[XP] Password op shared drives zetten

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Het lijkt eenvoudig in het begin, maar het blijkt een lastige karwei te zijn.
Het groot probleem in XP is het ontbreken van uitgebreide gebruikers/groepen beheer welke je wel aantreft in Windows 2000. Daar kan ik perfect users toevoegen ZONDER nieuwe "login" aan te maken. En vervolgens in Delen kan ik users aanwijzen die aan de shared drives worden gekoppeld. De account "Iedereen" kan dan weg, want dat is kwetsbare en open account.

Yep, je leest het goed, in XP is nieuwe user toevoegen meteen een aparte/nieuwe login geworden. Maar dat wil ik niet. Ik heb genoeg aan mijn enige login (en zo kan ik direct naar bureaublad gaan zonder user te kiezen in welkomstscherm)

Echter, XP userbeheer is teveel wizard achtig geworden en is niet diepgaand genoeg. Er is guest account, maar dan sta je open en bloot voor worms en virussen. Ik wil graag thuis shared drives gebruiken (dan kan ik zo bij voor bestanden) maar ze moeten wel van user/password voorzien worden zodat ik geen attacks krijgen van worms (vooral als ik op lanparties kom, hoef ik niet meteen shared drives unsharen.... vandaar)

XP heeft door de aangepaste wizardachtige userbeheer wel knap lastiger gemaakt.
Het is raar dat Windows 2000 en XP technisch niet grote verschillen kent (beide zijn NT) maar dat XP teveel vereenvoudigd is....

Ik vraag aan andere XP gebruikers of het hen gelukt is om shared drives te beveiligen (dus niet via gast-account welke open en kwetsbaar is) maar dat het echt password op zit...
Of is er aparte tool voor nodig om zoiets alsnog mogelijk te maken?

Het zou gaaf zijn als het wel kan. Ik mis Windows 2000 userbeheer behoorlijk. _/-\o_

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ehhh... gaat het hier om XP Home of Professional... voor de vraagstelling (en het antwoord) redelijk belangrijk.
En is je machine FAT32 of NTFS geformateerd?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-03 21:45

Spockz

Live and Let Live

Mocht je NTFS gebruiken dan kun je aan een schijf/map etc. bepaalde rechten toekennen aan een map. En dus ook inclusief wachtwoord enzo.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-03 16:48
Volgens mij als je in WinXP naar je control panel (configuratiescherm) gaat en dan naar Administrative tools. Dan zit daar computermanagement weer onder daar kun je toch users beheren net als in Win2K???

Je moet alleen wel in WinXP alles weergeven in het control panel. Als je maar 7 icoontjes ziet moet je ergen links op klikken om alles weer te geven.

There is no knowledge, that is not Power!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het is XP Pro.

De schijven varieren. De ene is FAT32, andere is NTFS.

Als ik op gebruikersaccount klik, krijg je erg vereenvoudigde scherm voor je neus.
Hmm, ik zie "Netwerkwachtwoorden beheren" aan linkerkant als ik op mijn account klik.

Toch is dat nog steeds niet goed te bepalen via Delen en Beveiliging tabblad als ik drive wil delen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Schakel "simple file & printsharing" even uit indien dit aanstaat.

[ Voor 31% gewijzigd door Question Mark op 22-08-2005 13:27 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:26:
Schakel "simple file & printsharing" even uit indien dit aanstaat.
Is dat niet vinken weghalen onder 'Delen en beveiliging: het netwerk'?

Ik weet niet welke effect het precies heeft bij Netwerkwachtwoorden toevoegen bij je account...

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-02 20:17

Sayko

Knowledge Is Power

Map opties--Weergave--Eenvoudig delen van bestanden gebruiken, vinkje weghalen.

Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/2756/mapopties3ab.jpg

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Perfect. Nu moet ik nog kijken hoe ik nieuwe gebruikers kan toevoegen a la Windows 2000 in XP.

Dat gaat nog niet via Delen tab, machtigingen, gebruikers toevoegen....
Dat moet ik nog uitzoeken hoe :(

P.S.: Deze optie staat niet in XP Home. De gebruikersbeheer is nog primitiever. Dat maakt XP Home zeker geen leuke OS om shared drives te beveiligen / minder open te zetten. :(

[ Voor 32% gewijzigd door MrDummy op 23-08-2005 13:19 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
MrDummy schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:11:
Perfect. Nu moet ik nog kijken hoe ik nieuwe gebruikers kan toevoegen a la Windows 2000 in XP.

Dat gaat nog niet via Delen tab, machtigingen, gebruikers toevoegen....
Dat moet ik nog uitzoeken hoe :(

P.S.: Deze optie staat niet in XP Home. De gebruikersbeheer is nog primitiever. Dat maakt XP Home zeker geen leuke OS om shared drives te beveiligen / minder open te zetten. :(
Start maar eens op in veilige modus :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik snap niet wat je met veilige modus bedoelt.....

Ik zie geen verschillen tussen normale en veilige modus in XP Pro......

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:13

tweakerbee

dus..?

In XP Home krijg je in Safe Mode wel volledige User Management voor je neus.
Om evt. problemen met permissies op te kunnen lossen.
Niet de meest makkelijke methode, maar then again, voor een eenmalige instelling kun je best even rebooten.

You can't have everything. Where would you put it?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
En about XP Pro?

En hierbij heb ik daarom vraag: heb je zelf ook password op je shared drives gezet in XP Pro?
Of maak je nog steeds gebruik van standaard delen van XP? (dus gewoon vink aanzetten en da's alles) Dit is zeker niet veilig, omdat wormen heel makkelijk in kunnen komen op lanparties.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
XP Pro:

Start, Run/uitvoeren:
compmgmt.msc (en blader maar even door alle opties heen)

Kan ook:
control userpasswords2

XP Home:

Zelfde opties maar dan in Safe mode

(Antwoorden voor het beheren van NTFS volumes zijn al gegeven)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
akimosan schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:42:
XP Pro:

Start, Run/uitvoeren:
compmgmt.msc (en blader maar even door alle opties heen)

Kan ook:
control userpasswords2
Dat is Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer... :o

extra edit:
Vraag: waar moet ik opletten bij users / gebruikers toevoegen zodat men elkaar toestemming kan geven tot shares?
Ik heb namelijk soms problemen met shares dat men niet juiste machtigingen heeft tot de shared drives. En soms wil het wel, dan kan ik user en password intikken, maar raar genoeg weigert het, ondanks dat het wel toegevoegd is in de andere pc. Maar het werkt toch niet.
Het zijn dus ongemakken bij instellen passwords. Wie heeft dus hier tips voor zodat ik alles correct kan instellen op meerdere computers? :)

[ Voor 48% gewijzigd door MrDummy op 25-08-2005 15:59 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Drommels, wat is Windows XP (Pro) toch zo lastige OS... :(

Er zijn wat problemen:

1. Een gebruiker toevoegen zorgt al ervoor dat men niet meer direct naar bureaublad gaat, maar kom je bij Welkom scherm met onbedoelde extra gebruiker erin... Dat wil ik niet hebben. Dus moet ik maar doen met de bestaande gebruiker in Win XP.

2. Zodra ik mijn account alleen op shared drives zet (de enige naam dat in Gebruikers lijst staat) krijg ik op Windows 2000 bak een password veld. Maar welke password ik ook intik, zelfs de juiste, ik kom er niet in. Ik zie niet welke naam erboven staat, alleen maar password veld.

3. Alleen account Iedereen bij shared drives werkt wel, maar dat is ook weer niet de bedoeling.

Vooral punt 2 is de grootste vraagpunt. Welke password moet ik precies intikken? Of moet er iets meer in staan zoals naam@password ipv alleen password?

• the_shadow
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Een gewoon password zou moeten werken. Heb je een firewall aanstaan?

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
the_shadow schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:33:
Een gewoon password zou moeten werken. Heb je een firewall aanstaan?
Alleen op W2k bakkie die als server dienst doet. Dat is Atguard. Verder kan ik wel bij shared drives.
Wat moet firewall dan doorlaten?

• Mickman
  • Laatst online: 26-02 23:32
Als je een user rechten wil geven kan dan altijd alleen maar door een gebruiker aan te maken en deze vervolgens rechten te geven op objecten.

En inderdaad zodra je een user aanmaakt, start je XP niet gelijk door maar vraagt hij met welke account je een sessie wil starten.
Maar dit kun je veranderen door een aanpassing te doen in het register.
Zie http://support.microsoft.com/?kbid=315231

De vergelijking die je doet met Win2000 snap ik niet helemaal, want daar werkt het precies hetzelfde alleen moet je default altijd aanloggen met Ctrl Alt Del. En als je een user rechten wil geven moet deze gewoon bestaan. Ofwel in een domein ofwel lokaal op het werkstation.

Als het gaat om rechten zetten op shares, kun je het beste de share rechten op Everyone 'Full Control' zetten en vervolgens met NTFS de boel dicht knijpen.

Wanneer je vanaf een andere pc de share probeert te benaderen en je werkt met je pc's in een workgroup moet je bij het gebruikers/naam wachtwoord veld rekening houden met de security scope van de pc waarop de share is aangemaakt. Dus bijv. (netwerk op basis van workgroup) je bent aangelogd op computer1 en wil een share benaderen op computer2, \\computer2\data\docs. Als je een gebruikersnaam moet invoeren dan vul je in: computer2\gebruikersnaam en dan je password.

Verwijderd

MrDummy schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 09:47:
Het lijkt eenvoudig in het begin, maar het blijkt een lastige karwei te zijn.
Het groot probleem in XP is het ontbreken van uitgebreide gebruikers/groepen beheer welke je wel aantreft in Windows 2000. Daar kan ik perfect users toevoegen ZONDER nieuwe "login" aan te maken. En vervolgens in Delen kan ik users aanwijzen die aan de shared drives worden gekoppeld.
wat kan je slap lullen, het enige is dat xp de gebruikers laat zien als je wilt aanloggen. in win2k kan je ook met elk account aanloggen.
De account "Iedereen" kan dan weg, want dat is kwetsbare en open account.
nog grotere onzin, iedereen is ten eerste een groep en geen account, ten tweede kan je die niet weghalen, want die is built-in en ten derde is het totaal geen security risk tenzij je het guest account enabled hebt. (iedereen is niet iedereen-in-heel-de-wereld, maar iedereen-die-bekend-is-op-de-pc!)
Yep, je leest het goed, in XP is nieuwe user toevoegen meteen een aparte/nieuwe login geworden. Maar dat wil ik niet. Ik heb genoeg aan mijn enige login (en zo kan ik direct naar bureaublad gaan zonder user te kiezen in welkomstscherm)

Echter, XP userbeheer is teveel wizard achtig geworden en is niet diepgaand genoeg. Er is guest account, maar dan sta je open en bloot voor worms en virussen.
je kan via comp management exact hetzelfde, op dezelfde manier...
Ik wil graag thuis shared drives gebruiken (dan kan ik zo bij voor bestanden) maar ze moeten wel van user/password voorzien worden zodat ik geen attacks krijgen van worms (vooral als ik op lanparties kom, hoef ik niet meteen shared drives unsharen.... vandaar)
de meeste worms gebruiken een exploit, of je dan user rechten hebt gezet of niet, die komt er toch wel op, patchen en de ingebouwde xp firewall werkt veel beter op lanparties :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 11:23 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Mickman schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 20:37:
Als je een user rechten wil geven kan dan altijd alleen maar door een gebruiker aan te maken en deze vervolgens rechten te geven op objecten.

En inderdaad zodra je een user aanmaakt, start je XP niet gelijk door maar vraagt hij met welke account je een sessie wil starten.
Maar dit kun je veranderen door een aanpassing te doen in het register.
Zie http://support.microsoft.com/?kbid=315231
Automatisch aanmelden is al te bepalen bij installatie Win2k, maar WinXP heeft dat zeker overgeslagen. Een mooie tip omdat ik toch zelf enige user ben op de pc. Ga ik zo dadelijk mee proberen :) Waarom is deze tip toch zo weinig gebruikt of vergis ik me?
Als het gaat om rechten zetten op shares, kun je het beste de share rechten op Everyone 'Full Control' zetten en vervolgens met NTFS de boel dicht knijpen.
Da's nog een idee.... :o
Wanneer je vanaf een andere pc de share probeert te benaderen en je werkt met je pc's in een workgroup moet je bij het gebruikers/naam wachtwoord veld rekening houden met de security scope van de pc waarop de share is aangemaakt. Dus bijv. (netwerk op basis van workgroup) je bent aangelogd op computer1 en wil een share benaderen op computer2, \\computer2\data\docs. Als je een gebruikersnaam moet invoeren dan vul je in: computer2\gebruikersnaam en dan je password.
Vanavond proberen :)

Dan nieuwe situatie:
Ik krijg sinds kort door gepruts ook problemen met shared ondanks Iedereen met aangevinkte schrijf/lees activiteiten: op sommige shares kan ik toch niet wegschrijven. Lezen wel, maar wegschrijven of deleten wil niet meer. Wat zou de mogelijke oorzaak zijn? Er is nog niks bijzonders in NTFS rechten ingesteld.

Verwijderd

Er is nog niks bijzonders in NTFS rechten ingesteld.
Je hebt je eigen vraag beantwoord :)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:15:
[...]

Je hebt je eigen vraag beantwoord :)
Nu zie ik het waarom. Drive D waar ik wel toegang kan krijgen is namelijk FAT32. Daardoor werkt het meteen.
De andere drives zijn wel NTFS, en werken niet direct. Er moet nog wat meer ingesteld worden eer het werkt. Ik zag de extra tab 'Beveiliging' niet meteen. Die ontbreekt bij D.

Verwijderd

MrDummy schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:15:
[...]

Nu zie ik het waarom. Drive D waar ik wel toegang kan krijgen is namelijk FAT32. Daardoor werkt het meteen.
De andere drives zijn wel NTFS, en werken niet direct. Er moet nog wat meer ingesteld worden eer het werkt. Ik zag de extra tab 'Beveiliging' niet meteen. Die ontbreekt bij D.
dat klopt, die beveiliging heb je ook niet bij FAT32 :)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb paar pogingen gedaan om password op drives mogelijk te maken, ik heb in Beveiliging even mijn login naam toegevoegd van XP. Maar het lukt niet, er wordt zelfs geen password voor gevraagd.

De onzichtbare \\pc\x$ shares geven wel venster waar ik user en password moet invullen, maar zelfs met intikken van computer\naam en eronder pass werkt niet. Alleen met naam en geen password invullen geeft niet meteen foutmelding, maar blijft user/pass venster nog staan.
Anders heb ik foutmelding dat de rechten niet goed zouden staan. Onjuiste retrificaties voor groepen of zo.

Dit maakt me wel ingewikkeld. Een stap voor stap instructie zou fijn zijn om na te kunnen lopen.
Maakt herstart van pc wel effect (ik denk dat hiermee toegangen worden gereset en kan ik dus nog es proberen) hiervoor?

De zaken van XP snap ik wel, maar wat ik ook doe, het gaat niet zoals ik wil of volgens de verwachtingen. Alleen bij W2K Pro user beheer instellen gaat wel goed, het klopt zoals ik verwacht. Er zit dan juiste user/pass op de shares.
Bij XP Pro slaag ik echter niet in (getest vanuit W2K Pro bak) en kom ik dus nog niet uit.
Met W2K Pro beheer ben ik nog niet in de war, maar bij XP Pro kan ik nog geen juiste resultaat vinden. Daar ben ik dus nog in de war.

• Mickman
  • Laatst online: 26-02 23:32
Een password op een share zetten kan niet.
Je kan wel machtigingen instellen op een share voor gebruikers die hun eigen password in moeten geven. Deze hoort tenslotte bij hun account.

Een $-share naar de root van een schijf (C$ of D$ e.d.) kan je niet met een normale gebruiker benaderen. Dit zijn administrative shares en dus alleen benaderbaar door administrators.

Heb je nu wel voor de gebruiker die verbinding wil maken een gebruikersaccount aangemaakt op je XP machine?

Kortom:
  1. PC1
  2. Gebruikersaccounts aanmaken
  3. Share aanmaken
  4. Machtigingen voor gebruikers zetten (share rechten: Full Control, NTFS rechten: wat jij wil toekennen)
  1. PC2
  2. Vanaf andere pc het pad naar de share openen
  3. Bij aanlogscherm gebruikersnaam pc1\username invullen
  4. Bij aanlogscherm wachtwoord wachtwoord van de account op pc1 invullen

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1