[Exchange 2000] verwijderen uit Domein

Pagina: 1
Acties:
  • 596 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-01 11:42

mindcre8r

Tradepedia

Topicstarter
Hier ben ik weer met een exchange dingetje.

Bij ons bedrijf draaien we nu exchange 2k en 2k3(nieuwe server)
Ik heb alle users,public folders,roles gemoved naar de 2k3 server (gedaan via Q307917)

Maar bij de laatste stap moet ik nu gewoon de cd drin mikken,uninstall draaien en exchange zou moeten uninstallen (NOT!)

Ik krijg de volgende melding:

The component Microsoft Messaging en Collaboration Services cannot peform the action remove because One or more users currently use a mailbox store on this server.

nou oké duidelijk, er zouden dus nog mail enabled users zijn met een mailbox op deze server (de2k server) maar de enige 3 mailboxen die nog op de server staan zijn:

SMTP (Server en dan een SID gok ik)
System Attendant
System mailbox

Oké stel dat ik deze moet verwijderen, hoe doe ik dat dan? ik kan niet terug vinden hoe ik deze mailboxen kan verwijderen of maildisablen van de bijbehorende users.

Ik wil van die brakke 2k server af :'(

Bears and Bulls

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 15:05
Ik ken het probleem niet, maar het eerste wat ik zou proberen is de mailbox store (of heel exchange) van de 2k server offline halen en dan nog een keer proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Abom op 22-08-2005 10:16 ]

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Topicstarter
Abom schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 10:15:
Ik ken het probleem niet, maar het eerste wat ik zou proberen is de mailbox store (of heel exchange) van de 2k server offline halen en dan nog een keer proberen.
done that! no succes.

Bears and Bulls

Verwijderd

Zijn alle gebruikers na het moven van de mailboxen al eens ingelogt!?

Nadat ALLE gebruikers ingelogd zijn geweest zou deze melding niet meer moeten verschijnen.
Op het moment dat dit niet het geval is krijg je deze melding. ... Er moet tussen de oude en de nieuwe server het een en ander worden gesynced (....wat dan ook!!) daarna zou je gewoon moeten kunnen uninstallen!

suc6..

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
system mailbox kan je verwijderen via AD users/computers, view advanced feautures.
Je kunt ook een query doen naar users met een mailbox in die betreffende store.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Topicstarter
paulhekje schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 10:38:
system mailbox kan je verwijderen via AD users/computers, view advanced feautures.
Je kunt ook een query doen naar users met een mailbox in die betreffende store.
zou je dit eens kunnen uitleggen?

Bears and Bulls

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
de system mailbox staat in Active Directory als een hidden user met mailbox. Als je in AD users en computers de advanced view aanzet staat deze vermeld onder Exchange system objects. Let op dat je alleen de juiste verwijderd, oftewel: kijk goed dat bij de properties de betreffende exchange server/mailbox store staat. In principe zou een nette uninstall deze user weg moeten gooien, maar dit gaat niet altijd goed.

Je kunt in AD users/computers zoeken naar gebruikers die een mailbox hebben in de betreffende mailbox store. Even door de zoekfunctie heen klikken dus.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Er is een KB artikel dat exact beschrijft hoe je die Exchange server handmatig kunt verwijderen van de machine.
Als je de server er ook uitsloopt (compleet wilt verwijderen) en je weet zeker dat alles over gezet is (Free Busy, OAB, SMTP, Connectors, RUS aangepast, geen Routing Group master meer etc etc) dan kun je ook voor de optie remove server in de Exchange System manager kiezen. Alle AD gerelateerde zaken worden dan verwijderd en je kunt de server uitzetten

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

administrator heeft standaard de postmaster mailbox dus die moet ook verwijderd worden. Het lijkt mij toch erg duidelijk dat er nog mailboxen op die server zitten zoals jou foutmelding al aangeeft. Dus die mailboxen moven en je kunt de-installeren.

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Topicstarter
mutsje schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 09:10:
administrator heeft standaard de postmaster mailbox dus die moet ook verwijderd worden. Het lijkt mij toch erg duidelijk dat er nog mailboxen op die server zitten zoals jou foutmelding al aangeeft. Dus die mailboxen moven en je kunt de-installeren.
Dat lijkt idd zo, maaaaarrr de 2003 install maakt de idemdito mailboxen aan?

ik ga ff de handmatige verwijder actie proberen.

Bears and Bulls

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 14:53

McMiGHtY

- burp -

Hoe heb je de mailboxxen op de nieuwe server gekregen? Ik heb onlangs hetzelfde gedaan als wat je nu beschrijft.
Wat ik onlangs gedaan heb is op de Win2003 server een querie maken welke bekijkt welke mailboxxen er allemaal op de oude server. Ctrl-A, exchange tasks, move mailbox. Dan de nieuwe server selecteren, 50 Uur wachten. Vervolgens de public folders gemoved. Oude server uitgezet en gekeken of er nog exchange errors zijn.
In de oude server de exchange cd erin, voor removen klikken en gaan met de banaan.

Als jij de error krijgt dat er nog mailboxxen zijn, dan zullen die er idd nog gewoon zijn.
Wat je doet: Maak een querie aan kijkt of er nog mailboxxen op de oude server zijn, deze move je en vervolgens kijk je nog een keer of je Exchange kan verwijderen.

Als je dit gedaan hebt kun je een dcpromo /demote uitvoeren, en je Windows 2003 domain native maken.

[ Voor 7% gewijzigd door McMiGHtY op 23-08-2005 19:13 ]

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Topicstarter
McMiGHtY schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:12:
Hoe heb je de mailboxxen op de nieuwe server gekregen? Ik heb onlangs hetzelfde gedaan als wat je nu beschrijft.
Wat ik onlangs gedaan heb is op de Win2003 server een querie maken welke bekijkt welke mailboxxen er allemaal op de oude server. Ctrl-A, exchange tasks, move mailbox. Dan de nieuwe server selecteren, 50 Uur wachten. Vervolgens de public folders gemoved. Oude server uitgezet en gekeken of er nog exchange errors zijn.
In de oude server de exchange cd erin, voor removen klikken en gaan met de banaan.

Als jij de error krijgt dat er nog mailboxxen zijn, dan zullen die er idd nog gewoon zijn.
Wat je doet: Maak een querie aan kijkt of er nog mailboxxen op de oude server zijn, deze move je en vervolgens kijk je nog een keer of je Exchange kan verwijderen.

Als je dit gedaan hebt kun je een dcpromo /demote uitvoeren, en je Windows 2003 domain native maken.
hoe heb je die query aangemaakt?

Bears and Bulls

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Active Directory Users and Computers
Saved Queries, rechtermuisknop, New Query.

• relaxteb
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 08:16
Ik heb nu precies hetzelfde probleem :"
- migratie naar nieuwe 2003 exchange
- verplaatsen van alle mailboxen
- verplaatsen van public folders
- alle rollen en dergelijke ook verplaatst

Op de oude server staan alleen nog :
- system attendant
- smtp
- systemmailbox

Ik ga kijken wat mijn bevindingen zijn.

<edit>
Ik heb zojuist nog wat mailboxen gevonden inderdaad via de query, alleen loggen deze mensen nooit in en daarom zie je de mailboxen niet in je exchange system manager.
Ik ga nogmaals proberen exchange te verwijderen
</edit>

resultaat : HET IS OPGELOST

[ Voor 34% gewijzigd door relaxteb op 29-08-2005 11:54 ]

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

* McMiGHtY rulez \o/

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem als hierboven beschreven, maar omdat ik mijn Mailbox store verwijdert heb vindt Exchange natuurlijk geen mailboxen in de query.

Toch krijg ik exact dezelfde error melding.

Ik heb geprobeerd via de CD van Exchange te de-installeren
Ik heb geprobeerd via de Exchange System Manager te deleten
en ik heb de (oude) Exchange 2000 Server uitgezet, om te prberen hem dan te verwijderen vanuit de system manager, maar dan gebeurt er niets als ik met rechts op de server naam klik in de servers map van de system manager.

iemand die dit snapt?

tnx

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:26

Asteroid9

General Failure

Aardige topickick!

Als je in AD een nieuwe mailbox aanmaakt wordt die pas echt aangemaakt bij de eerste keer inloggen.
Vermoedelijk heb je ergens een account die nog nooit op zijn mailbox is aangelogd.

Als je met de AD console een search voor alle users doet moet je de 'Exchange Home Server' column even zichtbaar maken.
Dan kun je in 1 oogopslag zien of echt alle mailboxen verwijderd zijn, vermoedelijk staat er toch nog ergens eentje.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 15:57:
Ik heb hetzelfde probleem als hierboven beschreven, maar omdat ik mijn Mailbox store verwijdert heb vindt Exchange natuurlijk geen mailboxen in de query.

Toch krijg ik exact dezelfde error melding.

Ik heb geprobeerd via de CD van Exchange te de-installeren
Ik heb geprobeerd via de Exchange System Manager te deleten
en ik heb de (oude) Exchange 2000 Server uitgezet, om te prberen hem dan te verwijderen vanuit de system manager, maar dan gebeurt er niets als ik met rechts op de server naam klik in de servers map van de system manager.

iemand die dit snapt?

tnx
ik snap het wel ja :)

hoe heb je je store verwijdert? gewoon je edb file gedelete ofzo?

ik denk dat je eerst moet gaan restoren zodat je je store weer terug hebt.
Verder zijn er ongetwijfeld docjes te vinden hoe je een "gecrashte exchange server" toch nog netjes kan verwijderen op support.microsoft.com.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2007 18:43 ]

Verwijderd

Nee, zo stom ben ik dan nog (net) niet ;)

Ik heb netjes de store verwijdert via de system manager. Het gekke is dat dat probleemloos lukt, maar als ik vervolgens de server via diezelfde manier weg wil halen, zegt hij dat er nog mailboxen bestaan. (een server zonder Mailbox Store 8)7 )

Als iemand nog een tip heeft.. anders laat ik de lege server die vanaf morgen niet meer bestaat gewoon staan.. :S

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:46
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 09:06:
Nee, zo stom ben ik dan nog (net) niet ;)

Ik heb netjes de store verwijdert via de system manager. Het gekke is dat dat probleemloos lukt, maar als ik vervolgens de server via diezelfde manier weg wil halen, zegt hij dat er nog mailboxen bestaan. (een server zonder Mailbox Store 8)7 )

Als iemand nog een tip heeft.. anders laat ik de lege server die vanaf morgen niet meer bestaat gewoon staan.. :S
handmatig exchange overal verwijderen dmv de link die hierboven ergens staat :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:26

Asteroid9

General Failure

Ik blijf bij mijn vorige post, die melding komt vast niet zomaar tevoorschijn.
Ergens in de AD staat nog een link naar een mailbox op die server, en die is echt wel te vinden, dan hoef je in elk geval niet op zo'n dirty wijze de server te verwijderen.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Verwijderd

Dit is een vrij oude post maar voor mensen die aan het zoeken zijn misschien nog relevant. Ik heb hetzelfde probleem gehad gisteren met een deinstallatie van exchange.

De query / adsi edit truuk heeft deels geholpen. Er waren inderdaad gebruikers met mailboxen die nog nooit geactiveerd zijn/ waren. Mailtje sturen en mailbox moven. Maar toch bleef de oude exchange server zeuren dat er nog iets actief was. Ik kwam vervolgens het volgende tegen:

http://smtp25.blogspot.co...o-uninstall-exchange.html

Het komt erop neer dat het misgaat als een user exchange attributen heeft en dit hoeft dus niet te betkeken dat er ook een mailbox aanhangt. 8)7
Pagina: 1