160 GB WD met rare kuren

Pagina: 1
Acties:

• diebeest
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik heb sinds kort een 160 GB HD van WD die rare kuren vertoond. Mijn pc is als vervolgt geinstalleerd, c:\ bestaande uit 7852 MB grote partitie fat32. Deze zit op de WD 160 GB en hierop bevinden zich de bootfiles. Verder is d:\ een 15 GB grote primaire partitie van de 2de HD, een IBM 40 GB HD. De WD is sinds kort erbij gekomen ipv een andere IBM 40 GB HD die helaas stukgegaan is. Op c:\ staan de opstartfiles en deze is dus de actieve partitie.
Op C heb ik Windows 98 geinstalleerd en op D: windows 2000, ik werk dus met een dual boot systeem. Ging altijd goed met de oude IBM HD dus verwachtte hetzelfde met de WD 160 GB. Na met behulp van een ghost image bestand windows op de c partitie weer geinstalleerd te hebben verkreeg ik na een paar dagen echter het volgende :

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~pnijsten/nice%20and%20fucked.jpg

Dit gebeurde onder windows 2000. Verder ben ik eveneens al eens een aantal partities kwijtgeraakt van deze HD die gewoon na het opstarten spoorloos verdwenen waren maar met behulp van software wel weer terug te halen waren.

In ieder geval de partitie is als het gebeurt niet meer te gebruiken en opstarten lukt dus ook niet meer mits ik via de 2de HD windows 2000 op ga starten. Ik heb geen flauw idee waar ik moet zoeken aangezien ik verschillende virusscans geprobeerd heb en niks gevonden heb. Als iemand me met dit probleem zou kunnen helpen zou ik je van harte dankbaar zijn.

Verwijderd

Heel misschien heeft het er iets mee te maken dat Win2000 zonder SP4 geen schijven > 128GB ondersteunt, en Win98SE volgens mij al helemaal niet.

Als je dus een Ghost image terugzet van voor SP4, kan er misschien corruptie optreden in de bestandstabellen. Juist bij FAT32.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat zou inderdaad heel goed de oorzaak kunnen zijn. Check voor meer details de FAQ van dit subforum:
OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk wordt als 2/8/32/128GB gezien, terwijl die groter is? :)

• diebeest
Dat probleem heb ik inderdaad gehad maar verholpen, bovendien is alleen de primaire partitie van deze schijf FAT32 en de rest NTFS. Het leuke is dat de partitie in het begin wel werkt, maar na een tijdje gaat de schijf steeds meer van de boven getoonde files vertonen en het gebeurt steeds onder win2000, win98 draait overigens perfect nadat het ghost image geinstalleerd is.

• diebeest
Iemand een idee hoe het te installeren zodat het niet meer gebeurt zonder al teveel formateren en installeren ?

Verwijderd

diebeest schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 18:19:
Iemand een idee hoe het te installeren zodat het niet meer gebeurt zonder al teveel formateren en installeren ?
Ik zou dat win98 helemaal eraf keilen, en XP erop zetten. Maarja, dat ben ik.

Maar voldoe je wel aan alle voorwaarden van de door BalusC geposte link?

Persoonlijk vind ik dat jouw configuratie simpelweg vragen om problemen is, juist met deze grote schijf. Maar door win98 op die kleinere D:-schijf te zetten ipv van op die grote, zou je mogelijk dit probleem kunnen verhelpen. Mits je verder aan alle noodzakelijke voorwaarden voldoet natuurlijk (SP's, patches etc.).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 04:13 ]

• diebeest
Jup voldoe ik, en aan die configuratie heb ik inderdaad ook gedacht.
Ik gebruik windows 98 puur en alleen nog voor games en daarmee houd het op, onder
windows 2000 en windows xp vind ik de game die ik speel gewoon stukken minder lekker lopen. Ik heb maar weer eens geformateerd en ga eens kijken hoelang de partitie nu goed blijft. Gister gebeurde trouwens nog iets leuks, ik had de c: schijf geformateerd als FAT32 en er zat dus helemaal niks meer op de schijf. Toen ik op een gegeven moment keek stonden er weer allemaal chineese filetjes terwijl de schijf aangaf maar 4kb te bevatten. Maar inderdaad dat was ook wat ik ging doen als ik dit probleem niet kon oplossen de FAT32 partitie op de 40 GB schijf zetten.

• diebeest
Kan het trouwens niet iets te maken hebben met norton systemworks ?
Aangezien het onder windows 2000 gebeurt en windows 2000 in princiepe met SP4 installed geen problemen mag hebben met die 128 GB > schijf. Verder staat er namelijk niks op c: wat betrekking heeft tot windows 2000 en die partitie zou dus helemaal niks mee mogen gebeuren aangezien hij gewoonweg helemaal niet gebruikt word. Eventueel Norton die er iets mee doet ?

Verwijderd

In principe kan zoveel software er 'iets' mee te maken hebben, dus ook Norton Systemworks, maar dat is dan waarschijnlijk wel een bug. En dat zul je dan toch echt zelf even moeten uitzoeken, bijvoorbeeld via trial and error. Evengoed een hoop gedoe dus, dan kun je net zo goed herpartitioneren op de manier die ik aangaf.

Kun je iets meer info geven over de omstandigheden waaronder die corruptie van de partitie optreedt? Bijvoorbeeld: na hoeveel tijd na het booten gebeurt het, vrijwel meteen al of na een willekeurig lange tijd? En draai je op dat moment verder ook nog specifieke programma's? Check ook even of je Win2000 swap-file niet toevallig op C: staat. En post even de exacte specs van je systeem aub.

Ik snap trouwens niet dat je win98 nog draait voor de games. Ik persoonlijk heb elke oudere game die ik wilde spelen nog aan de praat gekregen onder winXP. En voor het aantal frames hoef je het met de moderne hardware ook niet meer te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 14:53 ]

• diebeest
De game die ik speel is UT, en die is orgineel gemaakt voor windows 98 als ik het goed heb.
Loopt voor mij dus nog het lekkerste op Windows 98 en ik heb al alles geprobeerd om het op xp of win2k lekker lopend te krijgen, muisdrivers graphic drivers etc etc. De swapfile zit niet op c: daar had ik ook al aan gedacht maar dit is niet het geval. Het gebeurt na een willekeurige tijd. Verder heb ik meestal ABC en emule draaien voor eventuele downloads maar die zitten niet op C: , wel een andere partitie van de schijf. Norton Systemworks heb ik nu zowieso gedeinstalleerd. Alles gaat stukken trager ermee dus. Eens kijken of het geheel nog eens optreed nu. Specs :

(CPU) 1-AMD Athlon™ XP2000+, 1678MHz, 256KB (0% Load) .:. (RAM) usage: 250/512MB (48.83%) .:. (GFX) NVIDIA GeForce3 Ti 200, (Display) 1024x768/32bit/100Hz
(OS) Windows 2000 Professional, Service Pack 4 (5.0 - 2195), (installed for) 18w 1d 12h 41m, (uptime) 18h 15m 41s .:. (HDDs) 10.5GB/89.5GB(11.8%) free (record) 3w 1d 24m 38s (set on 05.08.2005 21:38 using Win2K)

die 18 uur uptime is er dus nog niks gebeurt. Daarom vind ik het zo vreemd. De WD bestaat nu op dit moment uit 2 partities

(HDDs) (showing free space), C:\ (No label) 4.89GB/7.65GB(64%), D:\ (NieuwVolume) 552MB/13.9GB(4%), G:\ (New Volume) 4.14GB/43.5GB(10%), H:\ (NieuwVolume) 281MB/12.2GB(2%), I:\ (NieuwVolume) 728MB/12.2GB(6%) (Local total) 10.5GB/89.5GB (11.8%)

de C: en de G:
er zaten nog 2 partities op die WD maar die zijn zoals eerder gezegd verloren geraakt bij een gewone boot. En dit tot tweemaal toe, de 2de keer had ik alle data al gebackupped dus ik laat het even erbij hoe het nu is.

[ Voor 20% gewijzigd door diebeest op 23-08-2005 16:22 ]

Verwijderd

diebeest schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:16:
De game die ik speel is UT, en die is orgineel gemaakt voor windows 98 als ik het goed heb.
Loopt voor mij dus nog het lekkerste op Windows 98 en ik heb al alles geprobeerd om het op xp of win2k lekker lopend te krijgen, muisdrivers graphic drivers etc etc.
Toch vreemd. Bij mij loopt UT prima onder XP, met een véél minder systeem (Duron 900 + GF1 DDR). Het scheelt inderdaad een paar frames in vergelijking met UT onder win98, maar niets significants of storends.
de C: en de G:
er zaten nog 2 partities op die WD maar die zijn zoals eerder gezegd verloren geraakt bij een gewone boot. En dit tot tweemaal toe, de 2de keer had ik alle data al gebackupped dus ik laat het even erbij hoe het nu is.
Klinkt toch alsof er tijdens de boot al wat misgaat (incompatibiliteit, bug), wellicht inderdaad door dat Norton Systemworks.

Hetgeen je beschrijft lijkt sprekend op de corruptie die je krijgt na de installatie van een kale XP zonder SP met een pre-gepartitioneerde schijf >128 GB. Dat gaat ook onherroepelijk mis, ook al schrijf je niet bewust naar de die schijf. Naar verloop van tijd treedt er dan toch corruptie op, soms bij het booten, maar soms ook daarna pas, ineens. XP en 2000 'doen' namelijk toch 'iets' op zo'n schijf, en dan gaat het dus mis.

Even afwachten maar, ik hoor het wel weer als het toch weer misgaat. :)

• diebeest
is alweer misgegaan :P en format erachteraan denk toch dat ik dan maar die partitie op die IBM ga zetten, maarja dat brengt weer een hoop branden en omzetten met zich mee :)

Verwijderd

diebeest schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:04:
is alweer misgegaan :P en format erachteraan denk toch dat ik dan maar die partitie op die IBM ga zetten, maarja dat brengt weer een hoop branden en omzetten met zich mee :)
Tuurlijk, dat soort zaken blijft klote. En het is niet eens 100% zeker dat het gaat werken. :(

Als je het jezelf wat gemakkelijker wilt maken, zou je kunnen overwegen om er nog een extra HD bij te kopen en daar eea op te zetten. Ik heb in elk geval al enkele keren dit soort 'operaties' moeten uitvoeren, maar heb het branden op die manier altijd nog net kunnen vermijden, door wat creatief verplaatsen van bestanden. :)

• diebeest
Nu trouwens op de geformateerde partitie weeral chineese bestanden :p terwijl er maar 4 kb weer opstaat. Denk dat ik van win2k een ghost image ga maken en die installeren op een nieuw aan te maken partitie van de WD en dan op de IBM de win98 image installeren, de schijven even omdraaien zodat de IBM de 1ste schijf word en dus C: de win98 partitie word. Wish me luck :p

Verwijderd

diebeest schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 18:40:
Nu trouwens op de geformateerde partitie weeral chineese bestanden :p terwijl er maar 4 kb weer opstaat. Denk dat ik van win2k een ghost image ga maken en die installeren op een nieuw aan te maken partitie van de WD en dan op de IBM de win98 image installeren, de schijven even omdraaien zodat de IBM de 1ste schijf word en dus C: de win98 partitie word. Wish me luck :p
Ik weet niet of dat op die manier kan, misschien dat je bij het booten in de problemen komt met het verwisselen van de actieve partitie. Maar ik heb weinig verstand van ghost, dus je zal het zelf wel het beste weten ;).

Hoe is het afgelopen?

• diebeest
Dat zal nog wel eventjes duren 1st eens even alles opschonen en ervoor zorgen dat ik de images zo kwijt kan dat ik dat als het misgaat de boel terug kan draaien :p

• diebeest
Het word leuker en leuker, ik had nu de schijf opgedeeld in alleen NTFS partities, en na een dag of 2 3 krijg ik het volgende :

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~pnijsten/bla.jpg

Checkdisk geeft het volgende aan :

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~pnijsten/bla2.jpg

en bij schijfmanagement ziet het er als volgt uit

http://www.xs4all.nl/~pnijsten/bla3.jpg

C dus gewoon weg op 1 of andere manier. Die schijf is dus gewoon iets mis mee neem ik aan ? dus beste terug mee naar verkoopadres lijkt me ?

• diebeest
Die partitie was trouwens pas aangemaakt en stond verder geen data op, maar toch dit lijkt me niet echt normaal.

Verwijderd

diebeest schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 00:48:
C dus gewoon weg op 1 of andere manier. Die schijf is dus gewoon iets mis mee neem ik aan ? dus beste terug mee naar verkoopadres lijkt me ?
Dat zou kunnen inderdaad.

Heb je al eens geprobeerd zo'n diagnostisch tooltje van de fabrikant er op los te laten? Als de schijf echt stuk is, zal zo'n tool dat vaak (maar niet altijd) vinden.

• diebeest
Jah geen fouten, hijs nu terug bij het verkoopadres, ze kijken ernaar en ik krijg waarschijnlijk een nieuwe maar dat zien we dan nog wel. Ik heb ze iig ook een mail gestuurd met de screens erbij zodat ze zelf kunnen zien dat er rare dingen met die schijf gebeuren.
Pagina: 1