zoals beloofd de 3d tekening van wat ik gedacht had. Ben achteraf eens gaan rekenen, en blijkt dat 2 blikjes koelen praktisch niet mogelijk is. Vrees dat je naar 1tje zal moeten overgaan. Soit, omdat ik de pics toch gemaakt had, ff posten.
jpg van volledige pc (heb er een kastje voor genomen dat ik al in 3d staan had. is inderdaad niet de mooiste)
users.telenet.be\athmozz\volledigepc.jpg
beetje koeler van iets dichter bezien
users.telenet.be\athmozz\detail.jpg
het koelvakje in stukjes
users.telenet.be\athmozz\blikjeskoelerexploded.jpg
voila. Dit is getekend met SolidWorks, dus geen rendering om mooie resultaten te krijgen of zo, is eerder technisch ontwerp programma. kwaliteit trekt op niet veel, weet ik (en je bent dus niet moreel verplicht me erop te wijzen

)
berekeningetje
inhoud van een standaardblikje 33cl. nemen we aan dat dit blikje gevuld is met water (toch hoofdbestanddeel van meeste frisdrank), komen we volgende uit
energie nodig om 1° af te koelen: 0.33*4186= 1382 joule
leverbaar door de tec: 55*60=3300 joule/minuut
theoretisch, zal zeker niet allemaal in je drankje komen. rendement van 25% lijkt me niet slecht (staat ergens in een cursus van ons, zelfgeknutselde koelinstallaties...)
dan haalt hij zo'n 825 joule/ minuut
eenvoudig berekeningetje geeft dan 1 minuut en 45sec voor een graad af te koelen
we gaan er van uit dat je geen bier in je pc steek (of dat je het ook wel een beetje lauw wil opdrinken), en dan krijg je direct 17min30s voor een blikje 10° af te koelen.
wil je er 2 afkoelen, is het direct 35 minuten, en hoe trager je afkoelt, hoe meer koelte je al kwijt bent aan je de omgeving, dus zo rap mogelijk fris zien te krijgen.
Voila
praktisch gezien gaat er dan ook nog een maximaal behaalbare temperatuur zijn, maar die zal wel ergens laag genoeg liggen. Als besluit zou ik nemen, best haalbaar, maar ofwel 2 tecs voor 2 blikjes, ofwel om de 20 minuutjes een blikje drinken dat goed gekoeld is...
Wat betreft de onderdeeltjes voor het koelgedeelte gelijk ik het getekend heb; dat moet je wel kunnen halen. als je geen cilinder wil/kan uitslijpen, kan je altijd naar een of andere ijzerwarenzaak gaan en er een buis met die diameter (zelf uitgeslepen gaat dus beter passen) vragen en gebruiken. platten aan de ene kant lukt met een beetje goede wil en een vaste hand wel met je slijpschijf, en de rest zie je met een dremeltje wel te halen. qwa stevigheid heb ik hier met gewoon plaatjes van 4 mm gewerkt, ik zou alu nemen, is makkelijk te bewerken. De grote blok waarin de buizen zitten is gewoon isolatie, die kan je ofwel in blok kopen en dan de buizen uitsnijden (niet echt praktisch), ofwel in spuitbus en gewoon toespuiten. das al stuk praktischer. Kijk gewoon wat het beste isoleert, en neem dat. daarrond kan je nog eens een box maken van ribbelkarton (zeer goed om temperatuur te isoleren), en die dan in je kast schuiven. (zal volgens mij toch ook je dremel in je kast moeten zetten maar toch niet al te veel)
edit: ik zou het koelblok er vanachter aanhangen, heb je meteen genoeg lucht zitten aldaar om door je tec-fan te gooien. als het eventueel mogelijk is, probeer echt de opstelling met 2 tecs te maken, zal een stuk beter gaan
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 23-08-2005 17:52
]