-08-2005 20:53 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Mombasa
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 08:35

Mombasa

The Funky Drummer

Je zou ook nog een stuk steen erin kunnen leggen. Steen houdt de temperatuur lang vast, dus als je even je deurtje open doet, ben je niet meteen al je koelte kwijt. Het nadeel hiervan is, is dat lang moet wachten tot de steen op temperatuur is én het is natuurlijk veel te zwaar om in een kast te stoppen die mee moet naar lans. Maar misschien is het wat voor MMachs frigoke.
Pagina: 1