Toon posts:

kan een slechte voeding zorgen voor artefacte met r9800pro ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
kan een slechte voeding zorgen voor artefacte met r9800pro ?

Ik krijg bij het opstarten van mijn pc waarin ik een R9800pro heb geinstalleerd al vanaf het w2k-opstart(windows)scherm vreemde fouten. In dat scherm staan allemaal verticale kleine streepjes, in een keurig gelijkmatig verdeeld patroon.

Windows in 2d werkt dan weer prima, tenminste bij een resolutie vanaf 1024x768.

San Andreas geeft in zijn startschermpjes tijdens het laden twee hele dikke groenige strepen helemaal van boven naar onderen, en het beeld slaat vervolgens helemaal nergens meer op.

Heb ik een terminaal defecte radeon9800pro gekocht ?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Is de koeling voldoende? Draait de fan nog?
Artifacts ligt vaak eerder aan een overhitte kaart. Richt anders eens een tafelventilator op je graka. Weet je zeker dat hij niet te heet wordt. :)

Je kaart kan ook fucked up zijn door statische elektriciteit.

Verwijderd

Topicstarter
Schade door statische elecdinges lijkt me minder waarschijnlijk, omdat ik wel gewoon in 2d windhoosomgeving kan werken. Dat gaat probleemloos, om een of andere reden.

Voeding is een noname van 300 Wattjes, die met hetzelfde systeem maar dan met een ti4800se erin wel prima functioneert.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

HEb je hem overgeklokt? Artefacts worden meestal veroorzaakt door DDRgeheugen op de vgakaart dat te snel loopt, brak is of warmte problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, gewoon standaard standaard. Warmteprobleem zou een paar seconden na opstarten nog niet mogen spelen denk ik. Voeding blaast na verloop van tijd redelijk wat warmte uit, net als de proc, maar de systemp schommelt rond 32 graden, die van de proc (amd 1800+) hangt tegen de 50.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Enige manier om zekerheid te verkrijgen is het testen van de kaart op een andere pc.

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
[rml][ Ati aiw 9800se] strepen, punten en blokken in beeld[/rml] Ik heb ook artifacts gekregen met mijn videokaart (9800se aiw) en dat werd ook uiteindelijk veroorzaakt door een overspanning van mijn kapotte voeding.

Verwijderd

Topicstarter
under-world: goed punt, maar ik beschik helaas over maar één agp8x moederbordje. Ik zit wel te denken over de aanschaf van een 500Watt voeding, wederom (unk)no(wn)name trouwens; misschien dat dat nog wat uithaalt.

Verwijderd

Topicstarter
dev icey: maar de voeding vermaakt zich prima met die ti4800se. Of kan hij semi-defect zijn ? Oh, het kan misschien een probleem wezen met de molex die ook nog op die r9800 aangesloten is ?

• under-world

under-world

ooh-la dots

JE kan beter een 350 watt kwaliteitsvoeding halen dan een 500 watt noname. Een merk als Q-tec bijvoorbeeld levert op zijn 550 watter slechts 14-20 A op de 12V en er ontbreken fatsoenelijke Voltagestabilisatoren. Zet dit soort crap tegenover een Zippy 480 Watt die 32A - 40A levert op de 12V en je snapt waar de clou zit... Kwaliteitsvoedingen houden het voltage stabieler. Met name bij het opstarten zit er bij noname voedingen en c en b merken een gigantische dip of overbelasting met eventueel zeer vervelende gevolgen. Veel problemen hier op GoT zijn terug te herleiden of ontstaan door no-name voedingen. Zoek je een redelijke tot zeer goede voeding die niet al te duur is kijk naar merken als Enermax, Tagan, Silentmaxx, Nexus, Zalman, Aopen

[ Voor 47% gewijzigd door under-world op 22-08-2005 12:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tjonge, was ff aan het kijken naar voedinkjes. Kost een vermogen als je een leuk exemplaar van een merk wilt hebben. Kan iemand met vertellen wat atx 2.0 inhoudt ? Dat kwam ik regelmatig tegen bij in de pricewatch.

Verwijderd

Topicstarter
dev icey: je linkje gevolgd en de moeite genomen je artikel door te lezen. ik kan er dus vanuitgaan dat mijn r9800pro naar de haaien is volgens jou ? En misschien dat ik met mijn andere videokaart hetzelfde risico loop ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 13:57 ]

• dev icey
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:55:
dev icey: je linkje gevolgd en de moeite genomen je artikel door te lezen. ik kan er dus vanuitgaan dat mijn r9800pro naar de haaien is volgens jou ? En misschien dat ik met mijn andere videokaart hetzelfde risico loop ?
Ik linkte meer naar dat topic aangezien ik in mijn startpost had opgesomd wat ik allemaal had gedaan om eventueel andere problemen uit te sluiten. Wat mij het handigst lijkt is dat je zelf op onderzoek uitgaat en er zo achter probeert te komen wat het probleem is. Bekijk je voltages eens en zorg ervoor dat je grafische kaart niet te warm wordt. Post een verzoek in Welke voeding heb ik nodig? Deel 12 en kom erachter of je voeding wel toereikend genoeg is. Een beetje meer eigen inzet, naast het neerdroppen van een probleem, is wel gewenst.

Verwijderd

Topicstarter
Alle calculators laten het wattage ergens rond de 240-250 watt (!) stranden, maar worden volgens het gemelde topic "hier niet gebruikt". Waar verder de beweringen n.a.v. de door anderen in het topic gegeven computerdetails op gebaseerd zijn wordt niet gemeld. Ik kan maar moeilijk uit de voeten met die serie psu-artikelen.

• dev icey
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 15:09:
Alle calculators laten het wattage ergens rond de 240-250 watt (!) stranden, maar worden volgens het gemelde topic "hier niet gebruikt". Waar verder de beweringen n.a.v. de door anderen in het topic gegeven computerdetails op gebaseerd zijn wordt niet gemeld. Ik kan maar moeilijk uit de voeten met die serie psu-artikelen.
Zoals in dat topic al aangegeven is, en jij terecht ook meldt, is dat de calculators een vertekend beeld geven en derhalve dus niet gebruikt worden. Waar ik je nu al in 2 reacties naar toe probeer te bewegen, is dat je van die stoel af moet komen en wat dingen gaat uitproberen :). Het eigen inzet dus, aangezien wij niet vanaf hier kunnen ruiken wat er aan de hand is.
  1. Bekijk je voltages eens, en ga na of ze volgens de atx spec kloppen. Kom je er niet uit post ze eens, dan kunnen wij helpen.
  2. Voel eens of je heatsink heet of lauw is. Voelt het koel aan, dan kan het zijn dat de heatsink niet goed aansluit, voelt het ongelooflijk heet aan, dan kan het een hitte probleem zijn.
  3. Geef eens specificaties van je computer, inclusief temperaturen. Als jij al niet weet wat voor voeding erin zit, hoe moeten wij dat weten? Probeer ons zo volledig mogelijk te informeren.
  4. Test de videokaart in een andere omgeving (andere computer) of stop een andere videokaart in je huidige computer. Probeer mogelijke problemen uit te sluiten.
Voor de volgende keer is het misschien handig dit allemaal al te doen voordat je een topic begint, en als je een topic begint, probeer dan zo volledig mogelijk te zijn. Heb je daar moeite mee, voel je vrij om mijn topic ([rml][ Ati aiw 9800se] strepen, punten en blokken in beeld[/rml]) als voorbeeld te nemen, dan bespaar je jezelf een hele hoop reacties die je had kunnen vermijden.

Heb je bovenstaande tests gedaan, post de uitkomsten, probeer er zelf een conclusie van te maken, en post dat ook, dan helpen wij je graag verder.

[ Voor 5% gewijzigd door dev icey op 22-08-2005 17:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, points well taken. So here goes:

model voeding:

lc-b300atx

(uit de lijst van deel 12 maak i op dat het goed eentje van CPV zou kunnen zijn).

mobo is een pcchips m863g v1.5a
http://www.pcchipsusa.com/prod-m863gv15.asp

How's this for starters (gemeten met speedfan 4.25):
Vcore1: 1.78V
Vcore2: 2.48V
+3.3V: 1.49V
+5V: 5.11V
+12V: 13.63V

-12V: -2.9V
-5V: -3.09V....-1.94V....-1.79V....-1.94V
+5V: 2.23V.... 3.47V....3.01V....2.26V
Vbat: 3.41V

Ik kan de afwijkende waardes van de Voltages niet goed interpreteren. Hier en daar wordt beweerd dat ze soms gewoon niet goed worden weergegeven door het gebruikte testprogramma. Mag ik ze wel op face value beoordelen, en ik leg ze naast de gegeven tabel voor atx-tolerantie, dan is er iets grondig mis met de voeding !

Dit is trouwens met de kaart die ik nu, zoals vermeld, in het systeem gebruik; een ti4800se. Dat lijkt prima te gaan.

Ik ben wel erg nieuwsgierig naar de temperatuurwaardes die worden gegeven. Die van temp3 ging van 0 naar 65 (met een vlammetje nog wel) en staat nu rond de 23 te schommelen. na verloop van tijd loopt ie weer naar 65 en ff later gaat ie dan wederom in ene maal naar 22a23 terug. temp 1 en 2 stabiel op 32 en 48 graden.

Wat ik niet beschreven had is dat ik de diverse topics over problemen met r9800's heb doorgespit en daaruit vele tips heb verwerkt in mijn pogingen het systeem met de r9800 nog erin op orde te krijgen. Settings in de bios aangepast, dvi-naar-vga blokje gebruikt omdat iemand anders daar wonderlijke resultaten mee geboekt had en dergelijke.

Testen in een andere pc zal niet gaan omdat ik niet beschik over andere agp8x borden.

De heatsink van de ti4800se is trouwens frisjes, maar die heeft momenteel ook helemaal niks te doen. Heb ik in bedrijf weleens warmer meegemaakt. Niks verontrustends qua temperaturen. Voor de r9800pro geldt/gold hetzelfde.

• dev icey
Het ziet er naar uit dat de waardes (voltages + temperatuur) niet goed uitgelezen worden door speedfan, en ik raad je dus ook aan de waardes in het bios uit te lezen. Daarnaast is het handig als je de complete systeem specificaties vermeld. 300watt lijkt mij niet echt heel veel, maar dat is pas te concluderen als je de systeem specificaties gepost hebt, daarnaast raad ik je alsnog aan om in Welke voeding heb ik nodig? Deel 12 te posten, aangezien een expert je daar kan vertellen of je voeding toereikend is.

Verwijderd

Ik heb dat ook gehad met mijn Sapphire ATI Radeon 9600 Pro en het bleek mijn memory te zijn die kapot was.

Tot 2 keer aan toe, dus ik zou hem toch laten testen waar je hem heb gekocht, want wat jij verteld is toch echter memory problemen. Als je je beeld op 16-bit zou zetten, dan zou het weg moeten zijn.

Alleen met spellen dan weer niet. En bij een R9800 Pro zou ik zowiezo min. een goede voeding nemen die een goede amperage heeft per uitgang, want de wattage zegt eigenlijk nix over een goede voeding ;)

Ik heb zelf in mijn pctjuh een 250 watt zitten.

Kijk maar op: http://specs.tweak.to/12316 voor mijn specs

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 02:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 18:38:
Ok, points well taken. So here goes:

model voeding:

lc-b300atx

(uit de lijst van deel 12 maak i op dat het goed eentje van CPV zou kunnen zijn).

mobo is een pcchips m863g v1.5a
http://www.pcchipsusa.com/prod-m863gv15.asp

How's this for starters (gemeten met speedfan 4.25):
Vcore1: 1.78V
Vcore2: 2.48V
+3.3V: 1.49V
+5V: 5.11V
+12V: 13.63V

-12V: -2.9V
-5V: -3.09V....-1.94V....-1.79V....-1.94V
+5V: 2.23V.... 3.47V....3.01V....2.26V
Vbat: 3.41V

Ik kan de afwijkende waardes van de Voltages niet goed interpreteren. Hier en daar wordt beweerd dat ze soms gewoon niet goed worden weergegeven door het gebruikte testprogramma. Mag ik ze wel op face value beoordelen, en ik leg ze naast de gegeven tabel voor atx-tolerantie, dan is er iets grondig mis met de voeding !

Dit is trouwens met de kaart die ik nu, zoals vermeld, in het systeem gebruik; een ti4800se. Dat lijkt prima te gaan.

Ik ben wel erg nieuwsgierig naar de temperatuurwaardes die worden gegeven. Die van temp3 ging van 0 naar 65 (met een vlammetje nog wel) en staat nu rond de 23 te schommelen. na verloop van tijd loopt ie weer naar 65 en ff later gaat ie dan wederom in ene maal naar 22a23 terug. temp 1 en 2 stabiel op 32 en 48 graden.

Wat ik niet beschreven had is dat ik de diverse topics over problemen met r9800's heb doorgespit en daaruit vele tips heb verwerkt in mijn pogingen het systeem met de r9800 nog erin op orde te krijgen. Settings in de bios aangepast, dvi-naar-vga blokje gebruikt omdat iemand anders daar wonderlijke resultaten mee geboekt had en dergelijke.

Testen in een andere pc zal niet gaan omdat ik niet beschik over andere agp8x borden.

De heatsink van de ti4800se is trouwens frisjes, maar die heeft momenteel ook helemaal niks te doen. Heb ik in bedrijf weleens warmer meegemaakt. Niks verontrustends qua temperaturen. Voor de r9800pro geldt/gold hetzelfde.
Je 3.3v is zeer laag Trust. en speedfan geeft je voltage goed weer. maak anders even dmv printscreen en je printer een uitdruk en kijk wat daar je voltage is, maar over het algemeen genomen kloppen die gegevens wel. Alleen de temperaturen zijn niet altijd nauwkeurig omdat er geen sensor DIRECT op de gpu zit meestal.

• MaTriCX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik heb zelf een Sapphire 9800 Pro en bij mij was het probleem dat Fast Write uit moest staan bij je Catalyst drivers. Dit scheelt een hoop ellende, in ieder geval bij mij.
Maar er zijn echt een hoop problemen met die kaarten, aangezien ik echt - op mijn zoektocht - erg veel soortgelijke topics ben tegengekomen.

Verwijderd

Topicstarter
Hier ff de kast met voeding:

http://www.sweexeurope.com/product.asp?pId=155

Ik kan geen info over de voeding vinden, behalve wat ik al gegeven heb; 300W noname lc-b300atx. sw30xa staat er nog op. Naar mijn idee net als de kast niet zulk edel materiaal.

Waardes voor voltages en temps zoals vermeld in de bios komen overeen met die ik met speedfan heb uitgelezen.

Is er iemand die me kan vertellen of het nog zin zou kunnen hebben om een betere voeding te halen om de kaart aan de praat te krijgen, of dat ik de kaart definitief naar een andere wereld heb geholpen inmiddels ?

maniemans: kaart werkt in windhoos in 2d probleemloos op 32bpp

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 09:51 ]

Verwijderd

Dat is zeker geen a-merk voeding, Sweex gebruikt naar mijn idee echt bagger voedingen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 09:41:
Hier ff de kast met voeding:

http://www.sweexeurope.com/product.asp?pId=155

Ik kan geen info over de voeding vinden, behalve wat ik al gegeven heb; 300W noname lc-b300atx. sw30xa staat er nog op. Naar mijn idee net als de kast niet zulk edel materiaal.

Waardes voor voltages en temps zoals vermeld in de bios komen overeen met die ik met speedfan heb uitgelezen.

Is er iemand die me kan vertellen of het nog zin zou kunnen hebben om een betere voeding te halen om de kaart aan de praat te krijgen, of dat ik de kaart definitief naar een andere wereld heb geholpen inmiddels ?

maniemans: kaart werkt in windhoos in 2d probleemloos op 32bpp
hmmz alleen op 1024*768 toch of las ik het verkeerd. Lees je amperage van de volgende voltages eens op dat op je voeding staat

5v+
12v+
5v-
12v-
3.3v

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe voeding merkloos 500W gehaald, die weliswaar niet briljant is, maar volgens de leverancier goed genoeg moet zijn om het probleem van een slechte voeding in mijn vraagstuk uit te sluiten.

Geen verandering gezien ! Nog steeds dezelfde fouten dus. Ik denk dat de kaart definitief richting curver-archief kan.

Heb nog toe te voegen dat de kaart bij installeren van de driverse de eerste keer steeds windhoos liet vastlopen nadat die bijna opgestart was. Zwart scherm, verder niks, terwijl de pc dan aanbleef. Dat is iets wat ik op de diverse forums meer ben tegengekomen, met uiteenlopende oorzaken.

Verwijderd

Topicstarter
Is flashen naar iets langzamers of zoals sommigen met succes geprobeerd schijnen te hebben die problemen met hun kaart hadden naar iets snellers een optie ? Ik heb er geen ervaring mee en zou niet weten waar ik een goeie bios voor de kaart vandaan zou moeten halen.
Pagina: 1